Voetjes geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 07:53

Sinds anderhalve week heeft mijn vriend een fantastisch leuk paardje. Hij is nog niet zo ervaren en we zochten een bomproof, vriendelijk paard, zonder dat het nou een dooie dodo zou zijn. En ik kan wel zeggen dat we daarin prima geslaagd zijn .

Paardje blijkt echter 1 probleem te hebben: voetjes geven. Voorvoeten gaan nog prima, hoewel 'ie wat geduldiger zou mogen zijn, maar de achterbenen zijn ronduit een drama. Hij is 6 jaar, zeer stevig en heeft het voeten geven waarschijnlijk niet geleerd op een leeftijd dat je die voet met een beetje spierkracht nog in bedwang kon houden.

Hij is gewoon een beetje "rillerig" aan die achterbenen, het is geen onwil of ongehoorzaamheid, hij lijkt gewoon een beetje angstig. Als je om linksachter vraagt, dan tilt 'ie rechtsachter op en als je dan aanhoudt, dan komt linksachter gedurende 3 seconden een klein eindje van de grond. Hou je het been vast, dan gaat 'ie er mee trekken en zwaaien en ik ben gewoon niet sterk genoeg om dat been dan toch vast te houden (en ik vraag me ook af of op die manier dwingen een goede methode is, nog afgezien van het feit of het veilig is...). Hoeven uitkrabben is dan ook onbegonnen werk en ik wil niet weten wat 'ie gaat doen als de smid komt.

Overigens heb ik de verzorgster van de vorige eigenaar gevraagd hoe zij dat met die voetjes deed en het commentaar was "wij deden niet zoveel aan de voeten". Zij kan daar niet zoveel aan doen, het is een echt "boerenpaardje" en daar wordt meestal nogal makkelijk mee omgesprongen geloof ik. En hoewel de hoeven best een kapbeurtje kunnen gebruiken, zien ze er niet dramatisch slecht uit.
Dit, om aan te geven dat ik al geïnformeerd heb hoe dit vroeger ging Haha! .

Nou zal het ongetwijfeld gewoon een kwestie van veel geduld zijn, maar zijn er mensen die dit probleem kennen? En hoe hebben jullie dat dan opgelost? Ik ben al aardig wat paarden tegengekomen in mijn leven, maar met zulk "achterbeengebeuren" heb ik nog niet eerder te maken gehad...

Tips zijn zeer welkom!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:01

Misschien moet je de benen met je vingertoppen masseren en gewoon rustig anraken. Als je dan steeds een beetje verder omlaag "masseert met je handen" dan wordt hij steeds rustiger, op een gegeven moment went hij steeds meer aan de aanrakingen aan zijn benen. Heb geduld en laat hem het tempo aangeven. Veel succes in ieder geval! OK dan!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:02

Gewoon geduldig blijven en zeker niet met dwang proberen. De eerste keer al belonen als ze het voetje 3cm optilt.

Sammie M1 + 0

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 08:53

Ik beloon me al suf! Knipoog Het heeft alleen nog maar zo weinig effect...

Ben ook al druk bezig geweest met Tteam op z'n benen (afstrijken en "massage" met m'n vingertoppen) en merk dus daarbij al dat z'n houding zo verandert... "wat ben jij aan het doen? weet niet of ik dit leuk vind...", terwijl hij verder alles eigenlijk wel prima vind. Z'n gedrag past gewoon niet bij hoe hij verder is, heel vreemd.

Maar ik weet het, geduld is altijd het belangrijkste ingrediënt... ik doe mijn best...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:28

Die van mij heeft het ook nooit geleerd. Ik moet letterlijk zijn benen onder zijn lijf vandaan trekken om zijn hoeven te krabben. Dit gebeurt dan ook nagenoeg nooit omdat ik een driedubbele hernia heb. Hoevenkrabben bij Rinus is daarom niet ceht mijn hobby.
Overigens krijgt de hoefsmit het wel voor elkaar. Hoewel ie niet echt makkelijk is bij de smid is het ook weer geen drama.

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:30

Trouwens, ondanks dat ik zijn hoeven (bijna) nooit krab zijn zijn hoeven nooit in slechte conditie.

In het land der blinden is eenoog koning!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:24

Ooooow, ik ken het probleem! Hercules is nu vijf jaar (sinds twee weken) en nu kan ik eindelijk zijn hoeven uitkrabben zonder door de stal gemept te worden. En dat terwijl het zo`n lief paard is, juist in de omgang.

Wat je al zegt: GEDULD is de remedie, ook al denk je na dertig keer dat het er toch nooit van komt.

Uiteindelijk hielp het volgende:

-Herc zijn favoriete muziek zacht opzetten, waar hij lekker relaxen van wordt
-uitgebreid poetsen vooraf
-een goedgevuld hooinet voor de neus
-lekker tegen hem blijven praten en hem blijven aaien

Toen was het uiteindelijk zo ver dat ik zijn benen met een fietsband kon optillen. Dus: niet gewoon zijn voetje vastpakken (dat kost jou je rug, hem zijn evenwicht of erger), maar voorzichtig zijn voetje in een rubber fietsband leggen en zo optillen. Dan heeft hij steun en als hij hard rukt schiet het been niet uit je hand. Zijn ene zij had hij voor de steun tegen de wand van de box (want het kon alleen in de box, daarbuiten had hij te veel ruimte). Takel het voetje dan op en houd hem twee seconden op. Neerzetten, uitgebreid knuffelen & belonen & een worteltje voeren, etc.
Je conditioneert hem dus op die beloning. Hopelijk beseft hij na een keer of tig dat het niet eng is om voetjes te geven en associeert hij het met de beloning.

Heel veel succes, want wat omstanders vaak ook zeggen: het is echt een vreselijke klus! Ik was eigenlijk altijd alleen met hem, terwijl je zoiets veel handiger kunt aanleren met twee personen.

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:31

Zo Uums, jij hebt er een hoop werk van gemaakt! Het is niet eens zo'n heel gek idee om een extra hulpmiddel te gebruiken, in dit geval een fietsband.
Wij kunnen wel met z'n tweetjes aan de slag, 't is immers het paardje van mijn vriend. Hij mag dan nog geen jarenlange paardenervaring hebben, het snoep- en knuffel-onderdeel van deze training kan hij prima op zich nemen Lachen

We gaan het eens uitproberen!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:19

Ik snap die fietsband niet helemaal, wil het wel graag leren ...

Webshop - digital art: MoTekent

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 13:35

MoniqueT, voor zover ik het begrijp doe je die fietsband om het been (niet knopen, gewoon los. Stel je zo'n takel van de brandweer voor, die koeien en paarden uit de sloot kan tillen) en vervolgens til je aan die fietsband het been op. Dat been ligt dan goed ondersteund door die band en mocht 'ie z'n been wegtrekken, dan kan hij jouw in ieder geval niet beschadigen.

Uums, corrigeer me als ik ongelijk heb. Misschien heb je foto's voor degenen die het niet helemaal snappen?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:58

ik ken dit wel van de Norikers, die geven ook geen voeten. (uitzonderingen daar gelaten)

Mijn eigen Noriker is geleerd (in Oostenrijk) om de achtervoeten door te kantelen, dan rust ie op de punt nog op de grond en kan de zo de troep eruit krabben. Bij de smid is het echter een drama, hij dondert gewoon om als ie een been optilt (slaat gelukkig nooit). De smid neemt nu een soort paaltje met een steuntje mee, daar kan ie dan z'n doorgekantelde been op laten rusten en dat gaat wel goed.

Ik doe nooit veel aan de hoeven, als er gespoten moet worden tegen rotstraal, vraag ik iemand om te helpen en doe ik het heel snel

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:17

Ik heb het hier ook nog eens met mijn instructrice over gehad. Zij vermoed dat het paardje gewoon nog niet zo'n weet heeft van zijn eigen achterbenen (ook omdat al is aangegeven, dat er nooit zo heel veel mee gedaan is) en het daarom eng vind als iemand aan zijn benen zit te plukken. Zelfde geldt, zo blijkt inmiddels, ook voor zijn staart!

Veel Tteam-dingetjes doen: afstrijken, "touches", beetje rommelen met een freestyle-touw om z'n benen. Daar zijn we nu druk mee. Met de staart zijn we al een heel eind: die mag al opgetild worden en hij klemt je vingers niet meer vast tussen z'n billen Knipoog
Benen gaan langer duren, maar het gaat de goede kant uit. Gewoon regelmatig aandacht aan besteden, zonder te overdrijven en zonder dat het een dwangmatig iets wordt.

Ach, zo leer je weer eens wat bij en als dit het enige probleem van dit paard blijft voorlopig, dan zijn er mensen die het slechter treffen!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:03

ff serieus... je paard moet gewoon leren zijn voeten op te tillen, en ik zou daar geen 3 jarenplan van gaan maken Haha!
Groene paarden leren wij binnen 2 weken alle 4 de voetjes braaf te geven. Ik gebruiken bij de moeilijke paarden geen fietsband (alhoewel geen gek idee) maar het halstertouw.
Om het even duidelijk uit te leggen:
Ik haal het halstertouw onder zijn kogel door, vraag "voet" en trek met dat halstertouw (heb beide eindes vast) zijn voet naar voren en omhoog. Daar hou ik het even, beloon en begin weer van voor af aan. Beetje schommelen met zijn voet onder zijn buik als hij het wat meer door heeft. En dan later zijn voet vastpakken en naar achteren brengen.
Op deze manier breng je jezelf niet in gevaar, hoef je minder kracht te zetten en doe je het (in mijn ogen) op een vriendelijke manier.
Bij alle paarden nog succes mee geboekt binnen korte tijd.
Hoop dat je er iets mee kunt!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 07:36

Oh Mursey, het gaat ook geen 3 jaren duren hoor... ik vermoed dat het nu in totaal 3 weken gaat kosten (plus de 2 weken waarin ik nog niet precies wist hoe dit op te gaan lossen, maakt in totaal 5 weken...Knipoog). Ik denk alleen dat er ontzettend veel mensen zullen zijn die die 2 weken die jij noemt al teveel gevraagd vinden en binnen een dag resultaat verwachten. Vandaar het veel voorkomende woordje "geduld".

Dit paard is niet bang en erg lief, dus wij keken er wat vreemd van op dat 'ie hierbij ineens zo moeilijk deed. En hij is al 6 hé! En al ingereden. Dus niet "gewoon" een groen, jong paardje wat nog een beetje "kneedbaar" is en waarvan je verwacht dat 'ie nog niet alles kan en weet (al ben ik van mening dat het netjes geven van voetjes onderdeel moet zijn van de opvoeding van een veulen, dan heb je er later sowieso nooit problemen mee...)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:03

Paardje bij ons op stal was ook niet gewend haar achtervoeten op te tillen.
Voorbenen gingen ook al moeilijk maar omdat ze dan lekekr dicht bij je in de buurt was met haar neus maakte ze daar niet zo'n punt van, dat was vrij snel geleert.

Haar achterbeben hebben we door de smid laten doen toen hij er was.

Die laat niet los Haha!
Dus na een paar seconden trekken en zwaaien werd ze rustig, op dat moment werd ze natuurlijk heeeeel erg beloond.
Nog een paar keer geoefend, andere been hetzelfde verhaal.

En nergens meer last van, ze moest het gewoon even doorkrijgen en omdat wij haar niet konden houden als ze ging trekken had ze al snel door hoe ze los kon komen.

Bij de hoefsmid werkte dit niet, en toen ik daarna haar achterbeen oppakte zwaaide ze nog 1 keer, heb 1 keer mijn stem even op luid gezet en toen was het over.

Nog steeds wordt ze uitbundig beloond, want ze vind het nog steeds een vreemd iets.
Maar ze doet het gelukkig wel.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:07

Ze moeten even hun evenwicht vinden, en dat is erg moeilijk als ze dat niet hebben geleerd.
Die fietsband is idd een goede tip, minder belastend voor de rug. Kan ook met een zacht katoenen halstertouw zonder knip. En veel oefenen...

Je suis Charlie.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:12

Splash heeft precies hetzelfde ! Voorvoetjes , geen probleem, het moet alleen niet te lang duren , anders denkt hij dat ie omvalt ! Achterbenen is een ramp , langer dan 5 seconden houdt hij niet vol , het gaat ietsje beter , maar je moet zo veel geduld hebben en blijven belonen ...

Succes , weet precies hoe het is Haha!

*Sily , ik lees net jou verhaal , smid komt over 3 weken , dus misschien wel een optie *

    S p o t.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, RoRo44, Wopkebrok en 23 bezoekers