Het woord voor een paard dat niet van stal wil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:00

Het is een Lamzak

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:01

volgens mij heet dit verlatings angst

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:02

Steegs:

Een steegs paard en een dito ezel willen plotsklaps niet van hun plekje komen. Slechts met de karwats (en dan nog niet eens altijd) kan men de dieren bewegen voort te gaan. Meestal, maar zeker niet altijd, vindt de ongewenste standvastigheid plaats als men het dier van bekend terrein wil leiden. In vroegere tijden werd de steegsheid gezien als een ernstig gebrek dat de koop van een paard ongedaan kon maken als het dier deze kwaal binnen vier dagen na de aanschaf vertoonde. Die paar dagen respijt waren nodig omdat een steegs paard door sluwe handelaren gewillig kon worden gemaakt door een halve tot hele fles brandewijn naar binnen te gieten. Ook nu kan het staken van een paard als een verborgen gebrek worden gezien, zelfs als de termijn van vier dagen is overschreden.
'Steegs' komt via 'steeg' van 'stedig', wat een ander woord is voor 'stads' in de zin van 'plaatsgebonden'. Als van een mens gezegd wordt dat hij steegs is, dan is hij net zo koppig als die met acute heimwee bevangen rijdieren.


Volgens mij is het toch steegs hoor Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:03

mijn paard staat nooit op stal en toch heeft hij de 500 meter moeite met van stal weggaan, pas op een bepaald punt (buiten gehoor-reuk) geeft ie zich over en gaat ie lopen. Tot dat punt hinnikt ie aan 1 stuk en wil iet het liefst omdraaien en terug naar stal.

Dat kan je lamzak noemen, maar ik weet zeker dat er een woord voor is. Ik heb het geleerd bij mijn cursus paardenhouderij,maar mijn boeken liggen 120 km verderop, dus ik kan het niet nazoeken

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:03

Het is niet hét juiste woord ervoor maar je hoort ook wel eens 'zels'.
Heeft mijn paard ook 'last' van. Heel irritant. Je kunt op je kóp gaan staan, maar hij gaat gewoon níet verder. Wel met ander paard mee, dan is er niets aan de hand.

Ik denk dat er geen woord voor is.

Misschien idee voor een topic: verzin hier een goed woord voor?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:18

Paard dat niet van stal af wil zou ik STEEGS noemen. Ik krijg dan zo'n paard voor ogen dat koste wat kost het erf niet af wil. Met of zonder groepje, onder zadel, aan de hand. Maakt niet uit, paard wil niet.

Maar.... ik begrijp dat het in dit specifieke voorbeeld gaat om een paard dat wel blij met een groepje mee naar buiten gaat, maar alleen niet durft.

In dat geval zou ik het gooien op een gebrek aan zelfvertrouwen en/of vertrouwen in de ruiter (dan nog: hebben we het hier alleen over 'onder zadel' of ook 'aan de hand').

En een woord daarvoor? Geen idee Haha! (misschien is er wel een mooie engelse term voor, ik zal eens zoeken Haha!).

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:27

Ik heb nooit gehoord dat daar een speciaal woord voor was. Ik dacht ook gelijk aan steegs, dat komt er zo te lezen nog het dichtste bij. Stalmoed is het zeker niet, dat is inderdaad een paard dat (te) lang op stal heeft gestaan en daardoor nogal overmoedig gedrag vertoont, zeg maar Haha!.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:37

op zn engels is het barn sour, geen idee hoe ik dat in 1 nederlands woord moet omschrijven

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:45

jaa, barn sour, dat kende ik, maar schoot me niet te binnen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:14

wachten maar tot de Belgen dit topic vinden, want ik heb het in België op cursus geleerd....

Vertrouwen is het in mijn gval niet, hij gaat voor me door het vuur, aan de hand heb ik dit nog nooit geprobeerd, want dat is niet m'n hobby, aan de fiets gaat ie gewoon mee, met een ander paard of fietser erbij gaat ie ook zonder aarzelen mee...... alleen als ie alleen is, z'n vriendjes ziet staan en hoort hinniken dan heeft ie een beetje moeite met het erf te verlaten...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:22

smurf schreef:
wachten maar tot de Belgen dit topic vinden, want ik heb het in België op cursus geleerd....

Vertrouwen is het in mijn gval niet, hij gaat voor me door het vuur, aan de hand heb ik dit nog nooit geprobeerd, want dat is niet m'n hobby, aan de fiets gaat ie gewoon mee, met een ander paard of fietser erbij gaat ie ook zonder aarzelen mee...... alleen als ie alleen is, z'n vriendjes ziet staan en hoort hinniken dan heeft ie een beetje moeite met het erf te verlaten...


Volgens mij is het een Klever.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:43

Zoiets heet irritant Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:44

een klever is toch een paard dat met z'n neus in de kont van z'n voorganger loopt?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:58

Ik noem het een etterbak Haha!

Maar volgens mij is het woord inderdaad steegs...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:37

smurf schreef:
een klever is toch een paard dat met z'n neus in de kont van z'n voorganger loopt?


nee, dat is een paard dat niet van zijn erf, stal of vriendjes weg wilt. Zo heb ik het altijd geleerd.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 17:13

Craignethan schreef:
Steegs:

Een steegs paard en een dito ezel willen plotsklaps niet van hun plekje komen. Slechts met de karwats (en dan nog niet eens altijd) kan men de dieren bewegen voort te gaan. Meestal, maar zeker niet altijd, vindt de ongewenste standvastigheid plaats als men het dier van bekend terrein wil leiden. (...)

Volgens mij is het toch steegs hoor Haha!


Volgens mij niet. Tong uitsteken Haha!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:19

Citaat:
What is a Barn-Sour horse? This is a horse who does not want to leave the area of your barn. He may object to move any further from the barn, run around you in circles trying to get back, or engage in more dangerous activities such as rearing pulling on the lead rope or reins. When you are in an area away from the barn, the Barn-Sour horse will become over-excited when coming back to the barn and may be over-eager to get back to his stall. In many situations, the rider will lose control of the horse as he/she is walking the horse to the barn. Allowing your horse to be Barn-Sour is a very dangerous habit. When you are not in control, you are in a dangerous situation. You must learn to be in control 100% of the time when riding your horse.


Nou nog een nederlandse vertaling Tong uitsteken

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 01:51

Echt niet t woord steegs Vlieg?

Een Stayer dan?
Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 02:08

Da's volgens mij een lange afstandsloper, Natasha. Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 02:17

Natasha is nog steeds naar t juiste woord aan t zoeken....... Nerd

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:32

steegs komt bij mij als eerste boven. Een klever is een paard dat aan andere blijft plakken.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:49

verlatings angst? daar hebben ze geloof ik last van dan Haha! misschien komen jullie er wat verder mee Clown

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:51

het zal wel voortkomen uit verlatingsangst maar ik weet zo zeker dat er een ander woord voor is....... misschien moeten we de ouwe Herman Kruis maar eens opgraven, die weet het, zeker weten!