opvoeding(lees ff, voor t welzijn van t paard!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jimmy_lover

Berichten: 127
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

opvoeding(lees ff, voor t welzijn van t paard!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 18:25

Hallow mensen,

Mijn paard staat bij een aantal andere paarden op stalling, deze paarden zijn jonger dan hem behalve de shetlander hengst, daar gaat 't niet om..
Maar mijn vraag is..
Een veulen van anderhalf jaar.. kan je die al intensief elke dag (half uur á een uur) longeren??
ze doen dit met zweep en(volgens mij) op een hele slechte manier..
Ik zeg al dit op een vragende wijze, want ik weet dat alle meningen hier op bok verschillen, en sommige mensen erg "aanvallend" kunnen antwoorden Lachen dus..
Maar weet iemand doet iets over de opvoeding van een veulen.. ik weet er wel iets van daar niet van.. maar t kan tog nooit goed zijn om een veulen van zo'n jonge leeftijd zo intensief en hardhandig te laten werken..
't blijft een veulen..
en wat ze ook hierbij doen is.. dat ze het hoofd naar binnen "trekken"(letterlijk!!) en de voorhand naar buiten "duwen" (letterlijk!!)
Om hierdoor STELLING te krijgen.. ze vind dit erg moeilijk('t veulen) en ook heel erg onprettig.. ze slaan haar vaak met de zweep en belonen haar nooit :s..
Ze haalt vaak uit naar mensen en denkt (volgens mij) nu dat ieder mens "slecht" is in haar ogen!!
Dus kan iemand mij een goed antwoord hierop geven,, waar ik iets mee kan!! geen preek maar echt iets wat ik tegen die mensen kan zeggen!!
b.v.d. alle mensen die op deze advertentie reageren!!
Aan zulke mensen heb je wat!!!

Jimmy Sz Mijn Poepiej, I Love You
Blijf Niet In Het Verleden, Want Je Leeft In Het Heden


Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:00

Ik zal als ik jou was die mensen er is gewoon op een normale manier er op aanspreken..of ze wel weten waar ze mee bezig zijn door een paarde van anderhalf te gaan longeren en hard aan het werk te zetten.
Ik neem aan dat er nog meer mensen bij jou op stal staan? wat zeggen hun ervan? Misschien kunnen jullie samen er eens over praten want het kan gewoon niet.. een veulen hoor zeker tot zijn 3e lekker op de wei te staan..Succes

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:03

Ik vind het ook niet kunnen.
Heb zelf ook een veulen van ander half en daar doe ik nog helemaal niets mee.
Het zou wel kunnen longeren en zop maar dan 10min tot een kwartier.
Want zijn spieren kunnen dat helmaal nog niet aan , en ik denk dat hij er later dan wel last van kan krijgen dus ik vind het niet zo goed iedee omdat al te doen met een veulen van pas ander half

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:03

Huilen wat je tegen de mensen kan zeggen:''waar heb jij deze kennis vandaan en wat probeer je ermee te bereiken''?.

leg uit: dan een paardje van 1 1/2 te vergelijken is met een kind van 2 die heeft de intelligentie en zeker nog niet het lichaam heeft om te doen wat ze nu proberen aan te leren..

Huilen Huilen Huilen
Laatst bijgewerkt door casanova op 04-10-04 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:57

Misschien kan je de racties van iedereen die hier reageert (ik verwacht dat dat er nogal veel worden) uitprinten en aan ze geven. Kan je geen artikel vinden waar in staat dat het slecht is? Het is heel erg slecht voor de pezen en gewrichten om een veulen te longeren, ik vind het echt te achterlijk voor woorden dat er mensen zijn die dit doen.. een veulen hoort in de wei te spelen met vriendjes!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:58

qwinty schreef:
Het zou wel kunnen longeren en zop maar dan 10min tot een kwartier.


Dat vind ik al niet kunnen! Een kwartier is ook slecht.. Je laat een kind van 2 toch ook niet sporten?

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:01

2-jarigen worden wel voor de wagen gezet, en worden dsu ook vroeg aan het werk gezet, op zich kan dat geen kwaad, als iemand maar weet wat ie doet!!!!
in dit geval is dat dus niet zo, en ik zou ze proberen te vertellen dat een paard eerst moet uitgroeien tot zijn derde, en het bovendien een optimale belasting is met longeren van het binnen-achterbeen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:52

ellepel schreef:
2-jarigen worden wel voor de wagen gezet, en worden dsu ook vroeg aan het werk gezet, op zich kan dat geen kwaad,


Rechtuit lopen is wat anders dan achter elkaar rondjes lopen..

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:56

Belachelijk. Ze moeten die beesten gewoon nog lekker laten lopen en over een jaar weer eens heeeeeeeel rustig aan beginnen.

Glenn M1+11 :)

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:57

Aramat schreef:
Dat vind ik al niet kunnen! Een kwartier is ook slecht.. Je laat een kind van 2 toch ook niet sporten?


Precies! OK dan!

Glenn M1+11 :)

moo_tje

Berichten: 50
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:02

ik ivnd dit egt niet kunnuh zelfs een vorm van mishandeling hoor.. :S:S wat leven er toch rare mensen op deze wereld Boos!
xx moo

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:12

Er is een tijdje terug een topic geweest: [WN] nog geen 2 en er al op...???

De vrouw waar het over ging heeft viavia gehoord dat ze op bokt stond en reageerde toen vrij heftig (o.a. bedreigende mailtjes naar mij). Sommige mensen dulden dus geen tegenspraak.... Ik heb dus met haar op stal gestaan en weet hoe ziek ze met haar dieren omgaat Boos!

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:27

Quellian schreef:
Er is een tijdje terug een topic geweest: [WN] nog geen 2 en er al op...???

De vrouw waar het over ging heeft viavia gehoord dat ze op bokt stond en reageerde toen vrij heftig (o.a. bedreigende mailtjes naar mij). Sommige mensen dulden dus geen tegenspraak.... Ik heb dus met haar op stal gestaan en weet hoe ziek ze met haar dieren omgaat Boos!


Zielig mens Misselijk . Tja sommige mensen kunnen niet tegen kritiek.

Glenn M1+11 :)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:37

Longeren is een grote belasting voor pezen,botten en spieren ( helemaal die nog in de groei zijn dus! )
Een half uur vind ik voor een volwassen paard al meer dan zat, een uur longeren vind ik al een te grote belasting.
Deze mensen zijn dus erg onverantwoord bezig, dat zie je vaker, maar zoals bovenstaande verhalen ook al vertellen, maak ze dat maar eens wijs.
Mensen die zoiets doen willen het vaak niet aannemen en denken dat zíj de enigen zijn die wel even weten hoe het moet

whoopylover

Berichten: 2598
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:56

longeren op zo'n jonge leeftijd is idd niet goed voor zn gewrichten.
ik heb zelf ook een 1.5 jarige, en ik doe daar al vrij veel mee, maar dan vooral lopen, verkeersmak maken, en ik heb hem dan afgelopen weekend drie keer 20 cm laten "springen" en dan zonder zweep erachter, gewoon ernaast lopen (een manier waarop hij het leuk vind om te doen)

http://www.anderskristal.nl : Dé winkel voor exclusieve cadeau's!
http://www.naskbijles.nl : Online natuur en scheikunde methode, het adres voor voor bijles en examentraining.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:00

vind dit echt niet kunnen, maar misschien is het een idee om het uit te printen en haar die laten lezen Lachen zoals al eerder werd vermeld.

beetsje is nog veel te jong Boos! geef ze anders een boek mee uit de bibliotheek of van thuis dat ze dat door kunnen lezen...

wat quellian ook zei over die vrouw van nog geen 2 en er al op.
ik walg nog steeds van dat mens hoe zij op haar pony ging zitten en vrolijk rondjes ging lopen en draven enz.
(heb ook bij haar op stal gestaan)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:04

Het is hier al eerder gezegd... een veulen is lichamelijk (en emotioneel) niet toe aan longeren. Ter vergelijk: een 2 jarig kind trainen voor turnwedstrijden... rechtuit wandelen en een beetje manieren leren in de vorm van voetjes geven en stil staan, maar niet dagelijks! Wel dagelijks: lekker ravotten met soortgenootjes! Succes met het adviseren!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:34

Echt deze mensen sporen niet hoor....Wat een onbegrip....

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:00

dit is echt te erg, kan het niet eens voorstellen bij mijn pony(ook anderhalf). Ik geloof trouwens dat over longeren van zo'n jong dier al meerdere keren aan de orde zijn gekomen op bokt. Met mijne stap ik alleen zo nu en dan aan het halstertouw en poets hem etc. voor de rest zit hij lekker iedere dag met mijn andere pony te spelen en te grazen.
In ieder geval lijkt het erop dat inderdaad het vertrouwen in de mens is verstoord. Ik hoop dat je er wat aan kunt doen, succes ermee OK dan!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:05

Bij ons op stal is er ook een vrouw elke dag met haar 2 jarige paard bezig...longeren, lange lijnen en dan nog eens wandelen ze is elke dag 3 uur met dat beest beig ongeveer al vanaf dat het beestje 1 is! Ik walg er zo van...voor de rest staat ze op wei maar in het begin leek het een mooi paardje te worden maar je kan nu al zien dat het verpest is! Wat kunnen mensen toch domme dingen doen..

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:17

een veulen kun je gerust het logeren leren, dus leren rondjes lopen en leen comando's geven, maar met maten, dus af en toe en niet zo lang, jong geleerd is oud gedaan, vind ik, als de basis erin zit en goed komt de rest vanzelf wel. Je moet alleen wel grote rondjes gebruiken, en het op een speelse manier doen, mijn nichtje gaf ik ook op een speelse manier turnles, de koprol leren, neus op je knieen, die was toen ook 2,5 ofzo. maar je moetvooral geen haast hebben en goed kijken naar het dier, ik ken ook een 1,5 jarige, heeft al een zadel opgehad (zon pinoikio dinges), bitje in, beesie vind ut prachtig, ze heeft hem ookal leren longeren, en is bezig met de basis van lange lijnen, verder kan hij ook alles, voetje stilstaan naar je toe komen, netjes naast je lopen, ook al groten deels verkeersmak en zezijn al bezig met begin spaanse pas (been naar voren zwaaien) ik zie hier het probleem niet van, alleen zijn de meningen hierover verdeelt, maar het beesje vind het leuk en ze leert hem alles op een speelse manier, ze zijn gewoon hele goede maatjes.

ik dwaal een beetje af, maar je kunt die mensen altijdvragen waarom ze dat doen, misschien weten ze wel niet beter.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:24

lailapri schreef:
een veulen kun je gerust het logeren leren, dus leren rondjes lopen en leen comando's geven, maar met maten, dus af en toe en niet zo lang, jong geleerd is oud gedaan, vind ik, als de basis erin zit en goed komt de rest vanzelf wel.


Dat vind ik echt de grootste onzin! Wat is het nut ervan om een veulen al te longeren?? Op zn 3e leert ie het net zo goed als op zn 1e hoor! Ik snap niet dat er mensen zijn die hier zo over denken..

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:32

zo'n jong ding moet gewoon lekker op de wei kunnen staan met leeftijdgenoten, zodat ie goed kan groeien en zich als veulen kan gedragen.

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:36

Deze discussie is kort geleden ook al langs geweest, kijk even op UZ Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:21

Een volte geeft zeer zware belasting
Met zadelmak maken (en dat heb ik nooit onder de 3 gedaan, longeer ik ook zo min mogelijk.
Ga er liever dan zo snel mogelijk opzitten zodat het weer stukken rechtuit kan.

Ik denk dat ik dan niet hoef te zeggen wat ik er van denk als het bij een 1,5 jarige gedaan word Misselijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Angie91, Pierus en 118 bezoekers