grasland sparen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

grasland sparen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 07:52

de dame bij wie ik op het land sta wil dat de paarden vanaf vandaag korter op het land gaan, van 12 tot 5 om te 'sparen' voor de winter.
de zomer is net begonnen, het is erg warm, en ik heb mijn paard in bloedhitte liever op het land met schaduw als op een stukje zand zonder schaduw.
heeft iemand een argument wat ik gebruiken kan, ik reageer nu alleen maar emotioneel, omdat ik een beetje boos ben.
ik bedoel niet een argument dat het voor de paarden niet goed is, maar een argument dat dat onzin is.... mijn gevoel zegt namelijk dat dat zo is, nú gaan sparen voor de winter, volkomen onzinnig.
betekend mijns inziens alleen maar dat ze de volgende dag wat langer gras hebben om te eten, en dus meer in kortere tijd eten.
misschien heeft iemand anders hier ook nog een idee over, ik hoop het...

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:58

Ik vind het ook maar een vaag argument Knipoog
Gras sparen voor de winter heeft imo. ook helemaal geen zin.
Op een gegeven moment staat er gewoon minder gras en vanaf ca. oktober groeit het gras nauwelijks aan.
Op = op en van sparen op deze manier heb ik werkelijk nog nooit gehoord en volgens mij werkt het ook niet.
Je ziet wel dat paarden in het najaar wat vaker binnen gezet worden omdat in natte tijden het grasland anders helemaal vertrapt wordt.
Dat is op zich wel een goed argument, eenmaal vertrapt land herstelt in de winter nauwelijks.
Maar ik neem aan dat daar nu geen sprake van is Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:59

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzin. Als je écht je gras wilt sparen, dan laat je er helemaal geen paarden op… maar wat ik een goed argument vind: als je paarden het land begrazen, wordt de grasdichtheid groter en je graskwaliteit over het algemeen beter.

Toos paardloos

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:11

gewoon onzin
Gras blijft echt niet lang hoor in de winter, en het gaat vanzelf ook dood
Laat ze nou maar lekker grazen, dat kunnen ze swinters amper, gewoon tegen haar zeggen hoor.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:25

Wij sparen ons land ook altijd.
Maar niet zodat de paarden korter buiten staan.
Maar bijv als het drijfnat is gaan ze na binnen tot het droog weer word.
Anders vertrappen de paarden het gras en dan komt er vaak niet zo snel meer nieuw gras.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:50

Het enige wat die vrouw ermee kan bereiken is dat ze langer gras hebben en niet de hele 'voorraad' opeten. Dat vind ik wel een goede reden. Anders staan ze over een maand op een kale wei. Ik weet niet hoeveel weiland ze heeft en hoeveel paarden er staan? Bewatert ze het weiland ook? Dat zijn wel belangrijke factoren.

Als ze veel paarden heeft en maar 1 weiland, dan kan ik het me voorstellen. Ik heb liever 2 maanden langer gras, maar korter op de wei, dan 1 maand volop gras en dat het dan op is.

Als ze niet bewatert en het blijft droog, dan heeft het weinig zin om ze eerder van het land af te halen, dan kan je ze beter laten staan want anders droogt het gras uit. Kunnen ze er nu beter van genieten Haha!

Ik vind dat ze een verkeerd argument gebruikt, maar het wel goed bedoelt. Sparen als in 'zuinig' met het gras wat ze nog heeft is op zich OK. Die andere reden is onzin. Zeker nu het zo droog is, er valt niks kapot te lopen.

Succes!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:15

je kan de wei ook verdelen, zodat ze b.v om de 2 weken genoeg gras hebben.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:02

sparen?
Ik kan wel begrijpen dat ze een stuk het gras wat wil laten aangroeien zodat ze daar in de (herfst/)winter op kunnen. Maar in de winter is het wel zo, op=op want dan groeit het niet aan, dat komt in het voorjaar pas weer.
Maar je zegt dat je je paard graag met schaduw wilt, heel logishc en Dierenbescherming-gezien beter! Een dier heeft recht op schaduw. Kan ze niet het land met schaduw als 'zomer-land' houden en dat zonder schaduw als winterland.

Zelf vind ik dat dit 'sparen voor de winter' meer nut heeft aan het einde van de zomer, dan groeit het gras nog. En dan kunnen ze in de herfst/winter over. Tot het weer voorjaar is en het andere stuk wat aangegroeid.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:29

Ik zou dan de wei delen. Dan spaar je veel makkelijker. Door ze eraf te halen wordt het alsnog kort van die uurtjes dat ze er wel op staan. Dus wil je sparen het land verdelen in twee of meer stukken en maar op 1 stuk zetten. Kan het andere groeien.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:32

Inderdaad, als de wei wat klein is en het gras al gemillimeterd is, zou ik ook de wei in twee delen (met een schriklint, bv), en de paarden om de twee weken omweiden, zodat telkens een stuk wei de gelegenheid heeft om even flink door te groeien (en de paarden nadien lekker sappig gras hebben). Als je ook nog even korrels gooit (niet schadelijk voor paarden) op het veldje dat je afzet, dan hebben de paarden lekker lang plezier van het gras !

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:01

3 maanden je land paardvrij is meer dan genoeg voor het gras.
dan kan het zich ruimschoots herstellen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 17 bezoekers