Shetlander valt af, wat voeren jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Shetlander valt af, wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 20:26

Sinds kort vallen mijn 2 shetlanders af. Ze staan 24/7 op de wei ( een schrale wei) en kriigen elke dag ponybiks en structuurmuesli bij gevoerd. Eerst viel mijn 4-jarige sterk af en nu mijn 2-jarige ook.
Ze zijn regelmatig ontwormt ook tegen horzels etc en ook regematig ingeent. Ze eten ook goed en doen geen zwaar werk.
Wat voeren jullie je shetlander en hoe kan ik mijn shetlander het beste gaan voeren zodat ze niet zoveel afvallen?

Ik wil iig geen bietenpulp geven en ook geen mais, omdat ik bang ben dat ze dan teveel binnen krijgen en er ziek van worden.

Alle tips zijn welkom!

01-02-08 Lotte!


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:37

Hooi bij voeren. Ik voer liever extra hooi dan dat ik ze vol ga proppen met bix. Eventueel kan je nog luzerne bijvoeren.

Ik zit er met Dennis op het moment ook een beetje mee. Hij is ook wat dunnig. Hij staat nu bij een zogende merrie en veulen dus kan ik hem flink hooi voeren. Want de andere 3 staan op een kale wei en zijn alle 3 aan de dikke kant en die krijgen er dus niets bij.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 20:48

maar zullen ze daar niet te te dik van worden ? en hoeveel hooi voer je dan bij ? een paar plakken of 1 groot pak?
Ze staan ook op een beetje open wei dus kan het wel gemakkelijk weg waaien ...

01-02-08 Lotte!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:58

Een paar plakjes.

Dennis, Angel en Ukkie krijgen samen 6 plakken per dag. Dus ong 2 plakken per pony(voor Dennis en Angel wat meer en Ukkie wat minder, Ukkie is pas 4 maanden). Dennis en Angel krijgen er een halve kg brok bij, en een kwart muslie extra als ze gewerkt hebben. Als Ukkie afgespeent is en Dennis weer op gewicht is krijgen ze beide enkel bij gevoert als ze gewerkt hebben.

Als wegwaaien een probleem is(heb ik op mijn weiland, niet in mijn padock) kan je misschien 1 lange paal in de grond slaan en daar een hooinet aan hangen. Helemaal knoeivrij word het niet, maar dat scheelt al een heel eind!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 21:12

Een hooinet vind ik weer net wat te gevaarlijk omdat ik er niet altijd bij ben en ik bang ben dat ze er dan in verstrikt raken. Maar ik denk dat ik dan maar een afdakje maak en het daaronder doe.

01-02-08 Lotte!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 21:13

thnx iig

01-02-08 Lotte!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:15

Kuilgras werkt ook goed en waait ietsje minder snel weg Knipoog

een andere optie is slobber Lachen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:12

Inderdaad onbeperkt hooi. En evt. wat maismeel bijvoeren.

Jatjana

Berichten: 81
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:21

Ik heb vorig jaar hetaelfde probleem gehad met mijn KWPN merrie en ik voerde haar van alles bij, maar niets hielp, totdat ik kuilgras ben gaan voeren. Daar ben ik mee begonnen en binnen 2 weken zag je al resultaat en na een anderhalve maand zag ze er weer picobello uit, maar als je kuilgras gaat voeren dan moet je wel stoppen met het voeren van biks en muesli, want anders krijgt ie teveel binnen.
Het werkte bij mij perfect.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:25

ze moeten sowieso biks bij krijgen, omdat die 4 jarige werkt. Kuilgras is dus geen optie.

Jantine2: Ik had in mijn topic juist geschreven dat ik geen mais wilde bijvoeren.Het zijn shetlanders en die zijn toch al gevoelig met eten.

Slobber zou idd ook kunnen, maar ik heb in de wei geen stromend water dus dat zou ik dan al thuis moeten klaarmaken.

01-02-08 Lotte!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:39

Waarom moet je biks bijvoeren?
Onze shets werken ook maar krijgen nu nog geen biks oid bij.
Straks als het echt kouder begint te worden ga ik ze biks bijvoeren.
Ik zou de biks laten voor wat het is en inderdaad een pluk kuilgras bijvoeren.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:59

Hooi bijvoeren zou ik het eerste aandenken...mijn shet en trekpaard hebben de hele dag beschikking over hooi....omdat ze wat laten liggen en ze toch nog niet helemaal op kunnen leven, voer ik Reform Kruiden Muesli van havens bij.....weinig eiwitten, maar veel mineralen en vitamines (je hoeft er dus ook niet zo enorm veel bij te voeren!)...
maar ik zou beginnen met hooi of kuilgras en daarbij een eiwitbeperkte muesli of brok (gezien gevoeligheid)......maar bij eiwitbeperkt ook op hoeveelheid mineralen en vitamines letten!!!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Fleuribelle, GoogleAdsense, Trendiction en 32 bezoekers