Wie heeft er een jong paard wat net is in gereden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Wie heeft er een jong paard wat net is in gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:00

Hallo wij hebben een 3 jarige k.w.p.n merrie en is nu 5 weken onder het zadel dit gaat goed,maar zoekt nog wel evenwicht.Hoe vaak rijden jullie in de week op jullie jonge paard en hoelang.Wij rijden 5x per week dan gaat ze 10 minuten aan de longe en dan 20 minuten rijden.Als ze op het land mogen dag en nacht dan rijden wij niet ,mag ze de hele zomer het land op en pakken het in het najaar weer op.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:09

ik vind dat wel veel hoor vijf keer per week rijden op een jong beestje..
Luck staat nu op de trainingsstal en wij willen 2 a 3 keer per week een kwartiertje rijden en 1 a 2 keer aan de longe gooien en dat ook maar 10 minuutjes...

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:10

Joyce heeft veerle net een maand onder het zadel moet je haar ff pben

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:18

Ik vind het ook vrij lang, MAAR.. ik ken het paard niet. Misschien is het paard heel heftig, is het paard al lekker sterk en al flink volwassen in het koppie, het verschilt per paard.

Zelf heb ik het met Treasure 2 a 3 keer per week gedaan en dan 20 minuten. Ik ben zo snel mogelijk van het longeren voor het rijden afgestapt en dan 2 a 3 keer per weer rijden en 1 keer longeren om haar sterker te krijgen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:20

Ik vind dat heel veel hoor, ik hou ongeveer het volgende aan:
3 jarige, 3 keer per week
4 jarige, 4 keer per week
en zo verder.

Daar valt bij mij dus het longeren èn rijden onder, vooral 3 jarige doe ik vaak ten hoogste een half uur per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:20

Kleintje schreef:
Ik vind het ook vrij lang, MAAR.. ik ken het paard niet. Misschien is het paard heel heftig, is het paard al lekker sterk en al flink volwassen in het koppie, het verschilt per paard.

Zelf heb ik het met Treasure 2 a 3 keer per week gedaan en dan 20 minuten. Ik ben zo snel mogelijk van het longeren voor het rijden afgestapt en dan 2 a 3 keer per weer rijden en 1 keer longeren om haar sterker te krijgen.


zo wil ik het dus ook gaan doen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:21

Ik ben net bezig met de tweede week van Urlando. Het is voornamelijk nog veel voltewerk en het leren van het sturen. Deze weken nog welke dag en daarna om de dag en met veel afwisseling. Het longeren doe ik meestal voor het rijden, zodat de paarden lekker los zijn voor onder het zadel! En op een gegeven moment longeer ik niet meer en stap ik er gelijk op! Als de paarden goed door gereden zijn, zet ik ze sowieso een half jaar (of langer) op rust en de merries krijgen het jaar daarop een veulen, dus staan ook stil.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:23

wij vinden het ook veel maar het is een loop lustig paard iedere ochendt gaat ze 2 uur los en einde van de dag er op heeft veel ennergie staat op 5 kilo biks en 1 muslie .

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Kitty

Berichten: 7683
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:24

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat heel veel hoor, ik hou ongeveer het volgende aan:
3 jarige, 3 keer per week
4 jarige, 4 keer per week
en zo verder.

Daar valt bij mij dus het longeren èn rijden onder, vooral 3 jarige doe ik vaak ten hoogste een half uur per keer.


Wat doe je dan met een achtjarige? Knipoog Haha!



Ik rijd het jonge paard nu twee en soms drie keer in de week twintig minuten. Verder loopt hij een dagdeel in de paddock of in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:25

bol schreef:
wij vinden het ook veel maar het is een loop lustig paard iedere ochendt gaat ze 2 uur los en einde van de dag er op heeft veel ennergie staat op 5 kilo biks en 1 muslie .


Is het een groot beest dan? vrij veel voer..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:25

Ik heb een 3 jarige net onder het zadel. Ik rij 2 a 3 keer per week ongeveer een half uurtje. Ik longeer haar niet meer voor het rijden, ze is vrij braaf.
Ik was van plan van de zomer wat meer te trainen, nu kan ze lekker wenen aan het gewicht en het sturen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:27

Gek hoor, zo'n looplustig paard. Heel raar met zoveel voer erin! Probeer je er een bommetje van te maken ofzo????

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:31

Zo hey, dat is wel erg veel voer hoor, wat wil je straks geven als het beestje volop in het werk staat??
Zoveel voer krijgen de springpaarden die bijna iedere week op concours gaan bij ons nog niet eens Die doen het met 3 kilo bix en een half muslie per dag, met als verschil dat ze dus volop getraind worden! (Zijn beesten van 1.70m en groter...)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:50

bol schreef:
wij vinden het ook veel maar het is een loop lustig paard iedere ochendt gaat ze 2 uur los en einde van de dag er op heeft veel ennergie staat op 5 kilo biks en 1 muslie .

Misschien wat minder biks geven?
Ik heb vorig jaar mijn paardje ingereden en die reed ik na de eerste zadelmak- en inrijperiode 3 keer in de week en 1 keer longeren. Rijden en longeren duurde vaak niet langer dan een half uur.
Nu een jaar later rij ik haar 4 keer in de week langer dan een half uur en wordt ze 1 keer in de week door mijn zus gelongeerd.
Daarbij stond ze tijdens het inrijden op 2 kilo basisbrok, tegenwoordig zelfs op rustdagen op een 0,5 kilo en als ze werkt ong. 1 kilo (mevrouw kreeg ook iets teveel praatjes Schijnheilig en daarbij ook een lichte vorm van spierbevangenheid).
Persoonlijk vindt ik 5 kilo wel een beetje teveel van het goede en het verbaast me niet dat ze dan zoveel energie heeft.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:27

Kitty"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik vind dat heel veel hoor, ik hou ongeveer het volgende aan:
3 jarige, 3 keer per week
4 jarige, 4 keer per week
en zo verder.

Daar valt bij mij dus het longeren èn rijden onder, vooral 3 jarige doe ik vaak ten hoogste een half uur per keer.


Wat doe je dan met een achtjarige? Knipoog Haha!
[/quote]
Dan gaan we beginnen met 1 dag in de week 2 keer per dag trainen Knipoog
(zegt de persoon met een 8 jarige die zelden meer als 3 kee rper week gereden wordt Bloos )


Als het dier zoveel looplust heeft kan je beter ervoor zorgen dat ze meer buitenstaat en inderdaad korten op het krachtvoer, geef maar lekker onbeperkt ruwvoer worden ze ook minder fel van.
(Mijn 4 jarige krijgt zelden meer als 2 kilo op een dag, ik pas zijn voer aan aan de hoeveelheid werk wat hij die dag gaat doen)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:47

Je paard krijgt 6 kilo voer en jij vind het gek dat ie veel energie heeft?? Waarom voer je zoveel? Is ie zo dun? Dan kan je beter veel hooi geven..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:07

Ik reed mijn net 3 jarige ong. 3x per week en 1x longeren. Als ik reed reed ik niet langer als een half uurtje.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:16

Mijn 3-jarige heb ik vorige week donderdag voor het eerst onder het zadel gehad. Verder nog niet weer opgezeten, misschien dit weekend of volgende week weer. Ik doe lekker rustig aan.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

capopjekop

Berichten: 30587
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:20

ik had dat iets minder dan 3 jaar geleden Haha!
ik kreeg toen 2x in de week les op haar zo'n driekwartier en zelf reed ik nog niet alleen. dat ben ik een half jaar later gaan doen en toen reed ze dus ook vaker, zo ben ik dat rustig gaan opbouwen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:31

Als ik de mijne 6 kilo voer geef word ze ook wel heel erg looplustig denk ik Rolleyes Dat zou ik wel minderen.
Ik rijd ongeveer 2 a 3 keer per week op mijn 3 jarige pony. Alleen maar stapritjes buiten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:02

Kleintje schreef:
Gek hoor, zo'n looplustig paard. Heel raar met zoveel voer erin! Probeer je er een bommetje van te maken ofzo????



Idd gek hoor dat ie zo looplustig is.. Vind het knap dat ie nog niet ontploft is.. Volgens mij kan het makkelijk gehalveerd worden..
Mijn hemel 6 kilo op een dag, in hoeveel porties zit dat??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:05

Ik rijd mijn bijna vierjarige 3 keer per week een half uurtje. Ze is nu een maand of 5 onder het zadel, waarvan ze 6 weken niet gereden is. Verder gaat ze de andere dagen even aan de longe, i.v.m. aanleg voor spierbevangenheid. Ook loopt ze bijna dagelijks los. Ze krijgt 2 kilo voer op een dag.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Katja
Blogger

Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:08

Het kan best nodig zijn bij een jong paard in de groei om hem op veel voer te zetten maar dan moet je hem zeker niet zoveel laten werken.
Ik ga me Sjuim d'r lijstje mee en dan nog moet je alles individueel bekijken. Ikheb een vijfjarige die nog erg veel moet groeien, die werk ik wel 5 keer per week maar niet zo lang als ik met een andere vijfjarige zou doen.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:15

Mijn paard van net 3 jaar is nu 4 weken onder het zadel en ik rijd 2x in de week zo'n 20 min. en 1 x een buitenritje als het mooi weer is. Verder zegt mijn intructrice dat 2 keer longeren ook erg goed is. Hij krijgt overigens ruim een kilo brok en redelijk wat kuilgras en hij staat elke dag in het weiland. Hij is op het moment zelfs wat aan de dikke kant....(hij is 1.54)

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:38

Pfoei, toen Par net ingereden was werd ze 2 keer in de week bereden, opgebouwd naar 3 keer en ga zo maar door, nooit langer dan 30 minuten en meestal dus maar 20 minuten.

Ondertussen is ze 3 jaar en 9 maanden, wordt 4 a 5 keer in de week bereden, soms 6, de ene keer een half uur de andere keer een kwartier, ligt er maar net aan.

Zij krijgt per dag een kwartje biks en een handje meusli sávonds en smorgens een kwartje biks....natuurlijk de 3 keer per dag hooi en wortels bij het voer.
Zij is ook heel erg looplustig...denk dat als ik er 6 kg voer in zou gooien ik er niet levend vanaf zou komen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers