Kan ik dit weitje hooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 18:55

Sinds vorig najaar woon ik op een boerderij. Volgend jaar willen we de paarden aan huis zetten, nu zijn we nog aan het sparen voor het hele paardenspul want helaas staat er nog niks op het land.

Ik heb 2 weides, eentje moet volledig opnieuw ingezaaid worden. De andere wei is 2500 m2 en is 2 jaar geleden met een paardenmengsel met kruiden ingezaaid. Er is verder niks mee gedaan qua kalken/mesten/bodemonderzoek.

Op dit moment heb ik de wei 2 weken niet gemaaid en staan er ongelooflijk veel paardenbloemen / zaden in. Verder staan er geen oneetbare of giftige onkruiden in. Ik vroeg me af of het de moeite waard zou zijn om deze wei door een plaatselijke loonwerker te laten hooien of dat ik het door alle paardenbloemen maar beter zelf kan maaien/weggooien.

Even een paar foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:07

Ik zou het hooien en ben elke keer blij als ik paardebloemen in mijn hooi heb.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:24

Ik zou ook hooien. Alleen nog even verder laten groeien

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:26

Paardebloemen zijn niet giftig, juist gezond. Je kunt ze zelfs als salade eten.
Ik zou het lekker laten groeien en in juni laten hooien. Dan heb je een prachtige eerste snede hooi voor aankomende winter.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 17:08

Dank voor de reacties! Ik ga eens offertes opvragen bij de loonwerkers uit de buurt. Enig idee hoeveel ik hieraan kwijt zou zijn?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:15

Naar verhouding teveel gezien het oppervlak. Voor verbetering van je weide heb je meer aan wat schapen en die elke dag/paar dagen een vers stukje geven. Te kort laten vreten wil je niet, dus voor de 2e hap van dezelfde plant moeten ze nieuw gras krijgen. Kan zijn dat je die schapen zelf moet kopen, er zijn maar weinig schapenboeren die zo precies schuiven met hun dieren of ze moeten dat stuk aan jouw willen overlaten.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:20

De combi schapen / paarden gaat meestal niet goed. Nog afgezien dat je dan leverbot kan krijgen bij je paarden, dat wil je niet.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:29

Je wil ze apart van elkaar hebben lopen, maar ts heeft nu nog geen paarden daar lopen. Voor leverbot is ook nattigheid nodig, lang niet alle weides hebben dat. En verder als je gras mega kort laat vreten is er geen andere optie dan wormen/parasieten mee naar binnen grazen. Met gras dat lang genoeg blijft grazen ze er "overheen", dat is de andere reden van geen 2e hap, parasieten en groeikern gras blijven dan beide buiten bereik, grasmat gezond en dieren gezond.

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:31

Zeker interessant om te hooien. Als je kleine hooipakjes wilt zou je ook een (hobby)boer in de buurt kunnen vragen?

Voor vierkante en ronde balen zul je wel een loonwerker moet hebben denk ik.

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:34

belle_boef schreef:
Ik zou ook hooien. Alleen nog even verder laten groeien


Als ex boerin ga ik hier in mee. Wachten tot het uitgebloeid is en dan (laten) maaien, keren en persen. Loonwerk is idd niet goedkoop, maar wellicht zit er een melkveehouder in de buurt die jouw stukje land mee kan doen icm zijn eigen werkzaamheden. Die kruiden zie ik juist als meerwaarde! Mits niet giftig natuurlijk…

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:10

Ineke2 schreef:
De combi schapen / paarden gaat meestal niet goed. Nog afgezien dat je dan leverbot kan krijgen bij je paarden, dat wil je niet.


Wij weiden al jaaaren schapen en paarden, ook samen. Zorgen dat je koppel schapen vrij is van leverbot en er is niks aan de hand. Hier is het zelfs zo erg dat mn paard de schapen met uierontsteking opzoekt en aan ons laat zien.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:13

Hier iets te vaak meegemaakt dat paarden met de schapen gingen voetballen / ze opjoegen.

Het kan vast goed gaan, maar ja als het fout gaat, is het vaak goed fout en dat was niet leuk om te zien.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:19

Voor goed paardenhooi even wachten tot het gras zaad heeft gezet, zo rond de langste dag. Afhankelijk van het weer geeft het rond die tijd prachtig paardenhooi.
Een gevarieerde weide is juist goed! Niet alleen maar grassen maar ook weegbree, duizendblad, paardenbloem etc is prima. Beetje rondvragen of een boer je kan helpen met maaien of schudden, en een loonwerker kan het wel balen. Dat is niet zo heel duur.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 19:32

De schapen van mijn buurman stonden er tot voor kort op. Dat was echt ideaal. Helaas heeft hij nu een ander plekje voor zijn beesten. Eind juni krijgen wij ook 3 schapen, maar die zullen de boel niet bij kunnen houden denk ik :D

Ik lees vooral dat het hooien dus wel gewoon zou kunnen. Natuurlijk geen mega opbrengst 8-) maar alle sprietjes zijn meegenomen.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:37

Door een loonwerker laten doen kost veel te veel. Zit er geen hobbyboer in de buurt die zelf hooit en dit voor jou wil doen.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 19:43

Lindsey_99 schreef:
Voor goed paardenhooi even wachten tot het gras zaad heeft gezet, zo rond de langste dag


Fijne tip, dank.

Lindsey_99 schreef:
Afhankelijk van het weer geeft het rond die tijd prachtig paardenhooi.
Een gevarieerde weide is juist goed! Niet alleen maar grassen maar ook weegbree, duizendblad, paardenbloem etc is prima. Beetje rondvragen of een boer je kan helpen met maaien of schudden, en een loonwerker kan het wel balen. Dat is niet zo heel duur.


genoeg van deze planten inderdaad, moet goed komen. De giftige en oneetbare planten haal ik er handmatig uit.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:10

Ineke2 schreef:
Hier iets te vaak meegemaakt dat paarden met de schapen gingen voetballen / ze opjoegen.

Het kan vast goed gaan, maar ja als het fout gaat, is het vaak goed fout en dat was niet leuk om te zien.


Ja wij hebben wel draden waar de schapen weg kunnen van de paarden. Meestal is het 2 dagen iets onrustig en dan is het over. Maar nooit dat ze gaan jagen en voetballen haha

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kan ik dit weitje hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:14

Je kunt ook even rondvragen of er een loonwerker of boer bij je in de buurt zit die de boel wil maaien/schudden/balen. Dat je niet betaald maar dat hij de balen meeneemt. Is je weide gemaaid en heb jij er geen werk en kosten aan.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:22

Ir111 schreef:
Je kunt ook even rondvragen of er een loonwerker of boer bij je in de buurt zit die de boel wil maaien/schudden/balen. Dat je niet betaald maar dat hij de balen meeneemt. Is je weide gemaaid en heb jij er geen werk en kosten aan.

Dit hebben wij ook een keer zo laten doen, was perfect.

Vorig jaar heeft de buurman het gemaaid en geschud voor een kratje bier. Hoefden we alleen via de loonwerker het baaltjes maken te regelen.