Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
saarie schreef:Qua vierkante meters an sich geen probleem, maar het is de verhouding die het hem doet. Die 2.25 is te krap, ik zou echt bang zijn voor vastliggen inderdaad.
superpony schreef:Ik vind 2.25 te krap. Maar zie hier dat het ook wel uitmaakt waar de deur zit, waar ze contact maken met andere paarden, je water, hooi etc.
We hebben voor de quarters 3x3 en 3x5 op een rij. Ik heb wat gewisseld, maar ze gaan in alle 3 de stallen anders liggen. De stallen zijn uit nood gemaakt en we willen nieuwbouw. Ze gaan er laat in, rond 22:00/00:00 en komen er rond half 7 weer uit. Toch vind ik de stallen echt te klein. Als ze staan te eten uit de hooibak, lijkt er zat ruimte. Ze liggen er ook in, maar de jongste wil wel galopperen in zijn slaap en dan hoor ik hem wel tegen de muur aan bonken.
Mijn ruin heeft juist in de stal van 3x5 vast gelegen. Was wel mijn schuld dat met nieuw vlas het te hoog in het midden was. Nu staat de zus er om te bevallen en zou ik ook liever een metertje meer willen dan 3, maar dat is een andere situatie.
Wat ik wel echt een groot verschil vind, is dat ze ( ongeacht wie daar staat ) de stal van 3x5 een stuk schoner houden. Daar lopen ze echt naar de hoek om te mesten.
Mn jongste probeert dat ook in 3x3, maar er wordt ook wat door de stal gelopen.
BarbaLala schreef:Natuurlijk kan dat ook gebeuren, maar de kans dat je paard komt vast te zitten in een te kleine stal is een stuk groter natuurlijk, en als je dat risico niet hoeft te lopen zou ik het zeker niet doen.
DuoPenotti schreef:Mij is juist verteld dat een grotere stal daarop meer risico geeft.
Kleinere stal gaat een paard liggen. In een grotere meer kans op rollen en daardoor vast liggen.
Beemsterkaas schreef:@superpony hier heeft een quarter zich vastgerold in 3x3.5m, een stuk kleiner dan jouw stal dus, ik ben dus niet zeker of het veel met afmeting heeft te maken.
DuoPenotti schreef:Jou stal. Jou eisen.
superpony schreef:Beemsterkaas schreef:@superpony hier heeft een quarter zich vastgerold in 3x3.5m, een stuk kleiner dan jouw stal dus, ik ben dus niet zeker of het veel met afmeting heeft te maken.
In de 3x5 heeft de ruin zich vastgerold, maar ik gaf al aan dat dit ook wel mijn schuld was en nooit meer is voorgekomen.
Het is nu de stal van de drachtige merrie, maar de vorige bevalling vond ik de 3 meter echt net aan en die 5 meter hadden we eigenlijk niet echt iets aan. Maar gaat nu niet om bevallen.
De andere stallen zijn 3x3. Maar ook voor quarters ( die van ons zijn 1,45m tm 1.48m ) vind ik dat echt wel krap. Als ze staan te eten uit de hoekbak hooi lijkt het heel wat, maar liggend valt het me echt tegen.
Ik hoor mn jonkie dus 's nachts weleens en als ik ga kijken, ligt hij soms te galopperen en raakt dan wel de wand.
2,25 is ondanks een evt totaal m2 gewoon echt heel kort. Onze shetjes hebben dat ongeveer op 5,5 meter samen.
Ik gaf ook al meermaals aan, dat de indeling ook echt uitmaakt. Bij ons blijven de voerbakken bijv nooit in de stallen hangen en hooi is in de hoek achter een rubberen mat, dus geeft ook nog iets mee.
Ik had de stallen uit nood en ze staan er echt alleen 's nachts in, maar als je paarden langer op stal staan, zullen ze misschien ook vaker gaan liggen. Hangt er ook vanaf hoe ze buiten staan. Alleen, in ene stabiele of een onrustige kudde, is er veel te eten en binnen niet of weinig etc etc.
juval schreef:bedankt voor alle adviezen. Ik wacht nog even af of er een kleinere pony langskomt
Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers