Hoe komen veel tinkers uit Ierland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe komen veel tinkers uit Ierland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 14:43

Deze vraag stel ik omdat mijn verzorgpony afgelopen augustus van Ierland naar Nederland is gekomen. Ze kon eignelijk nog niets.
Nu gaat het al wel een stukje beter maar volgens mij heeft ze al best veel meegemaakt.
Wat erg opvalt is dat ze bang is voor mannen. Ik heb een beetje vertrouwen van ahar gekregen en ik kan steeds meer met haar doen maar de eigenaar moet heeel langzaam te werk gaan want ze kijkt super wantrouwend naar hem. Ook toen de buurman daar even langs kwam en brenda aaide ging ze hangen.

Maar hoe komen die Tinkers uit Ierland naar Nederland? Het kan zijn dat ze daardoor wantrouwend is geworden. Ik heb geen idee wat er met haar gebeurd is voordat ik haar ging verzorgen en ben daar wel heel erg benieuwd naar ookal kan niemand van jullie precies zeggen wat brenda heeft meegemaakt natuurlijk maar misschien de manier waarop.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:46

Uiteindelijk blijft het gissen. Niet alle importeurs behandelen de tinker slecht. De tinkers worden in containers geladen en op de boot gezet. Zo'n boottoch duurt een paar dagen. Het is bekend dat er vaak nog even snel bekapt word, paard omgooien en snel die hoeven doen. Weet je ook gelijk waarom de hoefsmid zo eng is.
Hengsten worden nog snel even gecastreerd, en staan dus ook samen met merries. Daarom zijn er zoveel merries drachtig als ze geimporteerd zijn.
Weet je door welke stal ze geïmporteerd is?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:49

Yorghos is door de handelaar waar hij vandaan kwam op de paardenmarkt gekocht, samen met een heel stel anderen. Hij is in een container geladen en met de boot naar Nederland gekomen. Ik geloof dat die reis 2 dagen heeft geduurt.
Vanaf de haven is hij op een vrachtwagen geladen en is toen na een paar uur afgeleverd bij de handelaar.
Yorghos was op zich helemaal niet wantrouwend. Vanaf het begin was hij erg gemakkelijk in de omgang. Alleen mocht ik een hele tijd niet aan zijn hoeven komen. Toen ik dat na weken oefenen eindelijk mocht, schrok ik wel.
Yorghos was net 2,5 jaar oud en hij had al tot op de draad versleten ijzers onder...

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:56

In wales lopen ook grote kuddes bonte cobs rond. 20 per weiland is geen uitzondering, en dan staan er echt weilanden vol... Scheve mond

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:25

worden gekocht, klaargemaakt voor de reis)dus eventueel bekappen etc en eventueel gecastreerd)ook niet altijd'
worden in speciale vee containers geladen en gaan met de boot over
meeste komen van een weiland af en kennen nog niets of komen van de markt, voor de dieren die nog helemaal niets gewend zijn is de overtocht en de handelingen die daarbij komen kijken
erg indrukwekkend en zullen daardoor wantrouwend zijn of angstig