paspoort-chippen-hoe legaal zijn de bokkers ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

ik heb al wel/geen chip/paspoort

mijn paard/pony heeft (nog) geen van beide
41 (15%)
mijn paard/pony heeft alleen een paspoort
19 (7%)
mijn paard/pony heeft alleen een chip
15 (5%)
ik ben helemaal braaf: paspoort + chip
185 (71%)

Totaal aantal stemmen: 260


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:34

Murphy, Nena en Wisecrack zijn gechipt en hebben een paspoort.
Lucky heeft DNA + Paspoort.

Helemaal legaal dus Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:56

Sinds augustus ofzo ben ik heel legaal bezig, daarvoor zat ik mezelf constant op mn zenuwen te werken als ik weer eens met het beestje op stap moest. Tong uitsteken Ik had nix.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:06

Sheril is gechipt en heeft een paspoort, zonder een krimp te geven.

Volgens mij moet het chippen of een andere manier van identificatie voor 2005 gelden voor heel Europa. Per 1 januari komen er strenge regels voor de traceerbaarheid van levensmiddelen, en zal bij problemen nagezocht moeten kunnen worden welke paarden er in welke frikandel zitten.

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:08

Ik ben braaf..!! useful is gechipt en ze heeft een paspoort met papieren.. mar dat maakt verder niks uit

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:08

beetje jammer dat het land dat voor de meeste Salami-paarden zorgt niet meedoet met het chippen........(oostenrijk)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:30

Micha heeft stamboekpapieren, wat meteen haar paardenpaspoort is en ik heb haar laten chippen toen ik haar kocht, zodat dit meteen bij de overschrijving geregeld kon worden.
Tagidik heeft paspoort, maar nog niet gechipt...komt nog wel!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:44

lageveld schreef:
Dat is dus dan zeker geen paspoort want dat moet inmiddels voldoen aan bepaalde vastgestelde criteria. Evemin dat de diverse stamboekbewijzen voor paspoort door kunnen gaan.


Tja, ik woon toch niet in Nederland. Knipoog

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:45

lageveld schreef:
Wat ik wel weet dat we het hebben over europese wetgeving die ook voor onze zuiderburen geldt. Een stamboekpapierske Lachen is noch in Belgie noch in Nederland meer voldoende. Niet dat ik daar zo blij mee ben, maar dat is weer een ander verhaal.


Ik bedoelde met mijn papiertje het papiertje dat bij mijn chip meegegeven is. Marengo is een rasloos paard, dus heeft zeker geen stamboekpapierke Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:16

ik heb 4 pony's
1 veulen die nog geschetst moet worden en dan ook gechipt wordt + paspoort
1 merrie met paspoort en DNA die gelijk gechipt wordt met haar veulen
1 jaarling met paspoort die dan ook gechipt wordt en een 6 jarige met paspoort en chip waarvan chippie nog geregistreerd moet worden schijnt het...
kon maar 1 X stemmen en heb gestemd op alleen paspoort Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:03

Ja, jammer he alane, want mensen zoals jij en ik beinvloeden het resultaat wel heel erg heftig, oftewel, het resultaat van de poll is bijvoorbaat al vertekend. Zie ook de reaktie van Westernfreak.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:08

Marengo_82 schreef:
Ik bedoelde met mijn papiertje het papiertje dat bij mijn chip meegegeven is. Marengo is een rasloos paard, dus heeft zeker geen stamboekpapierke Knipoog


Zoiets had ik dus wel begrepen. 6 jaar geleden was er wel een chip, maar nog geen paspoort. Het is nu nog maar de vraag of je bij die chip een paspoort kunt krijgen en/of die chip nu nog wel uit te lezen is door de readers die nu gebruikt (horen te) worden.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:14

Fleur heeft een paspoort en een chip, en kiki heeft het ook allebei. Ook hebben ze beiden haren moeten afstaan voor DNA

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:27

snoopy_689 schreef:
Fleur heeft een paspoort en een chip, en kiki heeft het ook allebei. Ook hebben ze beiden haren moeten afstaan voor DNA


Mag toch op zijn minst hopen dat je voor dat laatste niet ook nog een rekening hebt gekregen ?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:01

9 pony's, alle 9 gechipt en 8 daarvan hebben een paspoort. Nummer 9 nog niet, het veulen is vorige week gechipt en het paspoort is dus nog in de maak.
O ja, 2 ervan zijn wedstrijdpony's en 2 ex-wedstrijdpony's. Niet alles is bij ons voor de sport, en wij zijn dus netjes legaal volgens het boekje bezig.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:01

Dit zijn de regels per 18 september 2004:

15-09-2004 PB 39 Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in


Persbericht nummer 39, 15 september 2004

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:03

Mijn paard is niet gechipt maar heeft wel een paspoort.
Ik heb ontheffing aangevraagd en hem DNA laten registreren.

Ik ben TEGEN chippen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:25

Regina is netjes gechipt en heeft een paspoort.
Tiko (inmiddels niet meer van ons) is ook geschipt, heeft een paspoort en als ik me niet vergis ook DNA-registratie. Beide geen wedstrijdpaarden.....

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:29

lotte is gechipt en heeft een paspoort.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:30

ik moet me kleine ponys nog doen. Ik stel aan mijn klanten verplicht dat ze het doen ( en ze hebben het allemaal gedaan) want mocht er 1 dood gaan komt de rendac ze niet meer ophalen. Als ze niet gechipt zijn. En dan zit ik met een kadaver...

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:35

Die van mij is bij het stamboek al gedaan,ik geloof dat het draverstamboek het al een jaar of 5/6 doet,dus daar zijn we blij mee Haha! !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:44

Die van mij heeft geen paspoort (weet eigenlijk niet of ik daar nu verplicht toe ben) en geen chip (is voor mijn jaarling nog niet verplicht).

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:46

Ik heb nog helemaal niets Bloos vind het belachelijk duur en niet nodig, vroeger voldeed zonder ook dus waarom nu niet meer!!
Ik rijd geen wedstrijden en ben ook niet van plan dit te gaan doen dus ik heb NOG nergens last van... laten we hopen dat dit zo blijft!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:50

favorietje schreef:
Ik heb nog helemaal niets Bloos vind het belachelijk duur en niet nodig, vroeger voldeed zonder ook dus waarom nu niet meer!!
Ik rijd geen wedstrijden en ben ook niet van plan dit te gaan doen dus ik heb NOG nergens last van... laten we hopen dat dit zo blijft!

Probleem is alleen dat je het paard op deze manier helemaal niet mag vervoeren, stel ze moet een keer naar de VA oid, ook dan mag ze eigenlijk niet vervoerd worden zonder.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:04

en wat dacht je van het eventueel moeten toedienen van medicijnen? of de enting?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:06

Tessebes schreef:
Die van mij heeft geen paspoort (weet eigenlijk niet of ik daar nu verplicht toe ben) en geen chip (is voor mijn jaarling nog niet verplicht).

Paspoort was per 1 januari 2004 verplicht. Je bent strafbaar als je je paard vervoerd zonder dit bij je te hebben.
Een chip is per 18 september verplicht of je moet ontheffing hebben aangevraagd.