Rijden in een bak van 12,5 mtr breed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Rijden in een bak van 12,5 mtr breed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 16:56

Beste mede-bokkers Haha!

N.a.v het topic [JH] Ook ik ga verhuizen!
Open ik dit topic.
De achtertuin van ons toekomstig huis is 12,5 x 50 mtr.
Aangezien een bak wel handig is, willen we een bak laten aanleggen.
Denken (of liever weten) jullie dat er te rijden valt in een bak van 12,5 meter breed, en minimaal 30 meter lang??

Zelf denk ik dat het wel te doen is, ik ga 1x per week ergens anders lessen (weet nog niet waar) dus de bak is alleen om los te gooien en een beetje te oefenen.

Verder denk ik dat ik vaker naar het bos toe ga dan in de bak rijd, en dan is een kleine bak wel te doen.

Hier op stal waar ik nu sta rijd ik wel eens in de losgooibak, die is ook ong 12,5 meter breed, maar minder lang. Hier valt best in te rijden (qua breedte).

Als het echt niet gaat lukken qua grootte van de bak, kan ik waarschijnlijk wel bij iemand uit de "straat" rijden, al heb ik nog geen contacten gelegd.

Iemand tips/ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 22-03-04 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:58

Als ik jou was zou ik het niet doen, ik heb ook in zo'n kleine bak gereden en ik vind het gewoon bagger. Als je contacten heb met iemand in je straat en er met wat goede flessen wijn per jaar (om maar wat te noemen) afkomt zou dat mijn voorkeur hebben

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:02

Wij hebbem volgensmij ook ongeveer zo'n kleine bak. Ik rijd ook niet echt dressuur ofzo dus voor mij is het best te doen. Je kan er best in losrijden vind ik.

Haha! Hallooooow Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:06

Best te doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:09

Een vriendin van mij heeft volgens mij een nóg kleinere bak. Zij kan er prima in rijden (ze heeft een C/D pony), zelf lijkt het me niet echt comfortabel.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:11

Tsja, moeilijk. Als het kan is het natuurlijk altijd fijner om zoiets te hebben als Ellende beschrijft. Is dat geen mogelijkheid? Dan bouwen jullie in de tuin gewoon een mooie paddock...

Ik hoop voor je dat het een mogelijkheid is, want het lijkt me niet ideaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:12

ik zou het niet willen.
Dat is net een paar meter meer dan dat je nu op de helft van de bak bent.
Oefenen het eens een tijdje, steeds net voor bij A-C afwenden. en dan in die grote die je overhoud je figuren, zoals afwenden enz oefenen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:15

ik vind het niks ik heb een paar keer in zo'n bak gereden met D pony bij kennissen, maar kon er echt niet fijn in rijden, de grootste volte die je er in kunt rijden is een volte 10 meter ongeveer.
voor losgooien en longeren zou het wel lukken

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 17:16

De bak waar we nu in rijden is 15 x 40 Tong uitsteken Scheelt dus 2,5 meter.
Ik rijd geen wedstrijden enzo, en mocht ik wedstrijden gaan rijden, dan word het endurance. Ik ga zondag nog een keer langs het huis en even toch nog naar de tuin kieke. Maar als je er in staat, lijkt het toch een stuk breder dan 12,5 en is het goed te doen om erin te rijden.
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 22-03-04 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:17

Ik heb een bak van 18/19 bij 36. Die is gewoon iets kleiner dan een gewone bak maar staat wel in verhouding.
Dit gaat prima, maar kleiner moet hij echt niet worden.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:18

Ik rij al niet graag op de hoefslag langs het hek, dus voor mij zou het niks zijn. Ik zou die ruimte denk ik liever gebruiken voor een lekkere losgooipaddock.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:38

Niet doen zou ik zeggen: ik heb gisteren losgereden in 10 x 25 m en het is om te gillen zo irri!!!!!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:40

Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.
Ik zou toch gaan voor contacten leggen. Normaal galloperen is zeker niet te doen.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:58

Lieke schreef:
Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.


Damn, da's onze huiskamer ook, toch een keer proberen Tong uitsteken
Wij hebben hier een bak van 15 x 30, en dat is eigenlijk al echt te klein, zeker als je op de binnenhoefslag rijd. Ik heb zelf een D-pony, dat is te doen, maar ik rijd er ook weleens met een paard in, en dat is echt niet fijn...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:12

Lieke schreef:
Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.


Dat is vast een schrijffoutje, of die persoon heeft een hele kleine Shetlander...

Wij hadden thuis een bak van 16 x 32 meter en daar viel heel goed in te rijden. Daarvoor hadden we een iets grotere bak, maar daar was de helft standaard van onbegaanbaar, dus ik was dolblij met de iets kleinere, maar heel veel betere bak .

Veel kleiner dan 15 meter breed lijkt me met een jong of groot paard trouwens niet zo fijn.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:17

Ik vind het om te longeren al bijna te smal... Rijden moet ik echt niet aan denken. Als de tuin echt 12,5 meter breed is, dan word je bak nog wel iets smaller, ruimte voor de omheining en/of de afscheiding van de buren gaan er ook nog vanaf. Met een pony zou het misschien gaan, maar met een groot paard... Nee, niet mijn ding.

Het is wel fijn als de verhoudingen van de rijbaan een beetje kloppen, dus de lange zijde 2 keer zo lang als de korte zijde (of 3 keer zo lang bij een Z-baan).

Nulla tenaci invia est via

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:19

runningkawa schreef:
in die grote die je overhoud je figuren, zoals afwenden enz oefenen.

Of door een S van hand veranderen Lips are sealed Haha!

16 meter lijkt mij echt het absolute minimum voor een "echte" bak, ik zou het dus op een paddock houden, en kijken of je op een leuke manier met diegene uit de straat overeen kunt komen dat je daar kunt rijden. Lachen

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:22

het is niet perfect, maar wel te doen, de bak waar ik tot voorkort met mijn pony stond was 11 meter breed. hier werden ook gewoon paarden in gereden, en dat ging redelijk.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:29

het is niet erg idiaal, maar wij hebben ook zo'n bak. Nu hebben we er 2, vroeger maar 1 en daar werd zelfs in gesprongen!! (vraag me niet hoe Knipoog)
Het is idiaal zo'n kleine bak, als je je paard los wil rijden enz. Je zal kleinere wendingen moeten maken waardoor je paard leniger word.

Ik denk toch dat het beter is om een normale bak aan te leggen, voor wedstrijden enz. Als je met zijn 2e in zo'n kleine bak rijd is het al aardig druk... ik zou kiezen voor de grote bak...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:49

Lieke schreef:
Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.
Ik zou toch gaan voor contacten leggen. Normaal galloperen is zeker niet te doen.

dat is geen bak, dat is een stal Tong uitsteken

ik heb 3 jaar in een bak van 16 x 35 gereden en dat is prima te doen, al hadden de echt grote paarden (1.70m en hoger) er soms wat moeite mee, vooral de bochten in de galop.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:52

Ik moet er niet aan denken aan zo'n kleine bak. Zelf heb ik een 20x40 bak. Daar rijd ik met mijn pony's in. En heb er ook weleens met een Fries ingereden. Maar moet zeggen als er nog geen goede rem opzit is het krap zat. Die ene Fries kon niet goed in galop, dus die ging gelijk hard. En dan is het krap zat.
Mocht ik ooit voor een kleine bak moeten gaan, dan wil ik 20x20 ofzo, dan heb je nog een grote volte. Ja zal hem eventueel wel als losgooibak kunnen houden, voor longeren is hij wat aan de kleine kant. Omdat ik een cirkel van 15meter doorsnede eigenlijk het mimimum vind, maar voor een keertje zou het kunnen.
Maar rijden in een bak smaller dan 15 meter lijkt me echt niets. Ik zou gewoon vragen of je bij die andere in de straat mag rijden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:56

Yessy"]
[quote="Lieke schreef:
Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.
Ik zou toch gaan voor contacten leggen. Normaal galloperen is zeker niet te doen.

dat is geen bak, dat is een stal Tong uitsteken

ik heb 3 jaar in een bak van 16 x 35 gereden en dat is prima te doen, al hadden de echt grote paarden (1.70m en hoger) er soms wat moeite mee, vooral de bochten in de galop.
[/quote]

yessy, dan is jou stal vast erg groot Knipoog mijne is maar 2,5 X 3 Haha!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:57

Ik heb helemaal geen bak of iets in die richting. Maar het ligt eraan wat je wilt gaan doen. Ik zou het wel doen hoor

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:15

Assiej"]
[quote="Yessy"][quote="Lieke schreef:
Ik zou het veel te klein vinden, zeker met een paard, maar ik ken ook iemand die rijd in een bak van 5x10.
Ik zou toch gaan voor contacten leggen. Normaal galloperen is zeker niet te doen.

dat is geen bak, dat is een stal Tong uitsteken

ik heb 3 jaar in een bak van 16 x 35 gereden en dat is prima te doen, al hadden de echt grote paarden (1.70m en hoger) er soms wat moeite mee, vooral de bochten in de galop.
[/quote]

yessy, dan is jou stal vast erg groot Knipoog mijne is maar 2,5 X 3 Haha!
[/quote]
mijne is ook niet zo groot (nu even wel voor bevallen, maar normaal niet), maar 5x10 zit dichter bij de gem. stal dan bij de gem. bak Tong uitsteken

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:32

zo dan wel groot eigenlijk, bij ons zijn paardenstallen rond de 5 X nog wat Tong uitsteken

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 30 bezoekers