paard wat achterbenen sleept met draven..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

paard wat achterbenen sleept met draven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 13:38

Mijn pony sleept al haar hele leven haar achterbenen over de grond met draven.. Ik kan er niets tegen doen. Ik drijf haar heel erg voorwaarts om een aktiever achterbeen te krijgen en doe oefeningen voor een actievere achterhand, maar het werkt allemaal niet. Ook longeer ik al ruim een jaar met passoatuig, maar ook dat helpt niet.
Ik heb het idee dat het geen luiigheid is, want als ze opgewonden in de bak showt tilt ze haar achterbenen ook niet goed op.
Ik kan dus ook echt met geen mogelijkheid op de weg draven, want er blijft dan niets meer van haar hoeven over.. ik heb ook nog ijzers, en zelfs die slijten dan weg!!

Kan iemand mij helpen..
Zou het gewoon laksheid zijn, of is ze niet voldoende bewust van haar achterhand of zou ze iets aan haar achterbenen kunen hebben?
Met galop en stap is het niet zo, niet dat ze ze dan hoog optilt, maar ze komen wel hoger van de vloer af.

Het is heel lastig, want ik rij veel buiten en voor de kar kan ze dus ook nooit, want draven kan absoluut niet op de weg..


ik hoop dat iemand een idee heeft!


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:12

Ik zou eerst eens met je VA overleggen, al was het maar om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:17

Heb je al eens geprobeerd met twee lijnen te longeren? Verder zou ik wat vaker balkjes gaan lopen. Een DA erbij halen is iig niet verkeerd, maar als ze het alleen in draf doet, en met beide benen evenveel, denk ik eerder aan een rijkunstig probleem.

Je suis Charlie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:42

Ik denk dat jij je paard er niet van overtuigd dat het een achterhand heeft. En het paard sleept wat over de grond.
Dus opdrijven die achtrekant, actief laten draven. Overgangen rijden, hup hup hup, aan het werk zetten. Nog meer overgangen, die achterhand moet wakker worden!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 14:47

Sjonniej schreef:
Ik denk dat jij je paard er niet van overtuigd dat het een achterhand heeft. En het paard sleept wat over de grond.
Dus opdrijven die achtrekant, actief laten draven. Overgangen rijden, hup hup hup, aan het werk zetten. Nog meer overgangen, die achterhand moet wakker worden!


Dat is het denk ik niet, want ik rij heel erg actief. Ik heb prive lessen 2 keer in de week, en we werken er heel hard aan. Ze heeft het al vanaf dat ik haar heb (toen was ze 2,5 jaar) en ook tijdens het showen in de bak als ze heel opgewonden is sleept ze nog. Als het luiheid was zou ze in bak in een gekke bui toch wel haar benen optillen?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:50

Ik had ook zo'n paard...
Die bleek een neurologischa afwijking te hebben en simpelweg het signaal van zijn hersenen "til je been op" niet in de achterhand door te krijgen.

die kon er prima mee functioneren, en menig jury zette me ondanks dit euvel in de prijzen bij de dressuur (niet gezien soms?).
Soms zijn ze dus rijtechnisch niet te verbeteren op dit punt, soms is het fysiek.

Probeer eens met een speldeknopje langs de ruggegraat van je pony heel kort en ondiep prikjes te geven? Reageert de pony met het trekken van de huid, en het slaan met de staart? Die van mij namelijk niet.
en zet hem eens het ene achterbeen over het andere gekruisd; corrigeert hij dan? die van mij niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 14:54

Dees schreef:
Probeer eens met een speldeknopje langs de ruggegraat van je pony heel kort en ondiep prikjes te geven? Reageert de pony met het trekken van de huid, en het slaan met de staart? Die van mij namelijk niet.
en zet hem eens het ene achterbeen over het andere gekruisd; corrigeert hij dan? die van mij niet.


Dank je wel voor de tip.. ik ga het vandaag gelijk uitproberen! Maar ik denk dat als ik haar achterbeen over de andere zet dat ze ze gewoon laat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:06

De voorbenen tilt ze wel gewoon goed op? Het kan namelijk ook zijn dat ze niet goed in evenwicht is. Sommige paarden proberen goed in evenwicht te blijven door hun benen niet hoog op te tillen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:02

wat voor een pony is het?
het kan rastypisch zijn, maar dit zou dan wel degelijk te corrigeren zijn met rijden,, arabische volbloeden slepen uit nature met hun achterhand, om zo hun ruiter comfortabel lange afstanden te laten rijden.
ik hoop niet dat het iets neurologisch is.
succes ermee

start paardensport Zie profiel voor meer info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 27 bezoekers