een on-vangbaar veulen :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

een on-vangbaar veulen :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 20:23

het veulen van mijn verzorgpony is onvangbaar in de wei Scheve mond het is een hengstje, en staat samen met zn moeder, een andere merrie met veulen, en nog wat andere paarden op een grote wei.
Toen hij net geboren was, en nog niet op de wei stond, was hij ontzettend lief en aanhankelijk, lag zelfs op schoot te slapen bij je. Toen hij net de wei op was ging alles ook nog goed, kwam hij vrolijk naar je toe en liet zich uitgebreid aaien en knuffelen.
Maar het gaat steeds slechter. Het veulen is heel schuw en laat zich tegenwoordig niet meer aaien, laat staan een halster om doen Scheve mond zodra je in de wei bent en te dicht in de buurt komt, rent hij snel weg en laat zich ook niet meer vangen.
Hij wordt ook steeds ouder, en dus steeds meer onafhankelijk van z'n moeder, waar hij dus ook steeds verder van wegrent. Eerst was het zo, dat als hij zich niet liet vangen, ik zn moeder meenam naar een kleiner weitje, en hij volgde wel, waarna ik hem kon vangen in het kleine weitje. Maar nu rent hij steeds verder weg van zn moeder, en gaat ook niet meer mee naar de kleine wei.
Als ik nu dan zn moeder naar de kleinere wei breng, staat hijk van een afstand heel angstig te hinnikken, maar als ik hem dan wil komen halen, rent hij snel weg. hij laat zich ook niet in de kleine wei jagen.

Het komt er dus op neer dat het veulen bijna nooit meer uit de wei komt, en de moeder dus ook niet. Het is niet te doen om in mn eentje te gaanb, laatst hebben we er met z'n drieën drie kwartier over gedaan om hem te vangen. Hem met halster om in de wei laten is geen optie, want hij hangt zichzelf heel snel op, en als we hem dan niet te pakken krijgen, kan hij te snel groeien waardoor hij stikt in het halster.

Ik heb heel veel geduld met dit veueln, maar wordt er zo langzamerhand geek van, net zoals de eigenaar en andere verzorgsters op stal. niemand kan hem te pakken krijgen, ook niet als je hem 2 uur staat te aaien, zodra je het halster pakt is hij weer weg.

Verward

Nynke15

Berichten: 116
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:29

Ik zou de moeder uit de wei halen en naar de stal brengen,
dan loopt hij er wel achteraan.
Vervolgens hem in de stal klemzetten en halster omdoen,
kost waarschijnlijk moeite, maar gewoon doorzetten.
Zet hem vervolgens maar een flinke tijd vast, hij zal wel
gaan hangen, maar gewoon laten staan.
Als hij rustig is, hem gaan aaien en tegen hem praten enz.
Probeer dat gewoon een paar dagen te herhalen, zodat hij
flink went aan het halster en meteen ook aan druk op het
halster.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:32

Is het misschien niet een goed idee het veulen een paar dagen op stal te houden, en hem wat in handen te nemen? Misschien word hij daar wat makker van, en heeft hij straks de neiging meer naar je toe te komen als hij buiten staat.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 22:36

Nynke15 schreef:
Ik zou de moeder uit de wei halen en naar de stal brengen,
dan loopt hij er wel achteraan.
Vervolgens hem in de stal klemzetten en halster omdoen,
kost waarschijnlijk moeite, maar gewoon doorzetten.
Zet hem vervolgens maar een flinke tijd vast, hij zal wel
gaan hangen, maar gewoon laten staan.
Als hij rustig is, hem gaan aaien en tegen hem praten enz.
Probeer dat gewoon een paar dagen te herhalen, zodat hij
flink went aan het halster en meteen ook aan druk op het
halster.


dat is niet mogelijk, want om van de wei naar de stal te komen moet ik een weg over steken Scheve mond en als je hem eenmaal hebt gevangen, is er niets aan de hand, is hij heel lief en aanhankelijk, alleen het vangen blijft een probleem Scheve mond

ik wete niet of het mogelijk is om hem een paar dagen op stal te houden, aangezien het niet mijn paarden zijn, en de eigenaar het probleem niet zo ziet. die vind het belangrijker dat het veulen lekker op de wei kan spelen met andere paarden. dat vind ik ook belangrijk, maar ik wil niet dat het veulen zich straks door niemand meer laat vangen! ik zal het er nog eens met de eigenaar over hebben Scheve mond

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:26

Nynke15 schreef:
Ik zou de moeder uit de wei halen en naar de stal brengen,
dan loopt hij er wel achteraan.
Vervolgens hem in de stal klemzetten en halster omdoen,
kost waarschijnlijk moeite, maar gewoon doorzetten.
Zet hem vervolgens maar een flinke tijd vast, hij zal wel
gaan hangen, maar gewoon laten staan.
Als hij rustig is, hem gaan aaien en tegen hem praten enz.
Probeer dat gewoon een paar dagen te herhalen, zodat hij
flink went aan het halster en meteen ook aan druk op het
halster.


Sorry, maar dat is ook werkelijk een stom idee...
Het veulen meer in handen nemen en gewoon een paar dagen op stal houden lijkt me een beter plan. Laat hem aan alles rustig wennen zodat hij niet gelijk bang wordt van dingen. Als je hem dus een halster omdoet en lekker vastknoopt een tijd, zal hij de volgende keer harder vechten om dat ding niet om te moeten.
En het vangen... Ja... Ik denk dat het toch op geduld aankomt. Hou de merrie vast en wacht net zo lang tot hij komt. In een hoek drijven en vangen lijkt me geen slim plan.
Haal de rest van de paarden anders uit de wei, misschien wordt het daar makkelijker van...
Hoe oud is het diertje?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 09:46

het diertje is nu ongeveer 2 maanden oud. de andere paarden kan ik niet uit de wei halen, het zijn paarden van pensiongasten, en ze zijn niet bepaalt rustig en klein. (lees: gigantiscg grote, sterke tinkers Haha! )