Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 22:24

Hoi

We zijn bezig met nieuwe afrastering plaatsen en nu is de vraag. Hoe hebben jullie het koord op de 1e/ laatste paal bevestigt zitten? Het is bij ons in combinatie met houten hekken, dus van poortgrepen is geen sprake. We hebben gallagher turboline koord en de w isolatoren van gallager. Ik zie dat je ei isolatoren incombinatie met cordverbinders kan gebruiken, maar die hebben ze dan met ijzerdraad om de palen heen en dat willen we absoluut niet. Hebben jullie misschien foto's van hoe het bevestigt zit. Gewoon met een knoop vastbinden vinden we geen goed idee. Dat heeft ons in het draad al doorgebrande plekken opgeleverd en het koord is al duur zat. :o

Alvast dankjewel! :)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:47

Heb je draad, lint of koord? Er zijn gewoon eindbevestigers te koop. Start/eind of hoekisolatoren heten die.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:05

Cord in een lus om een ei-isolator en de lus dan vastmaken met een cord-doorverbinder (ipv dat je 2 stukken cord door de doorverbinder doet, doe je het uiteinde van je cord door de verbinder om die lus te maken).

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 09:32

Klopt die ei isolatoren incombinatie met koord had ik inderdaad al gevonden, maar die maken ze dus vast met ijzerdraad rondom de palen dat willen we dus echt niet. Afbeelding

Hebben jullie daar een trucje voor? Ik zag dat Koltec zetoevallig ook heeft met een haakje. Zoiets is prima.

Op de andere plekken hebben we overal lint zitten met draad onderlangs. Alleen rondom de paddock en rijbak komt dus koord.

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:15

Hier hebben we een breed scala aan manieren waarop we de draad hebben laten eindigen :')

We gebruiken hier nu met name deze twee. Wij hebben wel handvaten, maar kan ook gewoon met draad op draad :)
Afbeelding
Afbeelding

En om het netjes af te werken gebruiken wij connectoren. Je haalt het draad door het lusje/gaatje heen, slaat hem terug zodat beide draadjes boven elkaar uitkomen. Ene draad gaat boven de schroef door, de andere eronder en vastzetten. Hier hebben wij ook geen brandplekken van gehad en blijft - mits goed aangedraaid - heel goed zitten :j
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:24

Wij hebben dus wel ei isolatoren met staaldraad. De afstanden zijn te lang om het koord strak te spannen op een schroefdraad zoals het voorbeeld hierboven, die breekt zo af. Ligt dus aan de afstand. Om het koord vast te zetten gebruiken wij ook koordverbinders. Daardoor brandt het niet door.

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:29

Super dan bestel ik in iedergeval de koord verbinder. Maakt het merk daarin nog uit? Prijsverschil is best flink in vergelijking met Gallagher.
Afstanden zijn niet heel groot. Het is voor het omheinen van een rijbak van 20x40m en de daaraan aansluitende paddock. Ik vermoed dat het langste aaneengesloten stuk zo'n 80-100m is.
Daartussen zitten weer hekken. Hoekpalen en palen voor de hekken worden ook in betongegoten voor de stevigheid.
Buiten omheining van de wei is helemaal omgeven door lint en draad.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:34

Volgens mij had ik ze van Koltec, per 10 verpakt. In iedere geval de goedkoopste en ze zitten al 7 jaar.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:57

Wat voor probleem heb je met ijzerdraad om de paal? Goedkoopste en effectiefste oplossing...

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:08

Kuggur schreef:
Wat voor probleem heb je met ijzerdraad om de paal? Goedkoopste en effectiefste oplossing...


Ik vind het er heel lelijk uitzien en gezien we vanuit huis erop kijken gaan we dat dus echt niet doen. Rest is heel mooi zwart. Daarbij krijg je dus een afdruk in het hout. Zonde van de mooie vierkante palen. Dan doe ik er nog liever lint langs qua uitzicht. Misschien vinden anderen dat onzin, maar ik dat dus echt zonde van de rest van de mooie afrastering. :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:10

Bedankt voor de uitleg. Succes met het vinden van een esthetische oplossing.

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:18

Kuggur schreef:
Bedankt voor de uitleg. Succes met het vinden van een esthetische oplossing.


Dankjewel dat komt vast goed haha.
Ik ben gelukkig door dit topic al iets wijzer geworden. Gezien de afstanden niet groot zijn lukt dat vast wel met opspannen.

Toevallig kwam ik gisteren dit nog tegen:

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:52

https://www.gallagher.eu/nl_be/rol-hoekisolator-5-stuks

Wij hebben deze isolatoren van Gallagher als eindisolator. Zoals gezegd, met een lus die je met zo'n koordverbinder maakt. Mooie is dat je eerst die lus kunt maken en 'm daarna eroverheen kunt trekken, dus je kunt 'm straks trekken zonder te moeten 'pielen' met het koord in de isolator.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:17

Ik heb gewoon ring isolatoren en doe draad terug en dan connector. Draad loopt langs paal omhoog en maakt verbinding met draad, maar zie je niet. Mijn man is technisch, die doet die dingen.

Hebben wel bruin/oranje koord, dus zie je sws niet in het zicht als storend vind ik.

Ik vind de kwaliteit van connectors wel verschillen. Heb ze van Gallagher, maar een tijd terug mee besteld bij Agrishop en die worden wel lelijk en ik vind die met vleugelmoeren wel makkelijker.

Bij sluitingen gebruik ik die met 2 ogen.

Als er een flinke klap stroom op staat en er gebeuren geen gekke dingen, gaat het niet zo snel stuk.

Heb hier weleens een varken die erdoor loopt of een hond die verkeerd springt en iets losraakt, maar is minimaal en in 2 tellen dan te repareren.

In de bak 3 lagen lint en isolatoren op de hoeken en in het midden die je moet schroeven en op spanning kan zetten. Tussendoor bij elke paal gewoon inschroef dingen. Lint blijft goed strak en waait niet.Had ik met alleen de indraai dingen wel eerder.

Qua stoorzender in het oog moet je kijken naar welke kleur je gebruikt en de afstanden, hoeveelheid palen etc.
Wij hebben een pp en ik kijk er de hele dag op, maar het valt grotendeels weg.

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 19:55

Ibbel schreef:
https://www.gallagher.eu/nl_be/rol-hoekisolator-5-stuks

Wij hebben deze isolatoren van Gallagher als eindisolator. Zoals gezegd, met een lus die je met zo'n koordverbinder maakt. Mooie is dat je eerst die lus kunt maken en 'm daarna eroverheen kunt trekken, dus je kunt 'm straks trekken zonder te moeten 'pielen' met het koord in de isolator.


Dat is ook best een slim idee! Krijg je het hiermee strak genoeg? Het gaat om niet zo'n grote afstand en die dingen zijn inderdaad ook nog niet zo intens duur. Heb je hiervan misschien een foto? Toevallig heb ik hiervan al 1 setje liggen.

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 19:59

superpony schreef:
Ik heb gewoon ring isolatoren en doe draad terug en dan connector. Draad loopt langs paal omhoog en maakt verbinding met draad, maar zie je niet. Mijn man is technisch, die doet die dingen.

Hebben wel bruin/oranje koord, dus zie je sws niet in het zicht als storend vind ik.

Ik vind de kwaliteit van connectors wel verschillen. Heb ze van Gallagher, maar een tijd terug mee besteld bij Agrishop en die worden wel lelijk en ik vind die met vleugelmoeren wel makkelijker.

Bij sluitingen gebruik ik die met 2 ogen.

Als er een flinke klap stroom op staat en er gebeuren geen gekke dingen, gaat het niet zo snel stuk.

Heb hier weleens een varken die erdoor loopt of een hond die verkeerd springt en iets losraakt, maar is minimaal en in 2 tellen dan te repareren.

In de bak 3 lagen lint en isolatoren op de hoeken en in het midden die je moet schroeven en op spanning kan zetten. Tussendoor bij elke paal gewoon inschroef dingen. Lint blijft goed strak en waait niet.Had ik met alleen de indraai dingen wel eerder.

Qua stoorzender in het oog moet je kijken naar welke kleur je gebruikt en de afstanden, hoeveelheid palen etc.
Wij hebben een pp en ik kijk er de hele dag op, maar het valt grotendeels weg.


Lint zit bij ons allemaal perfect en zijn we heel blij mee. We hebben inderdaad verder de gallagher turbostar terra als lint. Qua koord hebben we ook de turbostar terra, maar ik kon dus nergens vinden hoe we dit het handigste konden installeren qua de eindbazen zonder dus die ei isolatoren te gebruiken met een ijzerdraad om de paal heen. Verder hebben we altijd alleen lint en draad gehad, dus het instaleren van koord is nieuw voor ons. Maar fijn dat iedereen zo meedenkt! :)

Kleine aanvulling trouwens. Aan de buitenkant van de paddock aan de kant van de weide komt ook nog zwart gaas voor onze hond. Dus het koord is dus niet de enigste afrastering wat er langs komt.

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 09:41

Misschien nog leuk om te laten zien, maar we hebben een oplossing gevonden mede dankzij jullie. Op de hoeken zitten nu van die hoekisolatoren waardoor we het goed kunnen spannen. Dankjulliewel voor de hulp! :)


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:37

Top! Ziet er netjes uit.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Hoe koord bevestigen op de eindpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:59

Proper gemaakt!