Paard staat niet stil met opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Paard staat niet stil met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:27

M'n dravertje staat niet stil met opstappen.
Sterker nog ik ben 15 minuten ermee bezig! En maar rondjes draaien.
Je komt er niet op gewoon!
Hoe is dit af te leren?


Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:30

lopend opstappen Tong uitsteken

ik heb geen idee hoe je het kan afleren, maar ik rij op een manege daarstaan ook niet alle paarden stil, dan doe ik gewoon mn beugel wat langen en stap zowiezo op

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:31

Je komt er echt met geen mogelijkheid op! Het is niet dat ie een paar stappen opzij doet maar pfff hij draaid hele rondjes!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:50

rechterteugel korter, draait ie naar je toe en zit je er zo op. Maar dan is het probleem van lopen niet opgelost. Laat er eerst iemand bij staan die hem vasthoudt als je opstapt. Dan als hij braaf stilstaat heel goed belonen en er een commando aan koppelen (Ho of halt) Kan hij dat netjes dan de persoon die ernaast staat loslaten tot het weer goed gaat, dan die persoon op steeds grotere afstand laten staan. Telkens als hij gaat lopen met je stem corrigeren en weer terug op de oorspronkelijke plek zetten. Dan snappen ze het heel snel hoor! En als hij het goed doet heel erg goed belonen, dat werkt sneller dan straffen. Knipoog

Neem er gerust een paar weken de tijd voor, het is niet iets waar je in 1 dag klaar mee bent.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:56

oh jee, dit heb ik ook gehad. vreselijk! ik heb hem steeds in de hoek van de bak gezet en uiteindelijk stond 'ie al na een paar keer gewoon stil met opstappen. Eerst 'gewoon' proberen. als 'ie 't niet doet in de hoek zetten zodat hij niet van je af kan draaien. en de binnenteugel heeeeeel kort nemen, hij krijgt vanzelf genoeg van het rondjes draaien Haha! veel geduld toegewenst

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:04

Heb ik ook met Siki. Teugels op maat, naast haar staan, wachten tot ze stilstaat, voet in de beugel, weer wachten tot ze stil staat, afzetten van de grond, weer wachten tot ze stilstaat, erop, laten stilstaan, laten lopen als jij het commando geeft.
Ik moet zeggen dat ik al redelijk snel resultaat zie! Alleen soms sta je wel tijden te klooien omdat ze steeds stil moet staan voor je de volgende 'stap' doet. Bij mij en Siki werkt het prima, maar het vereist wel veel geduld, veel succes!!

Faber quisque fortunae suae

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:05

met 'wachten tot ze stilstaat' bedoel ik dat jij haar stil laat staan en wacht tot ze helemaal stilstaat, dus niet nix doen zeg maar en maar blijven wachten... dan kan het nog wel even duren Knipoog

Faber quisque fortunae suae

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:53

Doet de mijne ook... bleef maar rondjes lopen..ik had nl teugel naar binnen. Moet dus de buitenteugel hebben.
Maar goed, van de week ging wel goed. Ik sta dan naast hem bij zadel. Ga op zijn zadel hangen, overal bevoelen, aaien, praten en dan in de beugel gaan staan..hangen. Weer eruit. Dan eens opstappen..andere kant eraf. Die kant opstappen, effe zitten, eraf. Mijne heeft iets met zadels..zodra dat ding erop komt wil hij rennen. Nu stap ik op en ga gewoon zitten. Hij kan super stilstaan. Daarna wat rijden, proberen langzaam te gaan en dan weer lang stilstaan en daarna was ie klaar. Een zadel moet geen "rennen" betekenen. Houd daar ook rekening mee.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:28

pierre is ook een draver ik heb ook z'n soort probleempje maar net wat ze zeggen gewoon de buiten teugel aangetrokken houden en dan opstijgen (bij helpt het goed) ik weet ut niet allen paarden zijn het zelfde maar ja tis altijd handig om ut te proberen veel sucses Lachen

there is no secret between the rider and his horse

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:42

ja rechterteugel en dan opstappen..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:53

laat hem rondjes draaien totdat hij uitgelopen is , gewoon rustig zonder ook maar iets te zeggen meedraaien ! op het moment dat hij beslist van stil te staan , mag hij van jou niet stilstaan en verplicht je hem van rondjes te draaien dit doe je een paar rondjes totdat je echt voelt dat hij wil stilstaan ! dan laat je hem stoppen en zal hij blij zijn dat hij mag stilstaan !! soms moet je dit een paar keer herhalen , bv op het moment dat je je voet terug in de stijgbeugel zet begint hij terug te draaien , dan begin je weer van voorafaan ! na een paar keer weet hij wel dat hij MOET ronddraaien als hij niet stilstaat en zal hij braaf blijven staan !! deze methode werkt echt goed , ik zou zeggen probeer het een keer !!

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:10

Nou..dat ronddraaien dacht ik dus ook..viel bijna om van de duizeligheid.. dat werkt niet echt, mijne stopte nl niet. Dat ben je al gauw zat na 5 rondjes of meer...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:19

na een tijd zal hij stoppen , het is gewoon een kwestie van het langer vol te houden dan hem en dat is even duizelig zijn maar het werkt echt !!! hij zal het zeker langer volhouden dan 5 rondjes , maar ook hij wordt dat op een gegeven moment beu en dan zal hij stoppen en dan MOET hij van jou ronddraaien !! dit werkt echt super goed maar je moet het effe volhouden !!

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:42

gracia loopt ook weg ik geef haar dan een lel met de zweep, en dan staat ze stil... ze is noal hardleers want de volgende keer doet ze het weer... je moet heel consequent zijn om het eruit te krijgen denk ik... heel erg irritant...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:46

shana schreef:
na een tijd zal hij stoppen , het is gewoon een kwestie van het langer vol te houden dan hem en dat is even duizelig zijn maar het werkt echt !!! hij zal het zeker langer volhouden dan 5 rondjes , maar ook hij wordt dat op een gegeven moment beu en dan zal hij stoppen en dan MOET hij van jou ronddraaien !! dit werkt echt super goed maar je moet het effe volhouden !!

groetjes


De aanhouder wint!!!!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 22:36

Ik heb vandaag geoefend Haha! met op de manier waar hoe een vrouwtje van onze stal ook heeft aangeleerd.
Je moet hem achterwaards laten lopen dan stil staan...
Dan doe je de voet in de beugel..Terwijl je aan de kant van het hoofd staat dus niet der achter Als die dan nog keer doet weer achteruit op zn plaats en dan weer deon.
Beetje hoe ze in de natuurl ook doen! En het werkte na een kwartiertje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 27 bezoekers