Paard in africhting=> Wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Paard in africhting=> Wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 08:51

Hoe zit het met aansprakelijkheid/verzekeringen als je je paard in een africhtingsstal laat corrigeren? (langdurig kreupel, been gebroken, arbeidsongeschikt, etc.) Ben je dan zelf "de pineut" als er iets gebeurd, gaat het naar je eigen verzekering, is het de eigenaar van de stal, of hangt het ervan af of hij/zij nalatig geweest is?


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:53

Heb je dan geen contract ondertekend??

Dat zie je zo vaak he, dat er alleen mondeling wordt overeengekomen, waardoor men met dit soort vragen blijft zitten....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:09

Altijd verstandig om in dit soort situaties een contract op te maken, maar mocht dit niet gebeurt zijn kan je denk ik weinig beginnen Scheve mond
Neem aan dat je verzekering dan wel betaald maar zeker weten doe ik het niet (heb mijn paard niet verzekerd, vandaar)

Dan nog zelfs al is er een contract kan het volgens mij nog steeds onduidelijk zijn wie er bijv. verantwoordelijk kan worden gehouden als het paard bijv. struikeld en een been breekt, moeilijk hoor Scheve mond

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:16

Ik snap je vraag niet helemaal. Wat bedoel je precies? Heb jij het over een aansprakelijkheidsverzekering of heb je het over je ziektekostenverzekering?
Het lijkt me logisch dat als je paard kreupel wordt, jij de kosten daarvan betaalt. Waarom zou een africhtingsstal dat moeten doen? Het is toch jouw paard, niet die van hun.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:18

Sommige ziektekosten/paardenverzekeringen willen ook weten op welke stal je paard op dat moment staat. Heb je doorgegeven dat je paard van stal was veranderd? Zo niet, kunnen ze daar ook moeilijk over gaan doen, en weigeren te betalen.

Je suis Charlie.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:58

Fitzroy schreef:
Ik snap je vraag niet helemaal. Wat bedoel je precies? Heb jij het over een aansprakelijkheidsverzekering of heb je het over je ziektekostenverzekering?
Het lijkt me logisch dat als je paard kreupel wordt, jij de kosten daarvan betaalt. Waarom zou een africhtingsstal dat moeten doen? Het is toch jouw paard, niet die van hun.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
neem nu dat het kreupel zijn of een gebroken been de schuld is van de africhtingsstal moet je dan ook nog zelf betalen of wat?

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:08

FunkyMirko schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
neem nu dat het kreupel zijn of een gebroken been de schuld is van de africhtingsstal moet je dan ook nog zelf betalen of wat?


Je was me ff voor Haha!

Ik heb deze issue namelijk ook een keer gehad met mensen die mijn pony (stond te koop) op proef wilden voor 1 maand.
Ik had geen zin om straks misschien een kreupel of 'arbeidsongeschikt' paard terug te krijgen.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:41

Je bent zelf ALTIJD verantwoordelijk voor schade aan en door je paard, tenzij....... opzet of grove schuld door een andere partij, bewezen is.
Maar, om het niet onnodig gecompliceert te maken, overleg met je verzekering.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:20

Je zult inderdaad je vraag duidelijker moeten stellen, want hier kan je een hoop kanten mee op.
Veel hangt in aansprakelijkheidsgevallen af van de feitelijke omstandigheden die spelen en dus is op dit soort vragen zelden een eenduidig antwoord te geven, ook niet door een verzekeraar op voorhand.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:12

FunkyMirko schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
neem nu dat het kreupel zijn of een gebroken been de schuld is van de africhtingsstal moet je dan ook nog zelf betalen of wat?


Hoe kan het dan de schuld zijn van de africhtingsstal? Als jouw paard een been breekt op de wei is dat niet hun schuld.
Als je paard valt tijdens het rijden vind ik het nog hun schuld niet. Ieder paard kan vallen.
Ik zie dus niet zo goed hoe het de fout van een africhtingsstal kan zijn, ervan utgaande dat ze verantwoordelijk met je paard omgaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 13:16

LDRD schreef:
Je zult inderdaad je vraag duidelijker moeten stellen,


Het was een hypothetische vraag.

Sterker nog: ik moet het paard nog kopen. Maar zat te denken om hem eventueel eerst naar een africhtingstal te brengen om bijvoorbeeld het niveau wat op te krikken/dan wel het paard nog beter afgericht te krijgen.
En daardoor vroeg ik me af wie er dan verantwoordelijk is als er wat met het paard gebeurt. Misschien dat je altijd verantwoordelijk bent, tenzij opzet/grove nalatigheid bewezen kan worden. (wat me ook lastig lijkt) Of daar richtlijnen voor zijn.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:20

Citaat:
Hoe kan het dan de schuld zijn van de africhtingsstal? Als jouw paard een been breekt op de wei is dat niet hun schuld.
Als je paard valt tijdens het rijden vind ik het nog hun schuld niet. Ieder paard kan vallen.
Ik zie dus niet zo goed hoe het de fout van een africhtingsstal kan zijn, ervan utgaande dat ze verantwoordelijk met je paard omgaan.


Volgens mij is de africhtingsstal dan ook alleen aansprakelijk als je aan kan tonen dat er sprake is van opzet of nalatigheid. Anders draai je zelf (of je eigen verzekering) voor de kosten op.

Edit: Oh dat zei je zelf ook al Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers