Hoe paddock een minder zwembad laten worden

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dito

Hoe paddock een minder zwembad laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-23 09:29

Toen wij hier kwamen wonen stond er een grote fietsenschuur. Hier hebben wij een stal van gemaakt en rondom een paddock. Deze eerst uitlaten graven en daar drainagezand in, vervolgens speciale tegels en daaroverheen weer zand.

Maar helaas zo mooi als het in de zomer is ....is het in de winter een drama. Het water blijft erin staan en het is 1 prut zooi. Paarden kunnen in stal droog staan en liggen maar buiten zakken ze toch weg in de plassen.

Dus we willen dit aanpakken. Helaas geen sloot in de buurt waar we water heen kunnen begeleiden. Nu al aantal topics doorgespit maar ik kom er maar niet uit.
* Toch voor betonplaten gaan
* Uitgraven en alles opnieuw

Hoe hebben jullie dit?

Morganlefay

Re: Hoe paddock een minder zwembad laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:31

Inderdaad alles eruit en de boel draineren en kijk hoe hoog/laag je ligt anders heeft het hele verhaal geen zin.

If you can't beat them join them

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:34

Loonwerker met ervaring in dit soort projecten laten komen om te vragen wat je opties zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:37

Bij ons is het jaren lang dweilen met de kraan open geweest.
Totdat we mudcontrol platen hebben gelegd aan de oppervlakte. Probleem over.

Er staat een groot topic hierover op bokt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:42

Mudcontrol is inderdaad top!

Hier hetzelfde probleem op natte klei. Ik heb een behoorlijk stuk verhard en in paddockplaten gedaan, daar staan ze droog en zakken ze niet weg. Het zand is alsnog ruk, maargoed, het is ook geen kniediepe blubber en ze hebben voldoende andere ruimte.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:45

Als het water niet kan worden afgevoerd, blijft het een ellende. Hooguit wat te verbeteren met mud control platen, het zal nooit optimaal worden. Boven het maaiveld werken kan ook al, heel wat schelen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:02

Als je het water niet kan afvoeren heb je aan het drainagezand niet veel, dan heb je namelijk inderdaad een ''kuip'' gemaakt waarin het water wel naar onder zakt, maar daar blijft staan.

Als er geen mogelijkheid is om het aan te sluiten op een waterafvoer zoals een sloot kun je misschien zelf een waterberging maken?
Je huidige paddock iets verhogen eventueel, en dan je drainage leggen naar een wadi/kuil/vijver (geef het beestje een naam ;) ).
Mocht daar de capaciteit niet genoeg zijn kun je er altijd nog een pomp in hangen bij heel extreem nat weer, om te zorgen dat je het water wegpompt uit je wadi/vijver naar de hemelwater afvoer van je erf? waardoor je paddock kan blijven afwateren op de wadi/vijver?

<3 Vikingpaardenhoudster <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:11

Je kunt kijken naar het frezen van de grond zodat het water door kan laten en daarna zorgen dat het zand zo gelegd wordt dat het water sturend is. Dus dat het water automatisch richting een sloot oid loopt.

Onze paddock loopt iets schuin zodat het water automatisch naar de sloot loopt.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:09

dito schreef:
Toen wij hier kwamen wonen stond er een grote fietsenschuur. Hier hebben wij een stal van gemaakt en rondom een paddock. Deze eerst uitlaten graven en daar drainagezand in, vervolgens speciale tegels en daaroverheen weer zand.

Wat voor speciale tegels heb je en hoe dik is de laag zand die er overheen gegaan is.
Verder vraag ik me af als je schuur midden in de paddock staat of je wel een regenwaterafvoer op het dak hebt die niet in de paddock uit komt ??

..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-23 13:09

Ik zal even foto's toevoegen voor jullie beeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stal heeft regenpijpen die uitkomen in de kuip voor hun drinkwater. Word die te vol pomp ik dat eruit.

Deze tegels liggen erin met daarop zand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:19

Oef, op zo een kleine oppervlakte zou ik eigenlijk opteren om de boel gewoon te verharden.
Het is toch te klein om te rennen en nu hangen ze wss het grootste gedeelte in de stal om enigszins droog te staan
Bekijk even de mutategels, die zijn overversterkingtegels maar zijn relatief goedkoop, heel dik en zwaar (en dus stabiel) en kosten iets van een 20 euro per vierkante meter.
Deze tegels zouden op een dergelijke ondergrond super liggen en je kan gemakkelijk een grote hooiruif erop plaatsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:20

Het water moet weg kunnen.

Onze grond ligt onder het maaiveld en mudplaten ed hebben hier geen nut, want water komt daar gewoon bovenop.

Wij hebben 2 poeltjes en wel aan 2 kanten sloot. Waar we geen water willen hebben we met zand opgehoogd en dan zoekt het water een lagere plek.

We moeten nog een deel ophogen en gaan nog 1 poel uitdiepen. Op 2 plekken graaf ik vanaf pad naar sloot zodat water weg kan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:33

Die paddock zou ik eerst maar eens heel flink ophogen, zodat ie minstens 20cm hoger komt te liggen dan die stoep er omheen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-23 14:33

Duhelo schreef:
Oef, op zo een kleine oppervlakte zou ik eigenlijk opteren om de boel gewoon te verharden.
Het is toch te klein om te rennen en nu hangen ze wss het grootste gedeelte in de stal om enigszins droog te staan
Bekijk even de mutategels, die zijn overversterkingtegels

Klopt overdag staan ze ook vaak op land hoor dus daar kunnen ze zich uitleven.

Maar ivm hoefbevangenheid van één kunnen ze niet hele dag op land staan. Dus is het fijn als paddock wel droger is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:19

dito schreef:
Duhelo schreef:
Bekijk even de mutategels, die zijn overversterkingtegels

Klopt overdag staan ze ook vaak op land hoor dus daar kunnen ze zich uitleven.

Maar ivm hoefbevangenheid van één kunnen ze niet hele dag op land staan. Dus is het fijn als paddock wel droger is.

zeker waar.
Ik zou hier opteren om zeker de helft te verharden zodat ze daar droog staan en kunnen eten, en de andere helft dan verhogen (zand eruit en hoger puin?, zand erop, ev een laag mudcontrols en daarop nog een laag zand).
zelf een poeletje aanmaken waar de paddock naar afloopt kan idd ook een hoop helpen. (die poel zou je met een vuilwaterpomp idd kunnen overhevelen naar de riool.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:23

Mudcontrol platen moet je niet onder een laag zand verstoppen. Dat werkt niet. Wij hebben er hier teveel zand op liggen en dan staan ze gewoon weer nat. Laagje zand max 3 cm, dat is genoeg.

Denk dat in deze zwempaddock de G4 platen ook te diep liggen. Of beter: de hele paddock ligt lager dan de rest van het erf, dus ik vind het niet raar dat al het water naar de paddock toeloopt. Paddock ophogen en dan mogelijk de G4 platen ook hoger leggen, dan kom je verder.
Bedenk wel: als het water niet meer in de paddock loopt omdat die niet meer het laagste punt is, waar gaat het water dan wel naar toe? Wat is het volgende laagste punt op dit erf?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:12

Ik zou voor zo een klein oppervlak de boel goed uitgraven en een soort 'waterkelder' maken met daarop betonplaten met gaatjes zodat het water naar onderen kan weglopen en dan de grond in zonder dat daar de druk van paardenvoeten de boel aan kan trappen. Bijv. dmv infiltratiekratten en/of U-blokken.
En dan idd niets er op leggen.

..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:04

DubbelFun schreef:
Ik zou voor zo een klein oppervlak de boel goed uitgraven en een soort 'waterkelder' maken met daarop betonplaten met gaatjes zodat het water naar onderen kan weglopen en dan de grond in zonder dat daar de druk van paardenvoeten de boel aan kan trappen. Bijv. dmv infiltratiekratten en/of U-blokken.
En dan idd niets er op leggen.

maar een dergelijke waterkelder moet toch ook overhevelen naar iets?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:39

Dees schreef:
Die paddock zou ik eerst maar eens heel flink ophogen, zodat ie minstens 20cm hoger komt te liggen dan die stoep er omheen.

Dit wilde ik net zeggen. De boel moet een heel eind omhoog wil je dit droger krijgen. Nog wel meer dan 20 cm.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:56

Gooi er dan eerst drainage slangen in voordat je ophoogt.
Dan heb je heel wat gewonnen.

Maar zo'n postzegel zou ik denk ik ophogen en verharden. Rennen kunnen ze er toch niet.

stel je eens voor: [HK] Bokt smoelenboek

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:07

Wat ik zie is dat het voetpad hoger ligt dan de paddock. Dus het water kan bijna nergens anders heen dan naar de schuur in geval van nood. Dan zou ik persoonlijk afhankelijk van de ondergrond een paar verticale gaten boren weefseldoek ( waterdoorlatend en niet de chinese s..t) fijn grint erin. Dan kan in ieder geval het water weg. Maar omdat het een postzegel betreft, lopen de pony,s paarden de toplaag compleet vast en is er geen simpele oplossing.

Hoe dan ook eerst de waterafvoer op orde brengen, anders gooi je je geld en moeite letterlijk in het water.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:12

Duhelo schreef:

Door de ondergrond uit te graven wordt het losser en omdat er geen gewicht van paardenhoeven de grond meer aantrappen zal de doorlaatbaarheid verbeteren.
Als de grondwaterstand onder de meter blijft zal het overtollige water gewoon de bodem in zakken.

..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:23

DubbelFun schreef:
Duhelo schreef:

Door de ondergrond uit te graven wordt het losser en omdat er geen gewicht van paardenhoeven de grond meer aantrappen zal de doorlaatbaarheid verbeteren.
Als de grondwaterstand onder de meter blijft zal het overtollige water gewoon de bodem in zakken.

Als je op zandgrond zit wellicht
Als er een klei/leemlaag aanwezig is heb je vooral een extra vijver gemaakt waar het water prachtig in blijft staan.

Toen wij 2 jaar terug onze oprit verkleind hadden en daarvoor klinkers en een puinlaag verwijderd, alles vol gestort met zand/grond, hadden we een prachtig moeras. No way dat het water daar wegging! Sterker nog. Al het water uit de omliggende grond/puin stroomde dat ''gat met weinig weerstand'' in, we hebben zelfs nog even gedacht dat er een lekkende waterleiding naast lag omdat het water zo gestaag instroomde..

We hebben er een drainageslang in gelegd, en deze watert af op de sloot.
Nu is het een prachtige solide tuin geworden. (En een kraan op de drainageslang zodat we in droge periodes het water vooral kunnen vasthouden in de tuin in plaats van alle water uit een stortbui direct op de sloot te verliezen!)

Zolang TS niet een plaats weet te maken waar het water wél heen kan, heeft verder ingrijpen in de paddock niet veel zin. Tenzij ze hem inderdaad ophoogt en verhardt. (ervan uitgaande dat ze dan geen watersnood in de gewone tuin krijgt).

<3 Vikingpaardenhoudster <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:25

Dan zullen ook de schuren verhoogd moeten worden anders stroomt het water daar in.

..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:52

Als de grondwaterstand onder de meter blijft zal het overtollige water gewoon de bodem in zakken. Dat ligt eraan wat de ondergrond is. Bij klei, veen of een combinatie van beide is dat een kansloze exercitie. Lees nutteloos. Als je het paddockje ophoogt, moet je evengoed het water kwijt kunnen. Daarbij loop je het risico, dat de schuur onder water komt te staan. Het water zoekt zijn weg wel, of blijft gewoon staan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie