Dekenvraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Dekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 20:16

We hebben besloten om onze drie jarige Friese hengst deze winter te 'dekkenen'. Aangezien ik nog nooit eerder zelf een dekken aan heb geschaft, weet ik mijn god niet wat ik nodig heb! Hij staat buiten dus waterdicht, zo ver was ik. Maar wat voor een sluitingen en vulling ik nodig heb Verward
Het gaat om een grote forse nogal lomp en speelse driejarige hengst, hij kan dag en nacht buiten en binnen staan. Wij willen hem niet helemaal 'kaal' hebben, het is meer de bedoeling om hem iets minder harig en schoner (het is nogal een viespeuk) de winter door te krijgen. Hij vind het zelf trouwens heerlijk om een dekken op te hebben. Wie kan mij adviezeren welke sluiting dikte enz... ik nodig heb? Oja en nog een vraag, wanneer kan je het beste beginnen met dekken op te leggen? (heb niet vaak met dekkens gewerkt Bloos! )

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:54

Mijn paard staat ook het hele jaar buiten.
En ik heb 2 dekens 1 met een lichte vulling een tussendeken voor als het wat kouder word.
En als het echt koud word krijgt hij een 300 grams thermodeken op uiteraard waterdicht.
Hij krijgt dan nog wel winterhaar maar dunner dan zonder deken
Als hij het hele jaar buiten staat is het handig om een deken met dubbele voorsluiting 2 kruissingels en nooit te vergeten met BILKOORDEN anders verschuift de deken super snel en kan gevaarlijk worden.
Vooral bij jonge paarden.
Zorg wel voor een goed passende deken anders gaat hij heen en weer schruiven en krijg je super lelijke kale plekken op de schouders van je paard.
suc6

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:22

Ik gebruik ook een deken om die reden.. iets dunner in de vacht, niet nat na rijden in de wei te laten en schoon.
Ik begin als het kouder wordt (kan je aan haargroei van paard zien) met een Harry's Horse ongevoerde regendeken.
Daarna als het vriest een gevoerde (niet superdik) S@K winterdeken, waterdicht.
De HH heeft dubbele voorsluiting, singels en bilkoorden, de S@K dubb sluitingen en singels. Beiden liggen erg goed.
Gebruik zowel een 195 als 205 HH en een 205 S@K voor een kwpn van 1.69m (profiel: Markus).
De merrie krijgt een gewone stoffen deken onder de HH als het vriest, dus dat kan ook.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:28

als je echt voor onverwoestbaar wil gaan..neem dan een bucas en wel die met dat balistic nylon.. maar die zijn ook wel vreselijk duur
let idd. op bilkoorden en het liefst met musketons als sluitingen..die krijgt ie niet zo makkelijk open.. ouderwetse canvasdekens zijn ook vreselijk sterk en kwam er zelf laatst achter dat die ook hartstikke duur zijn
als je hem niet helemaal glad wil houden is een deken met 200 a 300 gram genoeg.. neem aan dat je geen zin hebt om allemaal verschillende dekens te kopen.. als je een hele dikke neemt dan kan ie het al snel te warm krijgen .. omdat je zelf helemaal geen ervaring hebt met dekens vraag dan eens advies bij een goede ruitersportzaak dat is makkelijker uitleggen met dekens om te laten zien