Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BrendaBD1985
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-03-23

Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-23 18:10

Lieve bokkers,

Al langere tijd lees ik interessante topics en ik vind het leuk om te zien hoeveel verschillende invalshoeken er zijn op bepaalde onderwerpen :)

Graag zou ik advies / ervaringen willen uitwisselen voor (mogelijke) verhuur van een weide. Zowel van huurders als verhuurders!

Wij hebben een hectare grasland "over", daardoor zitten we er over na te denken dit te gaan verhuren. Het ligt wel naast ons huis. Wij wonen op de Veluwe naast het ruiterpad, vanwaar je zo het bos in rijdt met prachtige routes. Daarnaast hebben wij een buitenbak met agtenberg bodem & longeerbak (incl verlichting).

We hebben verder geen pensionklanten naast onze eigen paarden en twijfelen nu of het een optie is om de hectare te verhuren aan 1 iemand met bijv. 3-4 paarden. Wij zijn al eens benaderd door mensen die bijv. een bedrijf hebben in coaching, waarbij het natuurlijk ideaal is dat de accommodatie bij ons "prive" is en er verder geen drukte is van andere mensen. Maar, we willen eigenlijk ook weer niet te veel aanloop.

De weide heeft een wateraansluiting met automatische waterbak, nieuwe omheining en een ruime schuilstal met opberghok (afsluitbaar). Wij doen zelf al het onderhoud van de weide (bemesten, slepen etc.), verzorging moet wel zelf gedaan worden. Eigenlijk heb je dus een geheel eigen plekje inclusief rijbak.

Het is ergens ook spannend, want het moet wel erg goed klikken en we geven een stukje privacy op. Maar het is ook erg leuk onze hobby te gaan delen en het is natuurlijk een fijne bijverdienste. En, volgens mij kun je goede afspraken maken over veel zaken als het 1 huurder betreft. Wat zijn nou dingen die we echt moeten overdenken, wat zijn jullie ervaringen positief & negatief? En tsja... wat zouden we hiervoor kunnen vragen per maand?

Alvast bedankt voor het meedenken en we zijn benieuwd naar jullie reacties.


Rose94
Berichten: 264
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:22

Ik denk dat hier zeker animo voor is.
Ik huur ook een stuk wei met inloopstal bij iemand aan huis. Toevallig ook aan de Veluwe. Naast de schuilstal is er ook ruimte om binnen voer en spullen op te slaan.
Ik kan gebruik maken van stroom en warm/koud water.
Voor mijn E pony en twee gepensioneerde Shetlanders betaal ik samen €300,-. Dit is inclusief vlas, wat ik in de praktijk weinig gebruik. Exclusief hooi. Zo kan ik zelf bepalen wat ik voer.
De verzorging doe ik samen met een ander stel wat er ook twee pony’s heeft lopen.
Dit komt voor mij neer op 4 diensten per week. De eigenaar van de woning is ook altijd bereid om te helpen met klusjes als voeren en dergelijke.
Deze maand wordt er een nieuwe omheining geplaatst. Deze kosten nemen zij op zich.

BrendaBD1985
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-23 18:49

@Rose94; dat klinkt ook als een fijn plekje! Mag ik vragen hoeveel m2 weiland je huurt?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:19

1 hectare voor 3 / 4 paarden het jaar rond.... dat blijft geen mooi stukje land... En die mooie bijverdienste? Voor hooguit paar 100 euro per maand haal je wel veel aan! Ik zou er heel goed over nadenken....

_Bonte_

Berichten: 3378
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:11

Ik weet niet of je dit helpt , maar toen ik een weide huurde wandelde ik 1x per jaar rond met de eigenaar die alle palen even testte.
In ons contract stond dat palen vervangen moesten worden indien los door de huurder. De eerste set werd voorzien door de verhuurder.


Ik vond dit een goede en eerlijke manier.

Een beetje zoals een huis dat netjes is vanbinnen krijg je na verhuur ook terug met nette muren terug .

Bonte m'n alles <3
0 [VVDD] Dan heb je pijn ...

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:16

De aanloop op je eigen erf mag je nooit onderschatten.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:18

JeanneV schreef:
1 hectare voor 3 / 4 paarden het jaar rond.... dat blijft geen mooi stukje land... En die mooie bijverdienste? Voor hooguit paar 100 euro per maand haal je wel veel aan! Ik zou er heel goed over nadenken....


100 euro per maand? Het is echt wel wat meer waard hoor. :)

BrendaBD1985
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-23 20:22

boktosaurus schreef:
De aanloop op je eigen erf mag je nooit onderschatten.



Helemaal eens, maar in principe is alles gescheiden op het gebruik van de rijbak na!

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:27

Met coaching moet je ook even bedenken wie je wil dat er op je erf komt.... dat kan gaan van een manager in een burn-out, tot probleemjongeren. Van de een vind je het misschien prima dat die weet waar je achterdeur zit, van de ander niet :) .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

pillow
Berichten: 7783
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:44

Dit wat jij wilt aanbieden is eigenlijk geen verhuur van land. Ik verhuur ook een stuk land (niet bij huis) ik krijg hier per jaar huur voor betaald. Maar de huurder verzorgd alles zelf. Dus de omheining het mesten slepen maaien noem maar wat. Wat jij aanbied lijkt toch meer op een pensionstal

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:55

Voor jouw stuk en vooral de voorzieningen die er zijn zou je wel meer moeten kunnen krijgen dan 100 per maand idd.

Mijn ervaring; Ik huur een stuk van mijn overburen, ongeveer 4000m2. Het stuk ligt recht tegenover mijn huis, dus voor mij the next best thing. Was al deels omheind, de rest heb ik zelf gedaan en het prikkeldraad vervangen. Alle verdere kosten waren ook voor mij (aanleg paddock, plaatsen van de schuilstal, opslagcontainer en stelconplaten voor de stal). Het onderhoud is ook voor mezelf. Wel inclusief water, althans buiten de vorstperiode, nu is het afgesloten en nu krijg ik het van de buren aan de andere kant :)
Stroom kan ik doortrekken vanuit hun weiland, omdat het grenst aan het stuk waar hun pony's staan (niet voor gekozen omdat het onhandig is, heb dus een stroomapparaat op accu staan).
Ik betaal hiervoor 500 euro per jaar.

זכור

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:01

loulou schreef:
JeanneV schreef:
1 hectare voor 3 / 4 paarden het jaar rond.... dat blijft geen mooi stukje land... En die mooie bijverdienste? Voor hooguit paar 100 euro per maand haal je wel veel aan! Ik zou er heel goed over nadenken....


100 euro per maand? Het is echt wel wat meer waard hoor. :)

Mijn vriendin betaald 175E voor 1 hectare weide, paddock (incl afsluitbare) grote schuilstal, buitenbak, schuur(tje) voor opslag hooi/vlas/zadel + water, stroom en mestafvoer.
Wel volledig zelfzorg.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:05

3-4 paarden het jaar rond op een hectare betekend dat je na een jaar gegarandeerd een modderige paddock van een hectare hebt.

Vergeet ook niet dat je bij iemand die bijvoorbeeld coaching doet echt veel inlevert, niet alleen qua privacy maar ook in het gebruik van je eigen accommodatie. Tijdens een sessie kun je zeg geen gebruik maken van je mooie bak.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:34

Citaat:
Mijn vriendin betaald 175E voor 1 hectare weide, paddock (incl afsluitbare) grote schuilstal, buitenbak, schuur(tje) voor opslag hooi/vlas/zadel + water, stroom en mestafvoer.
Wel volledig zelfzorg.


Zo heb ik ook jaren gestaan, helemaal DIY. Ik wilde geen bemoeienis, en zij ook niet. Een praatje voor de gezelligheid en meer niet. Voor 100 per paard. Alleen mestafvoer was ook zelf regelen. De boel was netjes voor elkaar en afspraak was dat netjes te houden, kleine reparaties zelf doen, en de rest in overleg.
Mijn paardjes kregen wel altijd een aai als ze langswandelden :) .

Over de IJssel

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:01

Zet in ieder geval een heel duidelijke max op het aantal paarden, en persoonlijk zou ik max. 1200kg paard en max. 4 stuks doen (dus 2 grote paarden van 600kg tot 4 shetten van 150kg ieder), anders ben je het geld dat je verdient zo weer kwijt aan extra onderhoudskosten, alleen dan met het gezeik erbij.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:05

loulou schreef:
JeanneV schreef:
1 hectare voor 3 / 4 paarden het jaar rond.... dat blijft geen mooi stukje land... En die mooie bijverdienste? Voor hooguit paar 100 euro per maand haal je wel veel aan! Ik zou er heel goed over nadenken....


100 euro per maand? Het is echt wel wat meer waard hoor. :)

paar 100 per maand....

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:35

Zoals een aantal anderen ook al aangeeft is dit niet echt verhuur van een weide, maar van een complete accommodatie waarbij het onderhoud door de eigenaar gedaan wordt. Zo te lezen is het ook ongeveer van alle gemakken voorzien... ik vraag me eigenlijk af waarom je dit wilt?
Als ik land "over" zou hebben, dan denk ik dat ik het eerder zou laten hooien. Scheelt weer ten opzichte van hooi inkopen, je kunt het overschot eventueel verkopen en je bent je privacy niet kwijt. Want als je de boel zelf blijft onderhouden ga je wel met de klant te maken krijgen. Je zult ook goed moeten kijken dat je iemand vindt met dezelfde ideeën wat dat betreft. Anders heb je kans dat ze je mooie weiland naar de filistijnen helpen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:38

Als je niet in geld nood zit zou ik er nooit voor kiezen.
Je haalt zo makkelijk ellende op je erf, daar zou ik niet op zitten te wachten. Dat ene pareltje vinden dat ook echt goed voor de paarden en jouw eigendommen zorgt en daarnaast ook nog een fijn persoon, is helaas niet zo eenvoudig.

Vooral als iets niet heel duur is, zie je toch ook snel dat het de dubbeltje op de eerste rang klanten aan trekt helaas. Het is bijzonder hoeveel mensen eigenlijk hun paard niet kunnen veroorloven en vervolgens de staleigenaren in de problemen brengen.

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:56

Wij hooien ons land dat over is.
Ik heb hier ook een schuilstal en gras over wat ik in principe zo kan verhuren.
Bak wil ik ze niet eens in hebben.
Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt verder, doe mij maar een paar keer hooien, veel relaxter dan gedoe met mensen.
Plus als je van de af wilt, hoe makkelijk gaat dat?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:06

Ik zou het ook niet willen, heb ik gezien bij een buurman, iemand stond daar echt heel goedkoop, en zelfs dat betaalden ze niet. Was een heel gedoe ze zover te krijgen hun paard op te halen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:07

Achterom schreef:
Zoals een aantal anderen ook al aangeeft is dit niet echt verhuur van een weide, maar van een complete accommodatie waarbij het onderhoud door de eigenaar gedaan wordt. Zo te lezen is het ook ongeveer van alle gemakken voorzien... ik vraag me eigenlijk af waarom je dit wilt?
Als ik land "over" zou hebben, dan denk ik dat ik het eerder zou laten hooien. Scheelt weer ten opzichte van hooi inkopen, je kunt het overschot eventueel verkopen en je bent je privacy niet kwijt. Want als je de boel zelf blijft onderhouden ga je wel met de klant te maken krijgen. Je zult ook goed moeten kijken dat je iemand vindt met dezelfde ideeën wat dat betreft. Anders heb je kans dat ze je mooie weiland naar de filistijnen helpen.


Dit

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:11

Sansevieria schreef:
Ik zou het ook niet willen, heb ik gezien bij een buurman, iemand stond daar echt heel goedkoop, en zelfs dat betaalden ze niet. Was een heel gedoe ze zover te krijgen hun paard op te halen.


Dat gebeurd echt vrij regelmatig helaas.
Ik geloof niet dat ik stalhouders ken die dit niet ooit meegemaakt hebben.
Of maandenlang niet betalen en dan ineens spoorloos verdwijnen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:18

Ik zou lekker hooien en het overschot verkopen, geeft meer rust en je land blijft heel.
Hooi is bij tijden best schaars dus wellicht heb je het straks wel zelf nodig.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:22

De kunst is de match tussen verhuurder en huurder; en dat is soms een stuk lastiger dan paarden koppelen. ;)

Over de IJssel

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:14

Persoonlijk zou ik het niet doen!

Je haalt de ellende binnen op jouw privégrond.
Er is hoe dan ook altijd gedoe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, DotBot, Trendiction en 92 bezoekers