Beoordeling verzorging wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 09:13

Ik vraag me af hoe de beoordeling van de verzorging van ruiter en paard in elkaar zit. Laatst was ik namelijk naar een wedstrijd met een paard die nogal snel gespannen is. Als ik al begin met invlechten word ze al gespannen. Dus nu dacht ik, laat ik haar een keer niet invlechten en dus waren de manen gewoon netjes recht één kant op (als je in het proevenboekje kijkt, mag dat gewoon).
Normaal krijg ik voor de verzorging een 7 of 8, nu alleen door het niet invlechten een 5! Het gaat me echt niet om de punten hoor, maar de beoordeling is zo toch niet echt eenduidig.
Ik vraag me dus af hoe ze punten. Stel, je begint bij een 10 en elke keer haal je daar een punt af als je iets mist in de verzorging, dan kan je volgens mij nooit zo laag komen.
Sterker nog, waarom krijgt een ieder eigenlijk die alles goed en netjes verzorgd heeft, ruiter en paard, geen 10!


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:38

Laatst heb ik bij de jaarlijkse gemeente/club kampioenschappen bij ons in Hattem geschreven (bij de jury in de auto de punten en het commentaar voor een proef noteren).
Je ziet dan goe dhet verschil tussen hoe de mensen hun paard getoiletteerd hebben en welk wedstrijdtenue ze aanhebben. En je leert ook welk cijfer de jury ongeveer geeft als je wel/niet hebt ingevlochten.
Volgens mij hebben ze ook duidelijk de voorkeur voor ingevlochten manen. Hoewel er natuurlijk in het boekje staat dat dat niet perse hoeft. Misschien toch gewoon een kwestie van smaak van de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:51

Ik heb dat puntje op het protocol ook nooit goed begrepen. Kijk, dat je minder punten krijgt als je paard nog onder de bagger de ring inkomt vind ik normaal, maar ik heb zelfs wel eens aftrek gehad omdat ik geen handschoentjes aanhad.....

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:04

Vlechten staat voorgeschreven in het reglement..
(in het blauwe boekje) Ik weet niet of het ook in het proevenboekje vermeld staat...

En als je met rij-jasje rijdt, ben je ook verplicht om met handschoentjes te rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:07

Dus dan moet ik maar zonder rijjasje gaan rijden omdat ik geen handschoentjes aankan???? Vreemd hoor... Verward

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:25

Kijk maar in het reglement... ik kan er ook niets aan doen...

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:28

[quote]
Op 2001-10-12 11:38, schreef * Ellen *:

Laatst heb ik bij de jaarlijkse gemeente/club kampioenschappen bij ons in Hattem geschreven (bij de jury in de auto de punten en het commentaar voor een proef noteren).
Je ziet dan goe dhet verschil tussen hoe de mensen hun paard getoiletteerd hebben en welk wedstrijdtenue ze aanhebben. En je leert ook welk cijfer de jury ongeveer geeft als je wel/niet hebt ingevlochten.
Volgens mij hebben ze ook duidelijk de voorkeur voor ingevlochten manen. Hoewel er natuurlijk in het boekje staat dat dat niet perse hoeft. Misschien toch gewoon een kwestie van smaak van de jury.


ik denk dat het ook wel degelijk aan de smaak van de jury ligt. toen ik zelf nog geen paard had ging ik vaak met een vriendin mee naar concours en deed ik ook vaak schrijven. je merkt dan heel goed dat de ene jury anders beoordeeld dan de andere.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:35

Natuurlijk is het de smaak van de jury... maar wat niet in een proef?????

De ene jury geeft een 6 als hij het goed vindt, een ander een 7, weer een ander een 8 en sommigen zelfs een 9....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:37

Citaat:
Vlechten staat voorgeschreven in het reglement.(in het blauwe boekje) Ik weet niet of het ook in het proevenboekje vermeld staat...


In het proevenboekje staat dat de manen netjes naar één kant los mogen hangen. Er staat niets bij over voorkeur. Ik heb het proevenboekje hier niet bij de hand, maar ik weet zeker dat het er in staat. Heb het laatst namelijk opgezocht voor een vriendin (die geen verstand heeft van paarden). Zij vroeg me of het verplicht was om te vlechten of dat je de manen ook netjes mocht kammen. En ja, dat mag dus. Raar dat het in het reglement dan blijkbaar anders staat dan in het boekje. Persoonlijk vind ik vlechten ook netter, maar om dan meteen een 5 te geven vind ik raar. Blijkbaar toch een kwestie van smaak van de jury.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:37

Toch vind ik dat een jury je dan even bij zich moet roepen om even te vragen waarom.... Bovendien, als een jury goed uit z'n doppen kijkt ziet 'ie wel waarom ik geen handschoenen draag...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:41

Ik merk trouwens dat ik met mijn vos minder snel achten scoor dan met mijn vorige donkere paard,
terwijl die vos veel fijnere manen heeft en dus veel netter is ingevlochten!
En ik heb sinds ik die vos heb ook het kalk uitgevonden dus hij heeft altijd spierwitte benen en bled, terwijl ik die donker zijn benen lang niet latijd waste.

_________________
"Alle kleine beetjes helpen", zei de vlieg en plaste in de zee.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-10-12 12:50 ]</font>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:49

Ik ging vroeger toen ik 11 jaar was vaak mee met een jury om te schrijven tijdens een wedstrijd. En die zei altijd als een paard er gewoon netjes uitziet en ruiter ook geef ik standaard een 8. Dus er moest wel iets heel ergs vreemds met de verzorging. ik denk dat de meeste jruys het zo doen niet kijken van...hmmm wat voor leur is het paard, hoe dik/dun is de ruiter, hebben ze wel dure merken etc..
Nheu geloof ik niet.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:49

Op iedere regel zijn natuurlijk uitzonderingen...
Ik ben zelf jury en laat gewoon mijn gezond verstand (voor zover ik dat heb) werken...
Iemand met een spierwitte schimmel heeft er waarschijnlijk meer werk aan gehad dan iemand met een bruine met weinig aftekeningen...

Een netjes getoiletteerd paard, keurig schoon harnachement (en goed onderhouden, dus geen rafels etc.) plus een netjes verzorgde ruiter/amazone geeft bij mij samen een goed punt...
Ik kijk dus naar meerdere dingen..

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:27

Citaat:
Op 2001-10-12 12:37, schreef Sonja:
Toch vind ik dat een jury je dan even bij zich moet roepen om even te vragen waarom.... Bovendien, als een jury goed uit z'n doppen kijkt ziet 'ie wel waarom ik geen handschoenen draag...



Mischien een rare vraag; waarom rijd jij dan zonder handshcoenen?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:54

Tja handschoentjes zijn verplicht. je kunt er zelfs door de ring uitgestuurd worden. heb het al eens meegemaakt. (niet ik gelukkig)

Saskia. Mijn schoonzus had ook een keer niet ingevlochten. haar paardje was de dag ervoor kreupel en ze dacht dat ze niet meekon. Zondags dus toch maar mistral meegenomen en waarachtih hij liep rad. Niet helemaal maar de jury vond dat ze best mee mocht rijden.(van te voren overlegt)

ze had gewoon een zeven voor verzorging en die had ik ook. Ik werd eerste trouwens en zei tweede. Was wel leuk. Riepen ze ook om. De zusjes van de kimmenade. Haha!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:58

Toch is het niet eerlijk, als je gewoon door duidelijke en objectief toetsbare omstandigheden geen handschoenen aan kunt. En als ik van te voren aan de jury aangeef wat het probleem is, win ik gegarandeerd, want dat vrouwtje.... Misselijk !

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:05

in het dressuurboekje staat de volgorde van voorkeur voor presentatie, waarbij ingevlochten bvenaan staat, gevolgd door 2 andere dingen die ik niet uit mijn hoofd weet. Los MAG dus wel maar ingevlochten heeft de voorkeur (en waarschijnlijk dus meer punten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:06

Allemaal een Fjord kopen! *LOL*

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:14

Als jij vantevoren aangeeft wat het probleem is, en het is duidelijk te zien, dan is het gewoon een druif van een jury als hij/zij je daarom een minder punt geeft....
Maar ja, (zucht) je hebt jury's... Ik tref ze zelf ook wel eens helaas.... dan vraag ik me af waarom zij zitten te jureren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:31

Maar dan word je voorgetrokken en rij je meer punten dan je verdient, is mijn bevinding... Misselijk

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:38

ja handschoentjes moeten nu eenmaal.
maar van mij hoef je er zonder handschoentjes niet uitgestuurd te worden.
vind het eigenlijk net zo iets als bijvoorbeeld een rutier met een mega kromme rug. jury kan ook niet ruiken dat jij bijvoorbeeld een vergroeiing hebt waardoor je niet recht kan zitten. en daardoor zla je misschien wel minpunten krijgen over de houding en de zit.
vind dit topic in zeker mate gelijk aan die over de nondressuurrassen. want ook al rij je met een tinker en strekt die niet zo mooi uit als een wpn'er je moet de puntjes die je ermee verliest op andere punten rijden. dus ook als jij niet zulke mooi ingevlochten manen hebt. of geen zin om daar wat aan te doen. die punten moet je dan halen op en ander punt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:40

Hmmm... dat is natuurlijk ook niet de bedoeling (is wel een keertje leuk... Haha! )

Sja...ik probeer te beoordelen wat ik zie in de ring.. en ik weet uit ervaring dat het soms heel moeilijk is om je echt tot de "feiten"(= getoonde oefeningen) te beperken..

En jury's zijn tenslotte ook maar mensen....

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 19:23

Sonja, volgens mij kan je onheffing aanvragen bij de bond waar je wedstrijden rijdt. Dan komt er een aantekening op je startkaart en kan je starten zonder handschoenen. Hier in de buurt was een meisje die met een riempje aan haar beugel reed, omdat ze om de een of andere reden geen controle over dat been had. Een aantekening op haar startkaart zorgde ervoor dat ze (bijna) nooit commentaar kreeg. Je kan het in elk geval proberen. Verder vlecht ik wel altijd in, ik vind dat getut wel prettig en Marlou gelukkig ook.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 19:30

het punt dat je krijgt voor de verzorging is volkomen willekeurig. heb een keer 2 proeven meegerden op dezelfde pony. dezelfde jury enzo. had de eerste keer een 7 de tweede proef een 8!
't is maar net hoe hun pet staat.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 20:08

één troost. Vanaf de M krijg je geen punten meer voor de verzorging. Dus dan maakt het niet meer uit of je wel of niet invlecht.

Stralend de dag door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers