[POLL] 1e keer beslaan, warm of koud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

1e keer beslaan, warm of koud?

warm want....
10 (62%)
koud want....
3 (18%)
maakt niet uit want....
3 (18%)

Totaal aantal stemmen: 16


Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

[POLL] 1e keer beslaan, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 12:02

Ja, Buena en ik moeten eraan geloven. we gaan in Juni een tochtje maken van een week en beslaan is dus raadzaam. maar wat is nu het beste en wat is aanbevolen voor een jong paard dat voor de 1e keer beslagen wordt?
Verder vraag ik mij ook af of het echt nodig is dat ze rondom beslagen moet worden. Alle tips, sugesties en opmerkingen welkom!!

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:16

Tjo wordt komende donderdag ook voor het eerst beslagen. Denk dat we het warm gaan doen, dan kunnen de ijzers mijnsinziens toch het beste aangemeten worden en goed op maat gemaakt worden.

Of rondom beslaan raadzaam is.... ligt eraan hoe de kwaliteit van de hoef is en of je trektocht meerendeels over zachte bodem of over het harde gaat.

Gewoon overleggen met je smid lijkt me het beste, die kent het paard en zijn hoeven het beste, toch?

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:45

mystery is voor de eerst keer en de tweede keer koudbeslagen, gewoon om de reden dat hij toch al zo kan zenuw pezen. Dit ging perfect.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:47

Mijn jonge paarden worden altijd gelijk warm beslagen en heb er nog nooit problemen mee gehad!!

2 weken geleden is mn welshje voor t eerst beslagen en dat is normaal een echt zenuwpees (mishandeld geweest), maar het ging echt in 1 keer goed. De hoefsmid was ook heel rustig, dit vind ik ook altijd erg belangrijk!! En mijn pony vertrouwt enorm op me, dus dat scheelt ook een stuk!!

Ik zou dus gewoon warm beslag proberen...

07-06-07 is mijn kanjer Joost geboren!! Inmiddels alweer 1 jaar!!
En laten we Nevland uiteraard niet vergeten, nog zo'n stoere bink! Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:23

Mijn beestje wordt altijd koud beslagen.
Mijn hoefsmid is onwijs rustig, en mijn beestje voelt zich er prima op zijn gemak. Stond de laatste keer met een hanglipje. Maar, o wee als je warm gaat beslaan, hij raakt volkomen in paniek.
Dus dan maar koud beslaan. Wel worden de ijzers soms warm gemaakt om beter te buigen enzo. Maar niet warm eronder, want mijn pony gaat op zijn achterbenen van schrik.

Groeien de hoeven nu best hard bij je paardje of niet? En rijd je veel op de harde weg of niet? Dat speelt mee of ijzers nodig zijn. Gewoon in het bos zijn ijzers namelijk niet nodig, normaal gesproken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:44

Er heeft ooit in de bit een stuk gestaan van Remond spiering over de voor en nadelen van koud en warm beslag. Hij beslaat zelf koud, want vind dat beter, waarom weet ik niet meer precies. Mijne wordt altijd warm beslagen (hijs net 5), maar zou niet weten of dat nou veel beter is dan koud beslag.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:49

Par werd gelijk vanaf het begin warm beslagen, ik heb voor rondom beslag gekozen omdat we veel in de bak en over de weg bezig waren.

Vroeger is me weleens verteld dat warm beslaan "beter" is omdat de ijzers dan beter blijven zitten....omdat je ze erin smelt.

Of dit echt waar is zou ik niet weten want heb het nooit anders laten doen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:51

Thnx!!

Ik zal eerst idd de voors en tegens tegen elkaar wegstrepen en het goed overleggen met mijn smid.

Bedankt!

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:58

Warm. Ik heb beide methoden bij een paard van me gehad, en bij warm beslag was mijn ervaring dat de ijzers beter en langer blijven zitten, omdat de hoef een beetje naar de vorm van het ijzer gesmolten wordt.

Sjors was door de rust van mijn hoefsmid de eerste keer met warm beslaan ook ontzettend zoet en lievv Haha!.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:05

Toen de van mij voor het eerst op achterijzers werd gezet, werd hij koud beslagen. De reden dat hij op ijzers moest, was dat zijn hoeven ontzettend kort waren geworden. De hoefsmid kon hem niet warm beslaan, omdat hij al redelijk tegen het leven aan zat (en er dus bij warm beslag nog een beetje hoef wegschroeit bij het branden).

Maar ik zie niet in waarom die van jou koud beslagen zou moeten worden. Misschien als hij er schrik voor heeft. Maar dat zou je dan terplekke moeten bekijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:23

meestal als willem beslagen wordt ben ik er zelf niet bij. mijn ene smid deewd het koud omdat hij vanwege problemen met de auto steeds zijn oventje niet bij zich had. die ander doet het volgens mij wel warm.
maar willem is volgens alle smeden heel erg braaf Haha! dus het maakt mij echt niet uit hoe het gedaan wordt.

gewoon aan je smid vragen, als de ijzers niet teveel verbogen hoeven worden kan je het gewoon koud laten doen. als het ijzer een flink stuk passend gemaakt moe worden dan is warm gewoon makkelijke romdatie dan beter meebuigt.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Brittneyx, cherrypower, Idske D, Miriam91 en 32 bezoekers