Paard aan ander verkopen terwijl handgeld betaald?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:15

Stond dat paard dan bij mensen thuis? had ze toch kunnen vragen of paard kon blijven tegen betaling (op pensionstal sowieso)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:25

hmmm vaag,
heeft ze bewijs van die betaling?
zo niet heeft ze geen poot om op te staan vrees ik..

Dag lieve mama...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:36

ik zou ook nooit aanbetaling doen. Waarom moest ze dat eigenlijk? Vanwege het feit dat hij er waarschijnlijk nog even moest blijven staan ofzo?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:40

soort verzekering voor de verkoper....vooral als paard langer moet blijven staan

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:42

Handgeld betalen is heel normaal hoor. Daarmee reserveer je eigenlijk het paard.

Verder vind ik het een beetje vaag verhaal. Ik weet niet wat er af is gesproken en of degene die hem wilde kopen en handgeld heeft betaald zich wel aan de afspraken heeft gehouden.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:42

Ik zou er geen moeite mee hebben, je verwacht toch ook zekerheid voor de aanbetaling......, maar een betalingsbewijs is wel een goed idee.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:42

oh ok. Dan zou ik wel een bonnetje vragen voor het geval dat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:44

Toen ik Xara aanbetaalde hebben we het idd op papier gezet, met allebei de handtekeningen er onder.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:19

LDRD schreef:
Geef NOOIT handgeld als je een paard koopt.
Ikzelf had in principe een paard gekocht en zou hem een aantal dagen later ophalen. In die paar dagen kwam ik er bij toeval achter dat het paard helemaal niet zo braaf was als men deed voorkomen. Ik heb de koop dus gecanceld. Als ik handgeld gegeven zou hebben (heb ik dus niet gedaan) had ik er ongetwijfeld naar kunnen fluiten!


Je kunt ook eerst beter kijken voor je een paard koopt.......

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 21:29

Huertecilla schreef:
Pennyverhaal!

'een vriendin'

eerst 'binnen een dag' daarna 'paar weken later'

'kan niet op details ingaan'

Kortom; zeurverhaal.


ehm??? waar slaat dit op? Ik probeer achter de mening van Bokkers te komen zonder personen in diskrediet te brengen. Als je dit een zeurverhaal vindt, waarom heb je dan in hemelsnaam gereageerd?

Fasel: Verkopende partij heeft de "afleverdatum" aanzienlijk vervroegd dan dat de afspraak was.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:48

In dat geval staat ze volledig in haar recht om het handgeld terug te eisen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:56

volgens mij is het ook wel handig om te weten hoeveel tijd ze genomen heeft om een stal te zoeken. Ze moest het dezelfde dag laten weten maar als daar 3 weken overheen gaan kan ik hem enigszins wel begrijpen. Als zij samen zijn overeengekomen, dat nu het spoed is, ze een uiterlijke datum vaststellen en een van beiden zich daar niet aan kon houden. Hoeveel tijd zit er dan tussen het handgeld en de datum van verkoop aan een ander? Ik vraag me trouwens af of ze dat handgeld echt terug gaat krijgen, mocht ze daar al recht op hebben.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:59

SmithsGirl schreef:
't is heel moeilijk uitleggen zonder namen te noemen... Knipoog


Noem je ze toch anders, of met x en y of a en b..... of gewoon vriendin en verkoper Verward

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:58

mwah ik heb wel moeite met handgeld, kun je alles nog zo mooi op contract hebben staan, maar als jij handgeld geeft en de verkoper met de noordezon vertrokken is ben je er mooi klaar mee!
Ik betaal niets voordat ik het ook daadwerkelijk in mijn stal heb staan...

Dag lieve mama...

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:00

Waterkippie schreef:
mwah ik heb wel moeite met handgeld, kun je alles nog zo mooi op contract hebben staan, maar als jij handgeld geeft en de verkoper met de noordezon vertrokken is ben je er mooi klaar mee!
Ik betaal niets voordat ik het ook daadwerkelijk in mijn stal heb staan...


Precies ik ook...
Ik had eigenlijk als koper al afgehaakt op dat ze binnen een dag een stal/plaatsje moest hebben, maar dat is wat anders...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:15

misschien mis ik cloe, maar voordat je een paard koopt zorg je toch dat je stalling/weidegang hebt?
neemt niet weg dat ik het niet netjes vind, dat hij dat paard heeft doorverkocht, maar ik denk als je vriendin echt had gewild dan had ze heus wel ergens plek gevonden, denk je ook niet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 08:01

Helga: alles was al geregeld... vanaf een bepaalde datum was er plek, en zo was het (volgens mij) ook met verkopende partij afgesproken. Ineens moest het paardje veel eerder weg dan was afgesproken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:43

Als je op voorhand geen vertrouwen hebt in de verkoper dan zou ik er sowieso geen paard van kopen.
Handgeld heeft net zoveel voors als tegens..het is voor de verkoper wel een garantie dat de koper op de afgesproken datum ook daadwerkelijk het paard op komt halen, als er bijv. een x-aantal dagen zit tussen de koop en levering.
En SmithsGirl: Als de verkoper een redelijke termijn heeft gesteld om voor het paard een plek te zoeken en het is haar niet gelukt....kan ik me voorstellen dat de verkoper het handgeld als voergeld heeft gebruikt..immer heeft hij een langere tijd voor extra kosten gestaan dan wanneer het paard binnen een week was geleverd (noem maar even een termijn). In zo'n geval had ik als koper voorgesteld dat het paard zou blijven staan waar het stond tegen stallingskosten die ik dan zou betalen...of afzien van de koop. Maar is moeilijk oordelen als je alle feiten niet kent

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:21

Tipje voor je vriendin voor de volgende keer: Maak een klein contractje dat de koop is gesloten en een aanbetaling is gedaan. Die moet ze zelf houden, dan heeft ze het recht in d'r handen. Handgeld krijgt ze waarschijnlijk niet terug, maar een op schrift gestelde aanbetaling is gerechtelijk terug te vorderen Lachen (Helaas, uit eigen ervaring ook, blij dat ik het toen op schrift had, want er werd mij hetzelfde geintje geflikt)

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:49

Ik vind het betalen van een bepaald bedrag handgeld heel normaal. Ik heb daar ook helemaal geen problemen mee, zolang eea op schrift gesteld wordt.
Ik heb 2 weken geleden een merrie gekocht die pas op 2 april bij mij wordt afgeleverd. Ik heb samen met de verkoper op papier gezet hoe hoog de aanbetaling is, wanneer het paard wordt afgeleverd en welk bedrag ik dan bij aflevering nog moet voldoen.
Op die manier sta je beiden in je recht en heb je bij evt. problemen iets om op terug te vallen.

* To Belg, or not to Belg *

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:13

Hoe is het nou afgelopen? Of heeft ze nix ondernomen?

Faber quisque fortunae suae

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:55

SmithsGirl schreef:
Helga: alles was al geregeld... vanaf een bepaalde datum was er plek, en zo was het (volgens mij) ook met verkopende partij afgesproken. Ineens moest het paardje veel eerder weg dan was afgesproken.


en dan kun je helemaal nergens anders terecht??????????????????? er kan niet voor een noodsituatie iets geregeld worden dat dit paard tijdelijk onderdak krijgt.
het kan toch niet zo zijn dat zij de koop laat schieten vanwege bovenstaand verhaal. als moest tie in de achtertuin staan voor een paar dagen. jullie wonen in de randstad, plek zat, stallen zat

ik vind echt waar een wil is is een weg, al had je hier een oproep gezet voor een tijdelijk onderkomen weet ik zeker dat er wel iemand is die je geholpen zou hebben.

wat was de afgesproken termijn wanneer de pony opgeleverd zou worden, als ik vragen mag?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:04

Cheveyo schreef:
Hoeveel tijd zit er dan tussen het handgeld en de datum van verkoop aan een ander?


Weet je al wat meer?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 22:40

een aantal weekjes zaten er in ieder geval tussen, maar ze wil er niet al te uitgebreid op ingaan... Scheve mond

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:41

hmm en je wil haar helpen maar ze wil er niet al te uitgebreid op ingaan, ik zou daar dan ook geen moeite voor doen.......wordt een beetje raar zo allemaal om het goed uit te leggen.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flinty, Flowerhorse7, MiekeFS en 88 bezoekers