dito schreef:Toen wij hier kwamen wonen stond er een grote fietsenschuur. Hier hebben wij een stal van gemaakt en rondom een paddock. Deze eerst uitlaten graven en daar drainagezand in, vervolgens speciale tegels en daaroverheen weer zand.
Duhelo schreef:Oef, op zo een kleine oppervlakte zou ik eigenlijk opteren om de boel gewoon te verharden.
Het is toch te klein om te rennen en nu hangen ze wss het grootste gedeelte in de stal om enigszins droog te staan
Bekijk even de mutategels, die zijn overversterkingtegels
dito schreef:Duhelo schreef:Oef, op zo een kleine oppervlakte zou ik eigenlijk opteren om de boel gewoon te verharden.
Het is toch te klein om te rennen en nu hangen ze wss het grootste gedeelte in de stal om enigszins droog te staan
Bekijk even de mutategels, die zijn overversterkingtegels
Klopt overdag staan ze ook vaak op land hoor dus daar kunnen ze zich uitleven.
Maar ivm hoefbevangenheid van één kunnen ze niet hele dag op land staan. Dus is het fijn als paddock wel droger is.
DubbelFun schreef:Ik zou voor zo een klein oppervlak de boel goed uitgraven en een soort 'waterkelder' maken met daarop betonplaten met gaatjes zodat het water naar onderen kan weglopen en dan de grond in zonder dat daar de druk van paardenvoeten de boel aan kan trappen. Bijv. dmv infiltratiekratten en/of U-blokken.
En dan idd niets er op leggen.
Dees schreef:Die paddock zou ik eerst maar eens heel flink ophogen, zodat ie minstens 20cm hoger komt te liggen dan die stoep er omheen.
Duhelo schreef:maar een dergelijke waterkelder moet toch ook overhevelen naar iets?
DubbelFun schreef:Duhelo schreef:maar een dergelijke waterkelder moet toch ook overhevelen naar iets?
Door de ondergrond uit te graven wordt het losser en omdat er geen gewicht van paardenhoeven de grond meer aantrappen zal de doorlaatbaarheid verbeteren.
Als de grondwaterstand onder de meter blijft zal het overtollige water gewoon de bodem in zakken.