honing... goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

honing... goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 16:29

hoi allemaal. naast mijn pony staat een pony die erg hoest. Het is wel echte hoest, en toen zei dat meisje tegen me, ik geef hem elke dag 1 of 2 schepjes honing op een peen ofzo.

Mijn pony vond het lekker ruiken, en probeerde bijna heel het potje op te eten. Ik heb dus het topje van mijn vinger in de honing gestopt (heel klein beetje omdat ik niet wist of het wel helemaal goed was voor em...)
en hij vond het super lekker. Hij heeft denk ik wel een half uur na staan likken.

Ik vroeg me nou af, kan het kwaad (en wat voor kwaad) kan het als ik dat ook elke dag ga geven?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:36

't Is niet zo goed voor z'n tanden, maar verder kan het weinig kwaad. Wel idioot duur hoor, om als lekkernijtje te geven. 'k Zou persoonlijk liever kiezen voor een appel, wortel of oude boterham.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:40

Ik weet niet of het echt slecht is, maar ik weet wel wat heel goed helpt tegen hoest dat is Fenegriek.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:41

In honing zit zeer veel suiker. Suiker geeft veel slijmvorming (info gekregen van een phyto-therapeut die ook veel met paarden werkt), dus dat is niet bevorderlijk.

Hij raadde mij aan als een paard niet wilt drinken en last van de keel heeft denneknoppensiroop in 1 emmer water op te lossen (5 eetlepels op 1 emmer water).

Wat nog beter helpt is Foenegriek door het voer!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:29

jep daar heb ik ook van gehoord. We voeren hem ook kruiden van paardendrogist.nl (zeewier ofzo en rozebottel) helpt erg goed.

Sonja schreef:
Wel idioot duur hoor, om als lekkernijtje te geven. 'k Zou persoonlijk liever kiezen voor een appel, wortel of oude boterham.


ik wil het ook niet per se als lekkernijtje geven, maar ook omdat mijn pony gevoelig is voor hoesten Lachen ik denk dat ik maar gewoon doorga met de kruiden, en af en toe een keertje een beetje honing geef Lachen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:27

Ik doe het af en toe in een lege wormenkuur omdat ze helemaal flipt als de wormenkuur eraan komt en ik dat zo probeer te verhelpen Tong uitsteken

En idioot duur is het wel, maar wij hebben zelf bijen Nagelbijten / Gniffelen

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:22

Honing is wel geschikt voor op wondjes, omdat het hetzelfde werkt als jodium. Maar voor paarden raad ik dat niet aan i.v.m haar, stof, zand en soortgenoten... Knipoog

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:57

Ik heb op mijn stage wel eens honing gesmeerd op mok ( hielp overigens niet echt ) maar ik heb nog nooit gehoord dat het ook moet helpen tegen het hoesten.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:04

Ik heb gehoord dat het ook goed is tegen de rui.. zodat ze sneller verharen ofzow.. en dat een brodje pindakaas ook goed is om af en toe te geven dus zal honing ook niet zo erg zijn toch ?

Duur..? Valt wel mee toch Tong uitsteken mn lieve opa is honing man Tong uitsteken

:+:

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 15:35

ahh okee, nou het klonk bij mij wel logisch toen me verteld werd dat het goed was voor de keel, mijn moeder geeft me namelijk ook thee met een lepeltje honing als ik keel ontsteking of keelpijn heb Haha! maar goed, ik zal het iig een keertje proberen Haha! wat me ook goed leek met de honing:

eerst heel heet maken zodat het smelt, en daarna weer af laten koelen, zodat het minder dik en klonterig is..

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:42

die van mij krijgt als ze hoest gewoon een peen met honing en dan houd het vanzelf weer op en krijgt ze niet meer.

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:10

als een paard bij ons op stal hoest dan geven wij hem ook een eetlepel honing over het voer, binnen een paar dagen is het over! ze verkopen oa. bij het kruidvat van die grote potten die zijn niet zo heel duur en het is zeker goedkoper dan foenegriek etc.
(wat overigens ook goed helpt: 'Montana" het ziet eruit als hele kleine bixjes, er zitten allerlei kruiden door (te koop in sommige ruitersportzaken) dit is overigens wel vrij duur)
honing slecht voor de tanden?...och dat zal wel meevallen!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:12

Bravura schreef:
In honing zit zeer veel suiker.

In honing zit als het goed is geen suiker (ben allergies voor suiker geweest en mocht wel honing), maar het is wel erg zoet, het lijkt me voor paarden niet echt goed.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 17:40

ik zal even op het potje kijken die wij hebben hoeveel procent suiker daar in zit. Lijkt mij wel veel, maar kwa zoetstoffen en andere zit er volgends mij ook veel in...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers

cron