´gemaaid´ gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

´gemaaid´ gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 18:24

Hoi,

Even een vraagje. Ik heb 4 stroken op de weide waar de paarden totaal niet (willen) grazen. _O-
Nu staat het gras op die stroken meer dan een meter hoog, waardoor het tegen de stroomdraad begint aan te komen op sommige plaatsen.
Ik wil dit dan ook met de bosmaaier gaan wegdoen, zodat het de draad niet meer raakt en zodat ik de weide weer kan bemesten en zomerklaar maken.
Maar kan het kwaad dat dat hemazide gras en onkruid blijft liggen? En als de paarden er van eten? :/
Of zet ik de paarden best al meteen op de 2e weide?


Ps: ik vraag dit omdat er net een nieuwe, grote hooibaal op de eerste weide is gezet en die kunnen we nu dus niet meer verplaatsen. Zou zonde zijn als deze weg moet omdat ze er dan een tijdje niet aan kunnen en het hooi zou gaan schimmelen of rotten ofzo... xD
En omdat we dan eerst nog even de 2e weide tegoei moeten afmaken voor ik aan het maaien begin :=

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: ´gemaaid´ gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:40

Je had beter eerst kunnen maaien, in etappes. (Vers) met een bossenmaaier gemaaid wordt vaak wel gegeten. Je zou kunnen kijken als je een strookje maait of ze er dan alsnog aan beginnen.
Vinden ze het hooi lekkerder, dan kun je beter alles maaien en afvoeren, of ergens laten drogen, regelmatig keren (zeker een dag of 6), en dan als los hooi bewaren. Dan moet het wel eerst 6 weken besterven voor je het kunt voeren.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:02

Ibbel schreef:
Je had beter eerst kunnen maaien, in etappes. (Vers) met een bossenmaaier gemaaid wordt vaak wel gegeten. Je zou kunnen kijken als je een strookje maait of ze er dan alsnog aan beginnen.
Vinden ze het hooi lekkerder, dan kun je beter alles maaien en afvoeren, of ergens laten drogen, regelmatig keren (zeker een dag of 6), en dan als los hooi bewaren. Dan moet het wel eerst 6 weken besterven voor je het kunt voeren.


Ja heb helaas niet de mogelijkheid gehad om eerder te maaien. Ben nu zo´n 28w zwanger en ben 8 weken geleden met spoed geopereerd, dus mocht een tijdje geen zwaar werk doen :(
En door het regenachtige weer de afgelopen weken is het echt snel gegroeid xD maar ga jouw tip zeker even uitproberen! ;)

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:16

Hier eten ze te lang gras niet graag.
Maaien we het met de bosmaaier eten ze het wel :D
En daarna ook het gemaaide stuk.

Elke dag wel wat werk, maar hier werkt het wel.

Maar tegenwoordig hooien we alles dus niet meer nodig

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:19

DuoPenotti schreef:
Hier eten ze te lang gras niet graag.
Maaien we het met de bosmaaier eten ze het wel :D
En daarna ook het gemaaide stuk.

Elke dag wel wat werk, maar hier werkt het wel.

Maar tegenwoordig hooien we alles dus niet meer nodig


Ja dat wat ze niet eten zijn de stukken waar de shetlander ook der behoefte regelmatig gaat doen, daarom misschien?
Ga eens bekijken of ze het na het maaien wel weer willen eten of niet ;p
Maar sowieso wordt de weide binnenkort ook bemest en afgesloten, want sommige stukken staan echt kaal, dus dan kan die weer lekker doorgroeien :p