Beste vitamine kuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Beste vitamine kuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 22:52

Hoi


Carlos staat sinds half juli in een andere wei, en sinds een tijdje, is hij wat vermagert, eet niet goed. De samenstelling van het gras en planten verschild wat met de oude wei. Ik ben van plan om hem een vitamine kuur te geven..even wat extra's hoewel hij er verder wel goed uitziet! Hij glanst en maakt ook een gelukkige indruk. En heeft ook genoeg energie en is niet slomer dan anders

En verder ga ik hem bijvoeren. wat zou het beste zijn? Carlos is 18 jaar, en wordt 3 a 4 keer recreatief bereden tot Oktober, dan gaat hij naar stal en wordt het weer elke dag,. Gewoon alleen wat biks als ik heb gereden of meer? Muesli?

Wat raden jullie mij aan?

Groetjes Kat

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:31

je zou hem een vitaminen stoot kunnen geven..
daar knappen ze meestal wel lekker van op Lachen

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:38

Langdurig een vitaminesupplement geven, een ouder paard kan dat altijd goed gebruiken. Ik geef mijn 18-jarige merrie dagelijks "Senior" van Masterhorse, dat heb je ook in brokvorm en dat is voor mijn kieskeurige eter wel zo fijn....

Informatie vind je op www.masterhorse.de

Voor het bijvoeren zou ik een goede kwaliteit muesli kiezen, de ontsloten granen daarin worden makkelijker verteerd.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:24

Je zegt dat hij niet goed eet....... ik neem aan dat je het gebit door de DA na hebt laten kijken? Anders zou dat m'n eerste idee zijn.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 09:28

Dankje voor de tip Promptertje!!

Daar dacht ik ook aan, maar het gekke is dat hij wel makkelijk een wilgentak eet..die liggen altijd in de wei, voor de pony' s om lekker op te knagen. Hij vindt ze super lekker en eet ze gemakkelijk op

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:31

Promptertje heeft gelijk. Ik zou ook een ander soort brok gaan voeren, of een seniorensupplement.

Een vitaminestoot zou ik alleen in overleg met je DA doen, hij weet precies wat nodig is (evt. na bloedtrekken).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:32

Er zijn vitaminespuiten te koop die je kunt geven zoals je een wormenkuur geeft. Dat is een eenmalige oppepper, hou er wel rekening mee dat ze er een paar dagen erg jolig van kunnen worden! Hyper!
Met de winter weer voor de deur is het niet zo'n slecht idee om die te geven, ze zijn er van verschillende merken, maar de samenstelling scheelt niet veel.

Als je permanent een supplement wil gaan voeren, kijk dan wel goed naar de samenstelling en naar wat er al in vitamines in je voer zit. Een aantal vitamines plassen ze gewoon weer uit als je teveel geeft, dat is zonde, maar verder niet schadelijk. Er zijn echter ook vitamines die in overdaad minder gezond zijn, wel iets om goed rekening mee te houden. Ik dacht dat er ergens op de site of in de gids van de paardendrogist een lijstje staat met hoeveelheden.

Als hij zo terugvalt dan kun je 'm gerust dagelijks bijvoeren, ook op de dagen dat je niet gereden hebt. Slobber zet vaak ook goed aan, dat zou je misschien als extraatje kunnen geven na het rijden? Eventueel met wat maismeel erdoor.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:21

Die vitaminespuit heb ik ook goede ervaringen mee Verder geven wij die van ons ook wat structuurmix van Equiral. Vinden ze erg lekker, en zit een heleboel in (o.a. haver, luzerne, mais en kruiden)