rijden van huis naar manege, lessen en weer terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:40

ik doe dat ook naar manege en weer terug alleen dan wel 1/3 ervan ik moet ongeveer 2 km afleggen misschien iets meer...

daar doen we een kwartier over Haha!
het is wel te doen...
als de weg waarlangs je moet maar geen racebaan is Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:50

Als ik naar onze groepsles gaan, ga ik ook te paard. Ik ga dwars door het land heen, en het duurt zo'n 15 minuten.
Ik ben een mooi weer rijder, dus met slecht weer kom ik niet Haha!...

Het is dus best te doen. Gewoon lekker rustig heen en weer rijden...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:31

Het is wel te doen maar denk er wel aan dat je toch wel een uur onderweg bent als je alleen stapt.. Als de pony een goede conditie heeft dan zou je het wel kunnen doen..

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:07

heb je mogelijk heid tot tyrailer met slecht weer?
want ik denk niet dat je dochter en de pony zeer enthousiast zullen zijn om na een zware les naar buiten te gaan in de gietende regen/ strom
en je zadel en leder zal er ook niet blijmee zijn Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:11

Wij gingen vroeger altijd, door weer en wind, naar de les op de vereniging. Dat was 45 minuten heen en 45 minuten weer terug. Prima te doen, zijn ze tenminste lekker uitgestapt als je thuiskomt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:44

dutske schreef:
heb je mogelijk heid tot tyrailer met slecht weer?
want ik denk niet dat je dochter en de pony zeer enthousiast zullen zijn om na een zware les naar buiten te gaan in de gietende regen/ strom
en je zadel en leder zal er ook niet blijmee zijn Haha!

Daarna even invetten en je hebt nergens last van, en zo vaak komt het niet voor dat het echt extreem slecht weer is dat je niet op pad kan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:43

Ik heb het ook een winter zo gedaan. Ik deed er op de heenweg ongeveer een uur over, dan een uur een flink pittige les en daarna terug in 45 minuten. Op de terugweg ging het altijd iets sneller en ik draafde dan ook nog wat kleine stukjes.
Het kan best. Ik reed dan als het slecht weer was in hele dikke kleren met een waterdichte jas. Mijn paard had dan haar winterdeken op, waar ik dan bovenop zat, dus zij bleef ook droog. Dat is wel belangrijk denk ik, dat ze niet zo bezweet "bloot" de koude in moeten. (ook voor je dochter, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:59

je kan ook altijd gewoon lang van te voren naar de manege gaan, dan het paard daar ff laten uitrusten in een box en dan pas goed rijden... daarna (want in de les stap je ook uit) weer even pauze voordat je terug gaat rijden. Moet te doen zijn! OK dan! ken ook veel mensen bij ons op de manege die het zo doen, en hun paarden zien er prima uit *LOL*

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:42

Zo deden wij dat vroeger altijd. Was wel een km minder, maar wel in het bos, dus heuvel op, heuvel af.

Mijn arabiertje kon het heel erg makkelijk volhouden.
Die was juist wel fijn in de les als ze al wat energie kwijt was.
De A-pony van mijn zusje was vaak best moe als ze weer thuis aankwam.

Ik zou het gewoon proberen. Het nadeel is gewoon dat je er veel tijd mee kwijt bent en dat een langzaam rij-tempo best koud kan zijn met slecht weer.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:56

6 Km is toch best ver, en in haar eentje over verlaten landweggetjes, zie je dat tegenwoordig nog wel zitten?

Als de pony een beetje een conditie heeft is het vast wel te doen, je moet er wel rekening mee houden dat je voor een avondje les al 3 uur minimaal moet inplannen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 23:37

Oh, ik zou haar ook zeker niet in haar eentje laten gaan. Mijn man of ik in de buurt met fiets, of een tijdje later erachteraan met auto en evt. dat ik terug rijd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:50

bij ons gingen we altijd met een groepje naar de bak toe, en dan fietse er altijd minstens 1 ouder mee, ook waren we altijd compleet verlicht(we lessen alleen binnen in de winter en ja dan is t al vroeg donker)
zag er volgens mij wel echt geweldig uit een groep pony's vol met lampjes en reflectors enzo!
we moeten heel het stuk langs een geote drukke weg waar ze hard rijden, maar er zit een fietspad naast dus is t best veilig, zolang ze rustig op t fietspad blijven lopen Knipoog
wij waren altijd 2,5 uur bezig met heen&terug rijden en de les zelf, en dan nog het poetsen en op en afzedelen erbij dan gaat t al snel richting 3 3,5 uur, en dat deden we 2x per week, ook in de vrieskoud of een regebui
tsja boerendorpje he, veewagen voor de ponys en dus had niemand ene trailer.

nu bij de paarden gaat t stukken sneller nu we gewoon een trailer hebben en met de trailer overal naar toe gaan, maar toch had het wel iets hoor, t paard naar de les!

nu stap ik ook nog weleens terug naar huis na de les, is goed voor ze, lekker uitstappen over het harde

succes trouwens met je zoektocht naar een pony, wel foto'splaatsen als je er een hebt gevonden!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 00:17

Jazeker ga ik dan foto's plaatsen! Ik wil zowieso al langer mijn profiel eens ingevuld hebben maar daar horen foto's bij. Alleen ik weet niet hoe!:o Mijn man schijnt er verstand van te hebben maar heeft geen tijd Boos! Maar voorlopig zijn we ff bezig om de wei op orde te maken. Btw als iemand een leuk paardje e-pony weet, laat dan ff weten?+:)+

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:24

ik hoef maar een kleine kilometer te lopen en daar doe ik al 10 minuten over. dat is wel te doen maar ik vind het zo zonde dat ik er elke dag al extra tijd aan kwijt ben. Maar als je het doet zorg dan wel voor een goed uitrijdeken want het kan 'best kou zijn zo als ie bezweet uit een binnebak komt. Verder moeten wij altijd s'avonds langs de weg. dan zorgen wij ook voor voldoende verlichting en reflecterende dingen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:11

10 minuten rijden? Het lijkt me alleen maar een goede warming up/cooling down....
Zoals zovelen heb ik het ook gedaan vroeger, ik reed een pony die ong 4 km buiten het dorp stond. De les was in een bak, ook ong 2 km buiten het dorp, maar dan wel aan de andere kant Clown
Daar reed ik ongeveer een half uur over, stap draf en galop (hele brede berm, jeugdige roekeloosheid Schijnheilig ). En in de winter gingen we met de hele club naar een buurdorp omdat wij geen binnenbak hadden (nostalgie.. Haha! ). Dat was een uur rijden (plus dat half uur om bij het verzamelpunt te komen). Maar dat was dan alleen stap en draf (zelfs de allerkleinsten gingen mee in de groep).
Daar in de manege werden 3 lessen gegeven, je reed 1 van de 3 mee, de andere uren stonden de pony's in stands. En dan weer terug met z'n allen.
Daar was je dus de halve dag mee bezig.

Zorg in de winter inderdaad voor goede verlichting, mensen onderschatten hoe zichtbaar je bent als ruiter.