Teigetje schreef:In België is de wetgeving op het gewicht dat je mag trekken anders dan in Nederland. Als ik het goed begrepen heb, weegt men in Nederland de werkelijke massa van de trailer en de paarden.
Bij ons daarentegen telt de maximale toegelaten massa van de trailer. Wat wil dat zeggen. Aan de trailer hangt een plaatje met alle gegevens op. De maximale toegelaten massa is het gewicht van de trailer + het maximum gewicht dat je er in mag laden. Bijvoorbeeld, mijn Iforwilliams heeft een maximale toegelaten massa van 2700 kg. Ik moet dus een auto hebben die dat gewicht mag trekken. De trailer op zich weegt 960 kg maar dat telt niet. Dus zelfs als ik leeg zou rijden of er een shetlanderke opzet, dan nog telt voor de wet de maximale toegelaten massa en die moet ik mogen trekken. Dus volgens mij moet jij een trailer zoeken die een maximale toegelaten massa van 1800 kg of minder heeft.
Teigetje schreef:Ow, uit een ander topic over trailers had ik begrepen dat men in Nederland de combi woog op het reële gewicht
gabyfedde schreef:Ik heb pas mijn BE-rijbewijs gehaald en daar heb ik geleerd dat het om de maximale toelaatbare massa gaat. In mijn geval dus 2000kg, in het jouwe 2700kg.
Kaat_E schreef:Ik ga het nog even moeilijker maken!
Ik heb van de technische controle gehoord dat het eigenlijk wel over de werkelijk geladen gewichten gaat,
en dat je dus een weging zou kunnen afdwingen.
"Als u dus met uw wagen in totaal 1800 kg mag trekken (gegevens afhankelijk van de constructeur) dan mag u deze beladen aanhangwagen met een MTM van 2000 kg trekken, voor zover u de 1800 kg niet overschrijdt.
De tweede bewering is dus de juiste : u moet kijken naar de tarra van de aanhangwagen + het gewicht van de paarden. De MTM van de aanhangwagen mag groter zijn dan de maximale toegelaten sleepbare massa (1800 kg) van uw wagen voor zover u dit laatste gewicht niet overschrijdt."
Bovenstaande citaat komt dus van de kwaliteitscoördinator van de technische controle in Deurne (België). Ik veronderstel dat die het wel weet, ga in elk geval die mail printen en altijd in de trailer houden, dan kan ik mij beroepen op onoverwinnelijke dwaling als het toch anders blijkt te zijn.
Soit, de wagen die trekt is een Hyundai Terracan, voor de geïnteresseerden.
Met dubbele trailer bedoel ik één met een tussenschot waar je 1000kg paard ik kan steken.
Met 1,5 bedoel ik zo één zonder tussenschot maar breder dan een enkele.
Alvast bedankt voor jullie input,
maar hebben jullie nog concrete tips?
Ik heb al veel websites van merken gelezen en de meeste hebben wel trailers die qua gewicht aan mijn eisen beantwoorden,
maar ik had graag pro's en con's van gebruikers, want ik ben echt een leek als het op trailers aankomt.
Sommige voor- en nadelen leer je pas kennen als je het ding al gekocht hebt...
Qua materiaal leek hout mij bvb intensiever in onderhoud.
Groetjes!
Citaat:1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.
Citaat:De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.
jeanette schreef:Nou sflj volgens de RDW mag dat dus niet. Als de totale massa van je trailer 2000kg. is moet je ook een voertuig hebben die dat mag trekken en bij een B-rijbewijs mag je dan ook nog niet boven die totale 3500kg. uitkomen voor de totale combinatie van trailer en voertuig. Of je nu een lege trailer trekt of beladen, maakt in NL niet uit. 2000kg. is 2000kg. Ik weet dat er in NL bekeuringen worden uitgedeelt voor overbelading terwijl de trailer leegt is en op dat moment niet zwaarder dan het voertuig mag trekken. En neem van mij aan die bekeuringen zijn niet kinderachtig.
Gebruikers op dit forum: Imhrien, jokesonyou, joyce83, Room_Soesje en 31 bezoekers