(Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

(Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 08:30

Hoi hoi,

Ik heb de volgende situatie.

In oktober vorig jaar heb ik 6000m2 maisveld om laten bouwen naar weide.
Het is toen ingezaaid en er staat nu gras op.
Ik heb het vorige maand een keer bemest (kunstmest) omdat het gras wat geler werd en zichtbaar wat kon gebruiken.
Het gras knapte ervan op.
Toen het zo’n 25 cm was heb ik het laten maaien/mülchen (gemaaide gras laten liggen).
Het gras begint al echt meer op een wei te lijken.

Over een aantal weken komen de 2 paarden aan huis en gaan ze dus op deze wei.
Het is misschien vrij veel gras voor hen samen?
(Volgende week wordt de 2e wei van 4000m2 ingezaaid (kon niet eerder ivm nattigheid/bereikbaarheid), maar die kan dan mooi heel de zomer groeien. Volgend jaar dus 10.000m2 wei voor 2 paarden)

Ik wil die 6000m2 gaan verdelen in bijvoorbeeld 4 vakken.
En dan óf in die vakken aan strookbegrazing doen, of weidegang opbouwen met een X-aantal uren per dag.
(Paarden lopen nu ook met strookbegrazing 24/7)
‘S nachts wil ik ze sowieso op de paddock zetten met arm hooi.
Dit ga ik ervaren en dan kijken wat het beste werkt.

Maar ik vraag me dus af of dit nieuwe gras anders is qua voedingswaarde dan een wei die al jaren bestaat?

Er zijn nog wat dunnere plekken in het gras (en je ziet ook echt nog de rijtjes van het inzaaien zeg maar), dus hooien is op dit moment geen optie.
Het is er te kort voor en daarnaast wil ik de paarden op de wei hebben in de zomer.

Iemand zei tegen me; als je teveel gras hebt, dan ga je gewoon maaien en zet je ze daarna op het gras. Zodat ze niet teveel binnen krijgen.

Maar dat klinkt voor mijn gevoel weer niet logisch met fructaan etc…

Spoiler:
Dus wat dit jaar te doen?

Maaien om het beperkt te houden en zo hopelijk ook sneller een dichtere grasmat te krijgen.
Dan kan ik komende jaren hooien overwegen.

Of gewoon laten groeien en als ze aan dat deel toe zijn, dan hebben ze gewoon langer gras om te eten.
(Kans is wel dat het gaat vallen en dan is zelf maaien wel lastiger)
Daarnaast heb ik de mogelijkheid om ze wat sneller in een nieuw vak te zetten en het voorgaande (nog niet volledig afgegeten vak) te maaien zodat het weer gelijk kan groeien.

Ik kan ook overal sproeien, dus groeien zal het wel.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:31

Ik zou gaan hooien. Zet een deel af waar ze op kunnen en de rest maaien. Als het eraf is kan je ze alsnog de hele wei geven.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: (Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:36

Ik heb 7300 m2 voor nu drie paarden. We hebben een track afgezet rondom en in het midden weilandjes gemaakt die je open en dicht kunt zetten. Leo kun je gedoseerd gras geven. We hebben net van de week de helft van die weitjes grmaaid omdat ze het met drie paarden niet bijhouden qua eten.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:39

belle_boef schreef:
Ik zou gaan hooien. Zet een deel af waar ze op kunnen en de rest maaien. Als het eraf is kan je ze alsnog de hele wei geven.

Nog beter: eerst maaien en hooien (het hele stuk) dan even laten aangroeien en dan de paarden erop.

Hierbij ga ik er vanuit dat de paarden gras gewend zijn.
Zo niet, zou ik ze op een zandpaddock eerst gras/hooi voeren en stukje bij beetje op het land. Begin met een uurtje en dan steeds wat langer, tot ze de hele dag erop kunnen.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:45

_Chantyyy schreef:
Er zijn nog wat dunnere plekken in het gras (en je ziet ook echt nog de rijtjes van het inzaaien zeg maar), dus hooien is op dit moment geen optie.


Júist hooien als je de zaairijtjes nog ziet. Hooien/maaien zorgt voor uitstoelen van het gras.
Paarden die grazen, grazen selectief, trekken op de ene plek het gras met wortel en al uit en laten het op een andere plek staan, waardoor je geen mooie dichte mat krijgt. Zeker de dunne plekken zullen nog dunner worden als je de paarden er op zou zetten.

En ja, dit gras zal voedzamer zijn. Niet omdat het jong gras is, maar omdat het op ex-maisland staat. Mais wordt altijd zwaar overbemest, en die mest zit echt nog wel een tijdje in de grond.
Is overigens geen probleem, want bemest gras is over het algemeen mooi eiwitrijk gras, en onbemest gras is eerder gestresst en daardoor vaak veel suikerhoudender.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: (Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:53

ik zou zeker maaien en eerst de grasmat dichter laten groeien want dat word anders binnen korte tijd vertrapt. de grond is ook nog wat zachter omdat het nog niet heel lang bewerkt is.
denk dat als je even wacht je er langer meer plezier van hebt in de toekomst..

en mocht je twijfelen over de kwaliteit van het gras als je hooit, je kan het ook gelijk er af laten halen door de loonwerker. hebben wij voorgaande jaren ook gedaan. ons nieuwe gras was toen ook ongeschikt als paardenhooi

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:36

Ibbel schreef:
_Chantyyy schreef:
Er zijn nog wat dunnere plekken in het gras (en je ziet ook echt nog de rijtjes van het inzaaien zeg maar), dus hooien is op dit moment geen optie.

En ja, dit gras zal voedzamer zijn. Niet omdat het jong gras is, maar omdat het op ex-maisland staat. Mais wordt altijd zwaar overbemest, en die mest zit echt nog wel een tijdje in de grond.
Is overigens geen probleem, want bemest gras is over het algemeen mooi eiwitrijk gras, en onbemest gras is eerder gestresst en daardoor vaak veel suikerhoudender.


Ah, thanks! Dat wist ik niet!

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:38

belle_boef schreef:
Ik zou gaan hooien. Zet een deel af waar ze op kunnen en de rest maaien. Als het eraf is kan je ze alsnog de hele wei geven.


Ja, maar als ik het gras nu aankijk, dan vraag ik me af of het geschikt is als hooi.
Het ziet er nog wat stug en niet (overal) perse heel lekker uit. (voor zover ik dat als mens kan beoordelen :D Ik eet nl. geen gras.)

En ik moet dan op zoek naar iemand die voor zo'n relatief klein stuk komt... (met kleinere machines)
Dan wordt het denk ik een kostbare actie voor relatief weinig hooi en waarvan het de vraag is of het al geschikt is als paardenhooi.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:41

Als je een mooi gesloten grasmat wil hebben? Aflaten grazen door een koppeltje schapen .Die trappen alles goed aan en vreten het gras af wat dan beter uistoeld.Er wordt niet voor niks gezecht dat schapen hebben goudenpootjes voor nieuw ingezaaid grasland.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:42

Popstra schreef:
ik zou zeker maaien en eerst de grasmat dichter laten groeien want dat word anders binnen korte tijd vertrapt. de grond is ook nog wat zachter omdat het nog niet heel lang bewerkt is.
denk dat als je even wacht je er langer meer plezier van hebt in de toekomst..

en mocht je twijfelen over de kwaliteit van het gras als je hooit, je kan het ook gelijk er af laten halen door de loonwerker. hebben wij voorgaande jaren ook gedaan. ons nieuwe gras was toen ook ongeschikt als paardenhooi


Ik ga het sowieso verdelen. Mochten ze het dan vertrappen, dan is er maar een relatief klein deel kapot, want dan laat ik ze niet in de andere stukken.
Volgend jaar heb ik sowieso teveel en ik wil sowieso 1 stuk voor de winter bewaren wat ze kapot mogen lopen, dus dat zou dan dat stuk kunnen worden.
Dat kapotte stuk krijgt dan daarna weer ruim de tijd om bij te trekken omdat ik ze dan weer kan omweiden.

Maar jullie nieuwe gras was dus ongeschikt als paardenhooi?
Kan een loonwerker dat meteen zien?
En komt hij het dan maaien en gaat het dan meteen in een opvangbak wat hij meeneemt?

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:45

pluisje88 schreef:
Ik heb 7300 m2 voor nu drie paarden. We hebben een track afgezet rondom en in het midden weilandjes gemaakt die je open en dicht kunt zetten. Leo kun je gedoseerd gras geven. We hebben net van de week de helft van die weitjes grmaaid omdat ze het met drie paarden niet bijhouden qua eten.


Kak.... bij mij gaan ze het met 2en dan zeker niet op krijgen.
Ik wil ook graag tracks en eilandjes in de toekomst, maar we moeten eerst verhuizen etc.
Dus dat wordt echt een jarenplan.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:48

mino1 schreef:
Als je een mooi gesloten grasmat wil hebben? Aflaten grazen door een koppeltje schapen .Die trappen alles goed aan en vreten het gras af wat dan beter uistoeld.Er wordt niet voor niks gezecht dat schapen hebben goudenpootjes voor nieuw ingezaaid grasland.


Ik had die schapen voor de winter in mijn hoofd. Want dat is ook goed tegen allerlei worminfecties en larveneitjes?

Maar in de zomer eten schapen ook gras natuurlijk.... :)* :+ 8-) 8)7
Gewoon totaal niet bij stil gestaan. Schapen zitten in mijn hoofd in afdeling winter. :+ :D

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Re: (Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:49

Maar goed: dat advies van "maaien want dan staat er minder en krijgen ze minder binnen" is wel/geen goed advies?

Bevat kort gras niet veel meer eiwitten en suikers dan lang gras?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:51

Ik heb hier circa 5.000 m2 gras voor 3 paarden. 1 Warmbloed, 1 volwassen koudbloed en 1 opgroeiende koudbloed. Het is teveel gras voor deze 3. En dat is al overjarig gras, het staat er al jaaaaren en we zaaien niet bij.
Als het een droge zomer is (en dus niet zo hard meer groeit gedurende de zomer) dan hebben ze het aan het einde van het graasseizoen wel aardig kort. Maar hebben we een nattere zomer dan is het echt heel veel teveel gras. De 5.000m2 is eigenlijk teveel voor begrazing, maar net te weinig om ook zelf hooi van te winnen. Wij kopen ons hooi in.

Jij beschrijft dat je dit jaar 6.000 m2 jong gras hebt voor 2 paarden. En volgend jaar zelfs 10.000m2. Dan heb je ook veel te veel gras voor enkel weidegang.

Als het mijn perceel was, dan zou ik een goede 6.000m2 gaan gebruiken voor hooiwinning. Dat stuk komen die paarden dan uitsluitend nog op als het hooiseizoen voorbij is. De resterende 4.000m2 zou ik indelen in 2 of 3 percelen waar ze dan om-en-om in kunnen om te grazen. Staat er heel veel gras (begin seizoen) dan zou ik binnen zo'n perceel strookbegrazing toepassen, dus elke dag een meter of 2-3 erbij.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 10:00

Dees schreef:
Ik heb hier circa 5.000 m2 gras voor 3 paarden. 1 Warmbloed, 1 volwassen koudbloed en 1 opgroeiende koudbloed. Het is teveel gras voor deze 3. En dat is al overjarig gras, het staat er al jaaaaren en we zaaien niet bij.
Als het een droge zomer is (en dus niet zo hard meer groeit gedurende de zomer) dan hebben ze het aan het einde van het graasseizoen wel aardig kort. Maar hebben we een nattere zomer dan is het echt heel veel teveel gras. De 5.000m2 is eigenlijk teveel voor begrazing, maar net te weinig om ook zelf hooi van te winnen. Wij kopen ons hooi in.

Jij beschrijft dat je dit jaar 6.000 m2 jong gras hebt voor 2 paarden. En volgend jaar zelfs 10.000m2. Dan heb je ook veel te veel gras voor enkel weidegang.

Als het mijn perceel was, dan zou ik een goede 6.000m2 gaan gebruiken voor hooiwinning. Dat stuk komen die paarden dan uitsluitend nog op als het hooiseizoen voorbij is. De resterende 4.000m2 zou ik indelen in 2 of 3 percelen waar ze dan om-en-om in kunnen om te grazen. Staat er heel veel gras (begin seizoen) dan zou ik binnen zo'n perceel strookbegrazing toepassen, dus elke dag een meter of 2-3 erbij.


Dank je wel voor jouw uitleg, daar kan ik wel wat mee qua inschatting. +:)+
Dit is ook wel een beetje zoals ik het in mijn hoofd heb voor de komende jaren.
Goed te lezen dat dat in de praktijk dus wel een reëele mogelijkheid is!

Maar ik zit nu alleen nog met hoe ik het aan ga pakken met de huidige situatie.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:04

_Chantyyy schreef:
Maar goed: dat advies van "maaien want dan staat er minder en krijgen ze minder binnen" is wel/geen goed advies?

Bevat kort gras niet veel meer eiwitten en suikers dan lang gras?


Alleen hoog doorgeschoten in bloei staand gras is armer. Dus kort (maar wel nog aan de groei!) gras is net zo 'gevaarlijk' als gras van 15 cm hoog, maar 15 cm gras is uiteraard per m2 3x zoveel gras als 5 cm hoog gras.

Maw, van kort gras krijgen ze uiteindelijk minder binnen dan van sappig opgeschoten gras. Dus maaien tot een hoogte van een cm of 5 (zodat het aan de groei blijft) is prima om de intake te beperken.

Maar met de huidige droogte zal je wel moeten sproeien om het ook aan de groei te houden. Gras (of dat nu kort of langer is) dat niet kan groeien door droogte of gebrek aan voeding is stressgras en dat gaat suikers aanmaken.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 10:21

Ibbel schreef:
_Chantyyy schreef:
Maar goed: dat advies van "maaien want dan staat er minder en krijgen ze minder binnen" is wel/geen goed advies?

Bevat kort gras niet veel meer eiwitten en suikers dan lang gras?


Alleen hoog doorgeschoten in bloei staand gras is armer. Dus kort (maar wel nog aan de groei!) gras is net zo 'gevaarlijk' als gras van 15 cm hoog, maar 15 cm gras is uiteraard per m2 3x zoveel gras als 5 cm hoog gras.

Maw, van kort gras krijgen ze uiteindelijk minder binnen dan van sappig opgeschoten gras. Dus maaien tot een hoogte van een cm of 5 (zodat het aan de groei blijft) is prima om de intake te beperken.

Maar met de huidige droogte zal je wel moeten sproeien om het ook aan de groei te houden. Gras (of dat nu kort of langer is) dat niet kan groeien door droogte of gebrek aan voeding is stressgras en dat gaat suikers aanmaken.


Yes! Dank je wel, nu begrijp ik het wat beter.

Dus als ik (voor dit seizoen) ga maaien (en laten liggen) en blijf sproeien dan kan ik wel een soort van het seizoen doorkomen?

We hebben een sproeisysteem dus water geven is geen probleem.
Daarmee hou ik de suikers in het gras dus wat lager? Nooit geweten, maar fijn dat dat al meehelpt qua inname.

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: (Te)veel nieuw (!) gras voor paarden. Hoe doseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:45

Ik heb een andere aanpak gehad. Ons weiland achter is toen wij hier kwamen wonen ook een nieuw ingezaaide wei geweest. Voordat alle rijtjes van het zaaien weg waren is er een paar jaar overheen gegaan.

De aanpak is verder redelijk hetzelfde geweest, gezaaid en een keer gemaaid en toen zijn de paarden er eigenlijk gewoon opgegaan. Ook op advies van mijn loonwerker. Ik dacht ook dat er eerst nog een keer gemaaid moest worden maar dat was volgens hem onzin. Inmiddels weid ik in de zomer met strookbegrazing.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:47

_Chantyyy schreef:
Popstra schreef:
ik zou zeker maaien en eerst de grasmat dichter laten groeien want dat word anders binnen korte tijd vertrapt. de grond is ook nog wat zachter omdat het nog niet heel lang bewerkt is.
denk dat als je even wacht je er langer meer plezier van hebt in de toekomst..

en mocht je twijfelen over de kwaliteit van het gras als je hooit, je kan het ook gelijk er af laten halen door de loonwerker. hebben wij voorgaande jaren ook gedaan. ons nieuwe gras was toen ook ongeschikt als paardenhooi


Ik ga het sowieso verdelen. Mochten ze het dan vertrappen, dan is er maar een relatief klein deel kapot, want dan laat ik ze niet in de andere stukken.
Volgend jaar heb ik sowieso teveel en ik wil sowieso 1 stuk voor de winter bewaren wat ze kapot mogen lopen, dus dat zou dan dat stuk kunnen worden.
Dat kapotte stuk krijgt dan daarna weer ruim de tijd om bij te trekken omdat ik ze dan weer kan omweiden.

Maar jullie nieuwe gras was dus ongeschikt als paardenhooi?
Kan een loonwerker dat meteen zien?
En komt hij het dan maaien en gaat het dan meteen in een opvangbak wat hij meeneemt?


Ik vond het ongeschikt. Het was heel slap jong gras..
Ze maaien en vangen het gelijk op in de bak ja.
De wei is nu mooi maar nog niet zo stevig en dicht als de "oude" weides.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 10:49

MarloesHJ schreef:
Ik heb een andere aanpak gehad. Ons weiland achter is toen wij hier kwamen wonen ook een nieuw ingezaaide wei geweest. Voordat alle rijtjes van het zaaien weg waren is er een paar jaar overheen gegaan.

De aanpak is verder redelijk hetzelfde geweest, gezaaid en een keer gemaaid en toen zijn de paarden er eigenlijk gewoon opgegaan. Ook op advies van mijn loonwerker. Ik dacht ook dat er eerst nog een keer gemaaid moest worden maar dat was volgens hem onzin. Inmiddels weid ik in de zomer met strookbegrazing.


thanks!

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 10:51

Popstra schreef:
Ik vond het ongeschikt. Het was heel slap jong gras..
Ze maaien en vangen het gelijk op in de bak ja.
De wei is nu mooi maar nog niet zo stevig en dicht als de "oude" weides.


Ja, zo vind ik het er ook uitzien.
Ik hou er sowieso rekening mee dat ik een aantal jaren verder ben voordat ik een echte mooie wei heb.

Dank je wel voor je antwoord!

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:07

mino1 schreef:
Als je een mooi gesloten grasmat wil hebben? Aflaten grazen door een koppeltje schapen .Die trappen alles goed aan en vreten het gras af wat dan beter uistoeld.Er wordt niet voor niks gezecht dat schapen hebben goudenpootjes voor nieuw ingezaaid grasland.


Absoluut dit, wij hebben voortaan koeien, schapen en paarden, en als je ze in die volgorde over de weides laat gaan, krijg je echt heel mooi gras!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:33

mino1 schreef:
Als je een mooi gesloten grasmat wil hebben? Aflaten grazen door een koppeltje schapen .Die trappen alles goed aan en vreten het gras af wat dan beter uistoeld.Er wordt niet voor niks gezecht dat schapen hebben goudenpootjes voor nieuw ingezaaid grasland.


Dit inderdaad! Wij hebben nu schapen lopen en gras ziet er top uit, zelf het vertrapte deel komt weer bij. En onkruid krijgt bijna geen kans met de dames.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 08:30

Als je het stuk te klein vind om te hooien (5000m2 is best een leuk stukje als je je zelf kunt doen) dan zou ik niet te lang wachten en het niet te kort afmaken met bijvoorbeeld de zitmaaier en dat bijhouden.

Ik heb zelf (van een blok van in totaal ongeveer 2,2 ha) een stuk van 80 bij 60 verdeeld in 4 stukken. (Dan heb ik ook nog 2 stukken van ongeveer 1000m2 binnen mijn "track" en 2 kleine stukjes van ongeveer 400m2) Ik schuif de 5 pony's/paarden door. Omwriden dus. Als het niet te hoog staat kunnen ze er een week van eten. Staat het op hooi hoogte en werk ik ook nog met strookbegrazing wel 2 a 3 weken per stuk. Dan lopen ze er 2x per dag 2 a 3 uurtjes op.dus niet de hele dag en zeker niet 24/7. Zo kunnen ze niet onbeperkt gras eten, bespaar ik op hooi bijvoeren en het is beter voor de lijn.

Het groeiseizoen gaat met groeistoten. Soms lijkt het tijdje amper te groeien, en dan ineens schiet het weer de grond uit.

Nu had ik gras te veel en zou het taai/oud/dor en niet lekker worden, dan eten ze het niet meer maar lopen het plat. Dus een vak mee gemaaid met het achterste hooiland en een vak lang gelaten waar ze nu op gaan.

Als het nu heel droog blijft heb ik kans dat ik straks, als de stukken die nu lang zijn weer kaal zijn, weer krap in het gras zit omdat het gemaaide moeilijk terug groeit.

Op hoge stand (liefst tussen de 10 a 15cm) bijhouden voorkomt dat je gras te lang en oud wordt en stimuleert het uitstoelen en de groei. Op voorwaarde dat er genoeg water op komt en genoeg voeding heeft.

Bij jong gras ook vlot doorschuiven van weide en namaaien. Niet te kort laten grazen. Dan krijg je namelijk dat dat de grassen die ze lekker vinden en hoger groeipunt hebben moeilijker teruggroeien en de minder smakelijke grassen juist makkelijker uitbreiden.

Als je straks 1 ha hebt, zou ik zeker de wei hooien, in elk geval 1x per jaar. Als je steeds wisselt van deel wat je hooit kan het gras aan die kant goed doorgroeien, gaat dieper wortelen, je krijgt als je laat maait nadat het gras zaad heeft gevormd ook nog dat het uit zichzelf en bij het schudden weer na zaait. Gratis graszaad!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:09

Dees schreef:
Ik heb hier circa 5.000 m2 gras voor 3 paarden. 1 Warmbloed, 1 volwassen koudbloed en 1 opgroeiende koudbloed. Het is teveel gras voor deze 3. En dat is al overjarig gras, het staat er al jaaaaren en we zaaien niet bij.
Als het een droge zomer is (en dus niet zo hard meer groeit gedurende de zomer) dan hebben ze het aan het einde van het graasseizoen wel aardig kort. Maar hebben we een nattere zomer dan is het echt heel veel teveel gras. De 5.000m2 is eigenlijk teveel voor begrazing, maar net te weinig om ook zelf hooi van te winnen. Wij kopen ons hooi in.

Jij beschrijft dat je dit jaar 6.000 m2 jong gras hebt voor 2 paarden. En volgend jaar zelfs 10.000m2. Dan heb je ook veel te veel gras voor enkel weidegang.

Als het mijn perceel was, dan zou ik een goede 6.000m2 gaan gebruiken voor hooiwinning. Dat stuk komen die paarden dan uitsluitend nog op als het hooiseizoen voorbij is. De resterende 4.000m2 zou ik indelen in 2 of 3 percelen waar ze dan om-en-om in kunnen om te grazen. Staat er heel veel gras (begin seizoen) dan zou ik binnen zo'n perceel strookbegrazing toepassen, dus elke dag een meter of 2-3 erbij.


Voor enkel grazen misschien wel. Maar voor de combi hooien (semi zelfvoorziend) en jaar rond op de wei is het een fijne hoeveelheid.

Wij hadden met 2,5 paard en bijna 1,5ha eigenlijk precies genoeg. Ene jaar een keer over. Droge jaar een keer de extra voorraad nodig. Dan konden de paarden het jaar rond een strook vers gras krijgen + hooi van eigen land.

Voor 6.000m2 komt een normale loonwerkers overigens echt wel hoor. Dat is helemaal geen gekke afmeting.

Mijn tip zou dan overigens wel zijn om je weiland niet standaard te verdelen in weitjes maar met haspel palen flexibel in te delen. Dan kan de loonwerker gewoon normaal zijn werk doen en blijft je wei veel beter dan wanneer je allemaal vast ingangen en hoeken creëert die steeds op dezelfde plek blijven terug keren.
Doen wij zelfs met een dikke hectare. Dan kunnen we ze in de winter ook veel meer ruimte geven waardoor de bodem veel beter/goed blijft en ze meer ruimte hebben die ze juist in de winter ook heel graag gebruiken voor wat meer wilde spelletjes om warm te worden/blijven.

Als je 6000m2 op gaat delen in 4 vlakken wordt het inderdaad lastig voor elke vorm van bewerking. Bemensten, maaien kalken etc etc. Dan ben je veel meer aangewezen op handwerk.
Ik weet dat veel paardenhouders het zo doen maar ik snap daar helemaal niks van :+

In de praktijk staan de paarden in de zomer dus in (flexibele) kleinere weitjes omdat de bodem dan veel meer kan hebben en ze dan door de aangroei steeds ruim voldoende gras hebben. Het overgrote deel kunnen we dan gebruiken om te hooien. Wij hooien normaal gezien 2 keer.
In de winter gebruiken we dan veel grotere stukken. Tot 5000m2 per weiland. Die stukken gaan dan in maart ergens weer dicht en zijn dan in mei/juni weer zover aangegroeid dat we er mooi lang gras vanaf kunnen maaien.

Voor nu dus: hooien en dan staat er met een week of 3 echt wel weer gras voor de paarden om met strookbegrazing iets mee te kunnen. Voor hooien maaien ze namelijk niet zo diep. Daarmee is het groeipunt nog intact en kan hergroei veel makkelijk plaatsvinden dan wanneer het afgegraasd is.