Ik heb onlangs een boerderijtje gekocht op 8000m2 grond. Hiervan wil ik ongeveer 5000m2 gaan gebruiken om een paddock paradise aan te leggen. Er staan bijgebouwen op het terrein maar bij nader inzien zijn die in zodanig slechte staat dat het waarschijnlijk is dat ze allemaal weg moeten. Ik mag max 140m2 vergunningvrij bouwen op de plek waar de huidige bijgebouwen staan. De weide waarop ik de PP wil aanleggen, grenst aan de plek waar ik de 140m2 mag gaan bouwen. Op de lange termijn zullen we er nog wat m2 bij krijgen maar de gemeente is momenteel zijn beleid hiervoor aan het aanpassen dus voor nu hou ik me vast aan die 140m2, just to be safe. Ik ben volop in overleg met gemeente hierover, en gelukkig zijn ze welwillend en meedenkend en staan ze achter mijn plannen. Voor de PP zal ik sowieso vergunningen moeten aanvragen omdat er van het bestemmingsplan moet worden afgeweken en er moet worden gegraven, maar als ik dit met een ruimtelijk adviesbureau in de hand ga doen, zal het waarschijnlijk geen grote problemen opleveren.
Maar dan, dan moet je opeens écht gaan nadenken over wat de eisen en wensen zijn voor zo'n nieuw aan te leggen en te bouwen project! Want als je opeens "carte blanche" hebt omdat alles wat er staat, weg moet en vervangen moet worden, kan je opeens ook breder gaan nadenken over wat het meest ideaal zou zijn. En daarvoor zou het superfijn zijn als jullie hierin mee willen denken, tips hebben, ideeën hebben, dingen hebben waarvan je denkt dat ik er echt op moet letten, wat ik juist wél en juist niet moet doen/willen, etc.
Wij zitten op Groningse zandgrond, de weide waar de paddock komt, is aan 2 kanten omzoomd met sloten, waarin het overtollige water aardig goed wegstroomt van de weide af als het flink heeft geregend. Maar een beetje zompig blijft het altijd natuurlijk, als het veel regent.
In die 140m2 moet voldoende stalling zitten, een schuilstal oid en een schuur waarin wij groot materieel zoals zitmaaier, ladders, fietsen, tractortje, trailer etc kunnen stallen. We mogen tot 5 meter hoog bouwen dus ik dacht meteen al aan een hooizolder. Scheelt een hoop in m2 op de grond namelijk.....
Wat zijn nog meer dingen die echt onmisbaar zijn bij de stal? Waterpunt, was/poetsplaats,....? Hoe groot moet schuilruimte zijn? Etc, etc.
En dan voor wat betreft de PP, hoeveel meter track moet ik aanhouden voor 3 paarden? Is het beter om zoveel mogelijk weide te behouden of juist om meer track en bijvoorbeeld rol- en relaxplekken aan te leggen? Hoeveel voederplekken hebben we nodig? Hoe zorgen we ervoor dat het geen grote modderbende wordt in de herfst/winter?
En kennen jullie bedrijven die mij kunnen helpen bij het bouwen en aanleggen hiervan? Liefst dus in het noorden van het land, of mensen/bedrijven die door het hele land leveren.
Met andere woorden; help mij om een zo uitgebreid mogelijk wensen- en eisenlijstje op te stellen voor dit project!