Paard uit de wei direct op stal. Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Paard uit de wei direct op stal. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 17:51

Vandaag heb ik Sisi helemaal gewassen, getoiletteerd omdat we een 'switch' gaan maken met de paarden. Sisi gaat naar de stal van Grever, en ons 3 jarige dochtertje van Jasmijn, Ubsalla, die daar al 2 jaar op de wei heeft gelopen komt hier heen.
Nu is het de bedoeling dat ik me met dit paard bezig ga houden. Maar ik zie er een beetje tegenop. Ten eerste is het geen klein paard. Het is een halfbloed van maar liefst 1.75. Daarna is het absoluut geen makkelijk dier. Ik weet hier grotendeels mee om te gaan, maar een probleem is dat het paard nog nooit is beleerd. Ze weet nog niet wat vaststaan, poetsen, ect is. Ik vind het nu dan ook moeilijk om te beginnen met dit paard.

Mijn vraag is dan ook hoe je het beste met zo'n paard kan beginnen? En waar moet ik aandenken?


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:07

In eerste instantie er voor zorgen dat het weet dat jij de baas bent!!
Dan leren vast staan zodat je makkelijk kan poetsen.
Leren netjes naast je lopen. Of andersom eerst leren lopen en dan poetsen.
Ik denk dat als je bovenstaand hebt gedaan de rest vanzelf gaat... Beleren enz.

Eerste contact is belangerijk. Ik zette Zoe gelijk op haar plaats door haar naast me te laten lopen ipv van voor me uit hierdoor had ze wel een bepaald ontzag voor me.
Lichamelijk contact misschien eerst met je handen zijn lichaam aanraken ipv een borstel.

Gewoon kijken hoe het paard op bepaalde dingen reageert en daarop inspelen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:13

Mijn 3-jarige is afgelopen maand bij me op stal gekomen en kon ook nog niks. Ben gewoon rustig begonnen met de dagelijkse dingen die een paard nou eenmaal moet kennen. Dus halster op en af, netjes meelopen en halthouden. Daarna begonnen met poetsen en dan merk je vanzelf waar de 'grens' ligt van zo'n dier. En daar vanuit moet je gewoon voorzichtig gaan uitbreiden.
Het grootste probleem was bij mijn merrie aan de benen en vooral achterhand zitten. Maar ben nog geen maand bezig en dat is al helemaal over. Alleen achterbenen geven is nog errug moeilijk!
Maar goed, je moet zoiets toch per paard bekijken. Verder is het wel makkelijk dat je in het begin iemand bij je hebt die bij kan springen en haar vast kan houden enzo. Als je alles gewoon rustig de tijd neemt en elke dag iets doet, al is het maar iets heel kleins, komt het allemaal wel goed!
Veel plezier ermee!!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 13:11

Bedankt Lachen!

Iemand anders nog tips en dergelijke?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:18

En geduld is een schone zaak.... Sommige dingen moet je gewoon veel herhalen voor dat ze het een beetje door hebben.

Maar als je echt consequent bent in wat je wil dan kan je het paard natuurlijk wel helemaal naar je eigen hand zetten.
Mijn pony hoef ik niet eens meer een halster om te doen, loopt achter me aan naar de poetsplaats en blijft ook rustig staan tijdens het poetsen...

Als je echt een beetje onzeker bent kun je misschien een freestyle grondwerk cursus volgen bij Emiel Voest in Ruinen ofzo... Zo leer je het paard beter begrijpen en aanwijzingen te geven in zijn taal die hij sneller begrijpt.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:30

Sluit me helemaal bij Spookie aan. Gewoon rustig aan de slag en zien wat je paard aankan en wat niet. Je zult zien hoe snel dingen gewoon worden. Ik vind het zelf prettig om alleen te werken maar het is wel erg handig om mensen in de buurt te hebben die je kunt vragen te helpen als dat nodig is.

Ik wens je veel suk6 en vooral heel veel plezier met het beleren!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 09:26

Bedankt!
gelukkig is er idd iemand die ik altijd kan vragen of zij wil komen helpen. Dat lijkt me wel verstandiger Lachen Hopelijk lukt het!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:28

Fijn dat je iig goede begeleiding hebt. Verder gaat het allemaal vanzelf. Rustig en geduldig maar toch consequent de baas blijven en duidelijk zijn in wat wel en wat niet mag. Übung macht der Meister!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wescha, Wieke en 144 bezoekers