wie kan mij helpen of heeft goed advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

wie kan mij helpen of heeft goed advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:25

Ik heb sinds een maand een hele leuke lieve pony.
Toen ik daar ging kijken leek het een hele leuke lieve pony deed nooit gemeen kon er alles mee...
Maar nu staad ze hier en is alles omgeslagen.
Ik weet dat ze vroeger niet goed behandels is (niet consekwent en kreegt klapen zonder aanleiding) .
Nu is het probleem dat ik heel einig met haar kan in omgang.
met rijden(buiten langs de weg) is het een hele brave pony en doet ze alles zodra ik in het weiland ga rijden en ik vraag haar in galop te gaan dan gaat ze bokken ik neem aan dat dat te maken heeft met dat ze het niet snapt.
Maar nu als je haar uit het land wil halen dan gaat ze naar je bokken teminste naar mijn nicht en vriend niet naar mij maar ik denk dat dat te maken heeft met dat ik haar niet rechtstreeks benader ik loop gewoon langs haar heen en dat komt ze wel want ze is erg jaloers aangelegt.
dat was probleem 1 probleem twee is dat als ik met hara loop aan het halstertouw en of ik ga haar poetsen dat ze heel erg nerveus doet.
Ik heb haar echt nog nooit een klap uit gedeeld dus ik weet niet waar voor ze bang is..mischien nog de herinderingen?

wie weet er iets hoe ik dit uit hara kan krijgen? of iemand die mij kan helpen..het is een schat van een paard en met rijden is er ook nisk mis het gaat echt met de omgang.
Laatst bijgewerkt door nano op 29-04-04 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:28

ik denk dat het verstandig is om een goede instructrice/teur id hand te nemen, dan kun je bijvoorbeeld de eerste weken het eerste half uur les krijgen in omgang en daarna in rijden...
is misschien een optie
ik kan vanaf hier ook niet beoordelen wat er allemaal gaande is en waarom .
misschien moet ze gewoon even goed aangepakt worden wat betrefd dat bokken in de galop?

Elenriel
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:39

Als je pony slecht behandeld is, zal ze dit nooit vergeten, en zal je dus altijd extra voorzichtig met haar moeten zijn.
Om haar uit de wei te halen, zou ik bijvoorbeeld af en toe een wortel of zo voor haar meebrengen. Zo krijgt ze hier een goede herinnering aan. (Doe dit ook niet altijd, dan begint ze misschien te bijten). Beloon haar en stel haar gerust als je haar poetst, en oefen ook met het halstertouw wanneer je niet gaat rijden. Zo leert ze dat dit niets is om zich druk over te maken, en dat ze juist beloond wordt als ze gewoon rustig langs je stapt.

Voor het rijden zou ik aanraden van eerst aan de longe te galloperen in de wei, an pas daarna alleen. Het helpt ook vaak als er een volwassene bij staat, gewoon zodat de pony weet dat ze niets moet proberen uit te spoken. Probeer door te doen, zelfs als ze bokt, en beloon haar als ze even goed gallopeert. je mag haar wel een tik met je zweep geven als ze bokt.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:39

tja..ik zit er toch wel een beetje mee...de vorige mensen dachten ook dat ze even goed aangepakt moest worden maar is alleen maar erger geworden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:51

Heb je het idee dat het een dominantie probleem is of dat dit gedrag door angst gevoed word, als ik jouw verhaal zo lees denk ik het laatste, klopt dat?

Want dan praat je over een heel andere manier van aanpak dan in het 1e geval.

Agressie of hoe je het noemen wil, wat uit angst voort komt, kun je vaak het beste negeren (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).
Als je paard weer "normaal" doet belonen, niet de hele tijd maar af en toe.

Wat vind je paard leuk om te doen? wandelen/poetsen dan doe je dat vaak, hij moet op jouw gaan vertrouwen en dat als jij in zijn buurt bent dat het leuk is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem overal zn zin in moet geven, in tegendeel erg duidelijk en consequent zijn, je paard moet snel doorhebben wat ie aan jouw heeft en wat jouw grenzen zijn, dat geeft hem veiligheid en als hij zich veilig voelt is ie minder angstig.

Vermijd in het begin stresvolle situaties en zoek deze niet op, het moet in het begin leuk en relaxed zijn om met jou op pad te gaan, als je paard jou beter kent kun je dit steeds verder uitbreiden, maar gooi hem niet gelijk in het diepen dan komen jullie beiden niet meer boven.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:08

Het komt op mij over alsof jou pony niet echt veel respect heeft voor jou. Maar ga verder met cissie mee.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 02:40

Ik zal mijn verhaal doen, ik ben dus het nichtje van Nano.
Happy staat nu sinds een paar weekjes bij mijn pony's op de boerderij.
We hebben haar in het begin bij mijn 3 ponies in het land gedaan, de eerste keer dat Happy gemeen deed was toen Ruben, het zoontje van de boer van de boerderij de pony's broodjes kwam brengen, Happy heeft toen heel gemeen rochting Ruben geschopt met haar achterbenen en heeft Ruben hier ook bij geraakt, op zijn kont, bijna zijn rug, erg gevaarlijk dus, hier zag ik wel een oorzaak van in, voernijd.
Nu kon Ruben dus niet meer zonder tiezicht broodjes brengen dus heb ik de merries samen gedaan dat zijn dus Dadès, de oude merrie, en Happy, en Zhvago, een ruin, en Calypso, een hengst, samen.
daar een pad tussen, en 2 stroomdraden, hun zitten nu dus 2 aan 2.
Wat gebeurde er toen, ik ging Happy halen, omdat mijn nichtje haar die dag niet kon rijden, dus ik zou haar even beweging geven, waarschijnlijk had ze dit door, ik riep haar, ze kwam op me af rennen, heel lief oren naar voren, ik steek mn hand uit, ze likt eraan, draait zich om en geeft me een bijna raakke klap midden in mn gezicht, scheelde maar een haartje, ik heb haar daarna wel gepakt, al was 't alleen om haar te laten zien dat ik niet bang was, zodat ze door had dat het me niet af had geschrokken.
Ik heb haar toen geborsteld en gereden, met rijden is ze ook vreemd, zoalng je een los teugeltje houd (ze loopt chronsich aan de teugel) stap en draaft ze braaf, ik beloon haar dan ook, zodra ik haar voorwaards wil drijven gaat ze schudden met haar hoofd, zodra ik contact zoek met haar mind gaat ze achter de teugel lopen, en zodra ik wil aan galoperen is het rodeo, en niet zo'n klein btje ook, ik probeer dan in hetbegin serieus te blijven, maar dat kan ik niet lang, want het is erg melig hoe ze met haar dikke buikje probeert mij eraf te gooien, ik begin dan weer opnieuw ontspannen te draven, maar krijg als ik meer vraag de zelfde reactie terug.
Terwijl met buiten rijden is het een kanjer, dan is ze erg braaf, maar snel moe.
Longeren: Als je haar probeert te longeren, dan word ze nijdig, en komt ze op je af rennen, nu heeft mijn nichtje haar gelongeerd, en ben dappere ik erop gaan zitten, was wel grappig, maar het werkte wel gelukkig, zodra ze naar m'n nichtje wilde toen sjeezen kon ik sturen, en zo kreeg ze door dat het niet eng of kwaad bedoelt is, longeren.
zodra je boos gaat praten tegen haar, doet ze haar oren plat in haar nek, dan wor ze kwaad op je, kijkt ze je gemeen aan, maar doet niets.
Ik ben totaal nie tbang voor haar, maar ik vind haar wel gevaarlijk, omdat ze onberekenbaar is, dit vind ik vooral vervelend omdat er veel kinderen op de werft zijn.
De volgende "stoute act" was vandaag, ik en Melvin, Nano's vriend, waren op de boerderij omdat de hoefsmid (die niet is komen opdagen) zou komen, ik prbeerde Happy te lokken, dat lukte ook, ze kwam naar mij toe, ze likte aan mijn hand, keek me daarna heel lang aan, en toen ik haar wilde pakken keek ze heel gemeen draaide acuut om en schopte richting mijn hoofd, weer bijna raak, maar ik verzette geen stap, en bij de 4e keer had ik haar gepakt, ik deed niet boo stegen haar, want ik wilde er niet voor zorgen dat ze de volgende keer helemaal niet meer kwam.
Het meisje waar Happy van was vertelde dat ze doodsangst had voor de hoefsmid, ik heb zelf een scheur in haar hoef gevijld, dat vond ze al eng, en ging ook op mij leunen, en stond dus op 2 benen, ze is doodsbang voor dat vak, waarom? Geen idee, wat zal er in dat koppie rondspelen?
1 ding weet ik wel, je moet een tijdje niet met haar gaan rijden, maar NH gaan proberen, daarmee een stuk vertrouwen en respect winnen van haar, dan rustig aan aan de longe weer proberen te stappen een paar rondjes, en dat rustig opbouwen tot meer, hier moet je wel geduld voor hebben, heb je dat niet, dan blijft ze die avties iig houden, en dan moet Happy op een apart landje, want de merrie waar ze bijstaat is geliefd door de kinderen en moet daarom ook gewoon uit het land gepakt kunnen worden, kies daarom ook ander voor een shetlander erbij, of zoiets dergenlijks, ik wil je hier wel bij helpen, maar dan moet je niet meer zo doen zoals je deed toen melvin op Happy zat aan de longeer lijn. Lachen
Dat was dus mijn verhaal over Happy, mijn informatie, ik hoop dat er bokkers zijn die dit probleem herkennen, en het ook opgelost hebben gezien worden, oid.
Liefs Lisette, Je nichtje Lachen Ach gut

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 12:53

ja ik moet er wel bij vertelen dat ik nog niet heb mee gemaakt dat ze zo naar naar mij doet als ik er uit het land wil halen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:24

misschien een harde opmerking,
maar mij lijkt het een pony die je niet kan vertrouwen,
verkopen lijkt me een goede oplossing,
zeker je zelf nog een kind bent,
en er veel kinderen op het erf rondlopen..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:25

idd ga ik met saskia mee..
ik vind het heel nobel dat je deze pony "beter" wil maken
maar als de omgeving erdoor gevaar loopt vind ik het een minder strak plan
als het beestje in galop zo bokt , dan kan ze heel goed een rugprobleem hebben
ook omdat ze in heel veel eigenhouding loopt, als jij haar op druk wil rijden, komt er ook druk op de rug , en als de rug zeer doet, dan is dat natuurlijk niet prettig....
dus sja wat is dan wijsheid?
heb je het geld om een dierenarts ernaar te laten kijken??
zo niet, je hebt meer als zat pony's
ga dan op zoek naar een nieuwe baas oid

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:03

Eigenlijk ben ik het wel met Saskia eens. Het is gewoon gevaarlijk met zo'n paard. Ik denk dat je echt veel meer plezier hebt met een lieve brave pony.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:53

crossmonster schreef:
idd ga ik met saskia mee..
ik vind het heel nobel dat je deze pony "beter" wil maken
maar als de omgeving erdoor gevaar loopt vind ik het een minder strak plan
als het beestje in galop zo bokt , dan kan ze heel goed een rugprobleem hebben
ook omdat ze in heel veel eigenhouding loopt, als jij haar op druk wil rijden, komt er ook druk op de rug , en als de rug zeer doet, dan is dat natuurlijk niet prettig....
dus sja wat is dan wijsheid?
heb je het geld om een dierenarts ernaar te laten kijken??
zo niet, je hebt meer als zat pony's
ga dan op zoek naar een nieuwe baas oid

ik heb geld voor een dieren arts maar bij aan koop heb ik haar klienis en runtgefoto's laten keuren en dat was allemaal goed.