voortuig aanschaffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

voortuig aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 14:02

Wij zitten, zoals zovelen, met een vervelend zadelprobleem. Rocky heeft een hele moeilijke rug. In de 4 jaar dat we hem hebben heeft hij al 3 zadels versleten. Het eerste zadel hadden we al liggen en daarvan was de boom duidelijk te smal.
Het tweede zadel kwam uit een winkel waar ze heel veel zadels hebben. Na 2 uur passen (van het goedkoopste kartonnen zadel tot de duurste stübben), hebben we het zadel gekocht dat het beste pastte van heel de winkel. Het sloot goed aan, drukte nergens, maar de lepel lag iets te laag. Volgens de verkoper (waarin we veel vertrouwen hebben), volstond het zadel en zou iets beters vinden voor een redelijke prijs niet realistisch zijn.
Het derde zadel is een stübben die ik van mijn tante heb. Dat lag raar genoeg nog net iets beter dan het speciaal voor hem gekochte zadel en we zijn met paard en zadel naar een zadelmaker gegaan om het te laten heropvullen naar de vorm zijn rug. Dit zadel ligt echt goed (we hebben het al aan verschillende 'deskundigen' gevraagd). Het verdeelt de druk goed. Maar ook hier ligt de lepel niet 100% goed. Hij ligt geen inch hoger dan de voorboom, maar wel iets hoger. Het beste wat we tot nu toe al gevonden hebben.
Hiermee hebben we onze zoektocht dan ook beëindigd. Voor ons volstaat dit zadel, temeer dat dit paardje slechts zelden bereden wordt (1 keer per week of 1 keer om de twee weken), en het loopt er goed onder (bij het eerste zadel, dat niet pastte kreeg ik groot protest).

Maar het zadel wil wel eens naar achteren schuiven (zeker als ik met een gel rijd, zonder gel is dit tot een minimum beperkt). Ik denk dat dit bijna niet te vermijden is, gezien ons paardje zo'n hoge schoft heeft. Nu is mijn vraag: zou ik een voortuig aanschaffen, en welk soort? Ik heb hier al zoveel meningen over gehoord dat ik het echt niet meer weet. Ik kan natuurlijk ook wel de gel thuislaten. Wat raden jullie mij aan?

Ik hoop dat voor jullie ook duidelijk is dat weer een nieuw zadel kopen, niet binnen de mogelijkheden ligt. We zijn helemaal niet zeker hoe lang het paardje nog bereden kan worden (hij heeft soms last aan een van zijn benen) en met die onzekerheid en gezien het feit dat hij nog maar af en toe recreatief bereden wordt, wil ik geen te grote investeringen doen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:00

jouw grootste probleem is denk ik dat je geen goede zadelmaker hebt getroffen !
Bijna alle zadels kunnen op maat gemaakt worden voor elk paard ! m.a.w. je kiest een zadel dat JIJ lekker vindt zitten, en een goede zadelmaker maakt dat op maat voor jouw paard.
Ik heb vorig jaar bij een goede zadelmaker 2 nieuwe zadels gekocht, 1 stubben en wintect pro IsabelleW. beide zadels zijn op maat gemaakt voor mijn paarden, en dan bedoel ik niet alleen de keuze van boom, maar de opvulling onder je "kont" en de zweetbladen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 19:12

Hmmm... ik weet het niet goed. Aan de boom kon volgens mij niet zoveel gedaan worden. Het zadel is al erg oud en ik denk niet dat de boom zomaar verwisselbaar was. Maar dat was ook niet nodig, want met de breedte zat het wel goed.

De zadelmaker heeft een stukje vulling vanvoor eruit gehaald en vanachter opgehoogd. Hij zei zelf dat het allemaal maar een stukje zou schelen, maar toch iets...
kortom: nu weet ik ook niet meer wat ik ervan moet denken Knipoog .

Voor mij zat het zadel erg goed (was nog geen stübben gewoon Lachen ), maar de aanspassingen die ik heb laten uitvoeren waren inderdaad uitstluitend voor het comfort van het paard bedoeld.