paard 'kreupel' na fysiotherapie???!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

paard 'kreupel' na fysiotherapie???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 20:36

Mijn paard heeft gisteren een fysiotherapeutische behandeling van goed 3 kwartier ondergaan aan voornamelijk zijn linkerzijde.
Hier zat hij vast in zijn nek/hals, schouder en kruis...

Nadien heb ik hem even los in de bak gehad zodat hij even zijn benen kon strekken en had hij, zo leek, nergens last van.

Toen ik er vanmorgen weer op stapte liep hij achter onregelmatig en leek hij door een been te zakken. Ik ben er gelijk weer afgestapt en heb hem even los laten lopen zodat ik zelf ook kon kijken of er wat mis was.

Hij liep inderdaad met zijn linkerachterbeen niet helemaal fris.....
Ik heb hem afgespoten en weer op stal gezet.

De fysio had wel gezegd dat het kon zijn dat mijn paard er last van zou krijgen, in de vorm van wat stijvigheid in zijn lijf. Dit omdat hij weer moet wennen dat hij niet meer verkrampt hoeft te lopen en dus moet wennen aan ontspannen spieren.
Ik wil hem zowieso bellen komende week maar dat is nu, ivm de pasen een beetje lastig, vandaar hier mijn vraag even......
Maar zou hij hier zodanig last van kunnen hebben dat hij kreupelt??
Zijn benen voelen trouwens niet warm aan en bij betasting trekt hij ook niet weg oid.

Wie heeft ervaring met paardenfysiotherapie en hoe liep jullie paard na een eerste behandeling???

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:41

Het zou heel goed kunnen. Mijn paard heeft zich na een ongeluk zo flink vastgehouden in z'n rug dat z'n beengebruik normaal leek, maar naarmate z'n rug verbeterde, verslechterde z'n beengebruik. Pas na een hele tijd complete behandelingen is het helemaal goed gekomen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er een verborgen kreupelheid opgevangen kan zijn in z'n lichaam en dat het nu pas naar voren komt. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar het is een optie Lachen

Daarnaast kunnen sommige paarden heel gemakkelijk een fysio behandeling aan en sommige paarden helemaal niet. Wat is er allemaal gedaan tijdens de behandeling?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:46

Ik lees idd wel vaker dat paarden daar last van hebben.. Ik mocht 2 weken niet rijden na de fysio behandeling dus heb niks aan mn paard gemerkt toen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:49

Mocht je er gelijk weer op dan?
Ik heb ook wel eens zoiets bij de hand gehad, maar daar stond toch echt minstens 3 dagen onbelast bewegen aan de longe voor.

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:02

Net als bij een fysiotherapeutisch behandeling bij mensen is het bij paarden denk ik ook zo dat het eerst even erger moet worden voordat het beter wordt. Het moet dus geleidelijk beter gaan, maar ik zou het voor de zekerheid toch aan de fysio vragen

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:01

Mayo schreef:
Daarnaast kunnen sommige paarden heel gemakkelijk een fysio behandeling aan en sommige paarden helemaal niet. Wat is er allemaal gedaan tijdens de behandeling?


Hij heeft de nekwervels losgemaakt, de schouder gemasseerd en electro-therapie toegepast en de achterhand gemasseerd.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:05

Margreet schreef:
Mocht je er gelijk weer op dan?
Ik heb ook wel eens zoiets bij de hand gehad, maar daar stond toch echt minstens 3 dagen onbelast bewegen aan de longe voor.


Ehm, hij heeft niet gezegd dat ik niet mocht rijden. Scheve mond
Ik mocht hem wat rustig laten werken en kijken hoe hij daarop reageerde, misschien bedoelde hij dit wel aan de longe Bloos! , maar is dit misschien voor hem zo vanzelf sprekend dat hij dit niet specefiek benoemd heeft..... Scheve mond

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:04

Elektro-therapie, met pads op spiergroepen bedoel je? Welke spiergroepen? Daar kunnen paarden vrij heftig op reageren als ze de behandeling niet gewend zijn. Hoelang heeft hij de elektro-therapie toegepast?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:11

ja hoor kan heel goed dat ie na een behandeling stijf is, ik heb zelf ook de dag en 2 dagen erna spierpijn als ik bij de fysio of kraker ben geweest

en de fysio van mn paard kwam niet als ik kort daarna wedstrijd had, ivm kans op stijfheid, dan kwam ze minstens een week van te voren.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:40

Nou, ik heb zelf ook fysiotherapie en zij waarschuwt me altijd dat het de eerste dagen wel eens flink erger kan worden... Ik denk dat dat ook aan de hand is met je paard.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 22:15

Mayo schreef:
Elektro-therapie, met pads op spiergroepen bedoel je? Welke spiergroepen? Daar kunnen paarden vrij heftig op reageren als ze de behandeling niet gewend zijn. Hoelang heeft hij de elektro-therapie toegepast?


Hij heeft de electrotherapie toegepast op zijn linker schouderpartij, ongeveer 10 minuten als ik het goed schat. Scheve mond

Vandaag liep hij alweer wat beter, heb hem nog maar even een vrije dag gegeven, achterbeen was niet warm oid, maar toch voor de zekerheid maar even een bandage om en hem lekker even een paar uurtjes op land gezet.

Morgen maar weer eens even kijken hoe hij loopt.....

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:16

Hmm, kan zijn dat de stand 'te hoog' was voor je paardje in het begin, als ze het niet gewend zijn (en dan zeker op een moeilijke plek als een schouderpartij, gezien daar veel bot zit) kan dat nogal flink uitpakken... De tijd klopt ongeveer wel, iig met wat mijn fysio altijd doet.

Wat betreft het been kan het kloppen dat het niet warm is, het kan nl goed zijn dat de pijn/verkramping/spierpijn/stijfheid vanuit de spieren van de rug komt, zeker als de rug (welk deel dan ook) ook een behandelpunt is geweest.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:27

Mayo schreef:

Wat betreft het been kan het kloppen dat het niet warm is, het kan nl goed zijn dat de pijn/verkramping/spierpijn/stijfheid vanuit de spieren van de rug komt, zeker als de rug (welk deel dan ook) ook een behandelpunt is geweest.


De rug, en de rest van de linkerkant, zijn zeker behandelpunt geweest.
Ik realiseerde me alleen niet wat voor een impact zo'n behandeling kan hebben op Nielsson. Misschien dat dit nu wel zo 'heftig' is omdat het zijn eerste keer was en hij behoorlijk vast heeft gezeten voor geruime tijd??

Ik ben benieuwd hoe hij er morgen bijloopt, volgens een paar stalmeiskes liep hij zich vandaag behoorlijk uit te sloven in de padock, toen ik hem uit de padock haalde liep hij in ieder geval, in stap, alweer 'normaal' .....morgen maar eens afwachten.

Merk wel dat ik een beetje kriebels krijg om erop te stappen, ben zo benieuwd of hij, na zo'n 1ste behandeling, onder het zadel ook vrijer beweegd nu hij minder last van zijn vastigheid heeft.....hoe het zal zitten en hoe hij zal gaan reageren tijdens de oefeningen die hij, normaal gesproken, altijd lastig vond. *LOL*
Maar ik geef hem eerst even de tijd om bij te komen van zijn ervaring met de fysio.....

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:32

Nou je kan het je misschien wat indenken. De elektro therapie zijn pads die op spiergroepen geplaatst worden. 10 minuten lang worden er in die spiergroepen een samenkrimping (contractie) veroorzaakt die normaal gesproken niet eens qua heftigheid in de buurt komt van deze behandeling. De behandeling is uiteindelijk heel fijn, maar kan per paard verschillen hoe heftig het wordt opgepikt. Het is een flinke vorm van spierpijn of misschien wat irritatie zelfs als ik het zo bedenk. Geef het gewoon aan bij je fysio bij de volgende behandeling, misschien dat de duur van de behandeling of de intensiviteit van de contractie wat lager ingezet kan worden.

Laat hem maar even lekker bijkomen Knipoog Als je gaat rijden, probeer dan de eerste week even niet teveel te doen en rij vooral lange lijnen. Stel daarnaast de galop nog even een paar daagjes uit.

Hij moet nu al wennen aan het geheel, laat staan als je erop zit Knipoog

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:41

Mayo schreef:
Nou je kan het je misschien wat indenken. De elektro therapie zijn pads die op spiergroepen geplaatst worden. 10 minuten lang worden er in die spiergroepen een samenkrimping (contractie) veroorzaakt die normaal gesproken niet eens qua heftigheid in de buurt komt van deze behandeling. De behandeling is uiteindelijk heel fijn, maar kan per paard verschillen hoe heftig het wordt opgepikt. Het is een flinke vorm van spierpijn of misschien wat irritatie zelfs als ik het zo bedenk. Geef het gewoon aan bij je fysio bij de volgende behandeling, misschien dat de duur van de behandeling of de intensiviteit van de contractie wat lager ingezet kan worden.

Ik geef het zowieso aan bij de fysio, bel hem deze week even om aan te geven hoe hij erop reageerde......het is dus duidelijk intenser als dat het eruit ziet, want zo op het oog zie je er niet veel van (mag zo ondertussen duidelijk zijn dat ik er zelf weinig kaas van gegeten heb, van die paardenfysio Scheve mond )

Laat hem maar even lekker bijkomen Knipoog Als je gaat rijden, probeer dan de eerste week even niet teveel te doen en rij vooral lange lijnen. Stel daarnaast de galop nog even een paar daagjes uit.

Hij moet nu al wennen aan het geheel, laat staan als je erop zit Knipoog

Tja, dan moet hij ook nog wennen aan mijn ruitergewicht. al die 76 kg ervan Bloos Knipoog
Maar ik doe het idd maar even rustig aan de komende dagen, wil hem niet overvragen op dit moment....


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:46

Alles moet je leren Haha! Ik wist dit voor de fysiobehandelingen voor m'n eigen paardje ook niet hoor *LOL* Dat is vooral veel kijken, vragen en soms ook zelf doen n.a.v. aanwijzingen Lachen

Ga gewoon op je gevoel af, dan komt het vast goed Knipoog

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:51

Mayo schreef:
Alles moet je leren Haha! Ik wist dit voor de fysiobehandelingen voor m'n eigen paardje ook niet hoor *LOL* Dat is vooral veel kijken, vragen en soms ook zelf doen n.a.v. aanwijzingen Lachen

Ga gewoon op je gevoel af, dan komt het vast goed Knipoog


Heb tijdens de behandeling ook wel erg geinteresseerd staan kijken, ik vindt het bewonderingswaardig hoe iemand, door middel van kneden, masseren, trekken en duwen etc klachten kan verminderen.......
Ben dus ook weer een hele ervaring rijker!! Over 3 weken heb ik weer een afspraak staan, dan wordt Niels nogmaals behandeld......

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:54

Lekker blijven doen en ook vragen naar het 'waarom' daar leer je heel veel van. Mijn fysio legt altijd uit waarom ze iets doet, wat het effect zal zijn en laat mij ook voelen wat ze bedoeld. Ook laat ze verschillen zien en voelen ten opzichte van vorige keren. Dat is echt super. Misschien kan je dat eens vragen, je leert er heel veel van en leert ook signalen kennen Lachen

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:58

Mayo schreef:
Lekker blijven doen en ook vragen naar het 'waarom' daar leer je heel veel van. Mijn fysio legt altijd uit waarom ze iets doet, wat het effect zal zijn en laat mij ook voelen wat ze bedoeld. Ook laat ze verschillen zien en voelen ten opzichte van vorige keren. Dat is echt super. Misschien kan je dat eens vragen, je leert er heel veel van en leert ook signalen kennen Lachen


Hmm, misschien dat ik dit de volgende keer ook maar ga doen. Vindt het wel interessant allemaal.....
Voel me, op dit moment, echt een klein leekje hoor!!
Misschien dat hij me ook wel een paar massagetechnieken kan aanleren zodat ik deze zelf, bv na het rijden, kan toepassen, zodat de kans op verzuring van de spieren kleiner wordt......en voor de lekkerigheid, want hij stond af en toe toch ook wel te genieten van al dat gefriemel aan zijn lijf....

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 00:02

Dat kan je zeker doen, zo heb ik het ook geleert en het is erg fijn, want je kan op een gegeven moment ook aan z'n lichaam voelen of het wel/niet goed zit en wellicht wat voorbereidend werk doen, mocht de fysio nogmaals komen Lachen

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 00:11

Mayo schreef:
Dat kan je zeker doen, zo heb ik het ook geleert en het is erg fijn, want je kan op een gegeven moment ook aan z'n lichaam voelen of het wel/niet goed zit en wellicht wat voorbereidend werk doen, mocht de fysio nogmaals komen Lachen


Nou, die ervaring zal wel even op zich laten wachten......volgens mij heb je dat niet zo 123 in de vingers.....
Maar het zou idd mooi zijn als ik dit, met de tijd, zou leren, want zo'n behandeling elke keer kost toch ook een leuk centje......en als ik dan zelf wat technieken zou leren die voorkomend zouden kunnen werken hoef je niet gelijk de fysio te raadplegen.....
Maar ja, zoals ik al zei zal die ervaring wel even duren. Hopelijk heb ik de fysio ook niet al te vaak nodig, want dan moet ik mijzelf maar eens nodig achter de oren gaan krabben, want dan rij ik hem zelf richting behandeling......deze is nog een erfenis van zijn vorige berijdster.....