regendek op bij jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:46

hoe eerder jij begint met dekens op gooien,
hoe mieperig je paard word,
laat hem maar lekker hard worden,
is niks mis mee hoor!

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:52

Mac schreef:
Op de rassenshows voor in dit geval een Paint wordt een paard aan het halster ("halter") getoond in stap, draf en in stilstand. Gekeken wordt naar exterieur, beweging en of het paard rastypisch is. Een soort keuring dus.


Weer wat geleerd OK dan!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:59

Ook ik vind het onzinnig (en zelfs stom, no offense Knipoog ) om een jaarling een deken op te doen... laat die jonge paarden maar lekker op eigen kracht winterhard worden... mijn 2-jarige staat nog steeds dag en nacht (zonder dekentje natuurlijk) buiten hoor. Het enige dat hij eventueel krijgt om hem in de winter wat te ondersteunen is wat aangepast voer zodat hij meer energie heeft om zichzelf warm te houden... Lachen

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:18

Ik ga deze discussie niet aan omdat er toch niets zinnigs uitkomt, niemand veranderd van mening, so what's the use?

En of ik geen kaas heb gegeten van jonge paarden, knap dat jij dat kan beoordelen vanachter je pc'tje GijsenKim! En ook nog eens van 1 berichtje, wauw!
Vandaar dat ik al meerdere paarden zo behandeld heb, en ze ook allemaal zo gezond als een vis zijn en de oudste nu dik 17 is, maar als jij wilt denken dat je de wijsheid in pacht hebt, vooral doen...

Om even te laten zien dat ik niet de enige ben die deze mening heeft, hier staan wat interessante berichten tussen : [VMR] Gebruikservaring Pagony dekens

Verder hou ik mij buiten dit topic, ben namelijk niet op bokt om me te verdedigen en afgezeken te worden Doei, doei

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:59

Als je mee wilt doen aan halterwedstrijden kan ik er nog inkomen dat je een deken opdoet. Maar voor gewoon huis-tuin en keukenjaarlingen (even respectloos geformuleerd ) is het toch echt niet nodig, en zelfs gevaarlijk als ze in een groep staan omdat er altijd een been van een ander veulen in de singels terecht kan komen, en deze zich dan behoorlijk kan bezeren.
Nogmaals, ik zou het niet doen. Om bovengenoemde redenen, en niet omdat je dat watjes kweekt.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:38

Precies Cassidy, maar dat gaf ik in mijn eerdere bericht ook al aan...

Oops toch nog gereageerd Schijnheilig

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:09

Ik vind dat een paard het hele jaar door buiten kan staan in de regen, mits er een schuilplek is. Anders komt die van mij niet buiten de nachten. Mja zo denk ik er over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:10

En dan maak je een schuilplek, maar denk je dat ze er dan in gaan staan? Haha!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:19

Cassidy schreef:
En dan maak je een schuilplek, maar denk je dat ze er dan in gaan staan? Haha!

Oja.. logisch! had een idee van mij kunnen zijn Verward Maar als dat nou niet mag..???? Maar goed maak me dr verder niet druk om, Charly komt van de winter lekker de nachten op stal nogal simpel.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:20

Die van mij heeft de luxe om het zelf te bepalen of hij binnen of buiten staat. Ideaal, ik maak me helemaal nergens druk om Haha!

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:34

Een paard (en dus ook een jaarling, veulen of whatever) kan gewoon continue buiten blijven. De natuur regelt dat de vacht zich aanpast aan de weersomstandigheden. Wij mensen maken 'zeikerds' van onze paarden, omdat wij er mee willen rijden en het paard anders teveel vacht heeft en nat blijft. Als je je jaarling gewoon zijn wintervacht laat krijgen en hem/haar dan ook niet meer poetst (vetlaag moet behouden blijven) kan hij/zij gewoon tegen weer/wind/regen. Is niets zieligs aan. Het is pas zielig als ze overdag buiten staan in de kou en ze 's nachts weer op stal gaan. Gaan ze lekker zweten omdat de overgang in temperatuur te groot wordt en daar worden ze ziek van. Gewoon zolang ie jong is lekker buiten laten zonder dek is mijn idee. Als je er mee aan 't werk gaat is het een ander verhaal.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:17

Ik las laatst ergens dat een paard/pony het pas koud had bij -5 graden.. Mits ze niet geschoren of dergelijke waren! Ik denk wel dat ze er tegen kan hoor!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:40

Boya schreef:
Een paard (en dus ook een jaarling, veulen of whatever) kan gewoon continue buiten blijven. De natuur regelt dat de vacht zich aanpast aan de weersomstandigheden. Wij mensen maken 'zeikerds' van onze paarden, omdat wij er mee willen rijden en het paard anders teveel vacht heeft en nat blijft. Als je je jaarling gewoon zijn wintervacht laat krijgen en hem/haar dan ook niet meer poetst (vetlaag moet behouden blijven) kan hij/zij gewoon tegen weer/wind/regen. Is niets zieligs aan. Het is pas zielig als ze overdag buiten staan in de kou en ze 's nachts weer op stal gaan. Gaan ze lekker zweten omdat de overgang in temperatuur te groot wordt en daar worden ze ziek van. Gewoon zolang ie jong is lekker buiten laten zonder dek is mijn idee. Als je er mee aan 't werk gaat is het een ander verhaal.


OK dan!
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ook mijn paardje staat het hele jaar door dag en nacht buiten. Ik rijd ook op hem en als hij bezweet is, dan krijg je hem niet droog, maar dat hoeft ook niet. Als hij maar op adem is en de natuur regelt het allemaal zelf!

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:45

snoopy_689 schreef:
Ik las laatst ergens dat een paard/pony het pas koud had bij -5 graden.. Mits ze niet geschoren of dergelijke waren! Ik denk wel dat ze er tegen kan hoor!


Je kan aan een paard zien als ie het koud heeft. Dan gaat z'n vacht open staan (stekels als het ware). Maar als je gewoon de natuur zijn gang laat gaan, heeft een paard ook bij -5 graden het niet koud.
Mits.......je paard dit gewend is. Als je natuurlijk altijd met dekens in de weer bent en je gaat dan van de één op andere dag em de kou in sturen ==> dat is vragen om moeilijkheden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:47

Cassidy schreef:
En dan maak je een schuilplek, maar denk je dat ze er dan in gaan staan? Haha!

Die van mij dus wel, die staan met dit weer zeker de halve dag in de stal. Ook als de zon erg fel schijnt gaan ze in de stal staan.

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:01

Sjuimpje schreef:
Die van mij dus wel, die staan met dit weer zeker de halve dag in de stal. Ook als de zon erg fel schijnt gaan ze in de stal staan.


Logisch, als je de mogelijkheid wordt geboden, kies je toch voor luxe. Alleen de noodzaak is er niet, in de natuur is dit ook niet zo. Ze krijgen er niets van in de regen te staan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:29

snoopy_689 schreef:
Ik las laatst ergens dat een paard/pony het pas koud had bij -5 graden.. Mits ze niet geschoren of dergelijke waren! Ik denk wel dat ze er tegen kan hoor!


Nou dat is niet min 5 maar min 20.. Tot die tempratuur kan een paard zichzelf warm houden..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:18

Ok...ik kan het niet laten...
Het is onzin om te zeggen dat je watjes kweekt door een deken, dat is niet zo. Als een paard nat is en het koud heeft en je laat hem buiten in de wind zonder beschutting, dan kweek je maar 1 ding en da's een ziek paard.
Mijn paarden staan vanaf september onder dek en zijn NOOIT ziek.

Mijn oudere merrie had bij mij een deken op, later bij de nieuwe eigenaar niet meer (wel in de winter dat ik haar verkocht, maar de winter daarop dus niet meer) en die kon zich redelijk zonder deken redden. Ze kreeg echter niet genoeg te eten en teerde mede door de kou enorm in.

Als je je paard 's winters zonder dek houdt, zul je daar met voeren rekening mee moeten houden, want lichaamswarmte vasthouden kost enorm veel energie.
Vooral als een paard nat is en dan in de wind staat verliezen ze enorm veel warmte. Als je je paard dus zonder deken buiten zet is een schuilmogelijkheid in de vorm van bomen of een afdak echt de minimale vereiste... Ook in het wild zullen paarden schuilen bij slecht weer als ze daar de mogelijkheid voor krijgen.

Maar goed, net als bij mensen zijn er ook paarden die het snel koud hebben en zichzelf dus níet goed warm kunnen houden.
Mijn huidige paard heeft als veulen en jaarling zonder deken gestaan maar daar ben ik twee winters mee aan de gang geweest met binnen en buiten zetten omdat ze het zo snel koud heeft.
Ze staat bij 10/13 graden al met de haren recht overeind en is ze nat dan staat ze direct te rillen als een rietje. Zij krijgt ook nagenoeg geen wintervacht en heeft dus vanaf haar tweede jaar een regendeken op. Dit jaar krijgt ze ook een hals.
Ik halter ook met haar, maar ookal zou ik niks met haar doen, dan nog kreeg ze een deken omdat ze het gewoon koud heeft... ondanks dat ze dus als veulen en jaarling wel zonder dek heeft gestaan (waarmee ik dus maar wil zeggen dat je een paard niet 'hard' máákt... ze worden 'hard' geboren of niet...)
Het hangt dus heel erg per paard af of ze wel of geen deken nodig hebben. Meeste paarden kunnen inderdaad zonder, maar er zijn uitzonderingen (de gemiddelde arabier hoef je ook echt niet zonder deken in weer en wind te zetten).

Om dus lukraak iemand die een jaarling onder dek zet uit te maken voor dom, stom en weet ik meer wat voor benamingen en opmerkingen langs zijn gekomen, is ronduit beledigend en kortzichtig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:06

Toch wel heeeeeel gek dat DIT nou net het enige stukje is dat moeder natuur kennelijk niet goed geregeld heeft. Tja dan MOETEN wij mensen wel ingrijpen en onze jonkies maar goed inpakken met dekens!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:39

een paard gaat staan rillen om het warm te krijgen.. Om ze maar gelijk een deken op te gooien is wel de grootst mogelijke kolder..
Wij kweken die zwakke beesten, en niemand anders.. Denk je nou echt dat ze in de natuur ook een deken op krijgen?? Nee ze maken genoeg vacht aan..

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:49

Mijn pony waar ik op dit moment zelfs wedstrijden mee start (ok onderling B dressuur en 70 cm springen, maar goed), staat ook dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheden.
Niks geen deken.

Ze heeft t wel koud, zondag had ze nog een zomervacht en ze is nu als een idioot bezig met het maken van een wintervacht, maar dan maakt ze die vacht maar, ik ga dr geen deken op gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:52

Niet nodig
Ze krijgen hun eigen lekker dikke deken met regen bescherming.
Kan geen deken tegenop.
En omdat je niet kunt rijden, zit die vacht niet in de weg met training.
Paarden in een kudde, die niet hoeven te trainen, daar is een deken dus totaal overbodig bij.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:17

Sorry hoor ben begonnen met deze discussie dus zal maar even reagren.
Iedereen heeft het maar over NATUUR dit en dat, maar zeg nou zelf:
onze paarden staan niet echt dicht bij de natuur, na al die doorgefokte lijnen en de manier waarop we ze houden.
De meeste paarden in Nederland staan in een box van 3 bij 3 en komen amper buiten!

Ik heb dus zo'n beestje wat al staat te rillen van de kou, begin van de herfst, ze staat op een open stuk land en kan dus niet schuilen.
De rest van de groep, (paarden van verschillende leeftijden) staat ook met dek op en ze vreten niet aan elkaars dek.
Natuurlik heb ik een goed passend dek op en gevaarlijk is dat volgens mij niet, want anders zou toch niemand z'n paard een dek op doen.

Ben het voor de rest eens met Francis, je moet naar het paard zelf kijken en neem maar van mij aan dat ik geen een of ander pennymeisje ben die het zielig voor d'r paardje vindt.

Maar ieder z'n mening! maar ga dan niet zeggen dat iemand dom is als ze dit doet! lekker kortzichtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:22

rillen doet een paard om warm te blijven.
Verder ben ik grote tegenstander van paarden die de hele dag op stal staan.
Lekker naar buiten met die beesten.
Paarden die intensief gereden worden met dek, omdat ze anders zolang nat blijven na het werk.
paarden die niet of amper werken, lekker zonder dek.

Ik kom mijn hele leven al op plaatsen waar de paarden ook in de winter in de kudde buiten staan. Allemaal sport gefokte paarden.
En niet 1 die het daar koud had of ziek werd.
Dat vind ik dan weer vermenselijken.
Zoals ik het tever terug naar basic gaat als je denkt dat je bezweete paard best zonder dek buiten gegooid kan worden, vind ik het te overdreven om een niet gereden paard een dek op te gooien.

En niemand is kortzichtig, maar hebben meningen.
is het een andere mening dan dat jij wilt horen, heb je gewoon ff pech.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:27

Mijn jaarling KWPNer komt echt nog niet met een deken op hoor.. Hij kan dan toevallig schuilen maar ook al kon hij dat niet had hij pech..
Een paard rilt zich warm.. het is de kronkel in onze kop die denkt dat ze het koud hebben en dat ze een deken op moeten.. Maargoed doe wat je niet laten kunt..