hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:38

kan dat bij een paard van 15 maanden een hoofdstel indoen?? of is dit te vroeg??


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:39

Dit lijkt mij veeeeeeel te vroeg, dat soort dingen kan je beter mee beginnen als je 3 zijn

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:40

op zich kan het voor het paard geen kwaad maar het heeft op die leeftijd echt nog geen zin om dat te doen

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:44

ok bedankt. maar alleen om het paard eraan te laten wennen? ze is al zo makk, wat kan ik verder met haar doen?

Gediplomeerd ORUN-Instructrice

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:46

Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.

En nu lekker verder vertellen!

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:50

Lunas schreef:
Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.
`

Welke idioot gaat nu een veulen van 6 maanden longeren Verward is 3 jaar niet vroeg genoeg om een paard te verpesten ?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:51

Ik ben er geen voorstander van.

Naar mijn idee moet je een jong paard zo lang mogelijk een leven geven op de wei met leeftijds genoten. Lekker nog even jong laten zijn en dan pas op een leeftijd van ongeveer 3 of 4 jaar (ligt er aan of het paard er een beetje klaar voor is) beginnen met aan het tuig te laten wennen, longeren en dan steeds een stapje verder.

Wat je in die tussen tijd met het dier kunt doen is in iedergeval poetsen. Is ook meteen een manier van het vertrouwen winnen. Verder kun je wandelen. Gewoon aan een halstertje en een touw, lekker het bos in.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:52

ik zou nog ff wachten met je veulen eraan laten wennen.
Het beste is om er zo weinig mogelijk mee te gaan doen, vooral veel in de wei laten met leeftijdsgenootjes en oudere paarden.
wat ik wel af en toe deed (1 x in de 14 dagen/maand ofzo) het veulen vastzetten en poetsen, en een kwartiertje langs de weg gaan wandelen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:53

Je kunt haar aan zoveel mogelijk dingen laten wennen. Zeiltje op de grond, leg wat balkjes neer en laat haar daarover stappen, ga een stukje wandelen zodat ze auto's ziet, fietsers ziet, een skeeler te zien krijgt. Blaas een ballon op en laat hem onder haar neus leeglopen, blaas een ballon op en prik hem onder haar neus stuk. Laat je mobiel onder haar neus afgaan, laat haar zien waar het vandaan komt. Vul een plastic vuilniszak met lege blikjes en laat haar aan het geluid wennen, trek de zak achter je aan terwijl je met haar aan het wandelen bent. Op het moment dat ze niet meer reageerd op de zak als je er naast staat, leg hem op haar rug.
Laat haar wennen aan handdoeken tegen haar lichaam aan, wapperende vlaggen, knetterende zeiltjes.
Probeer haar voetjes op te tillen met een zacht halstertouw, zodat ze op de lange duur niet tegenstribbeld als haar voet een keertje vast komt te zitten (kan haar leven redden)
Leer haar te wijken voor druk, daar heb je later ook heel veel profijt van.

En verder zou ik haar lekker op het land gooien en lekker baby laten zijn. En zeker met dat hoofdstel nog even een jaartje wachten (als niet langer) .

Je suis Charlie.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:54

Ehmm wat je ermee kan doen?? Helemaal niks!! Laat haar lekker met leeftijdsgenootjes spelen!!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:54

poetsen en wandelen is absoluut geen probleem, doe ik wel regelmatig, ze is hartstikke braaf. dus vandaar dat ik wat ''nieuws'' wil gaan proberen.

Gediplomeerd ORUN-Instructrice

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:54

Lunas schreef:
Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.


Deze veulens hebben te vroeg al hun kracht leren kennen. Daar is teveel verkeerd mee omgegaan.

Je suis Charlie.

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:54

trouwens het is wel een flinke fjordenmerrie al van 1.25 ongeveer.

Gediplomeerd ORUN-Instructrice

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:56

Is ze al een keertje op de trailer geweest? Dat is ook iets wat je niet mag vergeten bij de opleiding van een veulen.

Haar maat maakt verder niets uit voor dat wat je met haar kunt doen, het gaat erom wat er in dat koppie zit. Maakt niet uit wat je met haar doet, onthoud dat een veulen zich nooit langer dan 10 Minuten kan concentreren. Als je te lang doorgaat nemen ze het niet meer op.

O, en nog iets, als je dingen gaat proberen en ze vind het eng, niet stoppen omdat ze het eng vindt, want dat bevestigd dat ze met recht ergens bang voor is. Doorgaan tot ze het accepteerd. En doe alles met beleid. Veel wijsheid daarin toegewenst.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-09-04 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:57

ik zou het lekker even zo laten...niet teveel mee omgaan, laat dat maar aan de andere paarden over....daar heeft ze nog genoeg van tye leren....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:02

Heb wel eens een 1,5 jarige hengst gehad die aan het halster niet meer te hanteren was. Die heb ik toen een bit aan het halster geklikt om hem van/naar de wei te brengen (wij moeten altijd langs de weg naar de wei). Dus ik weet niet waarvoor je hem een bit in wilt doen, maar dit zou een reden kunnen zijn.
Verder heel erg eens met de laatste opmerking van Cassidy - veel mensen doen veel te lang wat met hun jonge beesten, geldt ook voor 1,5 jarigen. Als je te lang met ze aan het prutsen gaat krijg je bijna altijd ruzie - jij denkt dat ze ongehoorzaam zijn, maar ze kunnen hun kop er gewoon nog niet zo lang bijhouden.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:16

Laat je paard nog even lekker genieten in de wei... En aan die dingen wat Cassidy zei kan je je paardje al aan laten wennen, maar laat dat zadelmak nog maar even zitten tot ie een jaar of 3 is!

    If you can dream it, you can do it ...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:35

In het kader van het laten meemaken van dingen kun je er wel eens een bit in hangen. Verder zou ik inderdaad kijken naar belangrijkere dingen om te leren, zoals hierboven al aangehaald.
Blijf goed kijken naar je paard. Je kunt het aan ze zien of ze nog bij de les zijn. Onlangs heb ik een eerste poging gedaan om Morris te leren wat de bedoeling van longeren is en daarbij ben ik net te lang doorgegaan. Hij kwam wat in verzet. Ik kon zijn aandacht afleiden en daarmee de sessie nog goed afsluiten, maar het is wel heel belangrijk om hierop te letten. Het gevecht aangaan met een jong paard is op voorhand een verloren zaak.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:40

Lunas schreef:
Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.


Welke gek gaat een veulen nou weer longeren?????? Boos!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:12

Mist schreef:
`

Welke idioot gaat nu een veulen van 6 maanden longeren Verward is 3 jaar niet vroeg genoeg om een paard te verpesten ?


Misschien dat jij je paarden verpest...

Loop jij eens met een hengstenveulen van 6 maanden en 300 kg rijk langst de straat. We wonen niet allemaal in boerencity Essen.

Veulens zijn geen watjes!

En nu lekker verder vertellen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:15

Lunas, longeren en langs de weg lopen zijn twee verschillende dingen.
Bovendien bestaat er ook nog zoiets als een ketting over zijn neus of onder zijn kaak door, maar ga niet onnodig in die mond zitten.

Bovendien hoort een veulen van 6 maanden nog geen last te hebben van zijn hormonen. Als hij niet knap mee wil lopen aan een halster, hebben jullie een belangrijke stap in de opvoeding van het veulen overgeslagen...Lips are sealed

Je suis Charlie.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:18

Lunas schreef:
Misschien dat jij je paarden verpest...

Loop jij eens met een hengstenveulen van 6 maanden en 300 kg rijk langst de straat. We wonen niet allemaal in boerencity Essen.

Veulens zijn geen watjes!


We hebben het hier ook niet over langs de weg lopen, maar over longeren??!! Dit zijn 2 hele verschillende dingen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:20

Gewoon lekekr zo doorgaan, dingen die Cassidy opnoemt kan je allemaal nog oefenen, trailer in, door en langs dingen die je zelf neer zet.
Bit er in hangen kan weinig kwaad, maar heeft ook geen nut, zolang je haar aan het halster kan hanteren zou ik het lekker daar bij laten, niet wijzer maken dan nodig is Knipoog

Een hengstveulen van 6 maanden longeren omdat je er niet mee kan wandelen....geweldig....zou er juist mee gaan wandelen.
Daarbij dat iedereen wel bekend is met wat longeren op die leeftijd met je paard kan doen zal ik me er verder maar niet over uit laten Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:23

Mist schreef:
`

Welke idioot gaat nu een veulen van 6 maanden longeren Verward is 3 jaar niet vroeg genoeg om een paard te verpesten ?


Niet iedereen verpest zijn/haar paard hoor!

Er wordt hier al weer lekker bevooroordeeld gereageerd: zo van zij heeft er niet veel verstand van jonge dieren dus zij zal het dier wel verpesten!

Wees toch eens wat zuiniger met commentaar (zeker als je de persoon in kwestie niet eens persoonlijk kent!)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:40

Nou als iemand een veulen van 6 maanden longeert is het imo geen slechte conclusie dat zo'n beestje verpest wordt:
Hoe verkloot ik zijn benen stap 1.
Laat ik het dan nog maar niet over het geestelijke aspect hebben.

Met een paard van 1,5 kun je al best wat doen, zoals aan de hand verkeersmak maken, oefenen met enge dingen, poesten, vaststaan.
Je kan hem in principe wel een bitje ingooien, maar ze hebben het echt niet nodig om aan een bit te wennen, ze wennen vrij snel aan een bit en dat kan prima als ze drie zijn.

Let er wel op dat je niet te lang met hem bezig bent, voor zo'n jong paard is 10/15 minuutjes meer dan zat, daarna vinden ze het moeilijk om hun aandacht erbij te houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 78 bezoekers