Tips (e.d.) voor longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 14:08

Heeft er iemand tips, aanraders, afraders, belevenissen, e.d. over longeren???
Ik heb nog nooit gelongeerd maar ga het waarschijnlijk dit weekend doen met babat. Zij heeft het wel eens gedaan, maar ze zegt dat ze het niet zo goed kan...
We gaan fleurtje (mijn verzorgpony, 2,5 jaar)longeren maar ik weet niet zo goed hoe het moet.... dus: leef je uit en deel je kennis!!!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:12

neem een afgesloten ruimte. en misschien toch handig om iemand vooral de eerste keer te vragen die er verstand van heeft. jij weet niet hoe t moet en je verzorgpony waarschijnlijk ook niet. (een goed begin is t halve werk)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:47

ik sluit me helemaal bij Marjolein aan!

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:53

marjolein heeft helemaal gelijk! omdat het paard niet weet wat de bedoeling is en jij ook niet, ontstaat er miscommunicatie. ik zou er iemand bij houden die wel verstand heeft van longeren (met jonge paarden). veel succes ermee!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:40

Ik zou er ook iemand bijhalen die er verstand van heeft.

Verder goed nadenken bij wat je doet en waarom je iets wil doen. Wat wil je bereiken met het longeren? Ik neem aan dat het paard gaat reageren op je stem en dat het vast wat conditie krijgt.
Dan is het slim om liefdevol te beginnen, het paard weet immers nog niet wat de bedoeling is.
Met de lijn en de zweep een driehoek maken (paard dus onder controle) en veel stem gebruiken.

Een longeerzweep is er niet om hem af te straffen, die is er om hem voorwaarts te laten gaan wanneer hij/zij dit niet doet op jouw stem!

Succes en laat horen hoe het gegaan is!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:24

Een longeerbak is heel makkelijk!
Misschien eerst losgooien en met de zweep in je handen rondjes laten lopen, en dan pas daarna een lijn eraan maken.
Lukt je vast wel!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:37

Zorg ervoor dat je met iemand anders bent, dan kan 1 persoon met de lijn en de zweep in het midden gaan staan en de ander kan met de pony meelopen om hem zo duidelijk te maken wat de bedoeling is door hem op te volte te houden....
Vandaaruit bouw je het steeds verder uit en zal het waarschijnlijk al snel niet meer nodig zijn om mee te lopen, maar op deze manier vermijd je dat je pony helemaal in de war raakt omdat ie niet weet wat de bedoeling is.....

Succes!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 19:02

Heel erg bedankt voor deze tips...
Babat heeft Fleurtje al een aantal keer gelongeerd en alleen met het halster en een longeerlijn. We zijn dus starks wel met z'n 2en en kan ik of zij meelopen voor als fleur het niet begrijpt. Als het niet lukt denk ik dat frank ons wel uit de brand kan helpen...
Meer tips, e.d. zijn nog steeds hartstikke welkom!!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 21:43

ik heb het zo gedaan: de eerste keer heeft zita me geholpen, meegelopen als hij het niet meer stopte en een beetje met een zweepje gewapperd als hij niet meer op de volte wilde blijven...
hij snapte het na die keer meteen en is nie een zoet longeer-paardje geworden..
maar ik kon het al, van melinda geleerd....dat is een beetje te laat voor jou, maar misschien mag je met sandor oefenen Verward want het lijkt me toch niet zo handig dat het je eerste keer is en dan meteen een jong paard...ik heb het droppie en rootje aangeleerd, dus jou lukt het ook wel...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:47

belevenissen..... Haha! door de bak slepen!!!! gebeurde regelmatig met mij!!! Haha!

Longeren is een vak apart, ik maak ook nog steeds fouten, maar ik doe het al 2 jaar een aantal x in de week, en je wordt er handig in, maar de eerste keer moet er iemand die het kan bij zijn en die jouw kan begeleiden!

Een tip begin nog niet gelijk met bijzet/slof, touwtjes iod.... gewon met halstertje/hoofdstelletje en de teugels over de hals heen en draaien en het keelriempje door de draai steeken of de teugels eraf halen.

longeerin een afgesloten ruimte!
met een ervaren iemand!
geen poespas de eerste keer
houd de zweep goed achter de achterhand in een 3-hoek vorm, punten zijn:
achterhand, hoofd en jezelf!
zorg voor een regelmatig tempo en blijf geconcentreerd op je paard, tempo niet versloffen!

Lees het boekje longeren van Lammert Haanstra!!!! heel leerzaam!!!!

succes

....

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 21:25

Ik geloof dat het allemaal wel goed is gegaan, toch Joslover?
De bak was helaas bezet dus hebben we het gewoon op een kaal stukje gedaan. Ze snapt nog steeds niet helemaal wat een cirkel is, maar dat komt allemaal wel.
We doen het nu nog gewoon met een halster omdat ze nog maar 2 keer het bit in heeft gehad, en ze trekt absoluut niet! Het is meer dat ze onzeker wordt en naar binnen valt, maar daar helpt de zweep redelijk tegen..
Wanneer zouden jullie met bijzetteugels gaan beginnen?

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 21:40

ja ik vond het idd heel erg goed gaan!! maar als een van ons weg liep was het van wat doe je nou Verward ik snap er helemaal nix meer van Scheve mond\ maar ze is gewoon ook een schatje!! Schijnheilig Party!!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, MarjanB, Trendiction en 101 bezoekers