drukverdeling bij zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

drukverdeling bij zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 16:14

Hoi,

Binnenkort ga ik een boomloos zadel uittesten en ben erug benieuwd !

Maar nu weet ik dat tegenstanders van een boomloos zadel beweren dat bij zo'n zadel de druk niet goed verdeeld wordt.
Nu vraag ik me dus af of het wel de boom is bij een "normaal" zadel die de druk verdeeld of dat het toch de kussens ( gevuld met wol/lucht/gel etc ) zijn die de druk verdelen ? Verward
Wat denken jullie ?

Groetjes,

Maris

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:56

De kussens Lachen

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:26

Beiden Lachen

Doordat de boom uit 1 hard stuk is gemaakt , duwt het gewicht van de ruiter de gehele boom naar beneden "in" het paard.

De kussens moeten ervoor zorgen dat die druk netjes overal op de rug komt en dat de hele onderkant van het zadel netjes aansluit zodat het geheel draagt.

Zijn de kussens niet precies goed naar de vorm van het (bewegende) paard gevormd , hetzij door een fout model boom of fout model kussens , dan kan het dus zijn dat het meeste gewicht van de ruiter op de schoft / schouders of juist achterop de rug terechtkomt.

Alleen een zadel met boom en kussens die optimaal de vorm van het paard volgen , zal de druk over de gehele oppervlakte van die kussens evenredig verdelen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 20:03

Hihi Pmarena, ik kom je ook overal tegen !
Blijft gewoon moeilijk, die drukverdeling. Voor zadels met en zadels zonder boom !

Groetjes,

Maris