Paardencrematorium

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:04

Robyn schreef:
Bij destructie worden ze niet meer verbrand maar onder zeer hoge druk en temperatuur verwerkt. De bruikbare stoffen worden in verf e.d. gestopt. Dit gebeurt ook met honden en katten die naar de destructie gaan.


nie zo'n leuke gedachte, maja m'n paard is dan toch al dood dus die merkt daar nix meer van.

onze hond hebben we om die reden trouwens begraven (in de wei van m'n tante)

maar ik heb er echt geen 1000 euro of meer voor over om m'n paard te laten cremeren


Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:22

Ik dacht dat er wel eentje was, een van de shets zijn 2 jaar geleden verongelukt en toen is hij met de trailer naar .... ??? gebracht waar hij op een soort baar met een kussentjes opgebaart lag..... zal eens kijken / vragen waar dat was en of dat idd een paardencrematorium was.

Jullie horen nog

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:24

Missouri schreef:
Nou, ik heb het afspuiten nu 2 keer meegemaakt en ik weet het zeker: de volgende die moet gaan breng ik naar de slager, ongeacht waarom-ie moet gaan.
Knal, afgelopen. Da's beter dan die spuitjesellende... en het klinkt hard, maar dan is-ie ook gelijk opgeruimd.
Nooit meer, afspuiten en op laten halen. Vreselijk dieronvriendelijk vind ik het.

Mijn dierenarts raadde het ernstig af om ze te schieten. Ik was eigenlijk ook voor deze methode, ook vanwege spookverhalen over vechtende paarden, maar daar was mijn dierenarts zeer resoluut in: vechtende paarden zijn de schuld van een te zuinige dierenarts. Als je maar voldoende spul inspuit gaat geen enkel paard ertegen vechten.
Uit ervaring weet ik ondertussen dat mijn dierenarts het bij mijn paard in ieder geval goed heeft gedaan, met zeer ruime doses van de diverse middelen en mijn paard is vredig ingeslapen, op haar eigen wei en zonder een enkel probleem.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:52

Dit heb ik van eentje uit België...

"Een individuele crematie van een paard van 600 kilo of meer kost € 1.300 euro."

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:18

Pfff wat belachelijk duur. Lips are sealed En dan word ie ook nog eerst in stukken gezaagd? Lips are sealed Nee ik zou dat nooit doen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 19:24

Fonnie schreef:
Pfff wat belachelijk duur. Lips are sealed En dan word ie ook nog eerst in stukken gezaagd? Lips are sealed Nee ik zou dat nooit doen.

Nee voor dat geld gaat hij heel

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:27

is het waar dat je niet mee mag om te kijken in Belgie? Ken iemand die haar paard door de paardenambulance daar heen heeft laten brengen die mocht niet mee. ze kreeg later een soort certificaat waar het tijdstip van crematie opstond en een klein urntje terug.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:29

marina"]
[quote="gyzmo schreef:
In Engeland zit wel een crematorium en daar krijg je wat as van je paard in een mooi kistje mee terug. Maar daarvoor moet je paard op de boot. Als je je paard op de boot wilt zetten mag hij geen gebroken poot hebben, geen besmettelijke of anderzeids ernstige ziekte hebben en verder in goede gezondheid om de reis te overleven... Dus oftewel, dan zou je een bijna goed paard af moeten laten maken daar, want als je bv. je erg zieke paard wil laten inslapen mag hij niet de boot op...
Die optie heb ik maar laten varen Haha!

Het zal dan ook wel een paar dagen duren voordat hij daadwerkelijk gecremeerd is denk ik. Is de ontbinding al in een verder stadium jak, nee is denk ik geen goede optie Knipoog
Welke opties heb jij nog meer?
[/quote]

Je paard gaat levend op de boot!! Er mogen geen kadavers met de boot mee. Maar ja, wie gaat zijn paard nou nog zo'n bootreis aandoen alleen omdat je een urn op de schoorsteen wilt??

Clown nou ja, op de schoorsteen........flinke schoorsteen moet je dan hebben!

There is no reality, only perception.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:31

loulou"]
[quote="Robyn schreef:
Bij destructie worden ze niet meer verbrand maar onder zeer hoge druk en temperatuur verwerkt. De bruikbare stoffen worden in verf e.d. gestopt. Dit gebeurt ook met honden en katten die naar de destructie gaan.


nie zo'n leuke gedachte, maja m'n paard is dan toch al dood dus die merkt daar nix meer van.

onze hond hebben we om die reden trouwens begraven (in de wei van m'n tante)

maar ik heb er echt geen 1000 euro of meer voor over om m'n paard te laten cremeren
[/quote]

Dit is dus niet waar. Waarom denk je dat het destructie heet? Kijk maar op de site van www.rendac.nl. Op zich zou het me trouwens niet echt uitmaken als het kadaver wordt 'hergebruikt'.

There is no reality, only perception.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:46

bij dieren in nesten of vinger aan de poot ( 1 van die 2 programma's )
had een ruin z'n been gebroken. dit dier moest afgemaakt worden.
ofwel slager, ofwel spuitje.
de mensen kozen voor het laatste.
de veearts gaf een spuitje en het paard plofte nog geen 10 seconden nadien neer. ineens. gedaan.
dat is wel diervriendelijker denk ik dan naar een slachthuis te voeren. de geur die daar hangt,... kan je verzekeren dat menig oudje zich daar tegen zal verzetten.

en een paardencrematorium in belgie?
nog nooit van gehoord. honden, katten, konijnen, vogels, ... kan je wel laten cremeren.
gebeurt heel sober. 1 dier per keer wordt in de oven verbrand en je kan kiezen uit verschillende urnes. als je wilt komen ze je dier ophalen. ( betaal je wel meerprijs voor) maar dit is beslist geen geldklopperij en een ' waardig ' afscheid van je vriend.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 19:49

ellenlouise schreef:
Je paard gaat levend op de boot!! Er mogen geen kadavers met de boot mee. Maar ja, wie gaat zijn paard nou nog zo'n bootreis aandoen alleen omdat je een urn op de schoorsteen wilt??

Clown nou ja, op de schoorsteen........flinke schoorsteen moet je dan hebben!

Stond eral dat ze wel levend moesten Knipoog Het lijkt mij idd niet dat je dit een paard aandoet!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:34

gouda schreef:
is het waar dat je niet mee mag om te kijken in Belgie? Ken iemand die haar paard door de paardenambulance daar heen heeft laten brengen die mocht niet mee. ze kreeg later een soort certificaat waar het tijdstip van crematie opstond en een klein urntje terug.


En dan betalen voor een individuele crematie terwijl het beest waarschijnlijk 'op de grote hoop' in de fik is gegaan, het as in het urntje is dus waarschijnlijk ook van Hector van buurman Jansen, Minoes van Buurvrouw Bakker etc... Scheve mond

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 22:12

SANEX"]
[quote="gouda schreef:
is het waar dat je niet mee mag om te kijken in Belgie? Ken iemand die haar paard door de paardenambulance daar heen heeft laten brengen die mocht niet mee. ze kreeg later een soort certificaat waar het tijdstip van crematie opstond en een klein urntje terug.


En dan betalen voor een individuele crematie terwijl het beest waarschijnlijk 'op de grote hoop' in de fik is gegaan, het as in het urntje is dus waarschijnlijk ook van Hector van buurman Jansen, Minoes van Buurvrouw Bakker etc... Scheve mond
[/quote]
En waarop baseer je deze mening?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:19

Ik ken een belgisch crematorium ( niet voor paarden) waar ELK DIER INDIVIDUEEL gecremeerd wordt.
en je mag erbij blijven als je wil. als je meer info wenst wil ik je die wel geven.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:20


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:22

ellenlouise schreef:
Clown nou ja, op de schoorsteen........flinke schoorsteen moet je dan hebben!


van een paard van 600 kg, blijft er 30 kg as over. pfff

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 22:26

kattebeest schreef:
Ik ken een belgisch crematorium ( niet voor paarden) waar ELK DIER INDIVIDUEEL gecremeerd wordt.
en je mag erbij blijven als je wil. als je meer info wenst wil ik je die wel geven.

Vertel vertel *LOL*

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:06

ellenlouise"]
[quote="loulou"][quote="Robyn"]
Bij destructie worden ze niet meer verbrand maar onder zeer hoge druk en temperatuur verwerkt. De bruikbare stoffen worden in verf e.d. gestopt. Dit gebeurt ook met honden en katten die naar de destructie gaan.
[/quote]

nie zo'n leuke gedachte, maja m'n paard is dan toch al dood dus die merkt daar nix meer van.

onze hond hebben we om die reden trouwens begraven (in de wei van m'n tante)

maar ik heb er echt geen 1000 euro of meer voor over om m'n paard te laten cremeren
[/quote]



Dit is dus niet waar. Waarom denk je dat het destructie heet? Kijk maar op de site van www.rendac.nl. Op zich zou het me trouwens niet echt uitmaken als het kadaver wordt 'hergebruikt'.
[/quote]


[quote="Rendac schreef:
de verwerking plaats bij Rendac Son en Rendac België. Het materiaal wordt achtereenvolgens gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna vindt het indampen, drogen en scheiden in meel en vetten plaats. De melen en vetten die ontstaan na verwerking, zijn veilige en bruikbare brandstoffen.


Hierboven staat precies beschreven wat ermee gebeurd. Ik werk zelf op de dierenambulance en moeten ook veel dieren ophalen voor afstand (destructie). Ik heb hier een hele instructie over gehad omdat we de mensen natuurlijk ook moet en informeren over crematie en destructie. Vroeger ging er ook een deel in diervoeders maar dat is geloof ik niet meer toegestaan i.v.m. MKZ e.d.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:10

SANEX"]
[quote="gouda schreef:
is het waar dat je niet mee mag om te kijken in Belgie? Ken iemand die haar paard door de paardenambulance daar heen heeft laten brengen die mocht niet mee. ze kreeg later een soort certificaat waar het tijdstip van crematie opstond en een klein urntje terug.


En dan betalen voor een individuele crematie terwijl het beest waarschijnlijk 'op de grote hoop' in de fik is gegaan, het as in het urntje is dus waarschijnlijk ook van Hector van buurman Jansen, Minoes van Buurvrouw Bakker etc... Scheve mond
[/quote]

Het paard werd geloof ik met anderen gecremeerd vraag ik mij alleen af wat er dan in het urntje zat denk gewoon allerlei dan. Maar goed zij vond het een mooi afscheid.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:43

Bij huisdieren worden ze ook met meerdere in 1 oven gedaan. Er zitten alleen vakjes in. In elk vakje wordt een dier gelegd en verbrand. Dus het is dan wel individueel maar toch niet helemaal.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:52

marina"]
[quote="SANEX"][quote="gouda schreef:
is het waar dat je niet mee mag om te kijken in Belgie? Ken iemand die haar paard door de paardenambulance daar heen heeft laten brengen die mocht niet mee. ze kreeg later een soort certificaat waar het tijdstip van crematie opstond en een klein urntje terug.


En dan betalen voor een individuele crematie terwijl het beest waarschijnlijk 'op de grote hoop' in de fik is gegaan, het as in het urntje is dus waarschijnlijk ook van Hector van buurman Jansen, Minoes van Buurvrouw Bakker etc... Scheve mond
[/quote]
En waarop baseer je deze mening?
[/quote]

Ga ik vanuit als ik verschil in prijzen zie voor een groepscrematie of een indivuduele crematie. Als ik dan hoor dat je er niet bij mag zijn, hoe weet je dan zeker dat zij de tijd en moeite hebben genomen om het dier individueel te verbranden ? Wat is er dan makkelijker om het dier op de grote hoop te gooien, geld te vangen en tegen baas zeggen dat in het urntje de as zit van het beest ?

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat zou dan om mij een van de redenen kunnen zijn, niemand is tegenwoordig meer te vertrouwen als je er niet met je dikke neus bovenop mag staan

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:22

Crematorium voor paarden is er nog niet. In Heelweg zijn ze wel bezig om de vergunningen rond te krijgen, maar zoals al eerder opgemerkt, de buurt protesteert (nog). Of ze het erdoor kijgen, geen idee.

Wat betreft het in stukken zagen van pony's, dat is absoluut niet waar. Heel af en toe worden er wel eens kleine pony's gecremeerd, maar alleen tot een bepaalde afmeting, omdat ze anders niet in de oven passen. Stalgenoot van mij (Gigondas hier op Bokt) werkt er.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, blondies, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers