agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:27

Sprite schreef:
ik heb ook 2 paarden met voernijd (zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=220177)

ik denk dat het bij jummiynikki23 een geval is van 2 verschillende zaken. ten eerste de voedernijd en ten tweede een gebrek aan respect.
met een zweep de stal ingaan lijkt mij ook niet de beste oplossing.
beter zou zijn om het paard buiten de stal het respect eerst bij te brengen met wandelen aan de lijn en andere grondoefeningen. vooral wat roundpenn werk kan ook goed helpen de dominantie op een paardvriendelijke manier te bevestigen.

als ik mijn paarden waarschuw met een opgestoken vingertje en een boze blik recht in de ogen, binden ze in (en ik sla ze niet af hoor Knipoog ze weten inmiddels gewoon dat ze niet moeten donderen met me).
als je zover met je jonge paard bent kun je kijken wat je aan die voedernijd kunt doen.
op zich is die voedernijd niet zo kwalijk, maar het jouw willen platdrukken en dus geen respect hebben voor jouw 'ruimte' is wel erg kwalijk.

first things first dus, en eerst buiten de stal respect bij brengen


helemaal mee eens.
ik heb er ook zo eentje gehad, en bij hem ging het ook heel wat verder dan alleen een beetje dreigen bij het voeren. als je hem zadelde kápte hij bv. met zijn achterbeen, tot aan z'n oren als het moest, doodsgevaarlijk. bij hem vond ik het dus ook echt nodig om de puntjes op de i te zetten. en het gedoe (ook rond het voeren) was binnen de kortste keren over. dus bij hem was het wel degelijk een gebrek aan respekt.

maar idd, eens ze aan het eten zijn ga ik een paard die daar gevoelig voor is ook niet meer storen. ik heb het hun netjes kunnen geven? ok, is het voor hun, en in alle rust.


timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:31

carola1 schreef:
Dat heb ik ook wel eens gehad met een verzorgpaard van mij.
Je moet gewoon met een zweep de stal in gaan en echt slaan als ie iets doet.
Als het goed is hoef je het maar 1 keer te doen en dan denkt ie wel twee keer na voordat ie het weer wil doen.
succes


zou ik persoonlijk niet doen!
de stal is het paard zijn domein,en je kunt hem niet uitleggen dat je hem alleen maar goed wilt doen door hem te voeren.
ik vind het het makkelijkste om voer via een luik in zn voerbak te gooien.
heb je geen luik of iets dergelijks,dan zou ik je pony/paard eerst uit zn stal halen,op de poetsplaats zetten en dan het eten in zn bak doen.
wel streng zijn als hij,wanneer je hem terug zet,gelijk zn kop in zn voerbak stopt:een ruk aan het halster of desnoods een tik met het touw op zn neus.
doet ie dan braaf meewerken,eerst een klontje en dan zn halster af/touw losmaken.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:23

Oja,weet je wat er gebeurd als je bij zo'n paard eerst eten in zijn bak gooit en dan het beestje op stal zet????
Dan rent hij met of zonder jou (want jij hangt ergens tegen de stalmuur) de stal in om zo snel mogelijk zijn eten te verdedigen.
En het klopt, dat de stal zijn domein is, maar ik wens door geen enkel paard op geen enkele plek gebeten of geslagen te worden.
Dus ook niet in de stal.
Oja, Gijsenkim, voedernijd is wel degelijk afteleren, alleen het dreigen, daar zul je nooit helemaal vanaf komen.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:33

carola1 schreef:
Oja,weet je wat er gebeurd als je bij zo'n paard eerst eten in zijn bak gooit en dan het beestje op stal zet????
Dan rent hij met of zonder jou (want jij hangt ergens tegen de stalmuur) de stal in om zo snel mogelijk zijn eten te verdedigen.


Nee hoor dat laatste is gewoon opvoeden, mijn merrie mag niet eerder haar stal in lopen als dat ik dat zeg...ik doe eerst het halster af en dan is het ga maar... Met voer in de bak is het halster af en dan loopt ze zelf wel, maar niet eerder! Ik wens niet plat gedrukt te worden omdat zij zo graag wil eten

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:43

carola1"]
Oja,weet je wat er gebeurd als je bij zo'n paard eerst eten in zijn bak gooit en dan het beestje op stal zet????
Dan rent hij met of zonder jou (want jij hangt ergens tegen de stalmuur) de stal in om zo snel mogelijk zijn eten te verdedigen..
[/quote]


Dat heeft met opvoeding te maken niet met voernijd.


[quote="carola1 schreef:
Oja, Gijsenkim, voedernijd is wel degelijk afteleren, alleen het dreigen, daar zul je nooit helemaal vanaf komen.



Voernijd leer je niet af, zeker niet door een paard zn stal in te gaan en met een zweep te gaan slaan.

Dat het paard je niet daadwerkelijk grijpt maar alleen dreigt komt omdat als het goed is mensen hun paard goed opvoeden, Deus de gevolgen van voernijd kan je beperken door een paard goed op te voeden maar voernijd zelf leer je niet af

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:11

zo te horen hebben jullie nooit een paard gehad met echt voedernijd, anders hadden jullie niet zo gereageerd.
Maar iedereen mag zijn mening hebben natuurlijk.
Ik heb het zo opgelost en hij heeft het ook nooit meer gedaan.
Dus niemand hoeft mij te vertellen dat het zo niet kan.
En klopt, dat van de stal inrennen heeft te maken met opvoeding, maar als je bij een paard met voedernijd eten in de bak gooit voordat hij erin staat, dan vraag je om problemen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:23

heb ook twee paarden met voernijd. ik negeer het gewoon. en laat ze met rust als ze eten hebben maar het gedrag moet nog wel te negeren zijn....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:31

Voglgens mij is de defenitie van voernnijd een paard dat zijn eten op een (overdreven) manier verdedigd.
Juist door hem een veilige omgeviong te geven waar hij kan eten moet het beter wrden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:55

carola1 schreef:
zo te horen hebben jullie nooit een paard gehad met echt voedernijd, anders hadden jullie niet zo gereageerd.
.


denk dat ik een kleine 5000 ??? paarden de afgelopen 27 jaar in mn handen heb gehad........ en ja hoor daar zaten echt paarden met voernijd bij Haha! Haha! Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:20

gijsenkim"]
[quote="carola1 schreef:
zo te horen hebben jullie nooit een paard gehad met echt voedernijd, anders hadden jullie niet zo gereageerd.
.


denk dat ik een kleine 5000 ??? paarden de afgelopen 27 jaar in mn handen heb gehad........ en ja hoor daar zaten echt paarden met voernijd bij Haha! Haha! Haha!
[/quote]

statistisch gezien zit daar wel iets in, ja Haha! !!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:42

Zo veel mensen denken de "alfa" te zijn bij hun paard, wat ongeveer 99% niet is Haha!
Als een paard naar je dreigt, ben je gewoon niet de leider, heel simpel. Het makkelijkste is inderdaad grondwerk doen, en dan vooral achteruit aanleren op een heel licht signaal (bijv als je je vinger opsteekt ofzo). Zodra je paard dreigt, achteruit laten gaan, totdat z'n houding verandert. Dan pas laten eten.
Ik denk zelf ook dat het niet alleen voedernijd is, meestal heb je dan op andere gebieden ook dominantieproblemen (zoals je platdrukken, of door je heen rennen)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:38

Dat is zo, als je er tenminste vanuit gaat dat voernijd een dominantie probleem is,
paarden met voernijd zijn per definitie geen paarden die dominant zijn, het is een afwijking, die vanuit een natuurlijke drang naar boven komt, die je niet afstraft, maar in goede banen moet leiden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:54

cissie schreef:
het is een afwijking, die vanuit een natuurlijke drang naar boven komt, die je niet afstraft, maar in goede banen moet leiden.



precies

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:41

Citaat:
paarden met voernijd zijn per definitie geen paarden die dominant zijn


ik denk dat je hier dit bedoeld:
"paarden met voernijd zijn niet per definitie paarden die dominant zijn"
Haha!

verder sluit ik me helemaal bij je stelling aan Cool

*****

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:40

ik heb mij laten vertellen door de manege eigenaar dat die paarden zo (kunnen) doen omdat ze als veulen hebben moeten vechten voor hun eten.
En natuurlijk moesten ze het dan ook verdedigen.
Hij moet gewoon leren dat zijn eten niet meer wordt afgepakt en dat ik dat alleen maar kom geven aan hem.
Daarvoor hoeft hij dus niet te bijten!
En dus hoeft het inderdaad niks te maken te hebben met dominantie....

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:02

[quote="carola1"]Oja,weet je wat er gebeurd als je bij zo'n paard eerst eten in zijn bak gooit en dan het beestje op stal zet????
Dan rent hij met of zonder jou (want jij hangt ergens tegen de stalmuur) de stal in om zo snel mogelijk zijn eten te verdedigen.

niet als je hem hebt opgevoed...weet je dan niet dat paarden meestal uit angst bijten of slaan?dus als je in zn stal gaat slaan,zal hij zn voer met angst en dus met nijd gaan combineren...tenzij je je paard letterlijk gebroken hebt Verward

En het klopt, dat de stal zijn domein is, maar ik wens door geen enkel paard op geen enkele plek gebeten of geslagen te worden.

ik ook niet,maar als jij zit te eten wil je toch ook niet gebeld worden?
dan wordt je op een gegeven moment toch ook sjaggie?
ik kom alleen in tim zn stal om zn halster aan te doen,en verder doe ik alles buiten zn stal.
hij is hierdoor een stuk braver geworden,en heeft geleerd ook eens te moeten wachten op zn eten,daar is niets ergs aan,zolang hij maar zn beloning krijgt voor het wachten(zijn eten dus!)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:15

cissie schreef:
Dat is zo, als je er tenminste vanuit gaat dat voernijd een dominantie probleem is,
paarden met voernijd zijn per definitie geen paarden die dominant zijn, het is een afwijking, die vanuit een natuurlijke drang naar boven komt, die je niet afstraft, maar in goede banen moet leiden.


het ligt er misschien aan wat je definitie van dominantie is...dominantie is een hoog gehalte van vertrouwen en respect. Als je paard dat heeft zal hij nooit bijten, of zelfs dreigen.
Daarbij zijn er genoeg paarden die niet dominant zijn naar andere paarden toe, maar juist naar bijvoorbeeld mensen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:17

Maar een paard dat compleet vertrouwen en respect heeft kan als een blad aan een boom omslaan als het voertijd is..........

Daarom is in mijn ogen een voernijd probleem ook geen dominantieprobleem eerder een "trauma" of een stukje "karakter". Dat is ook de reden waarom ik geen voorstander ben van het voernijd bestrijden met een zweep

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:55

ik vermoed dat voedernijd meer een ingebakken gewoonte is, maar het blijft gissen want ik ben geen paard Knipoog

*****

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:19

Timilon zei: als jij zit te eten wil je toch ook niet gebeld worden?
Nog een keer, dit gaat niet over als hij zijn eten heeft, maar voordat het eten in zijn bak ligt.
Tijdens het eten was het beestje zelfs erg braaf.

Maar, oke, als jullie het niet met de zweep oplossen, hoe dachten jullie dit dan wel te doen?
en dan hoef ik niet te horen: "je moet het in goede banen leiden"of ""eerst een klontje geven (want dan worden ze nog happerig ook als je niet uitkijkt)" maar echte concrete daden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 01:00

gijsenkim schreef:
Maar een paard dat compleet vertrouwen en respect heeft kan als een blad aan een boom omslaan als het voertijd is..........


..en dat is nou wat ik bedoel met dat ongeveer 99% van de mensen niet eens in de buurt komen van compleet vertrouwen en respect Knipoog . Als je paard omslaat als een blad aan een boom, is het er zeker niet. een paard zal nooit drijgen naar een duidelijk hogergeplaatste, ook niet om eten. Dit is dus ook iets wat je buiten de stal en het eten moet uitvechten,
of je kan het gewoon negeren en omzeilen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:51

Ik geef gewoon even een waarschuwend grommetje Haha! Haha! das genoeg Haha!

maar ik moet zeggen dat paarden feilloos in de gaten hebben vanaf moment 1 dat er bepaalde wegen niet bewandeld kunnen worden met kim Haha!:D

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:29

gijsenkim schreef:
Ik geef gewoon even een waarschuwend grommetje Haha! Haha! das genoeg Haha!


Haha 1 brul was genoeg voor Arti Haha! Cool

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:22

gijsenkim schreef:
maar ik moet zeggen dat paarden feilloos in de gaten hebben vanaf moment 1 dat er bepaalde wegen niet bewandeld kunnen worden met kim Haha!:D


Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Ziek


Haha! Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:13

Laat ik het zo zeggen, de paarden/pony's die ik ken met voernijd, waaronder mijn eigen paard zijn NIET dominant, zowel onder het zadel als in de omgang, behalve dan met voeren.

Ieder paard heeft wel "iets", mag het? ze zijn niet perfect, mijn paard heeft buiten zn voernijd geen enkele stalondeugd/gebrek afwijking enz, dan kan ik hem wel een slag met de zweep geven, maar in mijn optiek help ik hem daarmee nog verder de stres in.

Natuurlijk moet je je niet laten schoppen of bijten, dat kan niet, maar 1 keer goed duidelijk zijn en daarna is het vaak afgelopen, niet met de voernijd maar met het echt agressief dreigen.
Dat hij loopt te draaien in zn stal en een kop als een oorwurm trekt is zijn probleem daar heb ik verder geen last van, hij moet zich niet geheel misdragen en de boel afbreken want dat accepteer ik zeker niet, maar verwacht geen wonderen of vrolijke begroetingen van een paard met deze afwijking, maar probeer voor hem en jezelf een veilige voersituatie te creeeren.

Wat mij wel opvalt is dat na veelvuldig observeren van paarden in het wild en in kuddegedrag dat in de vrije natuur voernijd eigenlijk niet voorkomt, je kunt je dus afvragen waarom het op stal zo'n groot probleem KAN zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_, rocky_1995, shaddy82, Ubermetrics en 107 bezoekers