Hoe koop ik een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Hoe koop ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:28

Vreemde vraag misschien, maar ik heb al diverse malen de zoekfunctie gebruikt, maar die komt niet met de informatie die ik zoek. Dus dan toch maar op deze manier via een nieuw topic.

Ik wil een paard gaan kopen, maar ik weet niet precies op welke manier ik dat het beste kan aanpakken. Dus hieronder de aanpak, zoals ik bedacht had en wat vragen en dan hopelijk jullie hulp/advies/antwoorden.

Ik heb op dit moment een leuk paard op het oog. Ze staat bij een manege waar ik regelmatig buitenritten rij en ook (bijna) altijd haar rij. Het is voor mij het ideale buitenrijpaard. En aangezien ik met mijn toekomstige paard vooral lekker wil buitenrijden, lijkt ze me geen slechte keus. Ik heb haar nog niet binnengereden en aangezien ik in de winter best wel wat uurtjes in de bak doorbreng, moet ik dat natuurlijk ook nog wel doen voor ik haar zou kopen.

Maar goed, ik weet dat de eigenaar zijn paarden eigenlijk niet verkoopt, dus hoe kan ik hem "overtuigen" dat hij dit paard wel aan mij zou moeten verkopen? Iemand ideeën, leuke openingszinnen?

En dan, stel hij zegt oké OK dan! , hoe dan verder? Dan moet ik haar laten keuren. Wat zijn de kosten daarvan en laat ik dat doen door de DA die er altijd komt of laat ik een andere komen?

Dus hebben jullie tips en ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ook in het algemeen, mocht het niet lukken met dit paard, dan ga ik verder zoeken, dus dan blijft zeker de vraag over het keuren.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:45

Ik zou inderdaad eerst eens even kijken hoe ze te rijden is in de bak. Misschien valt dat wel vreselijk tegen of juist niet.
De manege-eigenaar wil dit paard liever niet kwijt, zegt hij om misschien de prijs wat hoger te houden. Of hij spreekt de waarheid, maar dan is dit paard denk ik toch nog te kopen. Voor geld is immers erg veel te koop.

Manegepaarden hebben wel veel gewerkt in hun leven, en zullen daarvoor gevoelig zijn voor slijtage. Een keuring is dan in ieder geval wel een vereiste. Klinische keuring kost zo´n 45 euro.

De keuring laat je bij voorkeur doen door een andere DA dan die van de manege. Enige partijdigheid kun je dan gelijk uitsluiten.

Ik zou persoonlijk niet snel voor een manegepaard kiezen voor bovengenoemde reden.
Ik zou je ook willen adviseren om toch eens wat andere paarden te gaan bekijken en rijden, misschien klikt het bij deze. Maar misschien nog wel meer bij een andere. Op marktplaats staan veel paarden te koop, kijk daar eens rond.

Ik wens je veel succes, en wil je adviseren om je gezond verstand voor te laten gaan bij het kopen van een paard. Laat je niet te veel leiden door je gevoel.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:46

Nou, ik zou de eigenaar niet om gaan praten om het paard te verkopen, want dan gaat hij echt niet zakken in de prijs. Kan jeniet voorstellen om hem te leasen ofzow?? Wel de lusten maar niet teveel lasten. Verder de keuring, ik zou klinisch en rontchen doen, vooral bij een iets ouder paard. Kost geloof ik 300 tot 400 euro. Ik denk wel dat je daarvoor naar de DA toe moet, of hijmoet zon mobiel ding hebben, maar dat is denk ik duurder want je hebt voorrijkostten.

bartsegeste

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:48

Klinkt hard maar het kan wel je kunt in de transactie voorwaarden laten zetten, dat je een soort niet goed, geld terug garantie hebt dat als hij hem bijv. met een ziekte afleverd en jij komt er laterna achter dan moet hij het paard terugkopen en vaak krijg je het geld voor onkosten en nog wat extra's ook dus een keuring is niet per sé nodig!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:48

allereerst HOI hoe gaat tie en bij welke manege rij je nu?

het beste kan je een paard laten keuren door een andere DA
daarmee sluit je de kans op partijdig heid uit

bedenk wel dat als je een manege paard koopt die nu minimaal 4 uur per dag loopt en bij jou waarschijnlijk wat minder

als je een paard klinisch laat keuren kost dat niet zo veel
(bij mij koste t de laatste keer 80 euro)
wil je echt de sport in of is het een duurder paard kan je m ook voor de verzekering rontgelogisch (schrijf ik dat goed?) laten keuren dat kost meer weet niet hoeveel , vond ik bij mijn paarden nooit nodig

tip als ze niet willen verkopen : misschien kan je het paard in halfpension of lease krijgen dan houd de manege haar paard en jij op vaste dagen ook

als je naar een onbekend paard gaat kijken neem dan een vriend/din mee die alles bekijkt zonder roze bril!!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 16:02

Het gaat om een paard wat nu ongeveer 2 jaar bij de manege is.

Er worden voornamelijk buitenritten gereden en ze loopt niet zo heel veel, omdat het geen alledaags paard is. Ik weet niet precies wat er in zit, het is een mengelmoesje, maar ik noem het voor het gemak, altijd maar een Palm-paard, een stevige Belgachtig paard. Veel mensen vinden haar te zwaar (rond) en te sterk.

Ik heb totaal geen sportaspiraties. Gewoon lekker buitenrijden en als het te donker of te nat is, dan de rondjes in de bak. Lekker recreatief.

Ik staar me niet blind op dit paard, maar heb voor mezelf het gevoel/idee dat ik dit wel goed moet uitzoeken of dit het paard voor mij is, anders blijft er toch iets knagen.
Maar mocht blijken dat ze toch ouder is dan ik hoop (weet ik ook nog niet) of dat er in de bak niks mee aan te vangen is, dan ga ik gewoon verder zoeken.

Wat wordt er precies allemaal gecheckt bij een klinische keuring?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:57

Heel simpel, geld bieden! Haha!
Als hij echt niet wil verkopen gaat ie er ook niet op in. Leuke openingszinnen? Niet gebruiken, zorg dat je serieus (en zakelijk) bent, dan weten ze ook meteen dat je het meent.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:03

Ninaka schreef:
Wat wordt er precies allemaal gecheckt bij een klinische keuring?


Hart, longen, gebit (leeftijdcheck), of hij niet kreupel loopt op harde en op zachte ondergrond, op de volte. En meestal een buigproef.
Je kunt ook eventueel bloed laten afnemen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:06

klinkt wel als HET paardje voor jou Haha! Knipoog
ik hoop voor je dat t allemaal doorgaat !!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:38

Ik ga zondag de stoute schoenen aantrekken en het vragen...............slik (zenuwen)

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:44

succes !!!