enten tegen schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

enten tegen schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:55

Times heeft nu al voor de 5dekeer schimmel in een half jaar tijd.

Heb al tig verschillende middeltjes geprobeerd, alles ontsmet, uitgewassen etc.

Maar steeds komt het terug.

Nu vertelde de veearts dat je ook kan enten tegen schimmel, wie heeft daar ervaring mee?

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:03

Ik niet maar heb je het middeltje imaverdol al geprobeert? Mijn paard heeft ook een soort schimmel en ben net met dat spul begonnen weet dus ook neit of het werkt. Maar als jijd at hebt gebruikt en het heeft niet geholpen dan hoor ik dat graag want dan hou ik deze discussie ook even in de gaten

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:18

Imaverol is een soort 'standaardmiddel' tegen schimmel. Het behandeld bestaande schimmel, maar voorkomt het niet omdat je het maar een maand op rij mag gebruiken omdat de schimmel er anders immuun voor wordt ofzo.. Het zorgde bij mijn paard ervoor dat de schimmel binnen 3 weken weg was, maar als ze het eenmaal hebben gehad blijven ze er extra gevoelig voor. Ik ben dus ook wel benieuwd naar een eventuele mogelijk enting hier tegen...

Dit vond ik btw op internet:
http://www.develdruiters-millingen.nl/ziekten.htm

"Maar nu is er een inspuitbaar antischimmelvaccin beschikbaar waarmee het paard, ook al is het al besmet, na 2 maal injecteren een jaar lang schimmel vrij is."

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:20

Bij mij op mn vorige stal had iemand haar paarden laten inenten tegen schimmel. De paarden moesten 2 keer een enting en waren dan een aantal maanden beschermt tegen een schimmelsoort.
Je kan denk ik het beste je VA even bellen om te vragen hoe en wat, maar het is dus wel mogelijk.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:58

ja er bestaat een enting maar je kan er op rekenen dat ze van die enting behoorlijk ziek kunne worde!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:37

willem krijgt morgen voor de 4e keer een schimmelenting.
behalve een grote bult op zijn boeg heeft hij niets geen last ervan na de prik
wel moet je hem na 2 weken herhalen andersw werkte niet.
en het is een duur grapje, maar voor mijn paard een uitkomst. die heeft standaard in voor en najaar een schimmel infectie

ze zeggen datie 9 maanden houd.. maar bij willem is dat niet zo

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:38

Wij hebben ook een heel aantal paarden laten enten tegen schimmel. Het werk preventief, maar ook genezend.
Ze kunnen er niet ziek van worden, wel kunnen ze een bulje krijgen op de plaats van de injectie, maar dat is weg na een paar dagen.

Laten enten dus, dan ben je er in een week of twee vanaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:13

mm ik begreep van mijn veearts dat ze dan dus echt helemaal onder de bulten konden komen te staan!!

daarom ben ik nog zo aan het twijfelen.

weet iemand de kosten ongeveer?

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:27

Ik weet eerlijk gezegd de kosten niet meer ik moet binnenkort weer, maar van dat enten wordt je paard niet ziek en al helemaal geen bulten!
Uiteraard is het wel zo dat het ene paard gevoeliger reageerd op een stofje dan een ander paard, maar de mijne had nergens last van het enige wat wij niet mochten was de eerste 24 werken wel ffies stappen , maar verder niet!!
En na dat enten ben je er 9 mnd van af!!!
Volgen mij kan je met de zoekfunctie nog wel wat topics vinden waar veel in staat daarin heb ik ook ergens gereageerd en vast wel een prijs neergezet!?

Gr.Danie

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:49

Bij ons op stal is een veulen dood gegaan door een enting....Ik denk dat sommige paarden heftig kunnen reageren op vreemde stoffen dus zo ook op een schimmelinjectie ik denk niet dat ik dat durf te overwegen tenzij het natuurlijk te erg word!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:53

Je hebt paarden die overgevoelig zijn voor bepaalde medicijnen, dat weet je niet voor je het gebruikt. 9 van de 10 keer vallen de bijwerkingen reuze mee. Ik heb voor de rest geen ervaring met deze enting, want die van mij hebben nog nooit schimmel gehad. *klopt af*

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:27

Zo'n prik kost bij ons 60 euro en sommige paarden reageren er idd heftig op!
Het is een gemene prik, maar als je paard er tegen kan is het een goede oplossing.

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:43

Bij ons op stal zijn er een aantla paarden tegen schimmel geënt, waarvaan heel erg veel een enorme zwelling op de injectieplaats hebben gekregen, zo erg, dat ze zeker 4 dagen amper konden lopen. Daarna zakte die naar beneden en verdween. Ze liepen dus echt even met cup dubbel D rond, zeg maar.
Dus om preventief te enten, ben ik nu niet meer zo voor. Maar als je paard er steeds last van heeft en de standaard middelen (Zoals wassen met imaverol) niet werken, dan is het wel een oplossing (zeker als je dan nog het geluk hebt dat je paard er niet op reageert).
De meeste paarden reageerden bij ons trouwens heftiger op de tweede prik, die na 2 weken gegeven moet worden.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:53

ik ben er zeer teverden over. kosten 35 euro per enting , dus 70 totaal.
denk wel aan het ontsmetten van borstels dekens-dekje, singel etc.
Ik maak ook de stal schoon met halamid (na de 2 weken) probleem opgelost. Ik heb er meerdere paarden mee laten behandelen en nog geen bijwerkingen gehad, maar weet dat ze er zijn.

zomaar
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 01:15

Ik ben ongeveer 7 maanden bezig geweest om schimmel bij mijn paard weg te krijgen, zonder succes.
Toen ik hoorde van een enting heb ik meteen een afspraak gemaakt met de veearts.

Na de enting(en) nu ander-half-jaar geleden heeft hij er nooit meer last van gehad (afkloppen, Scheve mond ik ben wat dat betreft echt een neuroot geworden! Lips are sealed durf het nauwelijks te zeggen)
Zou het toch doen, het kost wel wat maar het heeft mijn paard echt goed gedaan.
Hij is niet ziek geweest en van een groote bult kan ik me eerlijk gezegt weinig herinneren... anders was het me denk ik wel bijgebleven, maar dat zou ook wel verschillen van paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:39

Ga morgen met Times naar de veearts.

had haar gisteren voor de 2de keer gewassen met Myophyt (geloof ik) en kwam vandaag op stal en de bulten waren bulten geworden en ik borstelde perongelijk een korstje eraf en het bloede hevig. (borstels waren net ontsmet dus schimmelvrij)

heb meteen de veearts gebeld en die adviseerde me morgen maar langs te komen omdat hij het niet begreep.

dus nu heb ik morgen om 1600 een afspraak met de veearts. hoop dat het toch maar gewoon schimmel is

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:46

Suc6 morgen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:45

Times heeft toch schimmel, alleen zat er onder de schimmelplekjes pus en daardoor zag het er veel erger uit.

Nu heeft ze een prik gehad aan de rechterkant van haar borst en nu krijgt ze precies over 14 dagen een prik aan de linkerkant. Dit omdat als je 2x aan dezelfde kant prikt je een erg vervelende bult kunt krijgen.

Ik heb 2 flesjes imaverol meegekregen en moet times 4x wassen. Daarnaast krijgt ze antibiotica, 4 dagen om de ontstekingen onder de huid te verminderen.

Maar wat ik dus van de veearts begreep is dat iedere 9 maanden enten niet helpt om schimmel tegen te gaan, hij zei dat als het weer terug kwam je weer moest spuiten en moest wassen, maar dan zie ik het nut van die spuit dus absoluut niet in.
Zal binnenkort mijn eigen veearts een bellen, hij was nu op vakantie en een collega heeft me geholpen.