Wat vinden jullie van dresuren op een oudere pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:19

Ik vind het zielig als je "af en toe fanatiek rijdt". Ik krijg daar dan de indruk bij dat er een pony in de wei staat, er wordt er weken niet naar omgekeken, en ineens krijgt de ruiter de geest en gaat een paar uur lang hard trainen. Paard stijf want niet regelmatig bereden en dus niet soepel, en loopt na een "fanatieke training" dan geheid een paar dagen met spierpijn rond. En dat kom je tegen bij een paard op iedere leeftijd, hoeft je paard geen 22 voor te zijn...Is dat eerlijk ten opzichte van je paard? Nee.

Een 22 jarige dressuurmatig te laten werken is alleen maar goed, dat houdt ze soepel en lenig. Maar ga dan geen "af en toe best wel fanatieke" uitspattingen meer maken, ook als je de indruk krijgt dat het paard het wel aankan. Train regelmatig en met mate.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:36

Cassidy schreef:
Ik vind het zielig als je "af en toe fanatiek rijdt". Ik krijg daar dan de indruk bij dat er een pony in de wei staat, er wordt er weken niet naar omgekeken, en ineens krijgt de ruiter de geest en gaat een paar uur lang hard trainen..


Bij deze neem ik het even op voor Natasja..Dit was jij nu typt Cas..klopt niet.. Zo gaat natasja NIET met dr pony om...
Janine word iedere dag gereden.. En het is ook niet zo dat ze dan ineens weer stilstaat...
Dus zielig is het zeker niet hoor... Als het zielig zou zijn dan had ik er zeker wel wat van gezegt..

Natas,gewoon blijven doorrijden zoals je doet.. En dr zeker niet stilzetten want daar word ze alleen maar slechter van hoor..

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:45

Dankje san Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:46

Serieus trainen met een oudere pony vind ik niet zielig. Mits, zoals Cassidy ook zegt, de pony verder ook geregeld bereden wordt.
Ik denk dat Cassidy in het algemeen spreekt en niet zozeer om topicstartster aan te vallen...

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:49

ja zeker, mijn verzorger doet haar 2 keer in de week, meestak rijd ze 1 keer, en ik rijd haar dan ongeveer 4 keer, bij elkaar rijd ze dan 5 dagen, en twee dagen rustig aan, soms verschilt dat weleens, soms rijd ze 7 dagen, of soms 4, maar meestal zoals ik eerder zei, 5 dagen.


{edit} Ik denk ook niet dat het bedoeld was om mij aan te vallen, maar zo leek dat wel Haha!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:54

Ik rijd mijn 17 jarige pony op het moment 2 á 3x per week, waarvan 1x les dressuurles. 1x per 2 weken heb ik een springles en daarbij lest mijn moeder 1 á 2x per week op haar. (dat is alleen grotendeels stap en een beetje draf, want ze durft en kan nog niet zoveel)

De rest staat ze in de wei...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:12

Iemand die ik ken reed met een euhm... 25 jarige denk ik (pony is nu 30) in de Z1

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:34

Gaaaaan met die banaan *LOL* Ik heb mijn vorige paard gereden totdat ze 28 was. Aan het eind van die zomer moest ik haar laten gaan, ze stond, letterlijk, krom van de pijn door de arthrose. Tot in de zomer heeft ze echter door het bos geracet, zo hard als ik het haar toestond (eigenlijk wilde ze veeel harder).
Gewoon rijden, zeker als je pony het leuk vindt. En ja, je pony zal er ongetwijfeld eerder door versleten zijn, nou en? Liever een pony die z'n hele leven lol heeft gehad en op z'n 28-ste moet gaan, dan een pony die 30 wordt en jaren heeft staan wegkwijnen op een wei.
Iemand bij ons op stal heeft een arabier van 25. Dat beest is helemaal waus van kindertjes, hoe meer hoe liever. Hij heeft nu een lief verzorgmeisje wat regelmatig met hem rijdt. Hij is helemaal opgeleefd. Wel is goed te zien dat het hem moeite kost, uiteindelijk zal ie er ook eerder aan dood gaan, maar de eigenaresse heeft nu geen problemen met hem en dat is wel eens anders geweest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:39

@ Obelix en Natasja, mijn stelling was niet om de TS aan te vallen. Ik zie alleen dat er te vaak "af en toe fanatiek" gereden wordt, waarna de pony weer een maand in de wei staat.
Ik ken Natasja niet om te kunnen oordelen over haar manier van rijden of haar manier van omgang met haar pony. De formulering van "af en toe fanatiek" haalde bij mij heel andere scenarios naar boven.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:50

ikke schreef:
Gewoon rijden, zeker als je pony het leuk vindt. En ja, je pony zal er ongetwijfeld eerder door versleten zijn, nou en? Liever een pony die z'n hele leven lol heeft gehad en op z'n 28-ste moet gaan, dan een pony die 30 wordt en jaren heeft staan wegkwijnen op een wei.


Ik denk niet dat een pony daar eerder door "verslijt". Door regelmatig te bewegen blijft hij fit, gezonder, en leeft naar mijn idee langer...

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:02

he meisje!

Ik heb even je profiel bekeken maar jouw pony ziet er super uit hoor!!!
Ik denk dat ze beledigt is als jij haar als een oudje behandeld. *LOL*
Lekker gaan rijden en die wedstrijden ook doen hoor. Als jij plezier hebt heeft jouw pony dat ook! Bij ons in de regio rijdt een meisje met een 27 jarige pony en die werd vorig jaar nog regio kampioen L springen.
Heel veel plezier samen!!!! OK dan!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 15:11

Hey, allemaal super bedankt, enne, Cassidy, ik weet wat je bedoelt, helaas... bij ons op stal is er ook zo'n eentje...

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:14

fancylover schreef:
ligt echt helemaal aan het paard! astrid is ook al 22 en daar rijd miri nog best fanatiek mee! 1x in de week een half uur/ 3 kwartier les en dan nog een paar keer een grote buitenrit! dus het kan best met een 22 jarige maar het ligt helemaal aan het paard zelf! als die het volhoud kan het best hoor

Ja idd! zoals Fancylover het zegt.Ik rijd altijd nog op Astrid Knipoog En ze kan nog alles!Het ligt gewoon aan het paard!En wat zij/hij inde vroegere jaren heeft gedaan.Fancy sprong vroeger veel dus was ook al veel "stijfer"( k weet niet hoe je dat anders moet zeggen Knipoog ) Maarja.Ligt dus gewoon aan het paard Tong uitsteken

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:28

Codex is nu 20 en wordt nog zo'n 5 keer per week bereden. Ik zou geen wedstrijden meer met hem starten, maar gewoon lekker wat rondhobbelen (wel dressuurmatig) maakt hem alleen maar beter. Ik merk wel dat wanneer hij een paar dagen heeft gestaan, dat hij dan stijver is dan vroeger, dus mijn motto: "Lekker mee aan de gang blijven".
En persoonlijk zie ik ons zo ook nog wel een paar jaartjes lekker doorhobbelen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:52

Jumbo van mij is nu 22 en ik wacht op het paspoort om een startkaart aan te vragen. Ik heb geen illusies dat hij ooit het M gaat halen uberhaubt, maar we blijven lekker dressuurmatig bezig zo.
Op zijn tijd laat ik hem vrij springen en dan haalt hij het 1.10 m ruim!

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest: Rust roest. Zolang jullie er nog plezier in hebben en de pony geeft aan dat hij/zij het nog kan allemaal, vooral lekker doen!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:13

Paarden worden veel te snel als oud gezien...
Niet alles wat boven de 15 is moet je maar in een landje laten wegpieteren hoor Knipoog.

En waarom zou je niet kunnen gaan starten met je paard van 22? Gewoon niet nadenken over hoe oud hij is, alleen kijken naar wat hij kan en hoe hij in zn vel zit..

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:37

ik rijdt op een paard van 20 en die zie ik over twe jaar nog gen bezwaar ehbben tegen beweging..d ie is echt zo fit als een hoentje!! wordt nog zes keer in de week gereden en gaat daaarbij nog drie keer in de stapmolen!!!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:40

ik rijd op een pony van 18, af en toe nemen we ook gewoon een sprongetje!

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:42

Nee lijkt me juist aleen maar goed Lachen Blijft ie lekker soepel Haha!

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:49

gewoon lekker rijden en als het goed voelt lekker wedstrijdjes rijden
in de endurance is een meisje die met haar 29 jarige pony nog steeds mee doet (en regelmatig eerste wordt in klasse1 !) het plezier straalt er bij deze pony ook echt vanaf Lachen

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:29

Hangt van het paard af. Als je er normaal ook op rijd, denk ik wel dat het kan. Ik ken een pony van 31 die nog wedstrijden loopt...

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:16

als ze gezond is en jullie vinden het beide leuk GA ZO DOOR!!!!!!!!!!!!!!!er zal ook niemand tegen jou zeggen als je gezond maar oud ben van nee sorry maar nu mag het niet meer heel veel plezier
OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:52

Kennissen van mij hebben een pony gekocht omdat de dochter graag af en toe een wedstrijdje wil rijden. De pony is 26 en in topconditie (voor die leeftijd).
Nu hebben ze een jaarling gekocht om "tegen de tijd dat de merrie niet meer kan" een vervanger te hebben. Dan hebben we het wel over een pony die pas over, op z'n vroegst, 4 jaar in de sport uitgebracht wordt.
De merrie waar ze nu mee rijden zal dan 30/31 zijn, en tot die tijd wedstrijden rijden (als dat gaat).

Zolang jullie er allebei plezier in hebben gaat het wel goed.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:53

bij mij op stal staat een merrie van 27..daar waren ze vanmiddag nog mee aan t srpingen, wel heel laag, maar keur ik eigenlijk toch af...

verder is die merrie nog in super conditie, dus ridjen gaat prima!