vergoeding voor bijrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mien
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-05-04

vergoeding voor bijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 19:50

Ik weet dat dit een gevoelig punt is maar toch begin ik er weer over.
Ik ben op zoek naar een leuk verzorgpaard (en dit is echt een ramp)
Maar telkens kom ik ook van die rare hoge bedragen tegen
En ik wil niet bijdragen in de kosten.
Ik wil mesten stal opruimen de hele mikmak. En als er iets vervangen moet worden wil ik ook best meedoen maar geen vast bedrag per maand.
En ik wil ook lessen op het paard en dat betaal ik natuurlijk ook zelf.

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:56

En wat is daar mee Bloos ? Ik sanp het niet echt Scheve mond ...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:59

Ik denk dat de topicstarter een probleem heeft met de hoge bedragen die gevraagd worden, om een paard te mogen bijrijden

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:02

Ik heb ook een bijrijder(Alieta) en die betaalt niks. Ze moet wel als ze rijdt ook de stal uitmesten. Haar lessen en als ze wedstrijden zou willen rijden moet ze zelf betalen maar het onderhoud van de pony betalen wij.
Wij vindt dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud voor onze pony en niet zij.
Maar ik kan het best begrijpen mensen er geld voor vragen. Een paard houden is best duur en als iemand op een manege rijdt betaal je ook voor het gebruik van die pony.

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:02

Aan de ene kant snap ik wel dat de eigenaren geld vragen, maar ze zouden eigenlijk geld moeten geven. Dat omdat de bijrijders hún werk doen, terwijl de eigenaren niet kunnen/willen enz enz.
Je kan ook kijken voor een verzorgpaard waar je maar heel weinig voor hoeft te betalen.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:04

Als je op een manege gaat lessen moet je ook een bepaalt bedrag betalen Geld, geld! .
Als je dat omrekent is dat duurder als gemiddeld een leas of verzorgpaard.
(Ik weet ook nie wat voor bedragen aan je gevraagt word, maar ik vind een kleine bijdrage moet kunnen) Je verbruikt ook de hoefijzers, maar ook de matrialen. Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:06

verkaatje schreef:
Aan de ene kant snap ik wel dat de eigenaren geld vragen, maar ze zouden eigenlijk geld moeten geven. Dat omdat de bijrijders hún werk doen, terwijl de eigenaren niet kunnen/willen enz enz.
Je kan ook kijken voor een verzorgpaard waar je maar heel weinig voor hoeft te betalen.


Op manege betaal je dik om een uurtje in de week op een paard te mogen rijden. En als je bij een particulier de hele week mag rijden moet die geld toegeven Verward . Sorry maar dat gaat me iets te ver.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:07

Een kleine bijdrage moet kunnen, maar er zijn grensen. Aan de andere kant hoef ik ook echt niet betaald te worden om een paard te rijden (ok, hangt een beetje van de omstandigheden af, maar niet in de zin van bijrijden zoals hier bedoeld wordt). Je bewijst elkaar een dienst, dat zou toch voldoende moeten zijn.....

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:08

sommige mensen zijn blij dat er iemand is die het werk doet als zij niet kunnen/willen. en andere willen er geld uithalen. op zich vind ik het uit beide opzichten niet verkeerd, bij het eerste spreekt het voorzig; dankbaarheid. bij het tweede snap ik ook; een paard is super duur en als iemand anders de lol heeft en jouw spullen verbruikt kunnen ze daar best voor meebetalen.
dan heb ik het natuurlijk over bedragen tot zo'n 25 euro per maand ofzo, dat is best wel te doen en redelijk.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:11

Een kleine bijdrage vind ik idd wel kunnen, het is in principe toch een beetje je eigen paard en de reden waarom sommige mensen een bijdrage vragen is dat ze dan meer zekerheid hebben dat iemand komt. Stel dat je zo'n Pennymeisje hebt die je paard wil verzorgen, die kan het ineens af laten weten, als ze geld moet betalen zal ze wel komen. Lachen Maar als het boven de €40 vind ik het ook te veel! Ik ben echt superblij met Louna nu, hoef ik nix voor te betalen, krijg zelfs cadeautjes als dank dat ik haar verzorg!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:12

Tsja als je graag een bijrijdpaard wilt moet je daar ook iets voor overhebben... Een eigen paard is veel duurder! Ik betaal ook een vast bedrag maar hoef geen spullen te kopen en krijg les, wedstrijden natuurlijk wel op eigen kosten.

edit; waar woon je? randstad is de kans dat je moet betalen veel groter dat in bijv drenthe

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:19

Als je goed zoekt kun je ook in de randstad paarden vinden om te rijden, zonder te betalen

En ik heb dat geluk Lachen Ik heb zowel in Amersfoort als in Rotterdam een paardje te rijden waar ik niets voor hoef te betalen OK dan!
Tuurlijk, schaf ik af en toe wat aan en betaal ik natuurlijk mijn lessen, maar er is geen vaste bijdrage per maand.

Ik ben hier in Amersfoort zelfs een tijdje betaald voor het rijden van een paard (paard stond te koop, en als er kopers kwamen moest ik hem voorrijden waar ik dan geld voor kreeg). Maar dat laatste vond ik zelf helemaal geen prettige situatie Je hebt dan veel meer het gevoel dat je ook een verplichting hebt om dingen goed te doen. Natuurlijk doe je altijd je best, maar toch als je er geld voor krijgt is het anders Verward

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:34

Ik vind een kleine bijdrage wel kunnen, maar dat de eigenaar de bijrijder moet gaan betalen vind ik echt grote onzin Verward
De bijrijder helpt de eigenaar bij het rijden en verzorgen van het paard (=leuk Haha! ) en de eigenaar helpt de bijrijder aan een bijrijdpaard (=handig) zo kun je elkaar goed helpen OK dan!
En als iemand op de manege gaat rijden is die in verhouding nog meer kwijt Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:37

ik vraag er niks voor, ben allang blij dat er iemand mijn paard wil doen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:42

kim16 schreef:
Op manege betaal je dik om een uurtje in de week op een paard te mogen rijden. En als je bij een particulier de hele week mag rijden moet die geld toegeven Verward . Sorry maar dat gaat me iets te ver.

Als je het paard dusdanig verbetert dat het meer geld waard wordt, vind ik het niet raar dat je er voor betaald krijgt, je steekt er tenslotte ook moeite in.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:44

Ook dat vind ik weer afhankelijk van de situatie.
Als jij op zoek bent naar een bijrijdpaard, en je toevallig een paard rijdt die wat van jou kan leren, vind ik nog niet dat je er geld voor hoeft te krijgen.
Zoekt de eigenaar echt iemand om het paard verder te laten komen, dan wordt het een ander verhaal.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:45

En als het paard voor de handel is?
[edit]sorry iets te vluchtig gelezen. Dit betreft dus sowieso meestal het tweede geval wat jij noemde.[/edit]
Laatst bijgewerkt door Lenn op 08-05-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:46

Als het paard voor de handel is, vind ik het nog steeds afhankelijk van de situatie. Is het een paard van een particulier die toevallig te koop staat. Of is het een paard van een handelaar.
En als het een paard van een handelaar is, krijg jij dan de mogelijkheid om daarna weer een ander leuk paard te rijden, of is het afgelopen als dit paard verkocht is. Daarbij is het ook weer afhankelijk van de ervaring van de ruiter.

Edit: Zie dat je je bericht al aangepast hebt Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:49

Hmm jaja...
Was zelf redelijk geschokt namelijk, ik rijd er nou weer wat bij, en de ene wil me 10 euro per uur betalen en de ander 10 % van het verkoop bedrag..
Eeuhm.. is goed? (:oo) Had het graag voor niks gedaan maar dit weiger ik ook niet Cool

Richtje schreef:
En als het een paard van een handelaar is, krijg jij dan de mogelijkheid om daarna weer een ander leuk paard te rijden, of is het afgelopen als dit paard verkocht is.

Waarom maak je hier onderscheid in? Wie van de twee zou dan wel/niet betaald moeten krijgen en waarom? Blond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:57

Als het om een eenmalige actie gaat, is het naar mijn idee echt bedoeld om dat paard beter aan het lopen te krijgen. Krijg je daarna nog de mogelijkheid om weer een ander leuk paardje te rijden, ligt dat anders. Waarom precies weet ik eigenlijk ook niet. Misschien is dit gewoon een vreemd gevoel dat ik erbij heb Knipoog

Zo heb ik dus ook een tijdje een paardje gereden (waar ik ontzettend blij mee was, dat ik hem überhaupt mocht rijden) en als er kopers kwamen, en ik hem voorreed kreeg ik daar ook voor betaald Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:00

Het kan nog veel gekker: ik heb iemand hier gehad die wilde ervoor betaald wórden!!! Ja hee, die is maf.
Ik wilde een kleine bijdrage in de kosten, waarvoor die persoon dus 3x per week kon rijden en zelfs wedstrijden mocht gaan rijden, trailer mee en ga zo maar door, maar mevrouw zei dat ze in de WAO zat en een beetje bijbeunde bij deze en gene en toch wel minimaal 15 euro per keer dat ze kwam, wilde hebben.
Deze dame is dus heel snel maar weer vertrokken.....

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:10

Lenn"]
[quote="kim16 schreef:
Op manege betaal je dik om een uurtje in de week op een paard te mogen rijden. En als je bij een particulier de hele week mag rijden moet die geld toegeven Verward . Sorry maar dat gaat me iets te ver.

Als je het paard dusdanig verbetert dat het meer geld waard wordt, vind ik het niet raar dat je er voor betaald krijgt, je steekt er tenslotte ook moeite in.
[/quote]

Ik had het over een particulier dus niet over een handelaar. Als het om een paard gaat dat in de handel gaat en jij zorgt dat het paard meer waard wordt mag je er inderdaad geld voor krijgen dan ben ik het helemaal mee eens.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:19

imker schreef:
Het kan nog veel gekker: ik heb iemand hier gehad die wilde ervoor betaald wórden!!! Ja hee, die is maf.
Ik wilde een kleine bijdrage in de kosten, waarvoor die persoon dus 3x per week kon rijden en zelfs wedstrijden mocht gaan rijden, trailer mee en ga zo maar door, maar mevrouw zei dat ze in de WAO zat en een beetje bijbeunde bij deze en gene en toch wel minimaal 15 euro per keer dat ze kwam, wilde hebben.
Deze dame is dus heel snel maar weer vertrokken.....


haha dat ga ik ook eens voorstellen... Hebben die mensen een bord voor hun kop?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:25

Wat mij de laatste tijd op marktplaats opvalt is dat mensen de helft van de stallingskosten durven te vragen (da's dan vaak zo'n 125 tot 150 euro) en dan ook nog eens allemaal regeltjes hebben! Je mag maar 3 keer in de week komen, vaste dagen, na een tijdje als het heel goed gaat mag je misschien ook wel eens een buitenritje maken... Sorry, maar dan spaar ik wel effe door en koop een eigen. Dan maar zelf mesten en geen solarium voor mijn paard. Gelukkig heb ik het super goed getroffen! Ik rij bij een man van 75 zijn 2 friese paarden en hij betaald zelfs de helft van mijn lessen! (Hij wilde zelfs alles betalen maar dat heb ik af kunnen pingelen Knipoog )

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:25

imker schreef:
Het kan nog veel gekker: ik heb iemand hier gehad die wilde ervoor betaald wórden!!! Ja hee, die is maf.
Ik wilde een kleine bijdrage in de kosten, waarvoor die persoon dus 3x per week kon rijden en zelfs wedstrijden mocht gaan rijden, trailer mee en ga zo maar door, maar mevrouw zei dat ze in de WAO zat en een beetje bijbeunde bij deze en gene en toch wel minimaal 15 euro per keer dat ze kwam, wilde hebben.
Deze dame is dus heel snel maar weer vertrokken.....

die durft zeg !!

Ik heb ook een aantal maanden 1 paard bijgereden daat moest ik 40 euro in de maand voor betalen, maar dan mocht ik 3x per week rijden en vaak mocht ik vaker komen, maar als je dat omregent met een manege ben je veel voordeliger uit Lachen En je hebt niet een pony die helemaal verpest word door allerlei mensen. en je kan een band maken.