hoe stap je op je paard>????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:47

smurf schreef:
Citaat:
*Deze manier is alleen te gebruiken bij kleine pony's of super lenige mensen *


ik hen een kennis van over de 2 meter die doet het ook zo bij Morrie (1.54), ik stond er wel ff met open mond bij te kijken Haha!



Ik (klein en ielig) red het met pony's tot ong 1.10. vind ik groot zat. Moet ik wel er bij zeggen dat het grootst wat ik op het moment rijd ong 1.20 is hoor Haha!.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 16:04

ik heb moeite als ik via de maantop moet opstijgen kwam ik gister a chter...

Kan als ik de voorboom vasthoud veel meer kracht zetten.. anders kan ik mijn evenwicht niet houden opo een of andere manier

Raar he??

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:06

is even wennen... ik kon het eerst ook niet.. maar na een hoop geoeen en kwaaie blikken van klaske heb ikhet door.. nu moet zij nog leren stil te staan Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:06

Via de maantop lijkt mij ook heel lastig hoor... Kan me voorstellen dat het wat lastig is om je balans te bewaren... Clown

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:07

tallie schreef:
ik heb moeite als ik via de maantop moet opstijgen kwam ik gister a chter...

Kan als ik de voorboom vasthoud veel meer kracht zetten.. anders kan ik mijn evenwicht niet houden opo een of andere manier

Raar he??


Eh... Nee, vind het helemaal niet raar. Als ik me aan die 3 sprieten maantop van Treasure vast moest houden, áls ik er al aankwam met mijn korte armen en er dan ook nog eens op moest zien te komen via het hoofd, tussen de oren door, dan had ik een groot probleem!! Nagelbijten / Gniffelen

Denk dat je de gewone manen bedoeld, de maantop is de pluk haren tussen de oren Knipoog
Laatst bijgewerkt door Solvej op 03-05-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:07

Margreet schreef:
Via de maantop lijkt mij ook heel lastig hoor... Kan me voorstellen dat het wat lastig is om je balans te bewaren... Clown


Stap je dan op tussen z'n oren?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:08

Blijkbaar... Het leek mij ook al wat typisch en niet echt praktisch Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:10

Margreet schreef:
Blijkbaar... Het leek mij ook al wat typisch en niet echt praktisch Haha!


Ook niet fijn voor het paard. Scheve mond

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:10

die wennen er wel aan

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:14

Paard stilzetten. Teugels pakken, tegelijk met linkerhand de voorkant van het zadel vastpakken, linkervoet in de stijgbeugel, met rechterhand de achterkant van het zadel vastpakken. Afzetten en hop en ik zit op m'n paard. Tijdens het opstijgen kijk ik trouwens gewoon naar het zadel Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:15

Margreet"]
[quote="smurf schreef:
ik heb vroeger geleerd at je met je rug naar de hoofd van het paard staat, teugels in de linkerhand, voet in de beugel, rechterhand aan de achterkant van het zadel en 1, 2 hoppetee..... Clown



Zo heb ik het ook geleerd en zo doe ik het nog steeds.
Alleen die rechterhand aan de achterboom moet even wachten tot ik een stukje van de grond ben, anders kan ik er niet bij Haha!

Stap voor stap:
*Paard parkeren
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Teugels in linkerhand, linkerteugel iets korter, linkerhand aan de voorboom
*Eventuele zweep ook in linkerhand, wijst voor het zadel langs naar beneden
*Rug naar hoofd paard toe
*Met rechterhand stijgbeugel slagje draaien
*Linkervoet in de beugel
*2 hupjes en bij de 3e afzetten en de achterboom pakken, meer voor balans dan om echt te hijsen
Plingraaien, rechterhand los, daarbij linkerknie tegen het zadel drukken zodat teen uit buik paard blijft
*Been overzwaaien
*Rustig gaan zitten
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Rechterstijgbeugel aan
*Klopje
*Handschoenen aan (met m'n handschoenen aan kan ik m'n zadel niet goed pakken Verward )
*Gas!
quote]

Precies zo doe ik het ook, op het handschoenengedeelte na, die doe ik vantevoren aan.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 16:18

excuse me... manen bedoel ik...
Maar dan ook raak ik mijn evenwicht kwijt...

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:21

Uhm tja... bij mij gaat opstappen niet zomaar! Ik kan nu sowieso ff niet opstappen want zit nog in het gips, maar wanneer ik het wel weer kan gaat het waarschijnlijk ongeveer zo Knipoog :
Ten eerste, en het ALLERbelangrijkste houdt iemand hem vast (anders lig ik er binnen de kortste keren weer naast), en dan linkerhand teugels vast en vooraan het zadel, rechterhand achteraan het zadel, linkervoet in beugel en dan mezelf heeeeeeeel voorzichtig ophijsen (zorgen dat ik niet met mijn voet tegen zijn kont kom), en heeeeel voorzichtig gaan zitten. En dan moet het lukken!! Pling

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:23

Margreet schreef:
Zo heb ik het ook geleerd en zo doe ik het nog steeds.
Alleen die rechterhand aan de achterboom moet even wachten tot ik een stukje van de grond ben, anders kan ik er niet bij Haha!

Stap voor stap:
*Paard parkeren
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Teugels in linkerhand, linkerteugel iets korter, linkerhand aan de voorboom
*Eventuele zweep ook in linkerhand, wijst voor het zadel langs naar beneden
*Rug naar hoofd paard toe
*Met rechterhand stijgbeugel slagje draaien
*Linkervoet in de beugel
*2 hupjes en bij de 3e afzetten en de achterboom pakken, meer voor balans dan om echt te hijsen
Plingraaien, rechterhand los, daarbij linkerknie tegen het zadel drukken zodat teen uit buik paard blijft
*Been overzwaaien
*Rustig gaan zitten
*Paard terug op z'n plek zetten Haha!
*Rechterstijgbeugel aan
*Klopje
*Handschoenen aan (met m'n handschoenen aan kan ik m'n zadel niet goed pakken Verward )
*Gas!

Ik heb het bijna hetzelfde als jij geleerd. Alleen heb ik geleerd rechterteugel (buitenteugl) iets korter, zodat als hij wegdraait, hij zijn lijf naar je toe draait (en daar sta je dus zelf en kun je hem begrenzen en gewoon opstappen, alsie van je afdraait is dat lastiger). En ik heb geleerd hand op schoft, niet op de voorboom van het zadel, omdat je hem dan gemakkelijker scheef zou trekken. Alleen als er aan de andere kant iemand hangt, pak ik wel de voorboom, want dan kan ik het zadel toch niet scheef trekken en aan het zadel heb je wel iets meer houvast dan aan de schoft.
Mijn zweep heb ik ook in mijn linkerhand, meestal wel aan de rechterkant van het paard, langs de schouder naar beneden hangend (kan niet opmaken of jij hem links of rechts van het paard hebt).


Op de ORUN cursus basisinstructeur wilden ze dat ik eerst mijn rechtervoet in de beugel deed en dan pas ging zitten, maar ik vind eerst gaan zitten en dan beugel in makkelijker.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:28

Hand vasthouden aan de achterboom doe ik niet omdat ik dan het gevoel heb veel meer aan de rug te trekken dan wanneer ik voor het zadel bij de manen vast pak.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:30

Ik heb inderdaad ook geleerd om de buitenteugel wat korter te pakken, maar in de praktijk bevalt het toch beter om de binnenkant wat korter te pakken. Hij is namelijk nogal groot en sterk en als hij zich "bol" maakt naar mij toe heb ik niet zoveel in te brengen, met de binnenteugel korter is z'n holle kant naar mij toe gericht en z'n hoofd dus bij mij en dan heb ik meer te vertellen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:48

Tja, Dennis heeft zo'n kort nekje, daar zou ik wel de maantop vast kunnen houden Tong uitsteken. Zal het morgen eens proberen Cool .

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:30

ik parkeer Pieke naast mijn opstapkrukje (of watdan ook waarvan ik op wil stijgen)
hij heeft geleerd om netjes stil te staan waar ik hem ook neerzet
links heb ik de teugels en rechts pak ik een pluk manen beet en dan linkerbeen in de beugel.
Omdat ik al wat hoger sta hoef ik niet zo te hijsen
hij wacht tot ik teken geef dat hij mag gaan lopen (meestal dan....)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:58

Ik zet m'n knol ergens neer en ga erop zitten.
Geen idee hoe ik dat precies doe, maar dat maakt ook niet uit, als ik er maar op kom. Clown

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:10

Ik zet m stil, zeg "blijf" Ren een stuk naar achter (pony blijft staan), neem een aanloop, zet mijn handen op de kont, zet af, en HOP ik zit Haha!

Clown Clown

Nee hoor, ik stijg gewoon normaal op. Linkerhandje aan de voorboom, rechterhandje aan de achterboom, linkervoetje in de linkerstijgbeugel, afzetten, zwaai mijn rechterbeentje over de reet van m'n knol en hopseflops: kindje zit Haha!:D

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:58

Op allerlei manieren, ligt eraan in wat voor bui ik ben.
Meestal op de normale manier hoor, voet in de beugel plukkie manen en hopsakee omhoog, been erover en rustig gaan zitten.

maareh, als iemand staat te treuzelen met opstijgen en daar een compleet ritueel van maakt wil ik nog weleens een geintje uithalen door aan de andere kant op te stappen en eerder op het paard te zitten als degene die dacht te gaan opstijgen.... In stap/draf/galop lukt het nog steeds om er gewoon op te springen. Haha! Dit oudje kan het nog steeds *LOL* Wel met een longeer/voltigesingel hoor... Schijnheilig

De domste manier waarop ik ooit te paard ben geraakt was toch wel het hoofd van het paard tussen de benen en dan paard hoofd omhoog laten doen. Dat lukte een keer en vervolgens dus ook niet weer. Knikkerde steeds van die wiebelhals af. Ach gut