Keuze tussen twee stallen? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmaollie2
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-05-23

Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 10:13

Hi allemaal! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :')

Op dit moment sta ik op een stal waar mijn paard gelukkig is, maar het kan beter, vind ik. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer, maar dit is na een uur op. Vaak staan ze wel 4 uur zonder (dit vind ik te lang) en de eigenaren willen dit niet veranderen. Op dit moment heeft ze een grote stal van 3x5, maar ook willen de eigenaren niet dat ik teveel stro gebruik dus ze staat zo maar op het beton als ze een keer omdraaid. Daarnaast is het half-pension en worden de werkzaamheden steeds meer, maar we betalen wel de volle mep (met dreigen constant de kosten te verhogen). Daarnaast komen ze het hele jaar door van 09:00 tot ongeveer 17:00 naar buiten (ook in de zomer staan ze zo buiten). Echter is haar stal dan in een schuur waar het in de winter wel lekker aangenaam blijft. De paarden staan overdag in de buitenbak met hooi waardoor je overdag ook niet kan rijden tenzij je alles op stal zet (waardoor ze dus wel vaker langer op stal staat). Het is een kleinschalige stal met 6 paarden.

Nu is het zo dat we bij een stal zijn wezen kijken waar veel ruimte en rust is en waar ze onbeperkt hooi voeren (zonder folie, van goeie kwaliteit) en waar ze in de zomer van 08:00- 22:00 buiten komen en in de winter van 08:00 tot schemer. Ook op stal krijgt ze dan onbeperkt hooi en een dikke laag stro. Alles wordt voor ons gedaan (uitmesten, binnen buiten zetten etc.) volpension dus, voor maar 5,- meer in vergelijking met waar we nu staan. Terwijl ze op de nieuwe stal een mooie rijbak en longeercirkel hebben + veel ruimte en fantastische uitrijmogelijkheden (maar nog steeds kleinschalig, 8 stalpaarden). Het enige waar ik op inlever is dat alles buiten is op de “nieuwe” stal. Echter is er een grote maar waar ik niet uit kan komen. De stal waar ze in komt is een containerstal van 2,5 (?) x 3/3,5(?) zo ongeveer en dit vind ik gewoon echt te klein voor een paard van 1,67. Ze hebben wel stallen van 3x4 in een schuurtje, maar die zijn op dit moment allemaal bezet en ik gok er niet op dat er binnenkort wat vrij komt.

Wat zouden jullie doen? Ik hoor graag jullie mening!

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:43

stal 2: reden, ondanks dat de stal klein is staan ze veel meer buiten. en dat buiten staan vind ik belangrijker.
liever kortdurend in een kleine stal, dan langdurend in een grote

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:47

magicmist schreef:
stal 2: reden, ondanks dat de stal klein is staan ze veel meer buiten. en dat buiten staan vind ik belangrijker.
liever kortdurend in een kleine stal, dan langdurend in een grote

Precies dit. Zoveel mogelijk buiten.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:48

Onbeperkt hooi + langer buiten vind ik belangrijker dan 3 m² meer box.
2.5 is wel krap, als de lange kant 3.5 is kan het wel net. Als de stal flexibel is, mag je misschien voor de box een paddockje maken zodat ze in en uit de box kan?
Maar dat zou ik geen doorslaggevende factor vinden.

Miniem prijsverschil + betere faciliteiten zijn een mooie plus.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:53

Ik zou naar stal 2 gaan en in elk geval op de wachtlijst voor een grotere box en misschien is een uitloopje wel mogelijk in overleg.

Celebi
Berichten: 3646
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:56

Ik zou meteen verhuizen! Meer buiten, onbeperkt eten, yes! Stalletje is wel klein inderdaad. Meteen op de wachtlijst voor de grote stal?

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:02

Ik zou ook meteen verhuizen! En bij de nieuwe stal aangeven dat als er een grote stal vrij komt je graag door zou willen schuiven.
Hier bij mij op stal hebben we een paard van 1.75 in een stal van 3x3. Dat zal een beetje vergelijkbaar zijn met jouw paardje. Maar ze staan hier ook nauwelijks op stal. Paard lijkt niks tekort te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:05

Stal 2: meer buiten en meer ruwvoer zijn toch wel heel belangrijk. Mocht op termijn een grotere box vrij komen kan je altijd naar de grotere box gaan.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:34

Ik zou ook voor stal 2 gaan en aangeven dat je een grotere box wil zodra die vrijkomt

Anoniem

Re: Keuze tussen twee stallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:36

Eens met de rest, stal 2. En dat alles buiten is overleef je ook wel, zeg ik uit ervaring. :D

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:37

Stal 2. Behalve de afmeting van de stal klinkt echt alles daar beter dan waar je nu staat. En dan inderdaad aangeven dat je graag door zou schuiven naar een grote stal zo gauw dit mogelijk is.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:43

stal 2 natuurlijk; meer buiten, onbeperkt ruwvoer, fatsoenlijke laag bodembedekking in de box.

En gewoon gelijk op de lijst zetten voor een grotere box; zodra er dan 1 vrijkomt kan je paard naar een grotere box ( mits er geen lange wachtlijst is natuurlijk; er zullen misschien meer hebben aangegeven dat ze graag naar groter willen zodra dat kan).

Ik zou het niet laten gaan voor dat ene kleine nadeel ten opzichte van de andere stal; op alle andere punten is het wel een flinke verbetering. En wat anderen al zeggen; liever in een kleinere box maar veel meer uren buiten dan andersom.

prijsverschil is eigenlijk niet aanwezig; als je bedenkt wat je meer gaat krijgen voor die 5 euro dat die andere stal meer kost dan je huidige; in verhouding is stal 2 veel goedkoper.