Wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 13:32

Helaas heb ik deze week mijn paard in moeten laten slapen. Nu heb ik nog twee shetlanders en een lege box |( .
Omdat ik de ene shetlander wil laten beleren voor de kar twijfel ik heel erg wat ik zal doen, aangezien ik niet wil dat de ander alleen achter blijft. De opties zijn: zelf nog een pony erbij nemen ( heel verleidelijk natuurlijk) of een pension / pensioenpony erbij. Maar wat kan ik dan aan stalgeld vragen? Het zou dan gaan om een a of b pony. In de nachten op stal. In de winter een ruime paddock, gedeeltelijk verhard maar met nog genoeg ruimte om lekker te donderjagen, met schuilmogelijkheid en in de zomermaanden ruim een hectare grasland wat in meerdere stukken verdeeld wordt. Mocht er nog gereden / grondwerk gedaan worden met de pony, dan is er een bak beschikbaar op zo'n 300 meter bij de stal vandaan.

Wat zoek ik in de klant: ik zoek een actieve klant die ook bereid is zo nu en dan de pony's buiten of binnen te zetten. Af en toe mee helpt met uitmesten van de stallen, paddock en weide. Dit geheel op vrijwillige basis, dus geen verplichte stalbeurten. Iemand die ook de zorg op zich wil nemen als ik eens een paar dagen weg wil. Dus niet iemand die de pony daar neer zet en 1x per maand komt kijken hoe het gaat. In principe dus volpensioen.

Eigen voer mag meegebracht worden maar hoeft niet. Stallen worden dagelijks uitgemest en voorzien van vers stro. Zowel buiten als binnen genoeg hooi ter beschikking en natuurlijk vers water. Enige nadeel is dat er in de weide en rijbak geen verlichting is, maar dat is op te lossen. In de stal is wel stroom en licht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:22

Ik zou er niet aan beginnen. Pension leidt meestal tot teleurstellingen, zeker als er nog wat wordt verwacht. En je ene pony kan niet even alleen blijven als je gaat rijden of wandelen?
Dan zou ik er een shetje bij nemen zelf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:28

Suzanne F. schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Pension leidt meestal tot teleurstellingen, zeker als er nog wat wordt verwacht. En je ene pony kan niet even alleen blijven als je gaat rijden of wandelen?

De pony moet nog beleerd worden en zou dus langere tijd van huis zijn. Even alleen is geen probleem maar beleren kost toch al gauw 4 tot 6 weken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:29

Dreamboy schreef:
Suzanne F. schreef:

De pony moet nog beleerd worden en zou dus langere tijd van huis zijn. Even alleen is geen probleem maar beleren kost toch al gauw 4 tot 6 weken.

Ah oké. Dan zou ik er een shetje bij zetten. Op de markt kan je nog een goede daad doen en een zielige meenemen. :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:39

Dreamboy schreef:
Suzanne F. schreef:

Ah oké. Dan zou ik er een shetje bij zetten. Op de markt kan je nog een goede daad doen en een zielige meenemen. :+[/quote]
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 01-11-25 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:41

dreamboy schreef:
... Dan zou ik er een shetje bij zetten. Op de markt kan je nog een goede daad doen en een zielige meenemen. :+

In dat geval zou ik liever aankloppen bij een stichting die voor in beslag genomen shetten een goed huisje zoeken. Is ook niet gratis, maar kost zeker niet wat er tegenwoordig ook nog voor een shet gevraagd wordt (die niks kent).

En sterkte met het verlies van je paard!

Dees

Re: Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:44

Breng pony nr 2 gewoon mee naar de beleerstal. Is maar voor even, toch? Zulke kleintjes passen er gauw bij en het zal je de hoofdprijs niet kosten als ze nr 2 niet hoeven te trainen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:45

Kan je geen beleerder aan huis laten komen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:46

DubbelFun schreef:
dreamboy schreef:
... Dan zou ik er een shetje bij zetten. Op de markt kan je nog een goede daad doen en een zielige meenemen. :+

In dat geval zou ik liever aankloppen bij een stichting die voor in beslag genomen shetten een goed huisje zoeken. Is ook niet gratis, maar kost zeker niet wat er tegenwoordig ook nog voor een shet gevraagd wordt (die niks kent).

En sterkte met het verlies van je paard!

De qoute is niet helemaal goed gegaan zie ik. Ik schreef niet dat ik er een op de markt bij zou kopen. In tegendeel, mijn andere twee shetten komen bij een goede fokker vandaan. Dan geef ik liever wat meer geld uit.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:47

Dees schreef:
Breng pony nr 2 gewoon mee naar de beleerstal. Is maar voor even, toch? Zulke kleintjes passen er gauw bij en het zal je de hoofdprijs niet kosten als ze nr 2 niet hoeven te trainen.

Nee dat gaat niet. De ander kan alleen blijven, mits hij op stal staat, anders breekt hij uit. Ik kan hem moeilijk twee maanden op stal laten staan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 14:48

Kabayo schreef:
Kan je geen beleerder aan huis laten komen?

Die liggen niet voor het oprapen helaas.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:54

Misschien kan je deze winter een opfok plekje aanbieden voor een ponyveulen uit de buurt zodat je ene pony rustig een tijdje weg kan zijn om beleerd te worden.
En dan heb je zelf wat tijd om te bedenken of je zelf een pony erbij wil kopen of wat dan ook, voor de langere termijn.
Straks als je ene pony voor de wagen beleerd is zal je er ook vast wel mee gaan rijden en blijft die ene ook even alleen dus een derde pony ook later zou in dat geval misschien wenselijk zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:58

Dreamboy schreef:
Dees schreef:

Nee dat gaat niet. De ander kan alleen blijven, mits hij op stal staat, anders breekt hij uit. Ik kan hem moeilijk twee maanden op stal laten staan.

Als ze nu samen kunnen staan, kan dat ook op het beleeradres.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:59

Veel sterkte met het verlies van je paard.
Ik zou er een derde Shetje bijnemen als het financieel kan. Dan ben je ook in de toekomst net wat meer op je gemak.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:04

Maar 2 mnd dubbel stalgeld is toch altijd goedkoper dan een 3e pony erbij nemen die je de rest van zijn leven moet onderhouden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:15

Sterkte met het verlies van je maatje :knuffel:

Ik zou mijzelf de vraag stellen wil je het geld kwijt nu en in de toekomst voor een eigen pony erbij.
Of zeg je met alle prijsstijgingen tegenwoordig vind ik 2 voortaan wel mooi genoeg?

Zeg je een 3e is geen probleem wat dat betreft zou ik daar voor kiezen.

Zeg je nee, het is wel prettig geen extra kosten meer te maken zou ik goed berekenen wat je echt feitelijk al kwijt bent aan onderhoud.

En daar bovenop dan er bedrag waar jij je goed bij voelt.

Voor mesten zou ik wel er vaste dag afspreken.
Want dat word braaf gedaan en dan eens over geslagen dan weer en uiteindelijk niet meer gedaan als je daar geen vastigheid in maakt.

Ook dagjes weg.
Dikke kans dat net dan ze ook wat gepland hebben.
Kun je het nog zelf doen.
Fijn voor de keren dat het kan, maar niet teveel op rekenen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 15:28

DuoPenotti schreef:
Sterkte met het verlies van je maatje :knuffel:

Ik zou mijzelf de vraag stellen wil je het geld kwijt nu en in de toekomst voor een eigen pony erbij.
Of zeg je met alle prijsstijgingen tegenwoordig vind ik 2 voortaan wel mooi genoeg?

Zeg je een 3e is geen probleem wat dat betreft zou ik daar voor kiezen.

Zeg je nee, het is wel prettig geen extra kosten meer te maken zou ik goed berekenen wat je echt feitelijk al kwijt bent aan onderhoud.

En daar bovenop dan er bedrag waar jij je goed bij voelt.

Voor mesten zou ik wel er vaste dag afspreken.
Want dat word braaf gedaan en dan eens over geslagen dan weer en uiteindelijk niet meer gedaan als je daar geen vastigheid in maakt.

Ook dagjes weg.
Dikke kans dat net dan ze ook wat gepland hebben.
Kun je het nog zelf doen.
Fijn voor de keren dat het kan, maar niet teveel op rekenen.

Dank je wel. Ik ben er in ieder geval over uit dat er geen groot paard meer komt. Niet om het geld maar omdat ik niet meer rijd. Financieel is het voor mij geen reden om er geen pony bij te nemen maar het lijkt me ook wel gezellig om de hobby te kunnen delen met iemand. Kan ik ook een verzorgster zoeken natuurlijk maar dat heb ik al meerdere keren geprobeert. Helaas is dat vanwege de locatie voor jonge meiden niet haalbaar en oudere willen alleen als ze kunnen rijden. Ik weet dat er ook nadelen zitten aan en pensionklant. Je moet er veel geluk mee hebben. Dat is dan ook wel mijn twijfel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 15:36

Ir111 schreef:
Maar 2 mnd dubbel stalgeld is toch altijd goedkoper dan een 3e pony erbij nemen die je de rest van zijn leven moet onderhouden?

Uitgaande van 8 weken a 250 euro per week per pony is 2000 euro (×2 = 4000) Daar kan ik heel wat hooi en stro voor kopen voor 3 pony's.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:05

Heb je het al overlegd met de beleerstal? Ik kon mijn tweede pony toendertijd ook meegeven naar de beleerstal tegen een gereduceerd tarief.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:34

Kan die 2e niet ook beleerd worden? Niet dat je er een 2span van hoeft te maken, maar dan is samen daar naar toe heel logisch.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:40

Overleggen met de beleerstal, leg je situatie uit. Misschien hebben zij wel een pony die tijdelijk als maatje bij jou pony gezet kan worden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 16:50

tamary schreef:
Kan die 2e niet ook beleerd worden? Niet dat je er een 2span van hoeft te maken, maar dan is samen daar naar toe heel logisch.

Dit ben ik ook aan het overwegen. Maar die moet sowiezo eerst nog gecastereerd worden. En daar hangt een ander prijskaartje aan dus moet ik nog even verder sparen. Beleren staat voor het voorjaar op de planning.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 01-11-25 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:06

Goede tijd daarvoor nu, insecten weg, nog niet te koud. En als dat toch al op de planning staat is maandag DA bellen voor afspraak een optie. Sobere rassen zouden minder risico lopen op seme jeuk klachten als ze in het najaar gecastreerd worden itt voorjaar.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 17:28

tamary schreef:
Goede tijd daarvoor nu, insecten weg, nog niet te koud. En als dat toch al op de planning staat is maandag DA bellen voor afspraak een optie. Sobere rassen zouden minder risico lopen op seme jeuk klachten als ze in het najaar gecastreerd worden itt voorjaar.

Uh, mag ik eerst even verwerken dat ik mijn paard in heb laten slapen? Heb even genoeg dierenarts gezien en stress gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:32

Dreamboy schreef:
tamary schreef:

Uh, mag ik eerst even verwerken dat ik mijn paard in heb laten slapen? Heb even genoeg dierenarts gezien en stress gehad.

Tuurlijk :knuffel: (mijne was de DA te snel af uiteindelijk en als ik toen geen andere ponies had gehad, was het toen als einde paarden tijd geweest).

Maar als je nu dus ook verder kijkt naar hoe nu plannen met de 2 overige dieren, dan zal dit ook onderdeel moeten zijn van de mogelijke opties/oplossingen.
En sec is het makkelijker om ruimte te maken voor rouw als je weet wat je wil met de 2 shetten. En ja dat kan heel goed een nu even niks keuze zijn. Alleen had je dan dit topic geopend?