muesli als vervanger voor brok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:08

Zep schreef:
Hoeveel voerbeurten heb je nu per dag? Is het mogelijk om vaker in kleinere hoeveelheden te voeren?


er zijn 3 voerbeurten op een dag. het is niet mogelijk om in kleinere hoeveelheden te voeren omdat ze overdag op de wei staan. ze krijgen 's ochtends hooi en bix, dan van 9 tot 5 de wei op (met in de winter ook een grote baal hooi waar ze onbeperkt van kunnen eten) om 5 uur krijgen ze weer bix en hooi en dan voor de nacht nog hooi.
ik ben in ieder geval van plan om de stalhouder gewoon 's ochtends en 's avonds de hoeveelheid voer te laten geven die hij zou krijgen als hij een dag vrij zou hebben. dan kan ik als hij gewerkt heeft, zelf de rest erbij geven. dan heeft hij i.i.g. een voerbeurtje extra. + als hij onverwachts een dag vrij heeft, weet ik zeker dat hij dan een gehalveerde hoeveelheid krijgt.

ik heb havens weer gemaild met de vraag of het echt heel veel uitmaakt als ik in plaats van de muesli zonder haver, de derby compact brok zou geven en dat was op zich helemaal geen probleem. deze is ook zeer licht verteerbaar, maar is wel een sportbrok. en hun raadden voor friesen aan om ze sober te voeren. hij gaf ook aan dat niet iedere fries het zelfde is en dat hij het beter vondt op de dierenarts af te gaan, wat die het beste vond (de kruidenmuesli met derby compact brok.) maar dat ik er wel voor moet zorgen dat hij de energie dan ook werkelijk kwijt kan. maar dat is natuurlijk een kwestie van hoeveelheid aanpassen op het werk en als ze bijv. een dag op stal staan of zo.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:16

Ik heb nooit brok gevoerd dus wat beter is kan ik niets over zeggen. Wel heb ik het motto 'never change a winning team'. Ofwel: verander niet wat goed is.

Ons andere paard kreeg brok, toen wij hem kregen en hij op muesli ging ging ie er stukken beter uitzien. Even voor de goede orde, niet dat hij het slecht had hoor, beslist niet maar het was net wel even een hele grote flinke kers op de taart toen hij muesli kreeg.

Verder is het niet waar da ter in muesli minder voedingsstoffen zit dan in brok. Bovendien zijn veel brokken chemisch geexpandeerd en prefereer ik de natuurlijke manier. Door de structuur is muesli in mijn ogen veel beter opneembaar en doet veel meer voor het lichaam.

Ik zou dus beslist niet anders willen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:53

van muesli moet je alleen meer geven (weegt zo'n beetje de helft minder dan brok) dan van brok om genoeg voedingsstoffen en vitaminen te geven dus ze zijn langer bezig met kauwen heb ik begrepen. Muesli is dus vaak een stuk duurder. Mijn oude paard heb ik verschillende merken biks en muesli geprobeerd maar gek genoeg geeft hij de voorkeur aan brokken daar valt hij echt op aan en schuift de meusli eerst aan de kant. Ik gaf altijd pavo herbasan omdat daar lucerne en andere vezeltjes in zaten ook lekker om slobber van te maken.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:08

Ik geef muesli als volledig voer, equiral Qi, om te ontgiften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:18

Ik heb pas nog brokken en musli's zitten wegen om het voer door te kunnen berekenen aan het andere bedrijf dat hier bij in zit. (en was meteen leuk om een kostenanalyse te maken)

1 schep musli weegt 0,8 kg
1 schep sportbrok 1,2 kg
De onderhoudsbrok (Krafft groov) woog zelfs 1,3 kg. We hebben een jonge hengst staan die op 3x 2 schep daarvan staat, die krijgt dus geen 6 maar bijna 8 kg binnen!