beugelriemen onder of boven je zweetblad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:35

He hallo,

Ik heb ze der onder....Ik vin het opzich nie makkelijker of lastiger alleen als je je beugels langer of korter wil maken is het makkelijker om ze er boven te hebben, k vind het er alleen wel mooier uit zien als je ze er onder heb...

Kuz Marije

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:45

Ik heb ze ook onder de zweetbladen.
Ik vindt het lekkerder rijden en m'n zadel (wintec) krijgt geen schuurplekken.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:49

Ik rij met mijn beugelriemen onder het zadel. Heb een veelzijdigheids zadel. Ik rij nu dek ik 2 jaar met ze eronder. Ik hou mijn benen veel stiller. En het gaat meer beschadiging van mijn zweetbladen tegen. Ik vind het een ideale oplossing. Maar als ik eens een keertje met de erboven rij..dan ga ik uit wanhoop na 2 rondjes door de bak eraf. En verander ik het ff. Ik vind het heerlijk rijden zo. En als ik ooit op zoek ga naar een ander zadel, dan zal het zeker een zadel zijn, waarbij dit weer kan .

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:55

Bij mijn dressuurzadel zitten de beugelriemen er ook onder en ik vind het prettig rijden. Het is niet zo dat je je benen niet meer kunt bewegen en heb ook niet het idee dat ze vaster liggen...
Toen ik mijn zadel kocht zaten ze er al onder, heb de gespen ook nog aan de onderkant!

Bij mijn springzadel heb ik ze er wel boven, daar zie je best wel slijtplekken, maar ja, is ook de kleur redwood, dus zie je ook iets sneller! Ik vind nu bovenlangs makkelijk, omdat je vaker een keer je beugels stelt en mn springzadel op veel paarden ligt!

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:02

Ik heb ze er ook onder dat rijd het prettigst. Haha!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:08

Ik heb ze erboven, omdat ik nog wel eens tijdens het rijden besluit om ze langer of juist korter te doen, of om ze er maar gewoon helemaal af te halen... Haha!
Tja, ik heb nou eenmaal een klutsknie... Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:34

ik heb ze er boven, vind het persoonlijk mooier als ze eronder zitten.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:40

Bovenlangs.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 00:14

Met mijn vorige zadel heb ik altijd de beugelriemen onderlangs gehad, vond ik met dat zadel fijner. Nadeel is wel dat de beugelriemen tussen je singelstoten klem kunnen komen te zitten wat je bewegingsvrijheid wat belemmert. Overigens wordt het ook afgeraden door een aantal zadelmakers.
Mijn nieuwe zadel is in de maak, dan gaan de beugelriemen gewoon weer bovenlangs.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:02

ik vind eronder veel fijner.
maar helaas heb ik nu een veelzijdigheid en daar zitten ze er boven Boos!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:04

Ik heb ze er onder zitten Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:07

Heb gewone riemen bovenlangs, maar de gesp onder vast. Kreeg altijd last van m'n boven benen met het rijden.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:15

Ik heb ze boven langs.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:53

Er boven! OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:45

ik heb ze over de zweetbladen. Bij mijn dressuurzadel met de gespen onder en bij mijn veelzijdigheidszadel gewoon de gespen boven. Daar wordt door meer mensen op gereden en dan zijn ze makkelijker op maat te maken (ik, bijrijdster en mijn vriend)

Ik heb altijd het idee dat de beveiliging van je beugelriemen niet meer werkt als ze onderlangs zitten en dat vind ik een eng idee. Bij beide zadels kunnen ze wel onderlangs, maar ik doe het dus niet...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:29

Er boven, kan niet anders met mijn zadel, en ik ben er wel tevreden mee.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:58

Ik had ze er altijd onder liggen met de gesp beneden. Zo heb je het minste last van de riemen en dat is met endurance wel prettig. Je benen liggen ook wat stiller al vind ik wel dat dat niet de reden moet zijn om ze er onder te doen (je moet altijd met je benen stil *kunnen* zitten). Dat het gevaarlijker zou zijn zoals ssommige mensen zeggen snap ik eerlijk gezegd niet zo...

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:08

ik heb ook een jaartje gereden op een zadel met de beugelriemen onder het zeetblad. Ik vind dat erg mooi! En het zit ook fijn. Ik had eigenlijk ook niet het gevoel dat het vaster oid zat. Ook nog ns ideaal in de zomer: lekker met kort broekje te paard in het bos, zonder dat je vel ertussen komt!!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:33

Hoewel eronder idd minder beschadigingen oplevert, is je beenligging, met name in de dressuur beter met je beugels erboven langs. Veel ruiters met beugels onder het zweetblad hebben een niet correcte beenhouding en werken daardoor minder effectief in. Voor springen kan ik het niet beoordelen. Veilgheid (losschieten van de haak) zou voor mij al een reden zijn om bovenover te laten lopen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:46

NienkeMulder schreef:
Dat het gevaarlijker zou zijn zoals ssommige mensen zeggen snap ik eerlijk gezegd niet zo...


Je beugelriemen zitten aan je zadel vast met beugelriemhaken. Bij de meeste zadels zit daar een palletje aan wat je omhoog kan klappen, zodat je met de beugels op maat maken niet meteen je hele beugelriem in je handen hebt...

Als je valt, kan je met je voet in de beugel blijven hangen (komt best vaak voor) Die beugelriemhaak schiet dan door het gewicht open (staat bij mij altijd open, ik klap ze niet dicht) en dan komt de hele beugelriem los van je zadel, waardoor de kans veel kleiner is dat je achter je paard aan gesleurd wordt, omdat je voet niet los komt van het zadel...

Ik heb dit meerdere keren zien gebeuren en dat is geen pretje, het kan zelf erg zwaar met je aflopen, je zal het met buitenrijden mee maken... Het lijkt mij dus helemaal niet zo moeilijk te snappen wat er gevaarlijk aan is als je je beugels onderlangs hebt... Je beugelriem kan dan niet meer zelf van de beugelriemhaak afschieten en de kans om meegesleurd te worden is dan dus groter. Naar mijn mening onnodig groter...

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:41

PriscaZ schreef:
Als je valt, kan je met je voet in de beugel blijven hangen (komt best vaak voor) Die beugelriemhaak schiet dan door het gewicht open (staat bij mij altijd open, ik klap ze niet dicht) en dan komt de hele beugelriem los van je zadel, waardoor de kans veel kleiner is dat je achter je paard aan gesleurd wordt, omdat je voet niet los komt van het zadel...


Ok, dan snap ik wat er bedoelt wordt, maar ik denk toch dat het niet uitmaakt. Als je namelijk valt dan is er geen druk meer op het blad van het zadel en komt de beugel dus net zo goed naar achteren als wanneer je beugelriem boven het blad ligt (misschien is dit afhankelijk van je zadel?).
Daarnaast is het makkelijk te voorkomen door met veiligheidsbeugels te gaan rijden of met gesloten beugels.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:25

NienkeMulder schreef:
Ok, dan snap ik wat er bedoelt wordt, maar ik denk toch dat het niet uitmaakt. Als je namelijk valt dan is er geen druk meer op het blad van het zadel en komt de beugel dus net zo goed naar achteren als wanneer je beugelriem boven het blad ligt (misschien is dit afhankelijk van je zadel?).
Daarnaast is het makkelijk te voorkomen door met veiligheidsbeugels te gaan rijden of met gesloten beugels.


Ik denk dat het toch moeilijker blijft om de beugel los te laten komen. Hij heeft nu niet alleen de haak om vanaf te komen, maar moet ook nog door het gat, waardoor je beugel gaat, om onder het zadelblad te komen...

veiligheidsbeugels zijn dan inderdaad een slimme oplossing (of dichte...)