Kan een slachtpaard een dressuurpaard worden ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Kan een slachtpaard een dressuurpaard worden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 18:15

Mijn vriendin,Isabelle,heeft al sinds 2 maanden een paard.Het was een paard uit Frankrijk,die haar opa voor haar had meegebracht omdat ze zo goedkoop was.En het is best een luxe beest...Nu vond ze hem te wild,te nerveus,...Terwijl dat beest gewoon superbraaf is Oke,ze wou gewoon een pony Verward

Dus haar vader kende mensen en die vroeg of ze een paard konden brengen,om op proef te nemen.Komen ze daar af met een slachtpaardje van 12 jaar,vosje,ruin,MAGER !!! Verdrietig

Isabelle heeft alleen een weiland,en daar staat dat dier,met zijn zomervacht 24/7 op de weide,zonder deken, goed eten,of wat dan ook,alleen gras en een beetje voer wat ze aan de koeien geven
En ik zeg altijd dat ze het dier moet verzorgen,een schutting voorzien,een deken moet kopen...

En zat ze me straks te praten hoe Brandy aan de teugel liep,hou hij kon verruimen,verzamelen,... Verward Ze zei 'hij is vroeger vast een goed dressuurpaard geweest' Toen zei ik wat te veel 'jah daarom zeker dat je hem voor € 200 hebt gekocht'

En toen zei ze,wat hij niet is kan hij zeker nog worden
Geloven julie dit ? Want ik weet niet wat ik ervan moet denken...


Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:34

Ik denk dat een slachtpaard wel zeker een dressuur paard zou kunnen worden. Maar alleen met de beste begeleiding voor het paard.
Een voorbeeld (ok geen dressuur) is het springpaardje van een bekende springruiter (ben zijn naam kwijt). Dit paardje kocht hij voor een prikje op de markt, en hij heeft er de zware springwedstrijden enzo mee gereden. Dit had ook niemand gedacht!

» Never give up on the things that make you smile..

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:37

mmm,waarom is het een slachter?
als het een gebrek is,dan is mijn antwoord:nee!
als het puur om het geld/karakter is,dan is mn antwoord:ja!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:47

Ik kan het verhaal niet zo goed volgen. Wat is er met het eerste paard gebeurt? En hoe kon je aan dat paard zien of het een slachtpaard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:48

Ik volg er ook niks van
En een deken op in de zomer? of begrijp ik dat ook niet goed?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:00

Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-06-04 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:01

Nou dat paard kan best op het land staan zonder deken en beschutting met alleen gras hoor.Ik ken er honderden die dat ook overleven!En tuurlijk kan hij een dressuurpaard worden.Al vraag ik me af wat je daar mee bedoeld?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:01

Hoog dressuurpaard?Mensen,wat bedoeld iedereen hier mee?Bonfire?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 19:02

Scum : dat paard staat daar nu te verhongeren op de weide Boos! en ik was erbij toen ze dat slachtpaard brachten en ze zeiden het zelf dat het een slachtpaard was...

runninkawa :dat beestje zit al in zen zomervachtje,maar in deze maanden regent het ook hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:02

Jantine2 schreef:
Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!

Kan bonfire wel naar huis gan

ow, staat hij ook, vast daarom Lachen

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:04

van regen gaat een paard heus niet dood hoor.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:05

Ik zou zeggen probeer het dan weet je het.Er is weinig van te zeggen als je het paard niet kent en de reden waarom het een slachtpaard is.
Misschien mankeert het beest van alles en misschien valt het mee.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:07

Jantine2 schreef:
Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!


dit vind ik eerlijk gezegd te belachelijk voor woorden.... Verward

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:11

ik denk dat hij echt wel dressuurpaard kan worden maar dan moet ie niet wegkwijnen in zo'n weiland en niets hebben.. gewoon goede verzorging is tog normaal voor zo'n beessie?? Verward Ik zou hem gewoon een kans geven en dat over dat andere paard snap ik niets van

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:12

uhh ja idd..
maar sommige goeie paarden belanden ook wel eens bij de slacht dus je kan daar eigenlijk van alles tegen komen en er kunnen hele goeie bij zitten.. mijn vriendin heeft een paard van de slacht gered en die heeft ze nu al zo'n 15 jaar, ze rijd er recreatie mee maar dat paard zou inprecipe Z kunnen rijden, maar het is dat de eigenaar geen ambities heeft met wedstrijden enz..

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:13

Jantine2 schreef:
Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!


Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen Verward
Zoja, wie heeft je dit in hemelsnaam wijs gemaakt, wel grappig bedacht overigens *LOL*

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:24

ja wel grappig. Dus mijn overbouwde new forest kan toch een superdressuurpaard worden. Die stapt heeeel ruim over. Anky eat your heart out!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:27

Skaterke_89 schreef:
Scum : dat paard staat daar nu te verhongeren op de weide Boos! en ik was erbij toen ze dat slachtpaard brachten en ze zeiden het zelf dat het een slachtpaard was...

runninkawa :dat beestje zit al in zen zomervachtje,maar in deze maanden regent het ook hoor...



Logisch dat dat beestje in zijn zomervacht zit, het is immers juni
De meeste paarden verharen al in april.
Hoe kom je er trouwens bij dat een paard een zomerdeken opmoet als het regent?

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:29

Maar een slachtpaard kan zeker wel een goed paard geweest zijn.

Ik heb er zelf 1 gehad. Toen mijn pony met veulen op de wei stond heb ik van de man die het veulen had gekocht een ruilpony gekregen. Hij had het paard voor een prikkie gekocht bij de slager. Het beestje liep in de manegelessen maar werd steeds magerder. Het was ook een vreselijke luchtzuiger. Ik heb haar toen als opknapper gehad. Naarmate ze lekkerder in haar vel kwam te zitten bleek het een fantastische pony te zijn. Ik heb er heel veel van geleerd. Bij navraag via toen nog KNF en weet ik veel wie bleek de pony vroeger Z dressuur, Z springen en Z samengesteld gelopen te hebben. Hij was via het handelscircuit bij de slager beland. Het was een toevalstreffer en ik denk dat het niet snel gebeurd maar het kan dus wel.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:31

Fredt schreef:
Ik denk dat een slachtpaard wel zeker een dressuur paard zou kunnen worden. Maar alleen met de beste begeleiding voor het paard.
Een voorbeeld (ok geen dressuur) is het springpaardje van een bekende springruiter (ben zijn naam kwijt). Dit paardje kocht hij voor een prikje op de markt, en hij heeft er de zware springwedstrijden enzo mee gereden. Dit had ook niemand gedacht!

Dit is de e-pony (!) Mumu, ooit zag een meisje Mumu voor de kar lopen, werd verliefd, kocht hem, heeft hem na een paar jaar weer verkocht en is uiteindelijk bij springruiter Carlos Ribas terechtgekomen, die vele nationale en internationale successen heeft behaald
Afbeelding

Maar on-topic":
Zolang het paard lichamelijk niks heeft, én je "vriendin" hem goed dressuurmatig traint, kan het een dressuurpaard worden, élk paard dat aan bovenstaande eisen voldoet, kan een dressuurbasis hebben.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:43

Jantine2"]
Je kan zien of een paard aanleg heeft voor dressuur. Doe dan het volgende. Neem een stuk zand of iets waarin je zijn afdrukken kan zien. Als een paard in stap zijn achterhoef óver de afdruk van de voorhoef heen plaatst, is ie als dressuurpaard wellicht geschikt. Paarden die niet tijdens het lopen de afdruk van hun achterhoef voor die van hun voorhoef plaatsen zijn te lomp om echt hoog dressuur te kunnen. OK dan!
[/quote]
Dan zou Hof dus een hoog dressuurpaard kunnen worden Haha! Aangezien hij heel ruim over stapt, en dus ook met zn achterhoef over zn voorhoef heenstapt. Maar helaas, dat zal hij nooit worden! Haha! Hij komt denk ik niet hoger dan de L!

Even offtopic:
[quote="jackim schreef:
Dit is de e-pony (!) Mumu

Die vind ik zo stoer he!! (dat moest er ff uit Tong uitsteken)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:11

Oooo jeee laat ik dan maar mijn paard niet aan jou zien, dan bel jij meteen de dierenbescherming!

Ze staat 24/7 per dag buiten.
Ze krijgt alleen gras, heeft geen deken op, heeft geen schuilstal, gaat ook als het stormt of plenst niet naar binnen, krijgt geen water (haalt ze maar lekker uit de sloot...).

Maar goed, das offtopic.

In elk geval denk ik zeker dat er bij de slacht goede paarden staan en weggekocht worden.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:34

Dat verhaal van mumu heb ik ook gelezen!!
Enne waarom zou een slachtpaard geen dressuurpaard kunnen worden? het heeft 4 benen, dus het kan lopen. Zolang hij maar gezond is.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:00

Dat van het overstappen, is niet de enige voorwaarde voor een goed dressuur paard(ga maar een GP kijken (oke die zijn soms te getraind dat ze niet los maar kunnen stappen).
En mbv overstappen kun je ook niet zien of een paar der aanleg voor heeft, een goed paard maar stijf en spierloos zal dit niet kunnen maar na de benodigde training wel..

Slachtpaard(als het talent heeft) kan best een goed dressuurpaard worden, moet hij natuurlijk geen lichamelijk gebreken hebben..

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:01

In 99% van de gevallen is het antwoord gewoon NEE, een slachtpaard kan geen dressuurpaard worden. Een paard met veel uitstraling en geschikt voor de sport is geen slachtpaard, tenzij het paard wel hele erge pech heeft. De meeste slachtpaarden mankeren wat, zijn niet voor niets afgekeurd voor de sport. Of zijn gewoon vals en gemeen. Er zijn ook nog slachtpaarden met een lelijk exterieur, en dit beperkt vaak ook de sportkwaliteiten.
In een enkel geval kun je geluk hebben, Mumu is hier een voorbeeld van.
Maar zoek je echt werkelijk een goed sportpaard, ga dan niet tussen de slachtpaarden zoeken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Moraira en 93 bezoekers