Paardje 1 jaar, Wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Paardje 1 jaar, Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 19:45

Hallo,

Ik verzorg vanaf dat ze bij ons staat een veulentje,
Ze is heel lief, maar wel dominant en kan stampen,
nu probeert ze mij uit maar ik laat haar nooit winnen,
we oefenen leuk met aan het touw wandelen in de wei,
en ze durft zelfs een dekje op haar rug, als het dekje is de wei ligt bijt ze erin en gaat ermee gooien, ze vindt dat heel leuk!
Maar ik weet niet wat ik nog kan doen met haar,
behalve haar laten wandelen en spelen.

Voor Longeren moet ik met de eigenaar zijn maar die heeft weinig tijd, want als je een paard leert longeren moet je het wel goed doen,
En ik weet eigenlijk niet zeker of je een 1 jarig paardje wel mag longeren Bloos

Maar weten jullie of dat mag en wat ik nog met haar kan doen?
Alvast Bedankt!

P.S. ik heb al een paar veulentjes ingereden en verzorgd, maar die waren allemaal 2 dus daar kon ik longeren enz mee oefenen en wandelen in het bos maar dat gaat hier niet.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:52

Uhmmmmmmm Lips are sealed Ik zou dat veulen gewoon veulen laten en lekker op de wei laten staan. En waarom ga je in hemelsnaam een veulen longeren Verward

En echt geweldig dat je al 2-jarige paarden hebt ingereden

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:55

Ben het eigenlijk wel een beetje erg eens met Vonnie84. Ik wil niet kwaad overkomen, maar waarom laat het veulen niet lekker genieten van zijn jeugd. Lekker het land op of de opfok in wanneer dat kan....

Tuurlijk moet een veulen ook een aantal dingen leren en dat gaat goed maar begin alsjeblieft nog niet met longeren en de rest... Dat kan nog lang genoeg.....

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:56

Op de wei ermee.
De longeerlijn kun je nog wel even in de kast laten hangen.
Als ze 2,5/3 zijn is daar tijd zat voor om mee tebeginnen.
1 is echt veelste jong!

Brabantse Fries ;)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:57

Vonnie84 schreef:
Uhmmmmmmm Lips are sealed Ik zou dat veulen gewoon veulen laten en lekker op de wei laten staan. En waarom ga je in hemelsnaam een veulen longeren Verward

En echt geweldig dat je al 2-jarige paarden hebt ingereden



mee eens


niet zo geweldig nee

enne wat dat veulen betrefd : idd op de wei laten lopen !!!voor je t weet heb je een stink verwende knol waar geen land meer mee is te bezeilen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:00

Cowgirltjuh schreef:
P.S. ik heb al een paar
veulentjes
ingereden en verzorgd, maar die waren allemaal 2 dus daar kon ik longeren enz mee oefenen en wandelen in het bos maar dat gaat hier niet.


Dan hoop ik voor jouw dat het geen veulentjes waren maar vroeg ontwikkelde tweejarigen(hoewel ik dat zelfs véél te vroeg vind Lips are sealed )
Als de bliksem de wei op met dat veulen!!! Laat hem lekker spelen met zijn vriendjes, en begin maar met longeren als hij minsten 2.5 is en als hij lichamelijk al goed ontwikkeld is. Nu longeren is het veulen voor de rest van leven verpesten.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:04

Lekker op de wei, af en toe wat oefenen met poetsen, hoefjes krabben, netjes mee laten lopen.. Meer zou ik niet doen, gewoon wat basisdingetjes. Ik ben er persoonlijk voor om wel wát te doen met een jonge pony en deze niet tot het 3de jaar op de wei zonder omkijken te gooien, maar longeren ed. is absoluut niet goed.
Pony's rijden met 2 jaar is ook niet goed Succes met je verzorgpony, en doe rustig aan

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:05

Ik ben het compleet eens met bovenstaande.
Een paard mag je pas berijden vanaf z'n 3 á 3,5 jaar. Zeker niet als 2 zijn en al helemaal niet als ze 1 zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-03-04 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:05

Weiland met leeftijdgenootjes (liefst een kudde met leden van verschillende leeftijden) onmiddelijk...
Een paard, veulen nog, beleren op 2-jarige leeftijd is vragen om moeilijkheden...

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:07

Die van mij is 8 maanden en het enige wat ik met hem doe en wat hij kent is vaststaan tijdens poetsen, benen optillen en netjes aan het halster meelopen. Voor de rest mag hij lekker ravotten met twee leeftijdgenootjes en genieten van zijn jeugd!

Westernstore: Wyldwood

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:30

Ehhmm een 1 jarige longeren????? Nee dus, laat hem lekker in het land staan en ga ernaar staan kijken, dat is het enige wat je ermee mag doen nu..
Pak hem als hij een jaar of 3 is weer uit het land, dat is vroeg zat..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:32

Cowgirltjuh schreef:



Maar weten jullie of dat mag en wat ik nog met haar kan doen?
Alvast Bedankt!

P.S. ik heb al een paar veulentjes ingereden en verzorgd, maar die waren allemaal 2 dus daar kon ik longeren enz mee oefenen en wandelen in het bos maar dat gaat hier niet.



Doe maar helemaal niets met haar. Ze kan nu meelopen aan een touwtje en ze kan der voetjes optillen. Meer dan dat hoeft ze niet te kennen. Dus gewoon lekker de hele dag op het land, van de zomer zelfs dag en nacht! En dan over 2 jaar eens rustig wat longeren.

Yellowfreaky

Berichten: 111
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:46

Citaat:
Lekker op de wei, af en toe wat oefenen met poetsen, hoefjes krabben, netjes mee laten lopen.. Meer zou ik niet doen, gewoon wat basisdingetjes. Ik ben er persoonlijk voor om wel wát te doen met een jonge pony en deze niet tot het 3de jaar op de wei zonder omkijken te gooien, maar longeren ed. is absoluut niet goed.


Ben het daar helemaal mee eens..
Je pony op de wei gooien, en dan pas op 3-jarige leeftijd er weer uithalen zou ik niet doen. Een jaarling kan best wel leren een beetje met mensen te gaan; meelopen, hoefjes krabben en poetsen.

Veel succes met je pony verder.. en doe het idd rustig aan.. Hoe langer je nu wacht hoe meer profijt je daar later van zult hebben

--------------- ?? Summer ?? --------------------

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:03

Af en toe kan je best met je jaarling een beetje rommelen. Maar vooral niet overdrijven. Veel wei, poetsen, btje wandelen is niet erg. Niet overdrijven!!

Net was er een mokkel op stal die echt het IQ van een visstick heeft... Zij is dr fjord ook al aan het inrijden (beestje is krap 2).. grr, gaat mn haar van overeind staan!! Heb maar niks gezegd en ben naar huis gegaan Knipoog

Ik ben geen voorstander van 3 jaar in de opfok, maar je moet ook niet gaan overdrijven met dingen doen. Zoek dan een ander verzorgpaard als je wilt rijden ed!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:12

Yellowfreaky schreef:
Citaat:
Lekker op de wei, af en toe wat oefenen met poetsen, hoefjes krabben, netjes mee laten lopen.. Meer zou ik niet doen, gewoon wat basisdingetjes. Ik ben er persoonlijk voor om wel wát te doen met een jonge pony en deze niet tot het 3de jaar op de wei zonder omkijken te gooien, maar longeren ed. is absoluut niet goed.


Ben het daar helemaal mee eens..
Je pony op de wei gooien, en dan pas op 3-jarige leeftijd er weer uithalen zou ik niet doen. Een jaarling kan best wel leren een beetje met mensen te gaan; meelopen, hoefjes krabben en poetsen.

Veel succes met je pony verder.. en doe het idd rustig aan.. Hoe langer je nu wacht hoe meer profijt je daar later van zult hebben

OK dan!

Precies de dingen zoals ze hierboven beschreven hebben. Heeft mijn paardje uiteindelijk ook niks aan overgehouden Haha!
Wat ik soms wel deed met mijn paardje was trailer in en uitlopen oefenen, de "hoe je tandjes in enge dingen te zetten"-oefening *LOL*, hoe rustig stil te staan vastgebonden aan een landbouwmachine (waarmee op dat moment natuurlijk niks mee werd gedaan) en lekker gepoetst te worden door het vrouwtje en zeil lopen was ook erg leerzaam. In de trant van: jong geleerd is oud gedaan Haha!
Hou er alleen wel rekening mee dat zulke jonge paardjes zich niet zo lang kunnen concentreren. Zelf haalde ik Fayette eens in de 2-3 weken eens uit de wei om te poetsen en de basisdingen te leren. Verder mocht ze gewoon lekker met haar vriendjes en vriendinnetjes spelen (en uit d'r wei ontsnappen Schijnheilig )

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:41

lekker 'enge' dingen gaan doen. Idd zeil lopen, langs autoweg wandelen.
Maar niet te veel natuurlijk. 1 keer in de 2 weken is echt wel genoeg.

Citaat:
hoe rustig stil te staan vastgebonden aan een landbouwmachine (waarmee op dat moment natuurlijk niks mee werd gedaan)


Nee zou lekker zijn als die landbouwmachine liep. Sorry ben in een melige bui en zie het zo voor met.. een lief veulentje aan een rijdende hakselmachine ofzo.. Knipoog Bloos

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 10:20

Nee, maar het veulentje staat op de wei,
En het zijn geen veulentjes die ik heb ingereden toen ze 2 waren, ik bedoel dat ik ze verzorgd had, ingereden deed ik pas van af het moment dat ze 3.5 waren, want dat is het beste ze nog wat te laten wachten.
Maar ik werk maar 2 keer in de maand met het veulentje, want 1 jaar is erg vroeg, maar wil gewoon weten wat je allemaal met een veulentje kan doen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:21

Niks......... gewoon lekker groot laten groeien, met zn vriendjes...... zo een jong dier heeft helemaal geen behoefte aan mensen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:22

Waarom wil je wat met t veulen doen?? Zie echt t nut er niet van in! Hij heeft nog heel zn leven om te moeten luisteren en alles te leren, laat m nu nog lekker veulen zijn!

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 10:24

Toch nog bedankt allemaal,
ga haar vandaag weer lekker verzorgen,
Maar ik heb 4 paarden hoor, daar heb ik mijn handen vol aan,
en moet vaak op andere paarden rijden van mensen die er niks mee kunnen,
maar vond het nogal een domme vraag voor iemand zoals mij, maar je moet de vraag ooit stellen, en zelfs mensen met 20 jaar ervaring vind ik mogen nog de domste vragen stellen,

Maar erg bedankt, jullie hebben me vooruit geholpen

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:07

Oliver schreef:
Citaat:
hoe rustig stil te staan vastgebonden aan een landbouwmachine (waarmee op dat moment natuurlijk niks mee werd gedaan)


Nee zou lekker zijn als die landbouwmachine liep. Sorry ben in een melige bui en zie het zo voor met.. een lief veulentje aan een rijdende hakselmachine ofzo.. Knipoog Bloos

Haha! Maar tractor + enge-machine-mak dat ze er van worden Knipoog Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:27

Gewoon mee wandelen en poetsen voor de rest er niks mee doen en zeker(zoals eerder al vermeld) niet gaan longeren of rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:05

Ik heb een fjordje van bijna 10 maandjes! Die staat het meest gewoon lekker buiten te spelen...Maar als ik er ff ben poets ik haar wel ( knip zo nu en dan de maandjes Lachen ) en hoefjes krabben ( is wel makkelijk voor de smit dat ze makkelijk voetjes geven ) en ik zit tegen het bos aan dus lekker een klein wandelingetje in het bos is ook leuk...en af en toe over de weg dat ze wat kan wennen aan het verkeer! En oja trailer oefeningetjes ben ik sinds een weekje mee bezig Knipoog om haar trailer in en uit te late gaan! Verder staat ze lekker buiten ( en zolang het geen zomer is ) sávonds binnen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lui_ en 41 bezoekers