afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

juval

afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 10:35

Hallo,

Ik heb een stal vrij om te verhuren. Het is een afmeting van 3,5 x 2.25. De voorzijde is helemaal open (geen tralies) dus pony kan daar overheen met zijn/haar hoofd. Paarden gaan doorgaans hele dagen naar buiten, dus de stal is voornamelijk voor in de nacht.

Ik dacht zelf dat het voor maximaal een c pony wel een geschikte stal is, maar nu krijg ik de vraag van iemand voor een kleine e pony.

zou dit gaan passen en comfortabel genoeg zijn voor dit paardje?

pensioenplek vol-pension voor pony of klein paard:
https://www.bokt.nl/markt/ad/526472/pen ... eschikbaar
don't bite the hand that feeds you

Beemsterkaas

Re: afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:44

Ik vind het net te krap, maar ik denk dat er genoeg stallen zijn die het wel zouden doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:56

Als 2,25 de smalste maat is dan daar de helft van dan heb je de schofthoogte voor een passend paard/pony.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:59

Ik vind het erg krap vanwege de beperkte breedte. Een e-pony zal zijn hals moeten buigen om te kunnen draaien.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:00

De minimale paardenbox maat voor paarden is 10 m² en voor pony’s kleiner dan 1,56 meter (2x stokmaat)².
Met jouw staloppervlakte van 7,87 zou je een pony van 1.40 in mogen zetten volgens deze regels.

Of je het wil, is wat anders

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:05

Ik vind 2.25 echt te smal voor een E pony, C zou bij mij ook de max zijn. Ook voor de nacht. Straks heb je ze vast liggen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:13

Qua vierkante meters an sich geen probleem, maar het is de verhouding die het hem doet. Die 2.25 is te krap, ik zou echt bang zijn voor vastliggen inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:48

saarie schreef:
Qua vierkante meters an sich geen probleem, maar het is de verhouding die het hem doet. Die 2.25 is te krap, ik zou echt bang zijn voor vastliggen inderdaad.

Dit. Zou mijn voorkeur zeker niet hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:55

Vastliggen kan ook gebeuren in een grote stal. Mijn shet heeft weleens in een 3x3 vastgelegen. Deed de staldeur open en keek zo tegen haar buik aan :)
Er lag daar niet eens bedding.

Een te smalle stal is gewoon slecht voor de benen/heupen omdat het dier niet
fatsoenlijk kan draaien.
Die 10m2 is een domme maatvoering; alle zijden minimaal 2x de schofthoogte was logischer geweest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:09

Ik vind 2.25 te krap. Maar zie hier dat het ook wel uitmaakt waar de deur zit, waar ze contact maken met andere paarden, je water, hooi etc.

We hebben voor de quarters 3x3 en 3x5 op een rij. Ik heb wat gewisseld, maar ze gaan in alle 3 de stallen anders liggen. De stallen zijn uit nood gemaakt en we willen nieuwbouw. Ze gaan er laat in, rond 22:00/00:00 en komen er rond half 7 weer uit. Toch vind ik de stallen echt te klein. Als ze staan te eten uit de hooibak, lijkt er zat ruimte. Ze liggen er ook in, maar de jongste wil wel galopperen in zijn slaap en dan hoor ik hem wel tegen de muur aan bonken.

Mijn ruin heeft juist in de stal van 3x5 vast gelegen. Was wel mijn schuld dat met nieuw vlas het te hoog in het midden was. Nu staat de zus er om te bevallen en zou ik ook liever een metertje meer willen dan 3, maar dat is een andere situatie.

Wat ik wel echt een groot verschil vind, is dat ze ( ongeacht wie daar staat ) de stal van 3x5 een stuk schoner houden. Daar lopen ze echt naar de hoek om te mesten.
Mn jongste probeert dat ook in 3x3, maar er wordt ook wat door de stal gelopen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:12

Oei dat zou ik veel te krap vinden! Ik heb boxen van 3,5 x 4m en heb er weleens een door tweeën gedeeld (met een laag tussenschot) zodat ik twee pony jaarlingen (A maatje ~1,1m schoft) in 1 box gescheiden kon houden. Dus dan waren het boxen van 3,5x 2 meter. Dat vond ik nog net passen om comfortabel voor ze in te staan en liggen, en dan gebruik ik de boxen in principe maar 2 tot 4 uurtjes om ze te voeren. Dus dit zou ik zeker niet doen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:50

superpony schreef:
Ik vind 2.25 te krap. Maar zie hier dat het ook wel uitmaakt waar de deur zit, waar ze contact maken met andere paarden, je water, hooi etc.

We hebben voor de quarters 3x3 en 3x5 op een rij. Ik heb wat gewisseld, maar ze gaan in alle 3 de stallen anders liggen. De stallen zijn uit nood gemaakt en we willen nieuwbouw. Ze gaan er laat in, rond 22:00/00:00 en komen er rond half 7 weer uit. Toch vind ik de stallen echt te klein. Als ze staan te eten uit de hooibak, lijkt er zat ruimte. Ze liggen er ook in, maar de jongste wil wel galopperen in zijn slaap en dan hoor ik hem wel tegen de muur aan bonken.

Mijn ruin heeft juist in de stal van 3x5 vast gelegen. Was wel mijn schuld dat met nieuw vlas het te hoog in het midden was. Nu staat de zus er om te bevallen en zou ik ook liever een metertje meer willen dan 3, maar dat is een andere situatie.

Wat ik wel echt een groot verschil vind, is dat ze ( ongeacht wie daar staat ) de stal van 3x5 een stuk schoner houden. Daar lopen ze echt naar de hoek om te mesten.
Mn jongste probeert dat ook in 3x3, maar er wordt ook wat door de stal gelopen.

Natuurlijk kan dat ook gebeuren, maar de kans dat je paard komt vast te zitten in een te kleine stal is een stuk groter natuurlijk, en als je dat risico niet hoeft te lopen zou ik het zeker niet doen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:55

Mij is juist verteld dat een grotere stal daarop meer risico geeft.
Kleinere stal gaat een paard liggen. In een grotere meer kans op rollen en daardoor vast liggen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:04

BarbaLala schreef:
Natuurlijk kan dat ook gebeuren, maar de kans dat je paard komt vast te zitten in een te kleine stal is een stuk groter natuurlijk, en als je dat risico niet hoeft te lopen zou ik het zeker niet doen.

Ik zegt ook dat ik 2,25 te klein vind.

En ja, vastliggen kan altijd gebeuren. Ik schrijf ook dat het mijn schuld was. Is namelijk verder nog nooit gebeurt.

Ze rollen hier nooit in de stallen, maar lopen vrijwel altijd buiten, dus rollen daar. Hooguit dat ze zeiknat binnenkomen, dat ze weleens kort rollen, maar dan sta ik er nog bij als ze net binnenkomen.

Met 2.25 gaat het er ook om hoe de stal ingedeeld is en je paard echt languit plat kan. Zoals m'n jonike soms gaat liggen is 3x3 al echt krap en hij is net gemeten op 1.48m.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:12

@superpony hier heeft een quarter zich vastgerold in 3x3.5m, een stuk kleiner dan jouw stal dus, ik ben dus niet zeker of het veel met afmeting heeft te maken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:20

DuoPenotti schreef:
Mij is juist verteld dat een grotere stal daarop meer risico geeft.
Kleinere stal gaat een paard liggen. In een grotere meer kans op rollen en daardoor vast liggen.

Zo heb ik het ook altijd “geleerd”. Stal moet passen bij het paard. Als ze overdag lekker buiten staan, komen ze daar wel aan rollen toe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 17:27

bedankt voor alle adviezen. Ik wacht nog even af of er een kleinere pony langskomt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:29

Jou stal. Jou eisen.

:j

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:40

Ja gewoon lekker je tijd nemen.

Het is een goede tijd, er zijn meer mensen op zoek naar pensionstalling dan dat er plekken zijn.
Kleine pony's komen iets minder frequent langs maar ze zijn er zeker wel!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 17:47

en als het niet lukt dan kan ik er altijd zelf eentje kopen haha :+ O:)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:08

Als je die optie hebt zou ik eerder dat doen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:17

Beemsterkaas schreef:
@superpony hier heeft een quarter zich vastgerold in 3x3.5m, een stuk kleiner dan jouw stal dus, ik ben dus niet zeker of het veel met afmeting heeft te maken.

In de 3x5 heeft de ruin zich vastgerold, maar ik gaf al aan dat dit ook wel mijn schuld was en nooit meer is voorgekomen.
Het is nu de stal van de drachtige merrie, maar de vorige bevalling vond ik de 3 meter echt net aan en die 5 meter hadden we eigenlijk niet echt iets aan. Maar gaat nu niet om bevallen.

De andere stallen zijn 3x3. Maar ook voor quarters ( die van ons zijn 1,45m tm 1.48m ) vind ik dat echt wel krap. Als ze staan te eten uit de hoekbak hooi lijkt het heel wat, maar liggend valt het me echt tegen.

Ik hoor mn jonkie dus 's nachts weleens en als ik ga kijken, ligt hij soms te galopperen en raakt dan wel de wand.

2,25 is ondanks een evt totaal m2 gewoon echt heel kort. Onze shetjes hebben dat ongeveer op 5,5 meter samen.

Ik gaf ook al meermaals aan, dat de indeling ook echt uitmaakt. Bij ons blijven de voerbakken bijv nooit in de stallen hangen en hooi is in de hoek achter een rubberen mat, dus geeft ook nog iets mee.

Ik had de stallen uit nood en ze staan er echt alleen 's nachts in, maar als je paarden langer op stal staan, zullen ze misschien ook vaker gaan liggen. Hangt er ook vanaf hoe ze buiten staan. Alleen, in ene stabiele of een onrustige kudde, is er veel te eten en binnen niet of weinig etc etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:22

DuoPenotti schreef:
Jou stal. Jou eisen.

:j

+ 2 w’s. :+

Inderdaad, mee eens. Het is jouw stal dus jij bepaalt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:46

superpony schreef:
Beemsterkaas schreef:

In de 3x5 heeft de ruin zich vastgerold, maar ik gaf al aan dat dit ook wel mijn schuld was en nooit meer is voorgekomen.
Het is nu de stal van de drachtige merrie, maar de vorige bevalling vond ik de 3 meter echt net aan en die 5 meter hadden we eigenlijk niet echt iets aan. Maar gaat nu niet om bevallen.

De andere stallen zijn 3x3. Maar ook voor quarters ( die van ons zijn 1,45m tm 1.48m ) vind ik dat echt wel krap. Als ze staan te eten uit de hoekbak hooi lijkt het heel wat, maar liggend valt het me echt tegen.

Ik hoor mn jonkie dus 's nachts weleens en als ik ga kijken, ligt hij soms te galopperen en raakt dan wel de wand.

2,25 is ondanks een evt totaal m2 gewoon echt heel kort. Onze shetjes hebben dat ongeveer op 5,5 meter samen.

Ik gaf ook al meermaals aan, dat de indeling ook echt uitmaakt. Bij ons blijven de voerbakken bijv nooit in de stallen hangen en hooi is in de hoek achter een rubberen mat, dus geeft ook nog iets mee.

Ik had de stallen uit nood en ze staan er echt alleen 's nachts in, maar als je paarden langer op stal staan, zullen ze misschien ook vaker gaan liggen. Hangt er ook vanaf hoe ze buiten staan. Alleen, in ene stabiele of een onrustige kudde, is er veel te eten en binnen niet of weinig etc etc.

Het was geen aanval :)
Gewoon vertellen dat ik hetzelfde heb meegemaakt met een kleiner formaat stal. Kan iedereen overkomen, is gewoon pech.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:53

juval schreef:
bedankt voor alle adviezen. Ik wacht nog even af of er een kleinere pony langskomt :)

Goed besluit. Ik vind de stal te klein, mijn D pony heeft ooit 3 weken op 2,75 x 2,75 gestaan, en dat vond hij veel te klein. Ging ook niet liggen.
Op de volgende pensionstal met ruime stallen kreeg ik eind van de dag al een foto dat hij heerlijk lag.

Over de IJssel